2018-05-20, 19:23
Medlem
Funderade lite på hur invandrare som kommit på 2000-talet(många araber/afrikaner etc), håller uppe vänster/mp/sossarnas siffror. Antar att svarsfrekvensen är låg bland dessa i undersökningar.
Tittar man på hur ex rinkeby och dylikt röstar så fick vänsterblocket en 80-90% i förra valet.

Så samtidigt som svenskar och "bra" invandrare(ex vissa juggar) röstar på SD, så känns det som att sossarna kan dra en massa röster från våra "nyanlända"(kräks över det ordet), om dom kan få dom att rösta(valdeltagandet var väl en 50-60% i tensta/rinkeby förra valet).

Undrar hur detta vägs av instituten? Mardrömmen vore ju om sossarna med hjälp av sosseblattar i dessa områden får ut en massa som annars inte hade röstat, alt lyckas röstfuska på något vis.

Läser en hel del på www.fivethirtyeight.com om statistik osv, och i USA är dom ju mycket mer öppna med vilka grupper som röstar på vad.

Vore jävligt intressant att se var exempelvis gruppen serber röstar på jämfört med albaner, muslimska araber osv.

Känns som om Sverige är usla(surprise, surprise) på sådan statistik, alt att det aldrig rapporteras i media.
2018-05-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tycker inte att det är särskilt kontroversiellt att säga att SD är underskattade i opinionen. Alla i hela Sverige vet om det, och det har sagts många gånger tidigare i media.

Nåja, du har sannolikt rätt, men ditt argument, "alla vet det", skulle ha sågats om du hade använt det i en argumenterande uppsats på gymnasiet. Du skulle ha fått F i betyg.

Det kan ju faktiskt tänkas att opinionsinstituten lärde sig en läxa när SD fick så många fler röster i valet 2014 än opinionsinstituten hade förutspått. Kanske att åtminstone en del av dem verkligen anstränger sig för att inte underskatta SD igen.

En sak som möjligen tyder på att SD kanske inte är särskilt underskattade är att de flesta europeiska partierna med SD-profil inte har nått mycket över 20% i sina nationella val, vad jag vet. Men jag kan förstås ha fel. Upplys mig i så fall! Men om det är så att de "SD-lika partierna i Europa" inte når mycket över 20% i sina länder, så ska vi kanske inte vänta oss att SD gör det i Sverige heller.

Vad som gör mig själv särskilt fundersam är att SD har gått upp och ner i opinionsundersökningarna på senare tid. Det kan väl i alla fall inte vara så att SD underskattas extra mycket när mätningarna visar på ett sjunkande stöd, men att mätningarna är mer okej när stödet för SD verkar gå upp?

Citat:
Frågan som man borde ställa sig är istället vad som händer när SD får 25 procent i valet. Under förutsättning att MP och någon eller några av alliansens småttingar åker ur riksdagen så finns det en chans att SD har majoritet tillsammans med både M och S.

Om SD får 25% i hösten sval, så blir jag glad. Ännu tycker jag inte att det finns särskilt mycket som tyder på det.

Citat:
Hur reagerar moderaternas medlemmar om allt som krävs för att de skall få igenom stora delar av sin politik är ett samtal med SD? Hur reagerar de om de för första gången någonsin kan strunta i vad alliansen tycker?

Det blir spännande att se.

Jag vill lägga till att jag är väldigt glad över att SD har gått upp i de senaste mätningarna, och särskilt i Sifos majmätning. Bara så att ingen tror att jag sitter här och hoppas att det ska gå dåligt för SD!
Senast redigerad av Egnatankar 2018-05-20 kl. 19:50.
2018-05-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweZionist
Funderade lite på hur invandrare som kommit på 2000-talet(många araber/afrikaner etc), håller uppe vänster/mp/sossarnas siffror. Antar att svarsfrekvensen är låg bland dessa i undersökningar.
Tittar man på hur ex rinkeby och dylikt röstar så fick vänsterblocket en 80-90% i förra valet.

Så samtidigt som svenskar och "bra" invandrare(ex vissa juggar) röstar på SD, så känns det som att sossarna kan dra en massa röster från våra "nyanlända"(kräks över det ordet), om dom kan få dom att rösta(valdeltagandet var väl en 50-60% i tensta/rinkeby förra valet).

Undrar hur detta vägs av instituten? Mardrömmen vore ju om sossarna med hjälp av sosseblattar i dessa områden får ut en massa som annars inte hade röstat, alt lyckas röstfuska på något vis.

Läser en hel del på www.fivethirtyeight.com om statistik osv, och i USA är dom ju mycket mer öppna med vilka grupper som röstar på vad.

Vore jävligt intressant att se var exempelvis gruppen serber röstar på jämfört med albaner, muslimska araber osv.

Känns som om Sverige är usla(surprise, surprise) på sådan statistik, alt att det aldrig rapporteras i media.
Sjukt höga siffror för S och V i såna områden ja, men också extremt lågt valdeltagande. Finns helvita medelklassdelar där över 90% röstar och getton med under 60%. Det väcker ju iofs frågan hur opinionsmätningar hanterar det. Kongobongo som inte orkar gå och rösta kanske orkar sträcka sig efter telefon och svara hur han skulle rösta, vilket då ger utslag i mätningen men inte i valresultatet. För ett OI fortsätter rimligen ringa i området tills de hittar nån som svarar, och så jobbar inte en valurna... du får komma till den eller så får det vara.

Att de viktar för region ålder kön blabla vet man ju men jag har faktiskt aldrig hört nämnas valdeltagande som en parameter... borde gå att checka.
2018-05-20, 19:39
Medlem
Knutsson på rapport förklarar skillnaderna mellan Sifo och Novus (angående SD) med skillnader i mätperiodens längd. Bra där, som lades fram i tråden. Man skulle kunna tro att Knutsson följer tråden
2018-05-20, 19:43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Knutsson på rapport förklarar skillnaderna mellan Sifo och Novus (angående SD) med skillnader i mätperiodens längd. Bra där, som lades fram i tråden. Man skulle kunna tro att Knutsson följer tråden

Det var också befriande att höra Knutsson säga: "SD kan mycket väl vara näst största parti redan innan sommaren"
2018-05-20, 19:46
Medlem
Som en s.k. nu f.d. "Lurker" bör jag kanske introducera mig.
Namn: ****
Efternamn: *********
Ålder: **
kommunvalkrets: Södermalm-Enskede (Kan vara bra info inför eventuellt kommande anekdoter)
Tidigare röstat: 2010 Fp (Motivering: Herrejävlar vilken helvetes flumskola jag går/har gått i!),
2014 Sd (Motivering: Valnatt 2010, varför vägrar Lars Ohly att ens vara i samma rum den där "Naztisten", fånigt! Han kan väl ta diskussionen så får alla höra att den där Åkesson har fel. Någon, några månader senare. Erik Ullenhag svamlar i någon tv-intervju om hur många miljarders miljarder vi tjänar på invandring. Låter som om att han inte har en aning om vad han snackar om, googlar och gör en snabb överslagsberäkning av kostnaderna, såg ju inte bra ut. Läser på om Sverigedemokraterna, verkar som om media har en vääldigt bred definition av vilka som är nazister. Någon gång under 2011 blir jag därmed Sverigedemokrat och har lurkat i tråden sedan 2013 tror jag.)

Nu till "On topic".

Får se om vi får årets första rekord med ipsos majmätning efter en motig period under hösten/vårvintern. Vi har inte sett ett rekord från något institut sedan augusti 2017.

Ipsos toppnotering är på 18.9% från förra året och ligger därmed lägst av alla institutens toppnoteringar. Eftersom de numera publicerar i heltal är det som bäddat för en 2pe ökning till 19% och rekord. Det är ju inte helt otroligt om man ska tro på att sifo faktiskt lyckats mäta en nästan 4pe uppgång nu i maj. Ipsos bör ha en ännu senare mätperiod än sifo/novus dessutom, vilket jag misstänker en större del av uppgången skett under.

Men men det kanske är föör bra, är helt förberedd på 16-17%. Vill ju inte att A.Lindberg, Powergirl och Löfven ska ge upp helt innan valet, jag vill fortfarande höra den tryckta stämningen när de första räknade rösterna rullar in på valvakan. Var det 16.7% eller 16.9% SD hade när de första hundrafemtio valdistrikten kom in 2014 och det blev totalt dödstyst i svt:s studio! Tror det är den bästa underhållnings-TV jag sett.

Vad tror ni det är för siffror vi får se på skärmen i år när de allra första valdistrikten kommer in månntro?
2018-05-20, 19:53
Medlem
Välkommen, Fruidolore! Din presentation av dig själv var ett riktigt fint Flashback-CV!

Hur det går i valet törs jag inte gissa, inte än i alla fall, men jag hoppas på det bästa. Och jag hoppas på långa näsor från Anders Lindberg och andra tröttsamma PK-typer som själva, med sitt orimliga inflytande över svensk politik, har bäddat för en stor SD-framgång.

Men här på Flashback måste vi tänka på att hålla oss on topic. Topic i just den här tråden i Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Så låt mig säga då att jag ska följa Sverigedemokraternas utveckling i opinionsundersökningarna med stort intresse fram till valet, för att bilda mig en bättre uppfattning om hur det kan komma att gå i riksdagsvalet. Och så blir ju valresultatet en fin värdemätare på opinionsinstitutionens träffsäkerhet också!
Senast redigerad av Egnatankar 2018-05-20 kl. 20:16.
2018-05-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, inte bara valår. Mönstret har upprepat sig under flera mellanvalsår också. Uppåt under sommar och höst, peak i december-januari, tapp under våren, ny fart till sommaren. Det är ju t ex inte som att det var valår den där midsommarafton när Sentio och YG spräckte 20-vallen. Inte järnrörsåret 2012 heller. Fast när SD går upp är min första tanke liksom inte hur jag ska hitta ett negativt sätt att se det...

Om det fanns en mätare på hur mycket energi en person kan lägga på en desperat kamp för att sprida misstro mot en enskild postare skulle din punktmarkering av mig förmodligen kortsluta mätaren. Krispy Krispy Krispy Krispy Krispan Krispy Krispan Krispy Krispan, dag ut, dag in. Ditt problem är svårt att begripa sig på. Vi är, vad, 4-5 pers här som tror att SD är underskattade fast utan att det ligger nån konspiration bakom det, och det står mot typ 40-50 som rabblar mantran om lögner och trixande, så ditt team folie vinner med 10-1 varje gång. Okej, fair game! Eller? Nej, tydligen besväras du väldigt mycket av att det blir 10-1 och inte 10-0. Du vaktar konspirationstroendet som en hök på anabola. Som att du var L Ron Hubbard och nån läckte hemligheter ur scientologbibeln på nätet. ”Shit, ställ in lunchen, måste krishantera att nån jävel på internet vägrar tro att Novus agendasätter!” Det är inte mig som ditt beteende avslöjar nånting om, men varsågod och vakta din udda religion om det nu är ditt livs kall... bara tagga ner med personfixeringen, den är rent manisk nu.

...och du vaktar inte den andra målburen?

Du verkar ha gott om tid så då kanske jag kan få svar på det jag frågade tidigare idag.
2018-05-20, 20:01
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tack. Jag har varit medlem sen 2005 men vet fortfarande inte hur man enkelt söker i trådar

Varför citerar man en nästan ett år gammal undersökning? Det har liksom varit en 9-10 stycken eller så sen dess
Därför att det är intressant att följa historiken vågdalarna upp och ner i stället för att flyta lugnt och stilla uppåt och ligga kvar på toppen.
Exempelvis så hade SD bättre resultat 2017 än vid nuvarande år och det är förbryllande vad har dom gjort under året varit på semester?
2018-05-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nåja, du har sannolikt rätt, men ditt argument, "alla vet det", skulle ha sågats om du hade använt det i en argumenterande uppsats på gymnasiet. Du skulle ha fått F i betyg.

Det kan ju faktiskt tänkas att opinionsinstituten lärde sig en läxa när SD fick så många fler röster i valet 2014 än opinionsinstituten hade förutspått. Kanske att åtminstone en del av dem verkligen anstränger sig för att inte underskatta SD igen.
Jag vill minnas att användaren FransLiszt, som plottat diagram på expertnivå tidigare i tråden, sa sig kunna se i korten att det finns betydande risk för att de fortfarande systematiskt underskattar SD, oavsett om de inser det eller ej. En ny ficka av mörkertal i någon ny grupp... Det var inte länge sedan heller – några veckor, tror jag.

Å andra sidan har du rätt i att det har gjorts ansträngningar. En del av metodändringarna har genererat stora hopp just när de infördes. Novus specialmetod från 2014 t ex, gav 4% ökning i december-14. Demoskops ändring 2017 likaså. Men hur utvärdera när man inte vet hur den verkliga opinionen bakom rört sig? Om jag har en åktur på tivoli med en ”you must be this tall to ride”-skylt och jag höjer den 30 cm så vet jag ju att det är skylten som rört sig och inte att alla besökare plötsligt blivit kortare i genomsnitt, men med OU vet man ju inte vad som är vad.
2018-05-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sjukt höga siffror för S och V i såna områden ja, men också extremt lågt valdeltagande. Finns helvita medelklassdelar där över 90% röstar och getton med under 60%. Det väcker ju iofs frågan hur opinionsmätningar hanterar det. Kongobongo som inte orkar gå och rösta kanske orkar sträcka sig efter telefon och svara hur han skulle rösta, vilket då ger utslag i mätningen men inte i valresultatet. För ett OI fortsätter rimligen ringa i området tills de hittar nån som svarar, och så jobbar inte en valurna... du får komma till den eller så får det vara.

Att de viktar för region ålder kön blabla vet man ju men jag har faktiskt aldrig hört nämnas valdeltagande som en parameter... borde gå att checka.

Jovisst är det längre valdeltagande som jag nämnde...men jämför med USA; 90% av svarta röstar på demokraterna. Dom är c:a 15% av befolkningen.
Vita i senaste valet röstade 58% Republikanskt.

Vita är mer splittrande här såväl som i USA mellan vänster och höger, vilket gör att svarta(även hispanics självklart som ligger på runt 70% democrats), får ett större inflytande på marginalen(sen så är speciellt svarta mer urbaniserade vilket gör att deras röster centreras mer i städer och vissa delstater men det är OT).

Vad jag vill säga med detta är att om samma skulle ske i Sverige, blir invandrare lite vågmästare, och ett ökat valdeltagande bland dessa kan påverka.
Att färre svarta röstade påverkade t ex valet i USA stort, då valdeltagandet var lägre än föregående år i exempelvis svarta områden i Philadelphia och Milwaukee som delvis avgjorde valet i Pennsylvania resp. Wisconsin.
2018-05-20, 20:14
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det var också befriande att höra Knutsson säga: "SD kan mycket väl vara näst största parti redan innan sommaren"

Eller hur. Låt den meningen smälta in. Fantastiskt!

7-klövern har extrem panik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in