2018-05-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Novus maj:

Observation ang skillnader i mätningar:

För SD skiljer det 0,5 mellan Sifo och Novus (18,7 / 19,2)
För M skiljer det 3,5 (23,7 / 19,2)
Det trixande skojarinstitutet Novus hatar M!!

Nu gick det nog lite fort.
För M skiljer det 3,5 (23,7 / 19,2) : 23,7 - 19,2 = 4,5

Fast siffrorna stämmer inte heller:
För M skiljer det 3,0 (23,6 / 20,6)
Poängen kvarstår dock kanske
2018-05-20, 07:44
Medlem
SD-medel för

Demoskop + Sento + Inizio + YG + Sifo + Novus

(Ipsos, Skop ej med pga inte kommit för maj)

Apr: (18,8 + 21,4 + 15,9 + 22,1 + 14,8 + 18,2) / 6 = 18,53
Maj: (19,4 + 23,1 + 16,9 + 23,0 + 18,7 + 19,2) / 6 = 20,05

+1,52 april > maj
2018-05-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SCB skiter ut sina sosse-mätningar 2ggr om året och är totalt irrelevanta vad gäller en konspiration instituten emellan (vilket ingen seriös person härinne har påstått).

SCB hade SD på 8,1% i maj mätningen innan valet 2014....
2018-05-20, 08:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Jag tror inte att det finns någon grandios konspiration bakom olika OI’s rapporter. Att sedan olika medier väljer att publicera resultaten eller inte är ju inte OI fel.
Inte heller den senaste uppgörelsen kring de ensamkommande ”barnen” kan förklara SIFO-skuttet.
Den otvivelaktigt största anledningen till SIFOs häpnadsväckande SD-siffror är S och M’s lika häpnadsväckande omsvängning i invandring-/integrationsfrågan. De har helt enkelt gjort det legetimt för gemene man att erkänna sina SD-sympatier, t.o.m när SiIFO ”knackar” på.

Ingen annan tror heller på en grandios konspiration. Det är de politiskt korrektas dröm att uppnå konsensus. Den diskuterar man inte fram på hemliga möten, den uppstår! Alla genuint korrekta vet intuitivt vilket förhållningssätt man ska inta och hur de ska agera gentemot de/det som inte är korrekt.

Det finns ett mycket stort materiellt underskott på Sd sympatisörer i underlaget hos de flesta institut antagligen inte hos de självrekryterande eftersom det krävs en egen vilja att vara med. För att korrigera detta underskott kan de tillgripa olika sorters korrigering/viktning men just detta ger också stora möjligheter för det vi kan kalla för fri tolkning.

Jag har förutsett +1% för varje institut denna månad och det ser ut att stämma ganska bra. Sifo valde lite mer men det kan betyda att de tycket de släpade efter men det kan också innebära att de inte ökar i juni.

Vi vet alla att det förekommit mycket upprörda reaktioner från mer framstående korrekta de gånger Sd fått sensationellt höga värden. Det ska vi inte glömma bort mellan varven utan ständig ha med i beräkningen och fråga oss, varför?????
Självklart måste de korrektas överstepropagandapräster tycka att det finns något negativt, för deras sak, att Sd ligger högt i opinionsmätningar.
2018-05-20, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Nu gick det nog lite fort.
För M skiljer det 3,5 (23,7 / 19,2) : 23,7 - 19,2 = 4,5

Fast siffrorna stämmer inte heller:
För M skiljer det 3,0 (23,6 / 20,6)
Poängen kvarstår dock kanske
Tack...! Skulle ha vaknat först och räknat sedan...

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ingen jätteökning som i Sifo, hur kommer det sig? Och UK var inte så stabil som du trodde? Själv tror jag det blir slakt på valdagen.
Herrejävlagud vad du är tröttsam. Javisst, låt oss diskutera i minst 16 timmar framåt varför ökningen är olika i Sifo och Novus, hur kan olika OI visa olika stora ökningar??? Enormt spännande, måste ligga en hel hundkennel begraven där!!!! låt mig bara hämta några olivgafflar att stoppa i ögonen först.
Japp UK är en total katastrof, flera divisioner sämre än Bo “15,2” Lundgren. Komma här med 20-23, samma som Bildt brukade ha när S låg på 45 och SD inte var mätbara. Byt genast PL igen 111 dagar innan valet! 900 ryska bots håller med mig så det är bara att lyda.

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Med Dahlberg som exempel menar du att en SD-hatare ett par år senare skulle försöka påverka OU's till dessas fördel när man blivit lite light invandringskritisk? Okay..
Inte min poäng alls. Varför skulle man hjälpa SD i en opinionsmätning för att man är invandringskritisk? Har du lägsta möjliga tankar om precis alla, inklusive SD:are? Vad jag menade var att det narrativ som existerar kring OU och vilka de är ger en bild av dem som intorkade VPK-nästen typ P1 kulturredaktion. Min invändning var då, tja, var kommer detta ifrån? Varför kan inte även OU-anställda vara ett tvärsnitt av Sverige där en förkrossande majoritet sympatiserar med S, SD och M som nu alla för restriktiv invandringspolitik i olika grad? Varför skulle OU vara sista utposterna för asylaktivister från C, V, MP när inte ens journalistkåren är så enkelspårig?
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 08:29.
2018-05-20, 08:24
Medlem
Citat:
Tack...! Skulle ha vaknat först och räknat sedan...

Herrejävlagud vad du är tröttsam. Javisst, låt oss diskutera i minst 16 timmar framåt varför ökningen är olika i Sifo och Novus, hur kan olika OI visa olika stora ökningar??? Enormt spännande, måste ligga en hel hundkennel begraven där!!!! låt mig bara hämta några olivgafflar att stoppa i ögonen först.
Japp UK är en total katastrof, flera divisioner sämre än Bo “15,2” Lundgren. Komma här med 20-23, samma som Bildt brukade ha när S låg på 45 och SD inte var mätbara. Byt genast PL igen 111 dagar innan valet! 900 ryska bots håller med mig så det är bara att lyda.
Hehe seså bubben, inte betsa upp sig nu. Jag försöker förstå vad det är som händer, och varför, och vad som ör säkert är att alla opinionsinstitut inte kan ha rätt, med dessa spretiga siffror och ökningar. Så frågan kvarstår, vet de vad de sysslar med, dvs hur mycket bör vi lita på siffrorna? Och så kan vi kanske enas om att UK kommer bli en katastrof för M, så har vi det ur världen sen?
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-20 kl. 08:35.
2018-05-20, 08:33
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Hehe seså bubben, inte betsa upp sig nu. Jag försöker förstå vad det är spm händer, och varför, och vad som ör säkert är att alla opionsknstitut inte kan ha rätt, med dessa spretiga siffror och ökningar. Så frågan kvarstår, vet de vad de sysslar med, dvs hur mycket bör vi lita på siffrorna?

Ja kompensation för svarsbortfall enligt någon mall som tar hänsyn till historik men även till aktuella trender. Kompensation för gömda SD:are bland de som svarar S. Kompensation för x, y och z och omviktning av svar på sms i förhållande till svar på tal-telefon. Jag är glad att jag slipper höra kompensations- och omviktningsresonemangen. De tål nog inte dagens ljus.
Senast redigerad av stevenstills 2018-05-20 kl. 08:37.
2018-05-20, 08:35
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Mina farhågor med invandring började infinna sig på 80-talet, även om problemen då inte var av systemkollaps-natur. 91 kom NyD och då hakade jag på. Efter det fanns liksom inget annat än att emellanåt sucka över att invandring var tabu i debatten och önska att det kom en öppning där. Sen kom språktestförslaget 2002 och då tändes hoppet (inte ur själva mesförslaget utan att det skulle öppna dammluckorna för en bred invandringsdebatt), men det utmynnade ungefär i att alla på TV verkade överens om att allting överallt någonsin är rasism. Det som förändrades över tid var (de realistiska) alternativen att rösta på. Jag är lat, konventionell och konformistisk l och skulle aldrig orka engagera mig i nån grej där man är en av typ 47 knäppgökar i hela riket som röstar på ett parti. Men ge mig 2-3% kan jag se tillräcklig mening för att pitcha in.

Första gången jag röstade SD var 2006, men det var inte av övertygelse. Mitt huvudspår då var drömmen om att slippa Persson, för att 12 år med samma fetto kändes som att tiden bara stod stilla på det dåliga sättet. Hade tänkt rösta M men bytte till att sikta på stödröst på FP för att de låg risigt till efter dataintrångsskandalen. Men väl där i lokalen gjorde jag en impulsgrej för att de där ”förbjudna” valsedlarna faktiskt låg där, fast ryktena sa att de nog kommer att kastas, gömmas etc. Jag smög in en sedel i högen och använde den (endast riksdag).

Svaret på ”inte såg” är helt enkelt att jag hade sett ända sedan luciabeslutets dagar men inte uppfattade några realistiska vägar ut, utan ställde hoppet till att borgarna och/eller sossarna skulle lägga i backen om de var på väg in i bergväggen. Man tänkte helt enkelt att de vet vad de gör. Sen kom man ihåg finanskrisen på 90-talet och insåg att de bevisligen ibland inte har en jävla aning. Och sen svalde man och tänkte en gång till att de nog vet vad de gör...
Jag får tacka för ett långt och ärligt svar!

Det är intressant att läsa hur människor som inte har röstat på SD lika länge som jag resonerar. Nu räknas du i och för sig som kärnväljare sedan förra valet, men ändå. Som gammal räv som har röstat på SD sedan 1998 så framstår den här trådens spekulationer om vad som gynnar och inte gynnar dem ibland som lite komiska.

Folk skulle ha varit med i slutet på 1990- och i början på 2000-talet. De var kanske med i den bemärkelsen att de var födda, men jag menar med som SD-väljare. Det var en tid då V hade 12 procent i senaste riksdagsvalet, då antietablissemanget bestod av organisationen attac, då man på allvar debatterade porrens vara eller icke vara, då Masoud Kamali helt oemotsagd kunde förneka existensen av hedersvåld i TV. Hade SD någon egen stapel i OI? Yeah, right... Jag fick vänta till 2006 innan något institut, till etablissemangets förfasan, publicerade någon sådan.

Jag är medveten om att du antagligen kommer ihåg vad jag skriver om, men för nyblivna SD-väljare (det vill säga, nästan alla) så kan det vara lärorikt och kräkframkallande att gå tillbaka och titta på debattprogram från tiden innan 2006.
2018-05-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag får tacka för ett långt och ärligt svar!

Det är intressant att läsa hur människor som inte har röstat på SD lika länge som jag resonerar. Nu räknas du i och för sig som kärnväljare sedan förra valet, men ändå. Som gammal räv som har röstat på SD sedan 1998 så framstår den här trådens spekulationer om vad som gynnar och inte gynnar dem ibland som lite komiska.

Folk skulle ha varit med i slutet på 1990- och i början på 2000-talet. De var kanske med i den bemärkelsen att de var födda, men jag menar med som SD-väljare. Det var en tid då V hade 12 procent i senaste riksdagsvalet, då antietablissemanget bestod av organisationen attac, då man på allvar debatterade porrens vara eller icke vara, då Masoud Kamali helt oemotsagd kunde förneka existensen av hedersvåld i TV. Hade SD någon egen stapel i OI? Yeah, right... Jag fick vänta till 2006 innan något institut, till etablissemangets förfasan, publicerade någon sådan.

Jag är medveten om att du antagligen kommer ihåg vad jag skriver om, men för nyblivna SD-väljare (det vill säga, nästan alla) så kan det vara lärorikt och kräkframkallande att gå tillbaka och titta på debattprogram från tiden innan 2006.
Krispy har alltså kontinuerligt röstat på SD sedan 2006 (precis som jag själv)? Jag är inte helt övertygad ännu, men stämmer det är det vackert så..
2018-05-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ingen annan tror heller på en grandios konspiration. Det är de politiskt korrektas dröm att uppnå konsensus. Den diskuterar man inte fram på hemliga möten, den uppstår! Alla genuint korrekta vet intuitivt vilket förhållningssätt man ska inta och hur de ska agera gentemot de/det som inte är korrekt.

Det finns ett mycket stort materiellt underskott på Sd sympatisörer i underlaget hos de flesta institut antagligen inte hos de självrekryterande eftersom det krävs en egen vilja att vara med. För att korrigera detta underskott kan de tillgripa olika sorters korrigering/viktning men just detta ger också stora möjligheter för det vi kan kalla för fri tolkning.

Jag har förutsett +1% för varje institut denna månad och det ser ut att stämma ganska bra. Sifo valde lite mer men det kan betyda att de tycket de släpade efter men det kan också innebära att de inte ökar i juni.

Vi vet alla att det förekommit mycket upprörda reaktioner från mer framstående korrekta de gånger Sd fått sensationellt höga värden. Det ska vi inte glömma bort mellan varven utan ständig ha med i beräkningen och fråga oss, varför?????
Självklart måste de korrektas överstepropagandapräster tycka att det finns något negativt, för deras sak, att Sd ligger högt i opinionsmätningar.

Bland medierna finns det en enorm konsensus bland journalister om att mångkultur och feminism är bra, modernt och progressivt. Dessa värderingar slår igenom i förment objektiv nyhetsrapportering i form av nyhetsurval, val av vinkel i nyhetsrapportering och i "tonfallet" i hur journalister berättar om händelser. Det finns dock ingen mediekonspiration; vänsterpropagandan uppstår helt undermedvetet utifrån det människomaterial som arbetar på redaktionerna.

På samma sätt tror jag att opinionsinstituten funkar. Det är samma sorts människor, med samma sorts progressiva värderingar, som fylkas i opinionsinstituten som det är bland medierna. När det finns ett val att vinkla, i opinionsinstitutens fall att korrigera bortfall av högerextrema väljare, så gör man ett undermedvetet val.
2018-05-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Bland medierna finns det en enorm konsensus bland journalister om att mångkultur och feminism är bra, modernt och progressivt. Dessa värderingar slår igenom i förment objektiv nyhetsrapportering i form av nyhetsurval, val av vinkel i nyhetsrapportering och i "tonfallet" i hur journalister berättar om händelser. Det finns dock ingen mediekonspiration; vänsterpropagandan uppstår helt undermedvetet utifrån det människomaterial som arbetar på redaktionerna.

På samma sätt tror jag att opinionsinstituten funkar. Det är samma sorts människor, med samma sorts progressiva värderingar, som fylkas i opinionsinstituten som det är bland medierna. När det finns ett val att vinkla, i opinionsinstitutens fall att korrigera bortfall av högerextrema väljare, så gör man ett undermedvetet val.
Jag tror defintivt att det har påverkat en hel del fram till nyligen, men också att man i detta nu, Post-PK, faktiskt försöker skärpa till sig och försöker få siffrorna på plats så gott det går.
2018-05-20, 09:20
Medlem
Citat:
Jag tror defintivt att det har påverkat en hel del fram till nyligen, men också att man i detta nu, Post-PK, faktiskt försöker skärpa till sig och försöker få siffrorna på plats så gott det går.

Javisst. Medierna har under flera år plågats av sjunkande förtroende vad gäller sin rapportering kring massinvandringen och dess baksidor. Så nu, under valåret 2018, väljer Expressen att bli lite mer som Avpixlat. Man skriver om invandrarbrottslighet och granskar humbugen runt de ensamkommande. Man tvingas helt enkelt att göra denna anpassning därför att man fått sina kort synade och att man känner sig tvungna till anpassning.

Opinionsinstituten vet att man får sina kort synade i september och ingen vill då sitta med Svarte Petter. Telefoninstituten börjar att snegla på varandra och man justerar sina bortfallsmatriser för SD.

För protokollet ska nämnas att jag är en av dem som tror att SD i princip har legat stilla i opinionen sedan hösten 2015.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in