2018-05-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sa de verkligen så? Och länge? Som jag minns M efter Bildt så sa Lundgren inte ett pip om invandring, sen kom valstugereportaget och efter det undvek man ämnet mer än någonsin för att man kände press att bevisa att man inte var “rasister”. Sen kom valrörelsen 2006 och från den minns jag tre saker om M och invandring: 1) Att de drev på om att öppna för arbetskraftsinvandring. 2) Att de ville ha försörjningsplikt vid anhöriginvandring. 3) Att vi alla som satt och såg en TV-debatt ville trycka på paus och rewind som inte fanns då, för att vi kunde svära på att Reinfeldt i ett replikskifte med Ohly mumlade nånting om att ökade socialbidrag är kopplat till flyktinginvandring.

Hur detta kommit att förvanskas till ungefär ‘Moderaterna lovade släcka ner invandringen totalt men titta hur det blev! Varför ska vi tro dem denna gång?’ är väl iofs inte så svårt att räkna ut, men fult är det ändå. Nåja, låt revisionisterna hållas så har de i alla fall en hobby...
M levde länge på gamla lagrar, och vissas förtroende i frågan (typ G. Bohman, på samma sätt som många sossar tror att S fortfarande står för en Erlander-liknande politisk linje)). Många trodde nog att Reinfeldt skulle höja upp sin stämma. Men först var han tyst i 4 år, komplett tyst, och då kom SD in riksdagen, och då tog det hus i helvete. Sen kom uppgörelsen med MP och sen öppna hjärtan. M ensamt är det parti som har störst ansvar för att det gick som det gick (dvs extremt illa) - moderaterna hade kunnat vara/bli de skeptiskas röst i riksdagen (och det på riktigt). När först M var tysta (2006-2010) och därefter tog 7Ks och vänsterns sida (2010 - tills nu), då blev blev julafton: inte bara för alla asylinvandrare, iillegaler, kriminella och tiggare, då startade också det momentum som SD kan leva på något decennium eller kanske, flera. Nyliberaler är nyliberaler (Timbro och företagarföreningarna bestämmer som vi vet i moderaterna, omtanken om befolkningen har aldrig varit med på priolistan): https://www.di.se/debatt/svante-nycander-sa-styrde-nyliberalerna-om-sveriges-migrationspolitik/

I realiteten, under 3 decennier, har moderaterna aldrig höjt ett modigt/insiktsfullt/trovärdigt lillfinger för att få igenom den invandringspolitik de sagt sig stödja. De är ett gäng fega karriärhycklare i bästa fall, i sämsta fall är de nyliberala landsförrädare - och vi hittar båda sorterna bland moderatkräken. Tidigare Partisekreterare Persson (tillsatt på direkt order av FR), och AB är båda två utmärkta exempel på moderata kräk.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-20 kl. 18:02.
2018-05-20, 17:41
Medlem
Kompletterande info från Novus via Twitter på fråga av Uvell:

”M gick ned ca 0,5 v 18-19 jämf v16-17, S ned 1,0 mots period. SD upp 1,5
Ca 2600 intervjuer per period”

Detta alltså apropå deras långa mätperiod. Första halvan hände just ingenting. Under andra halvan, maj, ökade SD med 1,5 medan S minskade med 1,0 och M med 0,5.

Det innebär att utvecklingen i senaste Novus var mer lik Sifo om man harmoniserar mätperioderna.
2018-05-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
det vet Ulf ,när han nämner att SD antagligen är mycket större än vad opinionsundersökningarna visar.
När sa han detta?
2018-05-20, 17:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Kompletterande info från Novus via Twitter på fråga av Uvell:

”M gick ned ca 0,5 v 18-19 jämf v16-17, S ned 1,0 mots period. SD upp 1,5
Ca 2600 intervjuer per period”

Detta alltså apropå deras långa mätperiod. Första halvan hände just ingenting. Under andra halvan, maj, ökade SD med 1,5 medan S minskade med 1,0 och M med 0,5.

Det innebär att utvecklingen i senaste Novus var mer lik Sifo om man harmoniserar mätperioderna.
Med andra ord så är det som alla andra valår. SD har historiskt sett alltid tagit fart i maj.

Jag säger inte att det är en konspiration, jag säger bara att det är vad siffrorna visar.
2018-05-20, 17:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag får tacka för ett långt och ärligt svar!

Det är intressant att läsa hur människor som inte har röstat på SD lika länge som jag resonerar. Nu räknas du i och för sig som kärnväljare sedan förra valet, men ändå. Som gammal räv som har röstat på SD sedan 1998 så framstår den här trådens spekulationer om vad som gynnar och inte gynnar dem ibland som lite komiska.

Folk skulle ha varit med i slutet på 1990- och i början på 2000-talet. De var kanske med i den bemärkelsen att de var födda, men jag menar med som SD-väljare. Det var en tid då V hade 12 procent i senaste riksdagsvalet, då antietablissemanget bestod av organisationen attac, då man på allvar debatterade porrens vara eller icke vara, då Masoud Kamali helt oemotsagd kunde förneka existensen av hedersvåld i TV. Hade SD någon egen stapel i OI? Yeah, right... Jag fick vänta till 2006 innan något institut, till etablissemangets förfasan, publicerade någon sådan.

Jag är medveten om att du antagligen kommer ihåg vad jag skriver om, men för nyblivna SD-väljare (det vill säga, nästan alla) så kan det vara lärorikt och kräkframkallande att gå tillbaka och titta på debattprogram från tiden innan 2006.
Jo man glömmer lätt . Jag lämnade M vid EUvalet när dom rensade ut alla EU kritiker ,och började plugga på om SD.
Insåg snabbt att SD inte var vad officiell media påstod genom att kolla på sk "nazisiter" . Där var man fullt övertygade att SD styrdes och var grundat av Mossad..
I diskussionsforum kom jag i kontakt med tidiga medlemmar som tom kände Gustaf Ekström,och var övertygade om att han inte var det minsta lilla nazist när han gick in i SD.Däremot var han ingenjör och insåg problemet med att mena människor kommer till Sverige,det har alla som jobbat i mena lärt sig.
Sedan när Sten Andersson gick in i SD insåg jag att det var även mitt parti..
2018-05-20, 17:57
Medlem
Holdingbreaths avatar
Bra skriven av CrispyCreem. Åkesson känns mer kände än Moderaternas leder.
2018-05-20, 18:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tja, de kunde ju till exempel ha kollat upp personerna de tog med på sina kandidatlistor istället för att i efterhand upptäcka att de ansåg att lejon som äter folk är ett bra sätt att hålla Afrikas befolkningstillväxt under kontroll?

Stämmer verkligen det här?

När någon beskriver något - t.ex. att afrikaner fordom löpte större risk att dödas av rovdjur - så blir vederbörande anklagad för att förespråka, "att lejon som äter folk är ett bra sätt att hålla Afrikas befolkningstillväxt under kontroll".

Exemplen är legio.

När pappa Le Pen säger, att befolkningsprognoserna för Afrika kan slå fel, om det inträffar en stor pandemi av Ebola, så skriver pressen: Le Pen vill utrota afrikaner mha Ebola!!

När Jordan Peterson säger, att hierarkier uppstår spontant - hierarkier är inte en följd av kapitalismen eller "patriarkatet" - så får han frågan/anklagelsen: Jaha, du förespråkar hierarkier!
2018-05-20, 18:08
Medlem
Stort fokus på M:s och S:s nedgångar, och SDs ökning, i Novus undersökning i SVT:s 18.00-nyheter. Det lär nog bli något på agenda också, skulle man kunna tänka sig. Få se låt mig tänka, blir det Lindberg mot Dahlberg? Eller Lindberg (om inte sjuk/bakfull, då blir det Greider) mot Teodorescu? (Kan inte Teodorescu visa på allvar att hon är helintegrerad svensk och bytta efternamn till något som går att stava utan att ta hjälp av Google? Tjärdahl, typ?)
2018-05-20, 18:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det intressanta här är att av ett hundratal kommentarer så kan jag bara se en enda som inte är negativ till Lindberg.

Reagerade på det med. Till och med Kent Persson, moderaternas partisekreterare 2012-2015, svarade Lindberg i ett Tweet med orden: "Precis så. Risken uppenbar att såväl S som M har en tuff valrörelse framför sig och att SD kommer öka. Förmodligen är dessutom SD lite underskattade i opinionen. Så den svenska demokratin, parlamentarismen och regeringsutövandet står inför stora utmaningar. Minst sagt."

Vad händer??? Börjar den stora skälvan sätta in?
2018-05-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Reagerade på det med. Till och med Kent Persson, moderaternas partisekreterare 2012-2015, svarade Lindberg i ett Tweet med orden: "Precis så. Risken uppenbar att såväl S som M har en tuff valrörelse framför sig och att SD kommer öka. Förmodligen är dessutom SD lite underskattade i opinionen. Så den svenska demokratin, parlamentarismen och regeringsutövandet står inför stora utmaningar. Minst sagt."

Om K. Person säger så, en av de största svenska verklighetsförnekare (och PK-landsförrädare) vi har sett i svensk politik, ja då är man allvarligt oroad.
2018-05-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Med andra ord så är det som alla andra valår. SD har historiskt sett alltid tagit fart i maj.

Jag säger inte att det är en konspiration, jag säger bara att det är vad siffrorna visar.
Tja, inte bara valår. Mönstret har upprepat sig under flera mellanvalsår också. Uppåt under sommar och höst, peak i december-januari, tapp under våren, ny fart till sommaren. Det är ju t ex inte som att det var valår den där midsommarafton när Sentio och YG spräckte 20-vallen. Inte järnrörsåret 2012 heller. Fast när SD går upp är min första tanke liksom inte hur jag ska hitta ett negativt sätt att se det...

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
DU tycker inte att det räcker med en lallande Krispy här?
Om det fanns en mätare på hur mycket energi en person kan lägga på en desperat kamp för att sprida misstro mot en enskild postare skulle din punktmarkering av mig förmodligen kortsluta mätaren. Krispy Krispy Krispy Krispy Krispan Krispy Krispan Krispy Krispan, dag ut, dag in. Ditt problem är svårt att begripa sig på. Vi är, vad, 4-5 pers här som tror att SD är underskattade fast utan att det ligger nån konspiration bakom det, och det står mot typ 40-50 som rabblar mantran om lögner och trixande, så ditt team folie vinner med 10-1 varje gång. Okej, fair game! Eller? Nej, tydligen besväras du väldigt mycket av att det blir 10-1 och inte 10-0. Du vaktar konspirationstroendet som en hök på anabola. Som att du var L Ron Hubbard och nån läckte hemligheter ur scientologbibeln på nätet. ”Shit, ställ in lunchen, måste krishantera att nån jävel på internet vägrar tro att Novus agendasätter!” Det är inte mig som ditt beteende avslöjar nånting om, men varsågod och vakta din udda religion om det nu är ditt livs kall... bara tagga ner med personfixeringen, den är rent manisk nu.
2018-05-20, 18:19
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Jag tycker inte att det är särskilt kontroversiellt att säga att SD är underskattade i opinionen. Alla i hela Sverige vet om det, och det har sagts många gånger tidigare i media.

Frågan som man borde ställa sig är istället vad som händer när SD får 25 procent i valet. Under förutsättning att MP och någon eller några av alliansens småttingar åker ur riksdagen så finns det en chans att SD har majoritet tillsammans med både M och S.

Hur reagerar moderaternas medlemmar om allt som krävs för att de skall få igenom stora delar av sin politik är ett samtal med SD? Hur reagerar de om de för första gången någonsin kan strunta i vad alliansen tycker?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in