Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag tycker inte att det är särskilt kontroversiellt att säga att SD är underskattade i opinionen. Alla i hela Sverige vet om det, och det har sagts många gånger tidigare i media.
Nåja, du har sannolikt rätt, men ditt argument, "alla vet det", skulle ha sågats om du hade använt det i en argumenterande uppsats på gymnasiet. Du skulle ha fått F i betyg.
Det
kan ju faktiskt tänkas att opinionsinstituten lärde sig en läxa när SD fick så många fler röster i valet 2014 än opinionsinstituten hade förutspått. Kanske att åtminstone en del av dem verkligen anstränger sig för att inte underskatta SD igen.
En sak som möjligen tyder på att SD kanske inte är särskilt underskattade är att de flesta europeiska partierna med SD-profil inte har nått mycket över 20% i sina nationella val, vad jag vet. Men jag kan förstås ha fel. Upplys mig i så fall! Men
om det är så att de "SD-lika partierna i Europa" inte når mycket över 20% i sina länder, så ska vi kanske inte vänta oss att SD gör det i Sverige heller.
Vad som gör mig själv särskilt fundersam är att
SD har gått upp och ner i opinionsundersökningarna på senare tid. Det kan väl i alla fall inte vara så att SD underskattas extra mycket när mätningarna visar på ett sjunkande stöd, men att mätningarna är mer okej när stödet för SD verkar gå upp?
Citat:
Frågan som man borde ställa sig är istället vad som händer när SD får 25 procent i valet. Under förutsättning att MP och någon eller några av alliansens småttingar åker ur riksdagen så finns det en chans att SD har majoritet tillsammans med både M och S.
Om SD får 25% i hösten sval, så blir jag glad. Ännu tycker jag inte att det finns särskilt mycket som tyder på det.
Citat:
Hur reagerar moderaternas medlemmar om allt som krävs för att de skall få igenom stora delar av sin politik är ett samtal med SD? Hur reagerar de om de för första gången någonsin kan strunta i vad alliansen tycker?
Det blir spännande att se.
Jag vill lägga till att jag är väldigt glad över att SD har gått upp i de senaste mätningarna, och särskilt i Sifos majmätning. Bara så att ingen tror att jag sitter här och hoppas att det ska gå dåligt för SD!