2018-05-20, 17:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Det är sant, men jag är fortfarande skeptisk till joggingteorin med tanke på BOs skador. Hon lär knappast ha varit fullt återställd vid tiden för försvinnandet.

För mig låter det mer troligt att någon spontanbesökt BO, som gått ut utanför huset för att samtala med besökaren. Hon lämnar då dörren olåst, kanske på glänt, eftersom hon tänker att hon bara ska stå ute några minuter. Sedan händer något...

Men hon tar med sig telefonen för den korta stunden.

Hon kan ha gått ut spontant, för att få lite frisk luft innan hon går och lägger sig. Eller att hon mött upp någon som kontaktat henne.

Någon som ev kontaktat henne med illvillig baktanke kanske tar telefonen för att gå igenom den, om man nu initialt trott att svartsjuka var en ingrediens i försvinnandet.
Men jag tror ju snarare att hon hade med sig telefonen för den händelse att den skulle kunna behövas.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-20 kl. 17:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Skulle det kunna vara så att hon tog sig an dessa uppgifter även om hon inte var pastor ännu?
Men hur fungera det isåfall med ev tystnadsplikt till vad man erfar i samtal tjänsten?

Absolut, hon står ju ändå under tystnadsplikt. Vissa gånger kan även flera diakoner närvara.
Citera
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Skulle det kunna vara så att hon tog sig an dessa uppgifter även om hon inte var pastor ännu?
Men hur fungera det isåfall med ev tystnadsplikt till vad man erfar i samtal tjänsten?

Är man pastorsvigd så är det väl som med präster att man har ordinationen hela livet så långt jag vet.

Och hon var väl adopterad som barn och alltså svensk
Senast redigerad av Stina-Lina 2018-05-20 kl. 17:50.
Citera
2018-05-20, 17:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Det är väl inte bara SD som åkte iväg. Säkert flera geocachare inom samma "grupp", vem vet kanske LW själv planerat åka på eventet som enligt uppgift skall utspela sig i Norge fram till idag. S har givetvis rådfrågat med polis och fått ett ja att få resa var på han säkert gett polisen sina bilnycklar i deras hand.

Jag tror inte polis brutit sig i hans bil medan han geocachar i Norge.(om han nu är där) Han samarbetade säkert innan avfärd.

Hur bra vänner är LW och SD då, vet du?
De höll ju på tillsammans med den där hobbyn vad jag förstått. Finns bilder på de tillsammans om man googlar honom eller kollar hennes insta.
Sätter min peng på honom eller hans ex HD.
Citera
2018-05-20, 17:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det hände inget i lägenheten, allt hände troligtvis bakom planket ut mot motorvägen. Självmord kan med största sannolikhet strykas också.

Är detta en lägenhet? https://y.cdn-expressen.se/images/15/3b/153b04d5ebe741439ee35522f5447b61/16x9/680.jpg
Citera
2018-05-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, eller så har hon fått efternamnet via giftermål och lagt till/ändrat ett av förnamnen till det mer svenskklingande "Lena".

Kanske.
Citera
2018-05-20, 17:51
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är detta en lägenhet? https://y.cdn-expressen.se/images/15/3b/153b04d5ebe741439ee35522f5447b61/16x9/680.jpg

Radhuslänga. Uppväxt på andra sidan bron, i betongområdet, var alltid lugnt på den sidan bron tills nu då..
Citera
2018-05-20, 17:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Om kvinnor slutade vara naiva så skulle mänskligheten
dö ut på en generation.

Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Jag tror nog inte att alla män är så farliga så att det skulle bli utfallet.
Nog om det.
Enligt tidigare poster finns det blodspår i bostaden, vilket tyder på att det är brottsplatsen.
Kan det vara ett flyktingbarn som tidigare har fått doppa sitt organ, och som nu nekades denna ynnest och där efter gått bärsärk.

Män säger och gör vad som helst för att få ligga.
Sedan får kvinnorna ta hand om konsekvenserna; barnen.
Om kvinnorna slutade vara naiva och tro på männen
så skulle det inte födas några barn.

På Lenas Facebook står det att hon har varit svensk i 43 år.
Uppvuxen i Norrköping.
Citera
2018-05-20, 18:00
Medlem
Hydraheads avatar
Dags att uppdatera rubriken!
Blev helt paff när jag började läsa bakifrån i tråden och fattade att hon hittats död.
Citera
2018-05-20, 18:02
Medlem
Citat:

Kan tillägga att många personer som har ett människoengagemang och känner ett kall att hjälpa medmänniskor vare sig de är f.d. verksamma pastorer, eller lekmän, ofta är inkännande och empatiska.

Många har också svårt att säga nej, och göra gränsdragningar mellan privat sfär och föreningsengagemang. En del kan du ringa dygnet runt för de är tillgängliga för nöd och stöd 24/7.De kan inte avvisa sin nästa och är sentimentala snarare än uppmanar till eget ansvar. Därför kan också vissa behövande parasitera på dessa självutgivande människor.

Men hur det var i Lenas fall är okänt för mig, hennes kollegor, eller vänner i Equmenia säger dock offentligt att hon hade en mycket stor socialt umgänge. För mig låter det som någon många känner till, och då har du ofta kommit i kontakt med många personer genom sociala verksamheter.
Citera
2018-05-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Är man pastorsvigd så är det väl som med präster att man har ordinationen hela livet så långt jag vet.

Och hon var väl adopterad som barn och alltså svensk

Man är inte tvingad att vara präst eller pastor livet ut. Men den lagstadgade absoluta tystnadsplikten gäller bara präster. Och det en före detta präst fått veta när hen var präst gäller ju tystnadsplikten alltjämt för.

Jag var lite undrande inför påståendet att man lägger ut själavården till ideellt jobbande medlemmar i församlingen för att prästerna inte orkar med den uppgiften (då orkar man ju inte vara präst). Det finns ingen lagregel som stadgar tystnadsplikt för "ideellt arbetande medlemmar" de kan sälja allt en församlingsmedlem berättat i samtal till Aftonbladet om så är.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-20 kl. 18:13.
Citera
2018-05-20, 18:06
Medlem
Citat:
Men hon tar med sig telefonen för den korta stunden.

Hon kan ha gått ut spontant, för att få lite frisk luft innan hon går och lägger sig. Eller att hon mött upp någon som kontaktat henne.

Någon som ev kontaktat henne med illvillig baktanke kanske tar telefonen för att gå igenom den, om man nu initialt trott att svartsjuka var en ingrediens i försvinnandet.
Men jag tror ju snarare att hon hade med sig telefonen för den händelse att den skulle kunna behövas.

Jag har alltid på mig telefonen, har den i byxfickan. Kanske var det samma för BO? Skulle jag få ett spontanbesök skulle jag också klivit ut utan nycklar eller plånbok (eller handväska), men med mobilen på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in