2018-05-20, 19:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du säger nu emot all av erfarenhet byggd utredningsmetodik för denna typ av brott. Leffe GW skulle ge dig smäll med linjalen på fingrarna om du gjorde det i hans närvaro.

Man börjar alltid i den inre cirkeln och arbetar sig sen utåt. Av det enkla skälet att mördaren i en stor majoritet av fallen står att finna bland offrets anhöriga, vänner och bekanta. Ditt enda skäl att tycka så är att det ska passa in i din världsbild. Inverterat önsketänkande.

Du lägger ner rätt mycket jobb på att argumentera mot dina egna argument. Läs BO:s FB.
Citera
2018-05-20, 19:35
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Jadu säg det. Vi ringde 112 i måndags och blev bemötta med ett ”tack för infon och för att ni åker runt, hör av er om ni hör eller ser något mer”. I fredags när vi läste att polisen vädjade om tips så ringde sambon in igen och idag satt vi på förhör i 3 timmar.

Vadå "åker runt"? Så ni tog bilen och åkte ut och kollade?
Citera
2018-05-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Okej, så kan vara erat 112-samtal som gör att polisen ser det hela som människorov då.

Vet ej. Den manliga larmoperatören verkade måttligt intresserad och valde att inte skicka en bil för att undersöka.
Citera
2018-05-20, 19:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Eftersom att det hände på samma sida som motorvägen så studsar ljudet. Hade det hänt i hennes bostad eller på andra sidan av planket så hade vi säkerligen inte hört någonting.
OK, jag måste ha missförstått. Jag tyckte du sa att du bodde på andra sidan motorvägen, jämfört med där kroppen hittades (där brottet kan ha inträffat)
Citera
2018-05-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Kan ju även bero på hur vinden rör sig.

Absolut!
Citera
2018-05-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ja vi åkte runt i 30-40 min med rutorna nere för att eventuellt höra någonting

All cred till er
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag tror att det har nämnts i tråden att en bil hittades i grannkommun till Örebro?
Tror att man kan hitta många bilar i örebro med omnejd?
På vilket vis är denna kopplad till det här fallet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probix
Helt rätt. Fast i praktiken är det ungefär samma sak. Flerårig akademisk utbildning (åtminstone i Equmeniakyrkan) och liknande arbetsuppgifter. Fast präster i Svenska kyrkan har lite högre lön.

Nja, pastorerna i frikyrkorna vill gärna förringa prästernas utbildning och examina. Sen är det säkert så att många pastorer har läst på och till för att kunna uppfylla anställningskraven i de lutherska, katolska och ortodoxa kyrkorna. Svenska kyrkan anordnade också ett särkilt gymnasium i Uppsala för begåvade pojkar som ville fortsätta på den teologiska banan och bli prästvigda även om föräldrarna inte kunde finansiera gymnasiestudierna som är en förberedelse till teologie studier. I några fall har vi också historiskt några framstående personer inom frikyrkorna som ffa inom missionen utfört så mycket lovvärt arbete att de när de kommit hem till Sverige efter blott ringa teologisk praktik blivit prästvigda. LÄste nyss på Wikipedia om att man där sätter likhetstecken mellan pastor i SvK och kyrkoherde, utan att förstå att pastorn var chef för flera kyrkoherdar i ett helt pastorat.

Sen har man under många år arbetat ekumeniskt och t.o.m. lyckats ge ut en nästan samlad Psalmbok. Fast riktigt eniga är man inte om hur man är kristen på rätt vis. Pastorerna i den där Equmeniakyrkan är utbildade på folkhögskola och har omkring 60-70 tusen medlemmar i Sverige.

Det är kanske något relevant för det här fallet att LW varit pastor i en förening med det samlande mottot "En kyrka för hela livet där mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen". Det är många känslor som strider inom och mellan människorna i de här sammanhangen. LW var alltså inte chef över ett flertal kyrkoherdar i något större pastorat. Hon presenterade sig som pastor för den här E-kyrkan och letade geocachar och hade funnit Jesus och skulle förvandla världen. Men tydligen låg hon i skilsmässa och var ensam med två minderåriga barn.
Citera
2018-05-20, 19:38
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ja vi åkte runt i 30-40 min med rutorna nere för att eventuellt höra någonting

Okej, var åkte ni då? Såg ni några människor i området? Gärningsmän brukar göra en kringgående rörelse när de flyr, så kan tänka mig att han flytt över motorvägen på cykelbron till eran sida och sedan bort till den andra bron över den in i skogen och kastade hennes mobiltelefon för att sedan fortsätta hem.
Citera
2018-05-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, jag måste ha missförstått. Jag tyckte du sa att du bodde på andra sidan motorvägen, jämfört med där kroppen hittades (där brottet kan ha inträffat)

Du pratade om planket och om fyndplatsens placering i jämförelse med planket. Fyndplatsen är på samma sida som motorvägen, och vi bor tvärs över motorvägen.
Citera
2018-05-20, 19:39
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkungavallen
Vad är det jag missat ? Har hon skrivit något om svenska flaggor? Har dock inte läst hela tråden.

Blomvattnare hade hitatt citatet, du ser det vid 19:21
Utryckt ur blomvattnares inlägg:

Jag är också bestört och förtvivlad över ondska och vansinne. Men det är inte Sverige som attackerats. Det är mänskligheten. Sverige har del i det som är skevt, vi har alla ansvar i den värld som är trasig. Svaret kan inte vara ökad gruppering. Mitt deltagande, min strävan efter fred, min tro på kärlek och det goda går långt bortom nationer. Ingen flagga på min profilbild.
Citera
2018-05-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
All cred till er

Man behandlar andra som man vill bli behandlad själv. Hade jag eller min sambo råkat ut för något så skulle jag vilja att andra gjorde samma sak, det kan jag inte kräva om jag inte lever upp till det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in