2018-05-21, 10:12
Medlem
Tankar efter att läst allt i denna tråd
- L jobbar med utslussning via kommun
- vem ringde på hennes mobil vid 23-tiden?
- bestämt träff med L och har bilen parkerad hos ev bekanta i Vivalla och hon gett OK till att prata, har ev kompisar med sig till L och på tillbakavägen kastat mobilen... personen ifråga som ringt har bil och dragit därifrån...
Ps vet ej om jag kommit rätt här... kanske svarar på någons inlägg... var menat som eget Ds
Citera
2018-05-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Jag brukar inte läsa den skittidningen, och lyckades inte hitta någon sökfunktion när jag nu gick in där. Skrollade upp och ner på förstasidan några gånger, utan att hitta något om det.
Eftersom det verkar vara för jobbigt för dig att posta en länk, så får jag väl välja att tro dig på ditt ord. Trovärdigheten i det är ju knappast lägre än om jag hade läst det på Aftonbladet.
Haha! Bra skrivet jag vet inte hur jag länkar i mobilen.
Citera
2018-05-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Skavsta ligger i Nyköping...

(Örebro har också en flygplats)
Ja, ursäkta. Västerås flygplats heter något annat. Bara tänkte att någon av de nära flygplatserna kunde vara ett tänkbart alternativ.
Citera
2018-05-21, 10:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Lena hittades alltså en kort bit från sin lägenhet/hus som var olåst. Det tyder på att brottsplatsen är lägenheten. Vet inte hur det ser ut i bostaden men jag misstänker att hon kanske blivit strypt och förövaren flyttat kroppen från bostaden till platsen där kroppen hittades. Inget tyder i dagsläget på att mördaren är någon obekant för henne.

Hade hon blivit knivhuggen så hade det varit blod både i lägenheten och säkert även ute i ev trapphus eller på gångvägar och då hade någon granne/polis skvallrat för pressen och det verkar inte ha hänt.

Hade hon mött någon slumpmässig våldtäktsman/mördare så hade hon knappast lämnat lägenheten olåst om hon skulle gå på en promenad där hon mötte mördaren.

Tycker det verkar ganska självklart att det är någon manlig bekant som är involverad i det här och snubben som "flytt" landet kan passa in där.
Citera
2018-05-21, 10:23
Medlem
Väldigt tyst från polisen nu. Nån som vet vad som händer?
Citera
2018-05-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chugurh
Har för mig att det handlade om en grannkommun. Lutar isf åt att bilen stod på Örebro flygplats om det är SD's bil det handlar om.
Örebro flygplats ligger inte i en grannkommun till Örebro.😁 Det nämndes en plats flera mil bort i en annan kommun, inte specifikt en kommun som gränsar till Örebro kommun.
Citera
2018-05-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Antingen eller? Den miljö BO arbetade i som pastor är lågfrekvent när det gäller brott. Inte en orsak till brott som somliga här som har noll kunskap vill påpeka. Fakta.
Tagga ner. Ingen har påstått att frikyrkomiljöer är grogrund för brottslighet. Däremot att det spelar roll för att förstå vad som hänt att brottsoffret verkar ha haft en stark förankring i en frikyrka. Jag skrev tidigt i tråden att det finns tre sannolika scenarier, håller fast vid det.

1) En eller flera av BO:s skyddslingar söker upp henne hemma trots den sena timman. Hör inte till vanligheterna men hon är en starkt engagerad person och har till och med arbetat som pastor, då är man van att ställa upp på någon som har det svårt trots den sena tiden på dygnet. Någon som anser sig förfördelad, antingen av BO eller av samhället tar sig till hennes hem. Hotar med kniv eller annat vapen och tvingar med henne ut. Svagheten i resonemanget är motivet att få bort henne från hemmet, men kanske fanns andra personer i huset som inte skulle väckas? Att telefonen hittades i skogen på stig mot Vivalla styrker den här teorin.

2) Ny variant av Knutbydramat. Mycket starka känslor bland religiösa med godhetsambitioner. Kan förklara varför hon inte påträffades i hemmet om GM kände barnen och inte ville att hon skulle påträffas av dem. Att kroppen inte forslades längre bort tyder på att mördaren inte hade någon bil nära.

3) Överfallen av inbrottstjuv(ar) som överraskades av BO. Ännu svårare att förklara varför kroppen påträffades en bit från hemmet, möjligen tvingades hon med till mer undanskymd plats för att inte kunna påkalla hjälp. Eller så var GM bortom all rationalitet och hade inge klar handlingsplan.
Citera
2018-05-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Vem uttrycker hat, menar du? Om man diskuterar ett mordfall är det väl relevant vem offret var, hur hon levde och vilka människor hon rörde sig bland. Jag ser inget hat mot kristna i allmänhet här.
Det gör jag till viss del. . Men mycket okunnighet och okunnig sammanblandning med religioner f.ö. Inte så lätt när man inte känner till fakta. Helt rätt att vi gått ifrån ämnet ibland..
Citera
2018-05-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probix
Men kan vi sluta dra upp Knutby!
Det är fullständigt irrelevant.

Varför är det irrelevant? Det var när det begav sig 2004 ett av de mest uppmärksammade morddramorna i Sverige. Det är alltså helt relevant att använda kunskaperna, som utredarna och rättsväsendet har från den tiden.

Det som chockerade allmänheten då var just att det hela hände i en kristen miljö; vem det var som avlossat skotten och hur hon "barnflickan" motiverade sina gärningar. Brottsoffren i Knutby var en av pastorernas fru och en man som väl var pastor. Det bodde barn i den lilla församlingen, som nu har upphört. En pastor blev dömd till livstidsfängelse och "barnflickan" dömdes till rättspsykiatriska vård. Så nog är det relevant alltid.
Citera
2018-05-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Varför är det irrelevant? Det var när det begav sig 2004 ett av de mest uppmärksammade morddramorna i Sverige. Det är alltså helt relevant att använda kunskaperna, som utredarna och rättsväsendet har från den tiden.

Det som chockerade allmänheten då var just att det hela hände i en kristen miljö; vem det var som avlossat skotten och hur hon "barnflickan" motiverade sina gärningar. Brottsoffren i Knutby var en av pastorernas fru och en man som väl var pastor. Det bodde barn i den lilla församlingen, som nu har upphört. En pastor blev dömd till livstidsfängelse och "barnflickan" dömdes till rättspsykiatriska vård. Så nog är det relevant alltid.

Ja, lika relevant som Kennedy-mordet. Han var ju katolik.

Ja, hon var kristen. På vilket sätt kopplar det till Knutby, var gärningsmannen också kristen? Kanske du känner grannes systers kusins hund som vet att hela radhuslängan är kristen. Och har det mördats i Knutby så är ju alla kristna mördare. Jisses.
Citera
2018-05-21, 10:55
Medlem
Champagneoclocks avatar
Är blodet i LW:s lägenhet en trådsanning eller finns det någon relevans i det?
Citera
2018-05-21, 11:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Är blodet i LW:s lägenhet en trådsanning eller finns det någon relevans i det?

Uppgiften kommer från ett nick i tråden, inte sett några offentliga uppgifter på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in