2018-05-21, 00:51
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Mycket knapphändiga uppgifter i media. Varför kan de inte med säkerhet identifiera kroppen?
Undrar vilken kommun bilen hittats i? "Flera mi bort" kan vara var som helst.Nästan.
Men största frågan är: Varför kan dom inte till 100 % säga att det är hon. Var hon tandlös?
Hon kom väl in idag till RMV och eftersom det inte är avgörande för utredningen har de nog inte begärt förtur så det tar säkert någon dag.
Citera
2018-05-21, 00:52
Medlem
Citat:
Mycket knapphändiga uppgifter i media. Varför kan de inte med säkerhet identifiera kroppen?
Undrar vilken kommun bilen hittats i? "Flera mi bort" kan vara var som helst.Nästan.
Men största frågan är: Varför kan dom inte till 100 % säga att det är hon. Var hon tandlös?
Antar att hon varit sönderslagen -eller blivit bränd med nån frätande vätska-
måste ha hänt något förfärligt ,
när eknikerna o polisen har så svårt att identifiera henne.
Senast redigerad av moshes 2018-05-21 kl. 00:54.
Citera
2018-05-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

Ifall det hade hänt så hade dom inte ens kunnat gå ut med att det förmodligen var BO så det har verkligen inte hänt.
Citera
2018-05-21, 00:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Antar att hon sönderslagen -eller blivit bränd med nån frätande vätska-

Identifiering kommer att ske via DNA och det har varit pingsthelg.

Kan räcka med att hon legat ute oskyddad i naturen ett antal dagar.
Citera
2018-05-21, 01:00
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-misstanker-lena-45-hittad-dod-100-meter-fran-sitt-hem/

Av expressens artikel att döma verkar det som att bilen med de intressanta fynden är samma bil som man tog för flera dagar sedan, dvs SD:s bil. Det stämmer ju isf överens med att den stod parkerad på en flygplats, men att det är först nu som intressanta svar från tekniska undersökningar börjar trilla in.

Snaran börjar dras åt, Mr SD. Förbered dig på många, långa år bakom lås och bom. Om du nu inte fegar ur och tar ditt liv som vissa andra örebroare i din sits gjort..

Den var parkerad i en annan kommun för att de reste iväg?
Citera
2018-05-21, 01:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Verkar som att äldsta sonen spelar hockey är ihop med en hockeytjej som är dotter till en polis.

Att BO:s barn lägger ut bilder på Insta är inget konstigt. Tror inte finns anledning att spekulera i det.

Om det stämmer att SD har tidigare misshandlat BO så är det inte alls säkert att det gått till domslut. Ibland får BO och GM "göra upp" genom att GM betalar en summa för att slippa rättegång. Kanske det inte syns då. Det är domslut man ser på Lexbase och de syns oavsett om du som åtalad "frikänns", är med som vittne eller är målsägande. Alltså, en notering på LB behöver inte betyda att man är dömd för något och en del brott syns inte på LB p g a att det inte varit eller hunnit bli åtal.

Om någon är åtalad för ett brott mot någon annan, så kan den personen inte betala för att slippa ett domslut. Jag vet inte var du fått detta ifrån. Har du sett mycket amerikanska polisprogram? Där tror jag man kan göra så. Men inte i Sverige. Här kan man inte köpa sig fri innan rättegången genom att betala brottsoffret ett skadestånd.
Citera
2018-05-21, 01:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:

En död kropp förändras snabbt till oigenkännlig. Hon låg död 4-5 dagar i en varm miljö. Att utsätta normala människor för ett fotografi eller ett närvarande anses nog vara fel. Så man väntar nog på DNA test.
Citera
2018-05-21, 01:05
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:

Jag tror också det. Spelar aldrig roll annars om det är helg. Identifikationer sker snabbt om kroppen "tillåter" det. Anhöriga måste ju få veta. Det kan ju i princip var vem fan som helst som hittats. Försvinner folk dagligen. Alla anhöriga till försvunna personer vil såklart veta att det inte är deras anhörig. Finns säkert fler försvunna kring Örebro. Nånting beror det ju på. Man identifierar snabbt genom att titta på människan.
Citera
2018-05-21, 01:07
Medlem
Citat:
Jag tror också det. Spelar aldrig roll annars om det är helg. Identifikationer sker snabbt om kroppen "tillåter" det. Anhöriga måste ju få veta. Det kan ju i princip var vem fan som helst som hittats. Försvinner folk dagligen. Alla anhöriga till försvunna personer vil såklart veta att det inte är deras anhörig. Finns säkert fler försvunna kring Örebro. Nånting beror det ju på. Man identifierar snabbt genom att titta på människan.

Ingen officiell identifikation görs genom att TITTA på människan/kroppen. Måste givetvis ske via DNA etc.
Citera
2018-05-21, 01:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om någon är åtalad för ett brott mot någon annan, så kan den personen inte betala för att slippa ett domslut. Jag vet inte var du fått detta ifrån. Har du sett mycket amerikanska polisprogram? Där tror jag man kan göra så. Men inte i Sverige. Här kan man inte köpa sig fri innan rättegången genom att betala brottsoffret ett skadestånd.

Jag har talat med flera BO som fått förslag om att anta skadestånd runt 5-10 000 kr för misshandel och därmed blir det ingen rättegång. Har även talat med en GM som vägrade betala och hellre tar rättegången. Så, det förekommer visst. Jag tror ingen av dessa personer oberoende av varandra skulle hitta på dylikt.
Citera
2018-05-21, 01:11
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har talat med flera BO som fått förslag om att anta skadestånd runt 5-10 000 kr för misshandel och därmed blir det ingen rättegång. Har även talat med en GM som vägrade betala och hellre tar rättegången. Så, det förekommer visst. Jag tror ingen av dessa personer oberoende av varandra skulle hitta på dylikt.
Sådant förekommer i helt andra kretsar, med en hederskultur. Inget som har relevans i det här fallet.
Citera
2018-05-21, 01:19
Medlem
Ananows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Jag tror att personerna i fråga syftar på strafföreläggande, om en person är misstänkt för brott och godkänner strafföreläggande så kan hen få ett kostnadsförslag och välja att betala det, då går ärendet inte upp till tingsrätten utan stannar vid en notering i belastningsregistret. Så tekniskt sett kan man köpa sig fri men sällan när det gäller våldsbrott/brott i nära relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in