2018-05-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller inte märkligt alls. Kanske misstänkte LW's exmake att något illavarslande hade hänt med LW, men ville medvetet inte skrämma upp barnen. Jag som pappa hade nog faktiskt gjort likadant, eftersom man i första hand ofta ser till att barnen inte blir rädda. I det läget som dottern postade sin selfie kanske hon inte alls visste om allvaret i försvinnandet, mamman var väl trots allt iväg ganska ofta på jobb, träning, geocaching etc.

(Misstänker nämligen att exmaken var den "besökare" som kom till LW's bostad nästa morgon och upptäckte att hon var försvunnen, han ringer polisen, men håller god min inför barnen för att inte oroa dem. Särskilt som det enligt uppgift var ett av barnens födelsedag).

Så därför känns det mest schysst att lämna de minderåriga barnen utanför den här tråden

Precis!! Hoppas vi en gång för alla kan låta de stackars barnen vara! Vi vet väldigt lite om vad de fick berättat för sig och man kan dessutom reagera på till synes irrationella sätt i chock.
Citera
2018-05-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr4y3r3
Det är orimligt att skriken skulle komma från BO eftersom E20+E18 har ju hög trafik dygnet runt.

Det är väldigt rimligt med tanke på att vi har bott här sedan 2012 och den senkvällen var en av flertalet kvällar som det var väldigt lugnt på motorvägen. Fyndplatsen ligger som jag tidigare skrivit 60-70m från våran bostad.
Citera
2018-05-20, 19:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tror knappast att du eller förhörsledaren bör uttala er för självsäkert om detta.

Ljud kan röra sig och förvrängas på de mest oväntade sätt. Det är ljudvågor, alltså vågor, och det krävs speciell kunskap inom ljud för att kunna dra slutsatser.

Polisen har möjlighet att rekonstruera skriken för att se om det hörs på detta sätt med samma förutsättningar. Då kan man också fastslå att brottsplatsen är detsamma som fyndplatsen.
Citera
2018-05-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Precis! Annat är det ju när det handlar om undersköna kvinnor. Då förstår man att vilken karl som helst skulle ta livstid för att få våldta och mörda
Fan vilken liten människa du är.

Ingen alls.
Jag menar bara att när du efter så lång tids tystnad skriver inlägg, så minimeras risken att du trollar. Att jag bedömer din trovärdighet som mycket stark.

Då kan vi nog utgå från att det var då hon bragdes om livet. Hemskt

Vad har en hittad bil i en grannkommun med detta att göra?

Är du dum eller? Läser du inte nyhetsrapporting om fallet?
Citera
2018-05-20, 19:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkungavallen
Vad är det jag missat ? Har hon skrivit något om svenska flaggor? Har dock inte läst hela tråden.

Jag har sökt i tråden men fann det inte nu, Det finnns citerat på ett par ställen. Hon var sur för att folk hissade svenska flaggor vid terroristatacken och menade att det inte var en attack på Sverige utan på hela välden och Ingen svensk Flagga på Min profil mer bla bla bla.
Nån annan skarpsynt kanske hittar citat i tråden?
Citera
2018-05-20, 19:19
Medlem
Så polisen i Örebro får om det stämmer, ett samtal, minuter inpå Lena troligtvis blir bragd på livet. Av personer som bor otroligt nära och där även kroppen hittas nära därpå. Bara jag som undrar vad fan polisen gjort? Sipprat kaffe och väntat på missing people?

Sen oftast är det någon i Lenas närhet som gjort detta. invandrare eller ej. Jag har dock en känning av att detta kan bli likt Emelie Meng, mördaren har satt sig i en bil och är nu låååååååångt borta.
Citera
2018-05-20, 19:21
Medlem
En person som varit anhållen i fallet är tydligen släppt, men inte helt avfärdad, har försvunnit utomlands.

https://www.fotbollskanalen.se/video/3972329/kvinna-forsvunnen-i-orebro-tidigare-anhallen-man-sags-ha-lamnat-landet/
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag har sökt i tråden men fann det inte nu, Det finnns citerat på ett par ställen. Hon var sur för att folk hissade svenska flaggor vid terroristatacken och menade att det inte var en attack på Sverige utan på hela välden och Ingen svensk Flagga på Min profil mer bla bla bla.
Nån annan skarpsynt kanske hittar citat i tråden?
Jag uppfattar det inte alls som att hon var sur.

Hon skrev de vanliga flosklerna som brukar komma efter dylika dåd.

Citat:
Jag är också bestört och förtvivlad över ondska och vansinne. Men det är inte Sverige som attackerats. Det är mänskligheten. Sverige har del i det som är skevt, vi har alla ansvar i den värld som är trasig. Svaret kan inte vara ökad gruppering. Mitt deltagande, min strävan efter fred, min tro på kärlek och det goda går långt bortom nationer. Ingen flagga på min profilbild.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (2018-05-15)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Kan kanske ha något med hennes jobb att göra. Handledare för ensamkommande jättebebisar. Arbetar på utsluss i Örebro

Men var hon inte frikyrkopastor?
Citera
2018-05-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. Vindstilla, extremt lite trafik och ett bullerplank som hjälpte till att studsa ljudet mot oss.
Hur länge var skriken, på ett ungefär?
Sedan var det tyst då efter skriken?
Ingen bil som stack därifrån, hörde ni?
Måste vara hemskt att höra något sådant :-(
Citera
2018-05-20, 19:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Tystnadsplikten gäller både pastorer och diakoner inom Equmenia och frivilligarbetare

Detsamma gäller inom Sjukhuskyrkan för både diakoner präster och pastorer

EFK skriver1.
Särskild tystnadsplikt för pastorer (med frihet från vittnesplikt)

1 a) Särskild tystnadsplikt är förbehållen avskilda EFK-pastorer inklusive barn- och
familjepastorer, ungdomspastorer etc. i aktiv tjänst i en församling eller i annan pastoral
tjänst inom trossamfundet".

2. Allmän moralisk tystnadsplikt
a) Allmän moralisk tystnadsplikt anförtros övriga anställda och ideella ledare med särskilda
förtroendeuppdrag: utbildade diakoner, barn och ungdomsledare, äldste eller motsvarande.
Denna typ av tystnadsplikt skall ses som en förstärkning av den sekretess som alla kristna
uppmanas att utöva.
b) Det innebär att uppgifter under inga omständigheter får röjas som anförtrotts vid
syndabekännelse eller i enskild själavård. Sådana situationer avgränsas genom att både

Också inom Svenska alliansmissionen och pingströrelsen gäller tystnadsplikten

Om jag inte minns fel har frikyrkorna gemensamt beslutat om just tystnadsplikt och riktlinjer av olika slag

Diakoner har en lagstadgad tystnadsplikt som inte är absolut. De kan bland annat göra orosanmälningar till socialtjänst om minderåriga barn far illa. Det övriga är ju skitprat och inte värt något
De frivilligjobbande "själavårdande medlemmarna" kan sälja ut de de "själavårdar" till Aftonbladet eller Pravda. Jag är tveksam till att några frikyrkor gemensamt beslutat om någon generell tystnadsplikt för medlemmar. De kan knappast upprätthålla den med legala sanktioner. Det låter mer som ett slags obskyr undrerättelseverksamhet.

Sedan kan man ju fundera över vad det är för församling som har präster som inte kan eller vill sköta bland de mer väsentliga uppgifterna i uppdraget?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-20 kl. 19:39.
Citera
2018-05-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det är väldigt rimligt med tanke på att vi har bott här sedan 2012 och den senkvällen var en av flertalet kvällar som det var väldigt lugnt på motorvägen. Fyndplatsen ligger som jag tidigare skrivit 60-70m från våran bostad.

Finns bullerplank mellan eran bostad och motorvägen i linje med fyndplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in