2018-05-20, 20:18
Medlem
Ja jädrar vilka siffror. Det här ska bli spännande som gubben sa när han skulle dö.
2018-05-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
...och du vaktar inte den andra målburen?
Jag trodde jag var en av gubbarna i svart/vit-randig tröja med visselpipa, men att döma av alla långskott som skjuts på mig håller inte spelarna med. :P

Citat:
Du verkar ha gott om tid så då kanske jag kan få svar på det jag frågade tidigare idag.
Svaret låg ju i samma inlägg du svarade på, vet inte hur jag ska svara igen? Alltså, det finns ett underliggande antagande om att OU tillhör ett visst klientel som är typiskt PK, ”batikiga” liksom. Tyngdpunkt starkt vänster och kanske lite socialliberal, släpp ingen konservativ jävel över bron. Då undrar jag, vet man det och i så fall hur? Finns det gruppbilder på personal eller är det bara ett antagande att alla arbetsplatser med minsta beröringspunkt med media är som SR eller nåt dammigt universitet. För mig känns det i alla fall som att det skulle behöva vara den typen av miffon för att de skulle ge sig in på den sortens fuffens ni säger att de ägnar sig åt. Akademiker, ja okej, bland top brass i alla fall. Och det ökar ju statistiskt sett sannolikheten för överrepresentation av MP, C, V, L och kanske lite M. Men uppringarna är väl vanliga hjon med gymnasiekompetens, är det aktivistvarning på såna?

Hey, hittade en bild ju. På Ipsos uppringare. https://www.dn.se/nyheter/politik/ipsos-vi-ska-redovisa-mer-om-var-metod/ Fan vad klaustro, de är ju som burhöns? Jag har en egen konspirationsteori nu och det är att Ipsos personal packas som sardiner med minst var tredje blatte, så att de som sitter mellan dem känner obehag att räkna upp SD som alternativ – så de mumlar nåt obegripligt istället. ”Skulle du rösta på: Nya Moderaterna? Socialdemokraterna? Hmmmhmmmdommmhahena?” ”Vänta, vad sa du där sista?” ”Märwe-wemokwaheha...” ”Förlåt, en gång till?” ”Men för HELVETE KÄRRING SVERIGE DE MO KRATER NA” (två blängande blattar på 30 cm avstånd)
Det är inte varsin ände av telefonsamtalet det blir dålig stämning, det är mellan hönsburarna på institutet!
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 20:54.
2018-05-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
SD har med största sannolikhet närmare 28-29% i opinionen.
Det tror jag också.
Denna gång tror jag faktiskt att SD är underskattade även hos Sentio och YouGov.
2018-05-20, 20:53
Medlem
Staffanstorp, etniskt svenska ungdomar och kvinnorna.

Det finns en separat tråd, men här vill jag diskutera opinionsimplikationerna för SD av en text av Katerina Janouch om situationen i Staffanstorp mellan terroriserande "invandrarungdomar" och "svenska tonåringar". De senare blir kallade svennehora och -jävel, de knivhuggs, utpressas och tvingas leva i fruktan för sina liv.

“Jag bara väntar på den dagen då de dödar mina pojkar”, säger en svensk mamma.

Fråga till tråden: Lockas den mamman av SD:s löften om dubblad kvotflyktingmottagning? Skulle hon skrämmas av att hennes barn och hon själv kallas etniska svenskar av Jimmie och Mattias?

Hur förklarar ens Karlsson hennes och hennes barns utsatthet? Skulle han ens kunna tala om "svenska tonåringar" utan att hamna farligt nära "rasbiologi"?

Jag har ju hela tiden pekat på detta som den starkaste politiska kraftkällan i svensk politik: Svenska mammors oro och raseri.

Innan denna känsla fanns, var det dödfött att pestsmittade SD kom svansande med försök att vara mysigt okontroversiella. Efter att denna allt överskuggande instinkt tagit över, så finns ingen politik som är radikal nog för att skrämma bort en kvinnoröst för livet.

Det är nu en representant för MED som har orden "svenska tonåringar" på SD:s bekostnad, eftersom man frivilligt övergivit dem. Jag vill påstå att om Åkesson tog upp det här fallet och inte darrade på manschetterna när han får motfrågan "Jamen - vad menar du med svenska tonåringar?" -så kommer FLER kvinnor vinnas, inte färre.
2018-05-20, 21:08
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Helt klart kan minneseffekter vara en del av förklaringen men jag menar att den viktigaste komponenten är det så kallade mörkertalet. Jag rekommenderar dig att läsa mitt tidigare inlägg om detta, med tillhörande enkla modell.

Det mycket intressanta är - om mitt resonemang stämmer - att felet hos SCB och andra OI med "klassiska" metoder inte i någon större utsträckning beror på mörkertalet bland gamla SD-väljare, utan istället till största del på mörkertalet bland de som tillkommit efter senaste valet. Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare.

Det ska bli intressant att se om det stämmer! Jag tror SD har börjat hitta in i väljargrupper där de tidigare inte funnits och där är sannolikt skämsfaktorn mycket större än i andra grupper.

Hoppas du kommer tillbaka till tråden med fler insikter.
2018-05-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag trodde jag var en av gubbarna i svart/vit-randig tröja med visselpipa, men att döma av alla långskott som skjuts på mig håller inte spelarna med. :P

Svaret låg ju i samma inlägg du svarade på, vet inte hur jag ska svara igen? Alltså, det finns ett underliggande antagande om att OU tillhör ett visst klientel som är typiskt PK, ”batikiga” liksom. Tyngdpunkt starkt vänster och kanske lite socialliberal, släpp ingen konservativ jävel över bron. Då undrar jag, vet man det och i så fall hur? Finns det gruppbilder på personal eller är det bara ett antagande att alla arbetsplatser med minsta beröringspunkt med media är som SR eller nåt dammigt universitet. För mig känns det i alla fall som att det skulle behöva vara den typen av miffon för att de skulle ge sig in på den sortens fuffens ni säger att de ägnar sig åt. Akademiker, ja okej, bland top brass i alla fall. Och det ökar ju statistiskt sett sannolikheten för överrepresentation av MP, C, V, L och kanske lite M. Men uppringarna är väl vanliga hjon med gymnasiekompetens, är det aktivistvarning på såna?

Hey, hittade en bild ju. På Ipsos uppringare. https://www.dn.se/nyheter/politik/ipsos-vi-ska-redovisa-mer-om-var-metod/ Fan vad klaustro, de är ju som burhöns? Jag har en egen konspirationsteori nu och det är att Ipsos personal packas som sardiner med minst var tredje blatte, så att de som sitter mellan dem känner obehag att räkna upp SD som alternativ – så de mumlar nåt obegripligt istället. ”Skulle du rösta på: Nya Moderaterna? Socialdemokraterna? Hmmmhmmmdommmhahena?” ”Vänta, vad sa du där sista?” ”Märwe-wemokwaheha...” ”Förlåt, en gång till?” ”Men för HELVETE KÄRRING SVERIGE DE MO KRATER NA” (två blängande blattar på 30 cm avstånd)
Det är inte varsin ände av telefonsamtalet det blir dålig stämning, det är mellan hönsburarna på institutet!

Det jag menar är att även om detta har jämnats ut de senaste åren så tror jag inte såna personer som gått från låt oss säga neutral till att bli SD-sympatisör löper samma risk att radikaliseras till aktivist i samma utsträckning som de som alltid hatat SD på vänsterkanten.
2018-05-20, 21:13
Medlem
Dahlberg ska debattera i kvällen agenda. Hon ska debattera brottsligheten med Lind..menar Gellert Tamas (en av de värsta PK-ljugarna) - kan bli lite intressant, jag hoppas de kommer in på aktuella Novus också.

Gäääsp. Den brottsligt usla programledaren Kvarntoft, och ett aktuellt i gamla trötta spår. Och inget Novus.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-20 kl. 21:49.
2018-05-20, 21:42
Medlem
Svinriks avatar
Då kommer jag med den slutliga förklaringen.
Uppringarna på Sifo har blivit påverkade av de uppringda personerna.
Tänk dig ringa upp en hardcore FB-snubbe och fråga om politiska åsikter.
Efter tre sådana samtal så är de själv SD, och resultatet blir tyvärr att SDs siffror blir överskattade.
Kanske.
2018-05-20, 22:50
Medlem
Snubchurps avatar
Hur sannolikt är det med ett antiklimax att opinionsundersökningar visar på 23-25 % och vi får ett valresultat på 16-17%?
2018-05-20, 22:51
Medlem
Grevelesevis avatar
Maj har varit en riktig framgångsrik månad för oss Sverigevänner, vilket bidragit till en rusch i opinionen samt ökat aktiviteten på forumet. Det är roligt när det går bra, förutom för Powerflickan då förstås.
Bara 20 dagar in i maj har redan 1400 inlägg gjorts. nu står ju Crispy för typ hälften, men ändå.

Vad har då hänt i maj som triggat det sovande folket?
Här kommer en liten sammanfattning som gynnat Sveriges ända oppositionsparti.

Det börjar redan den 29 april med att Ulf K och Åkesson debatterar i agenda. En nedstämd Ulf tvingas på defensiven och Jimmie tar över debatten mer och mer. Programledaren håller sig någorlunda neutral vilket alltid är en chock och Sd vinner den ronden ganska klart.

Veckan efter den 6:e Maj är det partiledardebatt och Åkesson gör återigen en stabil insats. (det är förstås lätt att briljera i särskolan). Statsministern gör en katastrofal insats och blir utskrattad.
Lövin ljuger och blir korrigerad i svts faktakollen.

16 maj är det debatt med Ygeman i aktuellt. Anders Holmberg (svt bästa?) ställer relevanta frågor och
sossen känns helt uppgiven, nästan som han skämdes. Hela aktuellt går åt att visa att förorterna är helt förlorade och Åkesson vinner lätt.

18 Maj Expressen slår till med en kritisk granskning av de 9000 Afghanmännen. Återigen en belysning av sossarnas hyckleri och Centerpartiets vansinne.

18 Maj Anders Borg intervjuas i kvartal. Borg: SD har förändrats. Det finns inget som tyder på att partiets nuvarande ledning har några sådana rötter och då är det fel att misstänkliggöra dem för det, säger han i Fredagsintervjun.
Tidigare finansminister Anders Borg (M) ville strama åt invandringen till Sverige redan 2011, hävdar han i en intervju med Kvartals "Fredagsintervju". Men Fredrik Reinfeldt och andra partiledare i Alliansen ska ha sagt nej.

Hoppas Juni fortsätter i samma takt.
2018-05-20, 22:54
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Hur sannolikt är det med ett antiklimax att opinionsundersökningar visar på 23-25 % och vi får ett valresultat på 16-17%?

Låter orimligt. Jag tycker det tjatas om SD hela tiden i umgängeskretsen. Folk är som nykära bögar som kommit på att de är gay och vill berätta för hela världen att det minsann finns ett parti som heter SD och de ska lösa invandringsproblemet. Joho minsann, undrar var de hållt till i alla år när det bara fanns S & M att rösta på.

"Förändringar i väljarnas fokus"
I Expressens senaste mätning om vilken fråga som är den viktigaste valfrågan för väljarna framgick att det var just invandringsfrågan. Undersökningen baserades på 1048 intervjuer som genomfördes mellan den 3 och 8 maj i år.
2018-05-20, 22:54
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Vad tror ni det är för siffror vi får se på skärmen i år när de allra första valdistrikten kommer in månntro?

Såvida inga dramatiska bakslag drabbar SD tror jag att vi kan anta att de hamnar någonstans i spannet 19-26%
Ett resultat runt 19% lär tas emot med dystra miner i SVT-studion men också med viss lättnad. Spräcker SD 20% vallen lär besvikelsen i studion vara fysiskt förnimbar. I den händelse SD får över 25% av rösterna lär panik och desperation uppstå i studion, vilket kommer ge upphov till verbala övertramp och hjärtflimmer hos vissa medverkande. Låt oss därför hoppas på det sistnämnda scenariot. Jag kan inte tänka mig något mer underhållande än att se Kjell Bergqvist, Alexandra Pascalidou, Malena Ernman, Göran Greider, Anders Lindberg och Henrik Arnstad krevera inför fullbordat faktum.
Senast redigerad av fostrom 2018-05-20 kl. 22:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in