2018-05-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Är SD också frikyrkligt engagerad? På sin Facebook anger han att han utbildats vid "Flygteoriskolan". I massmedia anges hans yrke som "byggnadsingeniör". Någon i tråden som vet?

Inte fått fram några uppgifter om det. Någon i tråden som vet? Hur lärde SD och Lena känna varandra?
Citera
2018-05-21, 01:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probix
Sådant förekommer i helt andra kretsar, med en hederskultur. Inget som har relevans i det här fallet.

Någon hakade upp sig på något jag skrev och antagligen var jag otydlig. Det jag menade är att en som riskerar åtal med fängelsepåföljd, kan gå med på Straffföreläggande böter och betala BO.

Anledningen att det kom upp var att någon skrivit tidigare i tråden att SD skulle ha misshandlat BO, men att det inte syntes något i Lexbase. Då lade jag fram olika teorier om varför det inte syntes ( om uppgiften om misshandel är sann?)
Citera
2018-05-21, 01:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Jag tror att personerna i fråga syftar på strafföreläggande, om en person är misstänkt för brott och godkänner strafföreläggande så kan hen få ett kostnadsförslag och välja att betala det, då går ärendet inte upp till tingsrätten utan stannar vid en notering i belastningsregistret. Så tekniskt sett kan man köpa sig fri men sällan när det gäller våldsbrott/brott i nära relation.

Ja, exakt. Vid sexköp är det väldigt vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Någon hakade upp sig på något jag skrev och antagligen var jag otydlig. Det jag menade är att en som riskerar åtal med fängelsepåföljd, kan gå med på Straffföreläggande böter och betala BO.

Anledningen att det kom upp var att någon skrivit tidigare i tråden att SD skulle ha misshandlat BO, men att det inte syntes något i Lexbase. Då lade jag fram olika teorier om varför det inte syntes ( om uppgiften om misshandel är sann?)

Strafföreläggande förekommer inte vid våldsbrott.

Citat:
Strafföreläggande innebär att en som är misstänkt för brott omedelbart eller inom viss tid föreläggs ett bötesstraff som utfärdas antingen av åklagare eller tullåklagare.[1]

Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strafföreläggande
Citera
2018-05-21, 01:42
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om någon är åtalad för ett brott mot någon annan, så kan den personen inte betala för att slippa ett domslut. Jag vet inte var du fått detta ifrån. Har du sett mycket amerikanska polisprogram? Där tror jag man kan göra så. Men inte i Sverige. Här kan man inte köpa sig fri innan rättegången genom att betala brottsoffret ett skadestånd.

Joodå. Där har du fel. Vet flera såna exempel i min närhet. Ofta erbjuds det alternativet om det ser svårt ut att få gm fälld. Då tar dom till detta alt. i stället för att riskera friande dom. Jag har själv fått det erbjudndet,men tackade nej. För jag förstod att utsikterna för åklagaren var små att fälla.
Citera
2018-05-21, 01:48
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Jag har talat med flera BO som fått förslag om att anta skadestånd runt 5-10 000 kr för misshandel och därmed blir det ingen rättegång. Har även talat med en GM som vägrade betala och hellre tar rättegången. Så, det förekommer visst. Jag tror ingen av dessa personer oberoende av varandra skulle hitta på dylikt.

Du menar förstås förlikning.

Citat:
Förlikning inom civilrätt används av tingsrätterna vid lösning av tvistemål då parterna diskuterar och lägger bud ensamma med domaren som sedan tar detta med sig till den andra parten där proceduren upprepas.[källa behövs] När båda parterna är överens med ett bud kallas de in tillsammans och de får välja ifall de vill ha beslutet stadfäst i en dom eller ej. Det är vanligast att parterna väljer att få överenskommelsen stadfäst.
Ifall parterna inte når förlikning eller vägrar att ens lyssna blir det huvudförhandling i målet.
Citera
2018-05-21, 01:48
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Vid sexköp är det väldigt vanligt.

Strafföreläggande förekommer inte vid våldsbrott.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strafföreläggande

Jo, tydligen. De fall jag talar om var ringa misshandel. Jag tolkar det som att de (polis/åklagare) vill få undan ärendena snabbt.
Jag får väl be en av vännerna skicka pm till dig och bekräfta nån dag. Men nu är jag mest intresserad av att få veta om uppgifterna stämmer om att SD skulle ha misshandlat BO. Var kommer den uppgiften ifrån?
Citera
2018-05-21, 01:50
Medlem
Citat:
. Men nu är jag mest intresserad av att få veta om uppgifterna stämmer om att SD skulle ha misshandlat BO. Var kommer den uppgiften ifrån?

Vad jag vet så finns det inga fakta på det. Det skulle ha kommit fram redan.
Citera
2018-05-21, 01:56
Medlem
Lena hade tydligen varit verksam som pastor i något samfund, är det känt vilket?

Har det framkommit var ev. brottsplats är belägen? Är det i hemmet eller bakom planket eller någon annan stans?
Citera
2018-05-21, 02:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Lena hade tydligen varit verksam som pastor i något samfund, är det känt vilket?

Har det framkommit var ev. brottsplats är belägen? Är det i hemmet eller bakom planket eller någon annan stans?

Hon hade tidigare jobbat i Equmeniakyrkan.

Citat:
Equmeniakyrkan är ett kyrkosamfund som bildades 4 juni 2011 av de tre frikyrkosamfunden Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan. Svenska Frälsningsarmén hade tidigare, år 2005, uppgått i Missionskyrkan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Equmeniakyrkan
Citera
2018-05-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hon var pastor i Betaniakyrkan i Örebro (baptister). Men det var för nio år sedan.
Senast redigerad av songline 2018-05-21 kl. 02:16.
Citera
2018-05-21, 02:09
Medlem
Browndawgs avatar
Nu är jag ingen expert men jag tror inte böter, strafföreläggande eller förlikning är aktuellt i detta fall.

Läste att någon sa att man kan betala istället för att bli fälld, det är fel. Man kan ibland få strafföreläggande och betala böter för småa företeelser men det är inte på något sätt att köpa sig fri. Du erkänner ju gärningen och betalar, och det ses som en dom och hamnar i dina register.

Kanske lite off topic. Det lär ju inte hända i detta fall men kunde inte låta osanningar florera.
Citera
2018-05-21, 02:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Hon var pastor i Betaniatkyrkan i Örebro (baptister). Men det var för nio år sedan.

Ah, då skrev jag fel i mitt inlägg. Visste inye att det var så länge sen. Hon jobbade alltså där innan samfunden slogs ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in