2018-05-20, 11:50
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Novus, Maj

S 26,9% (+/-0)
V 8,4% (+0,3)
Mp 4,3% (+0,3)

SD 19,2% (+1,0) Stor ökning för Sverigedemokraterna och partiet ökar mest av alla partier även i denna mätning. Betydande ökningar i alla mätningar denna månad och särskilt över lite tid sedan några månader tillbaka. Sverigedemokraterna går starkt mot ett snitt på nära 20%, vilket med den kända underskattningen garanterar 23%+ vid ett val idag för Sverigedemokraterna.

M 20,6% (-1,5)
C 9,4% (+0,2)
L 4,4% (-0,6)
Kd 3,5% (+/-0)
Intressant är också att Sifo med sina 18.7% är det institutet som ligger lägst hittills för maj månad. Vilket är en väldigt hög lägstanivå! Nu får vi se vad Ipsos och SCB uppvisar för siffror. Men jag tror att SD ökar kraftigt i dessa med. Det börjar ju likna hösten 2015 nu i opinionssiffror! Nu fattas det bara att Yougov och Sentio nästa månad höjer sig över 25% så momentum fastlagt.
2018-05-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slackandhash
En anledning kan vara att mätperioden för Novus är 16 april - 13 maj, och att de därför bara fångat upp en del av den sannolika ökning som kommit efter partiledardebatten, C:s afghanbeslut och uppmärksamheten om böneutrop. Därtill hade nog Sifo ordentligt med brus nedåt i sin aprilmätning, så den verkliga ökningen kanske är runt 3%-enh snarare än 4.
Det låter plausibelt.
2018-05-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tack...! Skulle ha vaknat först och räknat sedan...

Herrejävlagud vad du är tröttsam. Javisst, låt oss diskutera i minst 16 timmar framåt varför ökningen är olika i Sifo och Novus, hur kan olika OI visa olika stora ökningar??? Enormt spännande, måste ligga en hel hundkennel begraven där!!!! låt mig bara hämta några olivgafflar att stoppa i ögonen först.
Japp UK är en total katastrof, flera divisioner sämre än Bo “15,2” Lundgren. Komma här med 20-23, samma som Bildt brukade ha när S låg på 45 och SD inte var mätbara. Byt genast PL igen 111 dagar innan valet! 900 ryska bots håller med mig så det är bara att lyda.

Inte min poäng alls. Varför skulle man hjälpa SD i en opinionsmätning för att man är invandringskritisk? Har du lägsta möjliga tankar om precis alla, inklusive SD:are? Vad jag menade var att det narrativ som existerar kring OU och vilka de är ger en bild av dem som intorkade VPK-nästen typ P1 kulturredaktion. Min invändning var då, tja, var kommer detta ifrån? Varför kan inte även OU-anställda vara ett tvärsnitt av Sverige där en förkrossande majoritet sympatiserar med S, SD och M som nu alla för restriktiv invandringspolitik i olika grad? Varför skulle OU vara sista utposterna för asylaktivister från C, V, MP när inte ens journalistkåren är så enkelspårig?

Men herregud. Jag svarar på vad jag trodde var ett inlägg från dig om ett bemötande av ev. konspirationsteorier om sammansättningen hos OI's och du börjar yra om "Har du lägsta möjliga tankar om precis alla, inklusive SD:are?".

Så vad är din poäng då? Om det nu är 50-50 i sammansättningen mellan asylaktivister och S/M/SD-sympatisörer.
2018-05-20, 11:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Eftersom alla andra partier utom SD daltar - med en vänster som rent av bejakar - med en kvinnofientlig teokratisk totalitär dödskultideologi så har kvinnor redan där det mesta att vinna på SD-inflytande menar jag.

Föga politiskt intresserade kvinnor 60+ lär nog fortsätta rösta på Löfvéns såssar runtinmässigt men för mig är det helt obegripligt hur yngre kvinnor förmår sig att göra detta. Förutom förd politik så borde Löfvėns brakskit- och morgonsupsauria få kvinnor att vända på klacken 180 grader såfort surgubben öppnar käften.

Kanske det vi ser i och med denna mätning.
Senast redigerad av Sqrbanken 2018-05-20 kl. 12:02.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det här är ju ändå riktigt intressant.

Alltså det jag har gått och grubblat på länge nu, är varför det första invandringskritiska partiet i Sverige inte kom in förrän 2010? Jag menar, nu är jag mycket yngre än er, men 90-talet var väl ändå då de riktiga problemen med migrationen började komma, dock ännu i en mindre skala. Sedan på 00-talet så vet jag ju själv att det var då det började balla ur orentligt. Medan nu på 10-talet är ju det totalt katastrof och folk på många håll vågar knappt gå ut i förorter eller om de bor nära flyktingboenden.

Om vi säger som såhär, om Ny Demokrati aldrig hade skapats, och på ett sätt inte skämt ut den invandringskritiska rörelsen(de blev invandringskritiska mot slutet). Tror ni att ett parti som SD då redan hade kunnat komma in 2002 eller 2006?

För det är ju just detta som är problemet, SD kom alldeles försent in i svensk riksdag. Dessutom tar det ett par år att påverka övriga partier till en mer migrationskritisk linje(var ju först år 2014 eller 2015 som de första svängningarna började komma).

Hade SD kommit in 2002, så är jag övertygad om att de lyckats få opinionen och partierna att svänga långt innan 2015, och dessa avskyvärda enorma volymer av migranter hade aldrig kommit. Nu sitter vi istället i skiten.
Alltså det stora problemet med NyD var inte att de skämde ut den invandringskritiska rörelsen, utan att asylkramarrörelsen fick så oerhört gott om tid på sig att svetsa dubbelförstärkt pansar över alla hål som ett nytt invandringskritiskt parti skulle kunna krypa in genom.

En vaccination är ju som du vet en modifierad pyttedos av en patogen, så det räcker till att bilda antikroppar men utan fara för verklig smitta. Det är vad NyD bidrog med, vaccination. Genom sitt illa förberedda galoschprojekt lyckades Ian & Bert med konststycket att vaccinera rikspolitiken mot invandringskritik. 7K ingick en tyst kartellbildning kring att annorlunda invandringspolitik inte ska användas som ett konkurrensmedel. Som att det var “fusk” att rida på invandringskritisk opinion.

Men det dröjde inte länge innan den bröts, för Leijonborg hade panik över att han låg nära riksdagsspärren bara med 3 månader kvar till valet 2002, så till de övrigas irritation tryckte han på stora förbjudna boosterknappen märkt “invandring” och fick direkt en fullstor apolloraket intryckt i rövhålet och sen åkte han med ett belastning på 10 G rakt upp i 13,4% på några veckor. Brukar tänka på honom när det bryggs teorier om att PK-folk är så religiöst besatta av att vi ska ha gigantisk invandring att de är beredda att offra vad som helst för att det ska fortsätta. Sure. Leijonkork behövde bara känna en enda kallsvettdroppe i pannan för att det skulle bli viktigare att använda invandringskritik som gummibåt för att försätta sitt lilla pissparti i säkerhet. “Det är en mänsklig rättighet för alla i hela världen att få svenskt medborgarskap utan krav på motprestation!” “Du Lars du har 3,9...” “Va? Eh, sätt dom jävlarna i skolbänken! Vi kan för fan inte ha hottentotter som irrar runt på gatorna utan att tala begriplig svenska!”
Medlem
Citat:

Alltså det jag har gått och grubblat på länge nu, är varför det första invandringskritiska partiet i Sverige inte kom in förrän 2010? Jag menar, nu är jag mycket yngre än er, men 90-talet var väl ändå då de riktiga problemen med migrationen började komma, dock ännu i en mindre skala. Sedan på 00-talet så vet jag ju själv att det var då det började balla ur orentligt. Medan nu på 10-talet är ju det totalt katastrof och folk på många håll vågar knappt gå ut i förorter eller om de bor nära flyktingboenden.

Om vi säger som såhär, om Ny Demokrati aldrig hade skapats, och på ett sätt inte skämt ut den invandringskritiska rörelsen(de blev invandringskritiska mot slutet). Tror ni att ett parti som SD då redan hade kunnat komma in 2002 eller 2006?

För det är ju just detta som är problemet, SD kom alldeles försent in i svensk riksdag. Dessutom tar det ett par år att påverka övriga partier till en mer migrationskritisk linje(var ju först år 2014 eller 2015 som de första svängningarna började komma).

Hade SD kommit in 2002, så är jag övertygad om att de lyckats få opinionen och partierna att svänga långt innan 2015, och dessa avskyvärda enorma volymer av migranter hade aldrig kommit. Nu sitter vi istället i skiten.
Ja helt klart NyD som förstörde marknaden för populistiska partier i Sverige. Sen hade vi moderaterna, som ju länge sa att de ville ha ordning på invandringen, men gång på gång visade i handling att det bara var retorik. Svenskarna är lättlurade, som väl känt.
2018-05-20, 12:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Den stora frågan är om hen som svarar på opinionsundersökningarna vågar så SD om de måste göra detta öppet. Därför tror jag att man alltid får ett minusunderlag på vissa undersökningar för SD, på sisådär 5 procent.

Sannolikt mycket större än 5% och linjärt. Ökar supporterskaran så ökar andelen som inte vill berätta det.
För att Sd ska öka måste nytillkomna Sd sympatisörer uppkomma genom inbrytning i politiskt korrekta kretsar. Lätt, ganska, eller mycket politiskt korrekta kretsar. De har alltså inga Sd vänner från början utan befinner sig i rent fientlig miljö.

Harigheten kan mycket väl växa i takt men att senfärdiga ansluter. Man får anta att deras mentala beredskap att bli räknade som "hårdhudade rasister" är svagare.

Jag anser tvärt emot alla som påstår att det blivit okey eller halvt okey att vara sverigedemokrat att de som ansluter nu inte alls anser det. Det handlar helt och hållet om deras "känsla" och inte om faktiska förhållanden.
Faktiska förhållanden har naturligt gått åt andra hållet. Det är säkert svårare att mobba och sparka en sverigedemokrat från jobbet inom privat sektor. Inte på en tidningsredaktion där är det oförändrat och fullständigt omöjligt att vara sverigedemokrat.

Vissa arbetsplatser luckras det upp, de behöver ju duktigt folk, man kan inte säga nej till experten för att han är sverigedemokrat. På andra ställen är det som förut de håller ut och kämpar mot fascisterna tills de bokstavligen dör.
2018-05-20, 12:04
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

Om man skall resonera utifrån befintlig bevisning och inte räds konspirationsteorier tror jag att den effektivaste ”agendastyrningen” av svensk politik och MSM var under tiden mellan Wachtmeister och Jimmies närvaro i Riksdagen, dvs 1994-2010. Under dessa år fanns det ingen röst i riksdagen som ifrågasatte narrativet, ingen inre rädsla i etablissemanget att man kunde ha fel samt, viktigast, problemen var fortfarande så små att det hjälpligt gick att styra allmänhetens intresse från all information om invandrarmängder, brottslighet och demografiska förändringar och allmänheten lät sig också beredvilligt förledas. Det är lättare att äta blå än röda piller.

Resultatet ser vi nu: ett förlamat rike vars folk är hotat att uppnå minoritetsstatus inom 10 år. De där 16 åren under radarn befäste katastrofen. Självklart kommer en reaktion i den svenska folkspillran. Den är dock för sen. 16 år för sen. Annars hade vi haft det som Danmark nu, med betydligt bättre prognos. Jämför våldtäktsstatistiken mellan länderna.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2018-05-20 kl. 12:44.
2018-05-20, 12:08
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Alltså det stora problemet med NyD var inte att de skämde ut den invandringskritiska rörelsen, utan att asylkramarrörelsen fick så oerhört gott om tid på sig att svetsa dubbelförstärkt pansar över alla hål som ett nytt invandringskritiskt parti skulle kunna krypa in genom.

En vaccination är ju som du vet en modifierad pyttedos av en patogen, så det räcker till att bilda antikroppar men utan fara för verklig smitta. Det är vad NyD bidrog med, vaccination. Genom sitt illa förberedda galoschprojekt lyckades Ian & Bert med konststycket att vaccinera rikspolitiken mot invandringskritik. 7K ingick en tyst kartellbildning kring att annorlunda invandringspolitik inte ska användas som ett konkurrensmedel. Som att det var “fusk” att rida på invandringskritisk opinion.

Men det dröjde inte länge innan den bröts, för Leijonborg hade panik över att han låg nära riksdagsspärren bara med 3 månader kvar till valet 2002, så till de övrigas irritation tryckte han på stora förbjudna boosterknappen märkt “invandring” och fick direkt en fullstor apolloraket intryckt i rövhålet och sen åkte han med ett belastning på 10 G rakt upp i 13,4% på några veckor. Brukar tänka på honom när det bryggs teorier om att PK-folk är så religiöst besatta av att vi ska ha gigantisk invandring att de är beredda att offra vad som helst för att det ska fortsätta. Sure. Leijonkork behövde bara känna en enda kallsvettdroppe i pannan för att det skulle bli viktigare att använda invandringskritik som gummibåt för att försätta sitt lilla pissparti i säkerhet. “Det är en mänsklig rättighet för alla i hela världen att få svenskt medborgarskap utan krav på motprestation!” “Du Lars du har 3,9...” “Va? Eh, sätt dom jävlarna i skolbänken! Vi kan för fan inte ha hottentotter som irrar runt på gatorna utan att tala begriplig svenska!”
Exakt! Elitens vaccinationsprogram 1991-94 med Westerberg som sjuksköterska är nyckeln till katastrofen. Danmark, återigen, hade haft Glistrup utan att skandalisera invandringsmotstånd.
2018-05-20, 12:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Novus, Maj

SD 19,2% (+1,0) Stor ökning för Sverigedemokraterna och partiet ökar mest av alla partier även i denna mätning. Betydande ökningar i alla mätningar denna månad och särskilt över lite tid sedan några månader tillbaka. Sverigedemokraterna går starkt mot ett snitt på nära 20%, vilket med den kända underskattningen garanterar 23%+ vid ett val idag för Sverigedemokraterna.

Bör normalt korrigerat motsvara ungefär 25% i verkligheten för SD!

Bra siffra inför valet - som naturlgtvis ökar...
2018-05-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja helt klart NyD som förstörde marknaden för populistiska partier i Sverige. Sen hade vi moderaterna, som ju länge sa att de ville ha ordning på invandringen, men gång på gång visade i handling att det bara var retorik. Svenskarna är lättlurade, som väl känt.
Sa de verkligen så? Och länge? Som jag minns M efter Bildt så sa Lundgren inte ett pip om invandring, sen kom valstugereportaget och efter det undvek man ämnet mer än någonsin för att man kände press att bevisa att man inte var “rasister”. Sen kom valrörelsen 2006 och från den minns jag tre saker om M och invandring: 1) Att de drev på om att öppna för arbetskraftsinvandring. 2) Att de ville ha försörjningsplikt vid anhöriginvandring. 3) Att vi alla som satt och såg en TV-debatt ville trycka på paus och rewind som inte fanns då, för att vi kunde svära på att Reinfeldt i ett replikskifte med Ohly mumlade nånting om att ökade socialbidrag är kopplat till flyktinginvandring.

Hur detta kommit att förvanskas till ungefär ‘Moderaterna lovade släcka ner invandringen totalt men titta hur det blev! Varför ska vi tro dem denna gång?’ är väl iofs inte så svårt att räkna ut, men fult är det ändå. Nåja, låt revisionisterna hållas så har de i alla fall en hobby...
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 12:17.
2018-05-20, 12:16
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Den faktorn finns givetvis alltid, men om man jämför med situationen 2014 så har följande förbättringar skett vad beträffar alternativ till att tvingas uppge SD-sympati i telefon:

2016-05: SCB öppnar för möjlighet att svara via webben. De försöker endast nå respondenter via telefon ifall de inte har svarat via webbenkät. Källa

2016-06: Ipsos börjar komplettera med webbpanel. Förhållande 2/3 telefon, 1/3 webb. Källa

2017-06: Sifo metodförändrar och börjar komplettera med intervjuer via webbpanel. I dagsläget utgör de 10% av intervjuerna. Källa

2017-11: Demoskop ändrar från 1600 telefonintervjuer till 1000 telefon + 600 webbformulär. Möjlighet till självrekrytering är stängd, endast de som fått direkt inbjudan via slumpmässig annonsering på nätet har släppts in. Källa

2018-02: Novus öppnar för svar via SMS, e-post och brev som alternativ till telefon. Källa

Utöver dessa finns tre renodlade webbpanels-OI: Sentio, YG, Inizio.

Så jämfört med 2010-2014 är möjligheterna att slippa direktkonfronteras med en telefonröst betydligt större.
Även om man slipper direktkonfrontation med en telefonröst så verkar kopplingen till namn/person eller telefonnummer bestå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in