2018-05-20, 12:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Rimligt att anta att en nysvensk har gjort det då hon jobbade med dem. Det är där man måste börja, jag tror inte det är mannen.

Du säger nu emot all av erfarenhet byggd utredningsmetodik för denna typ av brott. Leffe GW skulle ge dig smäll med linjalen på fingrarna om du gjorde det i hans närvaro.

Man börjar alltid i den inre cirkeln och arbetar sig sen utåt. Av det enkla skälet att mördaren i en stor majoritet av fallen står att finna bland offrets anhöriga, vänner och bekanta. Ditt enda skäl att tycka så är att det ska passa in i din världsbild. Inverterat önsketänkande.
Citera
2018-05-20, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
"ÖREBRO/STOCKHOLM. Polisen misstänker att den kvinna som på lördagen hittades död i Hjärsta i Örebro är försvunna Lena Wesström."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/person-hittad-dod-i-orebro-polis-och-ambulans-pa-plats/

Såpass illa tilltygad att identifikationen är svår?

I artikeln heter det bl.a.:
Citat:
Sent på lördagskvällen fördes kroppen bort från platsen i politivagn efter en flera timmar lång teknisk undersökning, där teknikerna bland annat säkrade flera klädesplagg. Även rättsläkare var på brottsplatsen under kvällen.
Om teknikerna "säkrade flera klädesplagg" så uppstår ju omedelbart frågan vems plagg och varför de inte satt på?
Kan det vara så att kvinnan har varit utsatt för ett sexualbrott?
Och, kanske alla spekulationer om männen i hennes närhet (olika former av relationer) är fel och att hon utsattes för ett regelrätt överfall av någon dåre
Citera
2018-05-20, 12:32
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
"ÖREBRO/STOCKHOLM. Polisen misstänker att den kvinna som på lördagen hittades död i Hjärsta i Örebro är försvunna Lena Wesström."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/person-hittad-dod-i-orebro-polis-och-ambulans-pa-plats/

Inte nödvändigtvis. Inte bara att utgå från ett pass/körkortsfoto för att fastställa identitet.
Citera
2018-05-20, 12:33
Medlem
Hur kan hon vara så svår o identifiera? Tatuerad är hon ju osv. Förstår inte varför inte polis går ut med att det är hon?

Otroligt tragiskt alltihop och stackars barn/familj
Citera
2018-05-20, 12:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du säger nu emot all av erfarenhet byggd utredningsmetodik för denna typ av brott. Leffe GW skulle ge dig smäll med linjalen på fingrarna om du gjorde det i hans närvaro.

Man börjar alltid i den inre cirkeln och arbetar sig sen utåt. Av det enkla skälet att mördaren i en stor majoritet av fallen står att finna bland offrets anhöriga, vänner och bekanta. Ditt enda skäl att tycka så är att det ska passa in i din världsbild. Inverterat önsketänkande.

Det som alltid har varit kan bli fel. Åtminstone tillfälligt. Skulle tro att det tippat mot mindre av inre cirkeln och mer mot högriskgrupper under senare år, åtminstone för sådana som BO som jobbat nära med högriskpersoner.
Citera
2018-05-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Rimligt att anta att en nysvensk har gjort det då hon jobbade med dem. Det är där man måste börja, jag tror inte det är mannen.

Tror inte på nysvensk-spåret, om inte Lena hade ett mycket intimt förhållande med vederbörande utanför arbetstid. Lena ger inte direkt intryck av att vara en gränslös Johanna Möller typ som inleder förhållanden med dem hon ska hjälpa. Men i och för sig har jag blivit överraskad förut.

Man kan vara gränslös på andra sätt än sexuellt och en del människor som vill hjälpa andra och utföra goda gärningar kan vara urskillningslösa, godtrogna och därför mer riskbenägna än människor som är kritiska och ifrågasättande till omvärlden.
Citera
2018-05-20, 12:40
Medlem
Mycket som är märkligt med det här fallet, framför allt att kroppen legat så pass nära bostaden i flera dygn. Det jag funderar mest över är den eventuella transporten av kroppen. Om det nu som vissa påstår hittats blodspår i hemmet får man ju förmoda att hemmet också är brottsplatsen. Att en ensam gärningsman sedan skulle flyttat kroppen till planket där den hittades måste anses som väldigt riskabelt och dessutom är det krävande rent fysiskt och inget som går på några sekunder. Lägg till att detta skett i ett bostadsområde och det hela känns ganska osannolikt med tanke på risken att bli upptäckt. Det kan givetvis ha gått till på det sättet men det kanske inte rör sig om en ensam gärningsman? Jag vet att detta ska ha hänt sent en vardagskväll, men ändå. Folk är väl vakna, kanske t.o.m. ute och rastar hunden eller vad som helst men uppenbart verkar ingen ha sett något. Att flera hundar tillhörande privatpersoner ska ha markerat mot planket, men att hundägarna träder fram först nu är också konstigt. Berättar man inte det för polisen när man vet att en person i grannskapet nyligen försvunnit?
Citera
2018-05-20, 12:41
Medlem
Citat:

Skulle kunna tyda på att hon har ansiktsskador efter våld.
Citera
2018-05-20, 12:42
Avslutad
Kan någon förklara vad ett ”bullerplank” är? Aftonbladet påstår att kroppen hittats bakom ett sådant.
Citera
2018-05-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Kan någon förklara vad ett ”bullerplank” är? Aftonbladet påstår att kroppen hittats bakom ett sådant.
Det är någon form av ljud skydd från motorvägen gentemot boende precis där bredvid.
Citera
2018-05-20, 12:46
Medlem
Citat:
– Jag är tveksam till om en identifiering kommer att kunna ske i dag, säger polisens presstalesperson Tommy Lindh
Detta uttalande har gjorts idag söndag om jag uppfattat det korrekt.
Citera
2018-05-20, 12:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det som alltid har varit kan bli fel. Åtminstone tillfälligt. Skulle tro att det tippat mot mindre av inre cirkeln och mer mot högriskgrupper under senare år, åtminstone för sådana som BO som jobbat nära med högriskpersoner.

Jag vet inte om det är så att andelen mord totalt där GM och BO inte känner varandra har ökat. Jag tvivlar dock tills jag får klara siffror på motsatsen. I den speciella kategori som handlar om kvinnor som blir mördade och som
- INTE rör sig i missbrukarkretsar
- där inte GM är make/sambo som i princip omedelbart erkänner

... så handlar det om så väldigt lågt antal offer (som tur är) att det knappast är meningsfullt att försöka göra statistiska analyser på några få år. Det jävar hur som helst inte principen att man börjar med att kartlägga kvinnans närmaste omgivning. Om en kvinna arbetat med eller genom engagemang på fritiden haft mycket kontakter med män från socialt utsatta grupper (kriminella, missbrukare, psykiskt sjuka, asylsökande etc) så är det förstås en omständighet man måste titta särskilt på i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in