2018-05-20, 23:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Maj har varit en riktig framgångsrik månad för oss Sverigevänner, vilket bidragit till en rusch i opinionen samt ökat aktiviteten på forumet. Det är roligt när det går bra, förutom för Powerflickan då förstås.
Bara 20 dagar in i maj har redan 1400 inlägg gjorts. nu står ju Crispy för typ hälften, men ändå.

Vad har då hänt i maj som triggat det sovande folket?

———————-

Hoppas Juni fortsätter i samma takt.

Bra sammanfattning som förklarar en hel del av framgångarna för SD - undantagandes Crispy!

Finns även ytterligare skäl att framgångarna för SD fortsätter...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-20 kl. 23:16.
2018-05-20, 23:17
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Såvida inga dramatiska bakslag drabbar SD tror jag att vi kan anta att de hamnar någonstans i spannet 19-26%
Ett resultat runt 19% lär tas emot med dystra miner i SVT-studion men också med viss lättnad. Spräcker SD 20% vallen lär besvikelsen i studion vara fysiskt förnimbar. I den händelse SD får över 25% av rösterna lär panik och desperation uppstå i studion, vilket kommer ge upphov till verbala övertramp och hjärtflimmer hos vissa medverkande. Låt oss därför hoppas på det sistnämnda scenariot. Jag kan inte tänka mig något mer underhållande än att se Kjell Bergqvist, Alexandra Pascalidou, Malena Ernman, Göran Greider, Anders Lindberg och Henrik Arnstad krevera inför fullbordat faktum.

Den ultimata förnedringen mot PK-etablissemanget lär bli om SD blir större än sossarna, och därmed största parti. Det lär räcka med 25-26 % för att det ska hända.

Ser man på de seriösa opinionsinstituten, så är vi bara ett fåtal procentenheter ifrån detta. Tänk då på att vi har en hel sommar och en hel valrörelse med slutdebatter och allt framför oss. SD ligger definitivt i vinnarhålet!
2018-05-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Som en s.k. nu f.d. "Lurker" bör jag kanske introducera mig.
Namn: ****
Efternamn: *********
Ålder: **
kommunvalkrets: Södermalm-Enskede (Kan vara bra info inför eventuellt kommande anekdoter)
Tidigare röstat: 2010 Fp (Motivering: Herrejävlar vilken helvetes flumskola jag går/har gått i!),
2014 Sd (Motivering: Valnatt 2010, varför vägrar Lars Ohly att ens vara i samma rum den där "Naztisten", fånigt! Han kan väl ta diskussionen så får alla höra att den där Åkesson har fel. Någon, några månader senare. Erik Ullenhag svamlar i någon tv-intervju om hur många miljarders miljarder vi tjänar på invandring. Låter som om att han inte har en aning om vad han snackar om, googlar och gör en snabb överslagsberäkning av kostnaderna, såg ju inte bra ut. Läser på om Sverigedemokraterna, verkar som om media har en vääldigt bred definition av vilka som är nazister. Någon gång under 2011 blir jag därmed Sverigedemokrat och har lurkat i tråden sedan 2013 tror jag.)

Nu till "On topic".

Får se om vi får årets första rekord med ipsos majmätning efter en motig period under hösten/vårvintern. Vi har inte sett ett rekord från något institut sedan augusti 2017.

Ipsos toppnotering är på 18.9% från förra året och ligger därmed lägst av alla institutens toppnoteringar. Eftersom de numera publicerar i heltal är det som bäddat för en 2pe ökning till 19% och rekord. Det är ju inte helt otroligt om man ska tro på att sifo faktiskt lyckats mäta en nästan 4pe uppgång nu i maj. Ipsos bör ha en ännu senare mätperiod än sifo/novus dessutom, vilket jag misstänker en större del av uppgången skett under.

Men men det kanske är föör bra, är helt förberedd på 16-17%. Vill ju inte att A.Lindberg, Powergirl och Löfven ska ge upp helt innan valet, jag vill fortfarande höra den tryckta stämningen när de första räknade rösterna rullar in på valvakan. Var det 16.7% eller 16.9% SD hade när de första hundrafemtio valdistrikten kom in 2014 och det blev totalt dödstyst i svt:s studio! Tror det är den bästa underhållnings-TV jag sett.

Vad tror ni det är för siffror vi får se på skärmen i år när de allra första valdistrikten kommer in månntro?
Yo! Vad tror du om ditt eget distrikt? Förra valet dröp ju Södermalm-Enskede av smugness, och det motiverades med de enorma F!- och MP-staplarna och de försumbara SD-staplarna. ”Vi från Högalid 8 röstade minsann 18% F!” ”Jaha men ni har ju även 7% SD, läskigt faktiskt, vi från Sofia 15 hade bara 3% som röstade SD så vi är godare”. Sedan kontrasterade man det med den SD-tätaste landsortskommun kan kunde hitta, typ Sjöbo.

Kommer det att bli likadant i år eller finns det möjlighet till en SD-bomb från Södermalm av sådan magnitud att det där skrytet kommer av sig och alla håller låg profil istället?
2018-05-20, 23:47
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Med andra ord så är det som alla andra valår. SD har historiskt sett alltid tagit fart i maj.

Jag säger inte att det är en konspiration, jag säger bara att det är vad siffrorna visar.

Snittet under valåret innan valet (från status.st)
Kod:
	2010	2014	2018
okt	4.3	10.9	17.7
nov	5.3	10.3	17.2
dec	5.0	10.7	18.1
jan	5.0	9.9	17.9
feb	4.8	9.7	17.5
mar	4.5	9.9	18.6
apr	4.3	9.2	18.1
maj	3.9	9.2	19.8???
jun	4.5	9.6	???
jul	5.0	10.1	???		få mätningar under juli
aug	4.7	10.6	???
sep	5.1	10.5	???

Val	5.7	12.9	???

Jag är kanske blind, men jag ser inte super-duper mönster här...

Men just i år tror jag på "slutspurten" eftersom *bokstavligen* allting handlar om elefanten (det blir ett referendum om elefanten!) och både Stefan och Ulf agerar väldigt dumt (speciellt Stefan, Ulf är en skicklig orm - tur att vi har Annie).

Och SD *måste* öka och bli störst. Annars är jag rädd för S + M + (passiva resten) regeringen
2018-05-21, 00:10
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Snittet under valåret innan valet (från status.st)
Kod:
	2010	2014	2018
okt	4.3	10.9	17.7
nov	5.3	10.3	17.2
dec	5.0	10.7	18.1
jan	5.0	9.9	17.9
feb	4.8	9.7	17.5
mar	4.5	9.9	18.6
apr	4.3	9.2	18.1
maj	3.9	9.2	19.8???
jun	4.5	9.6	???
jul	5.0	10.1	???		få mätningar under juli
aug	4.7	10.6	???
sep	5.1	10.5	???

Val	5.7	12.9	???

Jag är kanske blind, men jag ser inte super-duper mönster här...

Men just i år tror jag på "slutspurten" eftersom *bokstavligen* allting handlar om elefanten (det blir ett referendum om elefanten!) och både Stefan och Ulf agerar väldigt dumt (speciellt Stefan, Ulf är en skicklig orm - tur att vi har Annie).

Och SD *måste* öka och bli störst. Annars är jag rädd för S + M + (passiva resten) regeringen

Intressant är att 2010 var snittprognosen under sista året 4,7 % dvs en underskattning med 21,3% jmf med 5.7%

År 2014 var snittprognosen 10,05% dvs en underskattning med 28% jmf med valresultatet.
Stigmatiseringen ökade alltså.

Detta år har vi en snittprognos på 18,11 % hitintills. Trenden är ju uppåt.
En underskattning i paritet med 2014 ger alltså 18,11*1,28= 23,18% i valet.
2018-05-21, 00:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Såvida inga dramatiska bakslag drabbar SD tror jag att vi kan anta att de hamnar någonstans i spannet 19-26%
Ett resultat runt 19% lär tas emot med dystra miner i SVT-studion men också med viss lättnad. Spräcker SD 20% vallen lär besvikelsen i studion vara fysiskt förnimbar. I den händelse SD får över 25% av rösterna lär panik och desperation uppstå i studion, vilket kommer ge upphov till verbala övertramp och hjärtflimmer hos vissa medverkande. Låt oss därför hoppas på det sistnämnda scenariot. Jag kan inte tänka mig något mer underhållande än att se Kjell Bergqvist, Alexandra Pascalidou, Malena Ernman, Göran Greider, Anders Lindberg och Henrik Arnstad krevera inför fullbordat faktum.

(Min fetning)

Måste villigt erkänna att jag gillar ditt sätt att tänka...
2018-05-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Yo! Vad tror du om ditt eget distrikt? Förra valet dröp ju Södermalm-Enskede av smugness, och det motiverades med de enorma F!- och MP-staplarna och de försumbara SD-staplarna. ”Vi från Högalid 8 röstade minsann 18% F!” ”Jaha men ni har ju även 7% SD, läskigt faktiskt, vi från Sofia 15 hade bara 3% som röstade SD så vi är godare”. Sedan kontrasterade man det med den SD-tätaste landsortskommun kan kunde hitta, typ Sjöbo.

Kommer det att bli likadant i år eller finns det möjlighet till en SD-bomb från Södermalm av sådan magnitud att det där skrytet kommer av sig och alla håller låg profil istället?

Högalid 11 på själva Södermalm (!) lyckades som enda distrikt i Södermalm-Enskede pressa sig över tvåsiffrigt, 10,25%. Betonghusen i Katarina 7 var nära med 9,65%. Noterbart är att bottendistriktet, Sofia 15 ligger utanför själva Södermalmsön (Hammarby sjöstad). Jag tror Södermalm-Enskede kommer öka på samma sätt som övriga riket (de gjorde de förra valet) och de avviker inte från övriga landet i SCBs PSU ov 2017, dvs en knapp dubbling. Så säg 11% i valet för Södermalm-Enskede.

I övrigt så anser jag att du, tillsammans med Fnordspotting, Torbjörn Nilsson och kanske någon till är landets mest läsvärda politiska analytiker. Så pretty pretty please with suger in top, sluta svara de som anser att undersökningarna är riggade. Scrolla bara vidare.
2018-05-21, 00:29
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

En S+M konstellationen är ett sluttande plan, dels då den urholkar demokratins fundament men också eftersom den lär skapa vrede och politikerförakt hos väljargrupper till både höger och vänster. Kortsiktigt kan ingående parter och PK-etablissemang pusta ut, men långsiktigt kan de få betala ett mycket högt pris.
Senast redigerad av fostrom 2018-05-21 kl. 00:38.
2018-05-21, 00:40
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Intressant är att 2010 var snittprognosen under sista året 4,7 % dvs en underskattning med 21,3% jmf med 5.7%

År 2014 var snittprognosen 10,05% dvs en underskattning med 28% jmf med valresultatet.
Stigmatiseringen ökade alltså.

Detta år har vi en snittprognos på 18,11 % hitintills. Trenden är ju uppåt.
En underskattning i paritet med 2014 ger alltså 18,11*1,28= 23,18% i valet.

Det är nog taket... Ok, kanske inte 23%, utan typ 22%. Worst case scenario.

Under 2010/2014 låg SD på ungefär samma nivå. Nu *växer* SD. Och sannolikheten att de fortsätter att växa är ganska stor. Speciellt om varken Stefan eller Ulf stoppar skäggbarnamnestin. Då blir 25% en rimlig gissning

Citat:
En S+M konstellationen är ett sluttande plan, dels då den urholkar demokratins fundament

Inte riktigt.
Citat:
men också eftersom den lär skapa vrede och politikerförakt hos väljargrupper till både höger och vänster.
Det är inget naturlag. De förlorar kanske 10%, so what?
Citat:
Kortsiktigt kan ingående parter och PK-etablissemang pusta ut, men långsiktigt kan de få betala ett mycket högt pris.
Reindfeldt och Merkel kunde förändra (åt höger) Sverige respektive Tyskland. De kunde sitta i 30 år. De valde istället att betala 'ett mycket högt pris'.

Eller tror du att de (och Ulf var med) varit "naiva"?

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Just därför tror jag på S+M. De verkar inte bry sig, alltså verkligen inte bry sig. De kan vända retorik, politik och verkligen handfast styra om samhällsutvecklingen och explodera i opinionen som belöning. Trots det väljer de att fortsätta det mångkulturella massinvandringsvansinnet.

Exakt. Makten är inte inget självändamål. De vill förändra Sverige. Jag tror att Reindfeldt är rätt så nöjd över vad han "åstadkommit" och skiter helt i M:s väljarandel...
Varför skulle Ulf och Stefan tycka annorlunda?

Säger inte att det blir 100% så. Men jag fattar inte att folk tror att det är helt omöjligt. 50/50 skulle jag säga.
Senast redigerad av FlashyBear 2018-05-21 kl. 00:59.
2018-05-21, 00:45
Medlem
Citat:
En S+M konstellationen är ett sluttande plan, dels då den urholkar demokratins fundament men också eftersom den lär skapa vrede och politikerförakt hos väljargrupper till både höger och vänster. Kortsiktigt kan ingående parter och PK-etablissemang pusta ut, men långsiktigt kan de få betala ett mycket högt pris.

Just därför tror jag på S+M. De verkar inte bry sig, alltså verkligen inte bry sig. De kan vända retorik, politik och verkligen handfast styra om samhällsutvecklingen och explodera i opinionen som belöning. Trots det väljer de att fortsätta det mångkulturella massinvandringsvansinnet.

SD kommer få noll inflytande efter valet. S och M kommer hitta en lösning där en av dem eller båda regerar. Garanterat! Vi trodde det skulle bli extra val den här perioden också. Det blev det inte och det kommer inte bli det nästa mandatperiod heller. 7K lyder helt andra intressen än svenska folket.
2018-05-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
I övrigt så anser jag att du, tillsammans med Fnordspotting, Torbjörn Nilsson och kanske någon till är landets mest läsvärda politiska analytiker. Så pretty pretty please with suger in top, sluta svara de som anser att undersökningarna är riggade. Scrolla bara vidare.
Få här hävdar att de är riggade, Fler hävdar att OIs är inkompetenta. Ytterligare några anser att inkompetensen är/var medveten.

Vi får dock facit detta val, om de skärpt till sig/blivit skickligare. Det är nära nu.. Flashback-karriärer/respekt kan vinnas, eller förloras, allt under en dag
2018-05-21, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

SD kommer få noll inflytande efter valet. S och M kommer hitta en lösning där en av dem eller båda regerar. Garanterat! Vi trodde det skulle bli extra val den här perioden också. Det blev det inte och det kommer inte bli det nästa mandatperiod heller. 7K lyder helt andra intressen än svenska folket.

Du har fattat galoppen. Tyvärr vill många inte förstå hur systemet fungerar och dess svagheter. Ett SD på 30% kan bli utfryst helt ”legit” nästa mandatperiod likaså ett SD på säg 45%. Hela systemet är som upplagt för korruption, slöhet och kontraproduktivitet. Det skulle behöva reformeras från grunden. Kanske skulle man kunna minska möjligheten till att lägga ner röster och tvingas rösta för eller emot för att tvinga fram tydliga ställningstaganden för väljarna. SD kommer dock fortsätta påverka opinionen.
Senast redigerad av Roxyn 2018-05-21 kl. 02:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in