2018-05-20, 18:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, inte bara valår. Mönstret har upprepat sig under flera mellanvalsår också. Uppåt under sommar och höst, peak i december-januari, tapp under våren, ny fart till sommaren. Det är ju t ex inte som att det var valår den där midsommarafton när Sentio och YG spräckte 20-vallen. Inte järnrörsåret 2012 heller. Fast när SD går upp är min första tanke liksom inte hur jag ska hitta ett negativt sätt att se det...
Jag tycker nog ändå att fenomenet verkar vara tydligare under valår.

Här är kurvan över Sverigedemokraternas opinionsläge på status.st. Jag tycker mig kunna utläsa att dalarna är betydligt större under valår än under andra år.
2018-05-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Stämmer verkligen det här?

När någon beskriver något - t.ex. att afrikaner fordom löpte större risk att dödas av rovdjur - så blir vederbörande anklagad för att förespråka, "att lejon som äter folk är ett bra sätt att hålla Afrikas befolkningstillväxt under kontroll".
Nja, nu var det väl en väldigt snabb och grov summering jag gjorde av Bouvins uttalande som dessutom var till hans fördel. Vad han egentligen sa handlade mer om att han ansåg det vara fel med bistånd/hjälpsändningar/whatever för att det håller afrikaner vid liv som annars skulle ha dött. Finns på YouTube för detaljstudie.
2018-05-20, 18:27
Medlem
Citat:
Tja, inte bara valår. Mönstret har upprepat sig under flera mellanvalsår också. Uppåt under sommar och höst, peak i december-januari, tapp under våren, ny fart till sommaren. Det är ju t ex inte som att det var valår den där midsommarafton när Sentio och YG spräckte 20-vallen. Inte järnrörsåret 2012 heller. Fast när SD går upp är min första tanke liksom inte hur jag ska hitta ett negativt sätt att se det...

Om det fanns en mätare på hur mycket energi en person kan lägga på en desperat kamp för att sprida misstro mot en enskild postare skulle din punktmarkering av mig förmodligen kortsluta mätaren. Krispy Krispy Krispy Krispy Krispan Krispy Krispan Krispy Krispan, dag ut, dag in. Ditt problem är svårt att begripa sig på. Vi är, vad, 4-5 pers här som tror att SD är underskattade fast utan att det ligger nån konspiration bakom det, och det står mot typ 40-50 som rabblar mantran om lögner och trixande, så ditt team folie vinner med 10-1 varje gång. Okej, fair game! Eller? Nej, tydligen besväras du väldigt mycket av att det blir 10-1 och inte 10-0. Du vaktar konspirationstroendet som en hök på anabola. Som att du var L Ron Hubbard och nån läckte hemligheter ur scientologbibeln på nätet. ”Shit, ställ in lunchen, måste krishantera att nån jävel på internet vägrar tro att Novus agendasätter!” Det är inte mig som ditt beteende avslöjar nånting om, men varsågod och vakta din udda religion om det nu är ditt livs kall... bara tagga ner med personfixeringen, den är rent manisk nu.
Gud så trist. Sluta nu att framhäva din narcissistiska sida, och försök att vara lite rolig. När det gäller enskilda, belagda siffror, har du inget att frukta. Det är när du, alltför ofta, träffar snett i dina bredare analyser som du kan behöva korrigeras, och ledas in på den breda vägen. Du nöjer dig säkert inte med mindre än ja och amen till allt, men det är inte riktigt forumet för att få den reaktionen. Halmgubbar är du dock forumets mästare på, ibland med viss substans, ibland bara av vana.
2018-05-20, 18:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tycker inte att det är särskilt kontroversiellt att säga att SD är underskattade i opinionen. Alla i hela Sverige vet om det, och det har sagts många gånger tidigare i media.

Frågan som man borde ställa sig är istället vad som händer när SD får 25 procent i valet. Under förutsättning att MP och någon eller några av alliansens småttingar åker ur riksdagen så finns det en chans att SD har majoritet tillsammans med både M och S.

Hur reagerar moderaternas medlemmar om allt som krävs för att de skall få igenom stora delar av sin politik är ett samtal med SD? Hur reagerar de om de för första gången någonsin kan strunta i vad alliansen tycker?

Jo visst, men det är självaste Kent Persson som säger detta öppet... DET är sensationellt. Minst sagt.
2018-05-20, 18:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

Vi är, vad, 4-5 pers här som tror att SD är underskattade fast utan att det ligger nån konspiration bakom det, och det står mot typ 40-50 som rabblar mantran om lögner och trixande, så ditt team folie vinner med 10-1 varje gång.
Nja, det finns en tyst grupp också som inte har ork och lust att diskutera med konspirationsfalangen. Här om någonstans är den gamla internetdevisen om grisbrottning applicerbar.
2018-05-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nja, det finns en tyst grupp också som inte har ork och lust att diskutera med konspirationsfalangen. Här om någonstans är den gamla internetdevisen om grisbrottning applicerbar.
Om man ser till den senaste tiden diskussioner i tråden, är det en uppenbart provokativ halmgubbe att tala om en fullfjädrad Konspiration, med stort K - men det visste du förstås när du skrev det du skrev.

Vi kommer under de närmaste åren få se massiva försök till historierevisioner och relativiseringar för vad som skedde perioden 1991-2017/2018 (med en zenit sommar/höst 2015).
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-20 kl. 18:52.
2018-05-20, 18:47
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det blir väldigt intressant att se SCB:s mätning i början av juni. Lagom till nationaldagen kommer vi antagligen få ännu en Sifo-liknande smäll och chock mot det politiskt korrekta etablissemanget.

Gissar att siffrorna 18,4% --> 14,8% vänds tillbaka till 18,4% igen

Det kommer bli en härlig och intressant midsommar. SD på 20% borgar för många bekännelser från nyfrälsta SD:are kring sillbordet =)
2018-05-20, 18:47
Medlem
SD har med största sannolikhet närmare 28-29% i opinionen, ni som orkar ta fighten här med batikhäxor som Greta75 och Powergirl är för mig konstiga, dom lever ju uppenbarligen i en konstig värd.
2018-05-20, 18:56
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Det kommer bli en härlig och intressant midsommar. SD på 20% borgar för många bekännelser från nyfrälsta SD:are kring sillbordet =)

Alla som tänker rösta SD borde se det som sin plikt att på ett oskyldigt sätt dra upp Löfvens fadäs om sambandet mellan LAS och minskade våldtäkter. Bra ingång för att sätta igång diskussionen efter några snapsar
2018-05-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jo, jag ska sätta upp den där devisen över skärmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Gud så trist. Sluta nu att framhäva din narcissistiska sida, och försök att vara lite rolig. När det gäller enskilda, belagda siffror, har du inget att frukta. Det är när du, alltför ofta, träffar snett i dina bredare analyser som du kan behöva korrigeras, och ledas in på den breda vägen. Du nöjer dig säkert inte med mindre än ja och amen till allt, men det är inte riktigt forumet för att få den reaktionen. Halmgubbar är du dock forumets mästare på, ibland med viss substans, ibland bara av vana.
Tror du fått något om bakfoten här - narcissister älskar uppmärksamhet, hade det varit min bag skulle jag inte få nog av detta tjat om mitt nick. Men jag trivs faktiskt bäst under en korkek, även om jag helst slipper blommorna pga allergi. Och jag förväntar mig inte ja och amen till någonting alls. Vad gäller att jag tydligen behöver ”korrigeras för att ledas in på den breda vägen” (hmm) så är det ju kul att du utsett dig själv till hålfotsinlägg, men jag är så noggrann jag orkar vara och lägger mycket kraft på att kolla upp saker, i motsats till en viss herr ”Sentio var överlägset bäst på att mäta EU-valet” som de inte mätte, så kom fan inte och insinuera att jag satt slarv i system.

Jag tycker det är spännande och intressant med opinionsmätningar, särskilt när det gäller SD eftersom det är ett direkt mått på det folkliga upproret mot invandring som är the pet peeve of my life. Och det hade kunnat vara ROLIGT, särskilt när det går uppåt som nu. Men det tillåts liksom inte vara roligt, för man tvingas vada upp till midjan i detta jävla spammande från party poopers som tjatar om skojarinstitut, uppjusteringar, agendor och manipulation. Man hinner knappt posta en ny mätning så trillar det in en röd klocka i hörnet från gnällspik ”Fnysington” eller gnällspik ”Mac-arthur” och så är det samma trötta tugg som i princip kunde vara copy pastat från förra klagosången. Om ni hatar opinionsmätningar så förbannat är det väl rätt mycket självskadebeteende ni håller på med?

Jag menar vi bevakar en politisk framgångssaga av sällan skådad art här, men ni lyckas tamejfan på nåt sätt göra festen till gravöl ändå. Nån sa att konspirationsteorierna om OI finns (eller borde finnas) som separat ämne - detta är den bästa Flashbackidé jag hört någonsin, för det ÄR trots allt ett separat ämne.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 19:01.
2018-05-20, 19:07
Medlem
Citat:
Jo, jag ska sätta upp den där devisen över skärmen.

Tror du fått något om bakfoten här - narcissister älskar uppmärksamhet, hade det varit min bag skulle jag inte få nog av detta tjat om mitt nick. Men jag trivs faktiskt bäst under en korkek, även om jag helst slipper blommorna pga allergi. Och jag förväntar mig inte ja och amen till någonting alls. Vad gäller att jag tydligen behöver ”korrigeras för att ledas in på den breda vägen” (hmm) så är det ju kul att du utsett dig själv till hålfotsinlägg, men jag är så noggrann jag orkar vara och lägger mycket kraft på att kolla upp saker, i motsats till en viss herr ”Sentio var överlägset bäst på att mäta EU-valet” som de inte mätte, så kom fan inte och insinuera att jag satt slarv i system.

Jag tycker det är spännande och intressant med opinionsmätningar, särskilt när det gäller SD eftersom det är ett direkt mått på det folkliga upproret mot invandring som är the pet peeve of my life. Och det hade kunnat vara ROLIGT, särskilt när det går uppåt som nu. Men det tillåts liksom inte vara roligt, för man tvingas vada upp till midjan i detta jävla spammande från party poopers som tjatar om skojarinstitut, uppjusteringar, agendor och manipulation. Man hinner knappt posta en ny mätning så trillar det in en röd klocka i hörnet från gnällspik ”Fnysington” eller gnällspik ”Mac-arthur” och så är det samma trötta tugg som i princip kunde vara copy pastat från förra klagosången. Om ni hatar opinionsmätningar så förbannat är det väl rätt mycket självskadebeteende ni håller på med?

Jag menar vi bevakar en politisk framgångssaga av sällan skådad art här, men ni lyckas tamejfan på nåt sätt göra festen till gravöl ändå.
Äsch, nu är de istället självömkan som gäller. Som sagt, du får skriva vad du vill, precis som jag får skriva vad jag vill, det är vad man gör på ett forum. Du har en analytisk spets, och är rolig som f-n ibland, men du vet ju att du är provokativ, så vad förväntar du dig? Refererar man till "konspirationsteoretikerna, som du och Hogdal båda gjort ett par inlägg bort, ja då vet du redan vad du får får svar. PK är (var) ingenting som har fantiserats ihop av ett gäng foliehattar, det är reellt, precis lika reellt som Stasi. Fråga alla de som fick sina karriärer, och liv, förstörda (en grupp som jag, för tydlighetens skull, inte tillhör). Du har alltid blandat mästerliga analyser med (vad jag anser vara) konstigheter) det senaste var det jag svarade utförligt på några inlägg bort). Inget konstigt, svarar och argumenterar, det är vad man gör i ett forum.
2018-05-20, 19:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nja, nu var det väl en väldigt snabb och grov summering jag gjorde av Bouvins uttalande som dessutom var till hans fördel. Vad han egentligen sa handlade mer om att han ansåg det vara fel med bistånd/hjälpsändningar/whatever för att det håller afrikaner vid liv som annars skulle ha dött. Finns på YouTube för detaljstudie.

Missade Ny Demokrati. Skulle gärna vilja se Bouvins uttalande i sitt sammanhang och inte i ett beskuret klipp på ngr sekunder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in