2018-05-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotfilen
Man kan aldrig tvinga någon att leva! Tim verkar ha tyckt i många år att livet sög, han mådde dåligt i själen, varför då fortsätta tvinga sig att må så?
Vissa pratar om att man skulle satt in honom på tvångsvård, men säkert hade hans föräldrar och de som älskade honom redan försökt allt! Vilket liv hade han fått om han hade haft en "självmordsvakt" med sig hela tiden? Då hade han ju tvingats leva för andras skull, inte för sin egen. Han tyckte inte att livet var värt att leva och det blev uppenbarligen aldrig bättre, så då gav han upp.
Jag respekterar hans beslut, för han gjorde det han tyckte var bäst, men beklagar sorgen och saknaden hans släkt och vänner nu tvingas leva med resten av livet.

Sorry men det här kan jag inte lämna oemotsagt. Tron att "en del liv ska inte levas" och typ att "ja men han mådde kass så länge" så typ låt han dö är fel. "Han valde ju själv" osv, shit.

Livet är inte ett status quo. För egen del tog det många år att bli kvitt destruktiva tankar till att idag vara helt fri från det. Fri från mediciner och mår nog som vilken Svensson som helst. Trodde aldrig jag skulle leva det liv jag lever idag utan typ räknade med att vara död innan 30. Livet är föränderligt, känslor går upp och ner och plötsligt hittar man sin väg och allting stabiliseras. Självmord är alltid onödigt i min värld. När en onyanserad bild av verkligheten tar över och sätter skräck i en att "såhär kommer det alltid vara".

Inget är beständigt. Allt förändrar sig. Räkna med det. Särskilt om någon läser detta och själv går i destruktiva tankar. Om ett år kan livet se helt annorlunda ut och meningen kommer åter.

Hitta hjälpen, härda ut och var inte rädd för förändring. Tim hittade inte rätt hjälp helt enkelt.
Citera
2018-05-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ickemedlem
Sorry men det här kan jag inte lämna oemotsagt. Tron att "en del liv ska inte levas" och typ att "ja men han mådde kass så länge" så typ låt han dö är fel. "Han valde ju själv" osv, shit.

Livet är inte ett status quo. För egen del tog det många år att bli kvitt destruktiva tankar till att idag vara helt fri från det. Fri från mediciner och mår nog som vilken Svensson som helst. Trodde aldrig jag skulle leva det liv jag lever idag utan typ räknade med att vara död innan 30. Livet är föränderligt, känslor går upp och ner och plötsligt hittar man sin väg och allting stabiliseras. Självmord är alltid onödigt i min värld. När en onyanserad bild av verkligheten tar över och sätter skräck i en att "såhär kommer det alltid vara".

Inget är beständigt. Allt förändrar sig. Räkna med det. Särskilt om någon läser detta och själv går i destruktiva tankar. Om ett år kan livet se helt annorlunda ut och meningen kommer åter.

Hitta hjälpen, härda ut och var inte rädd för förändring. Tim hittade inte rätt hjälp helt enkelt.

Håller med. Självmord är verkligen inget som ska accepteras bara för att personen som mår psykiskt dåligt inte ser en annan utväg. Det krävs bara rätt människor kring personens omgivning, att rätt beslut tas samt bra vård. I Tims fall hade de faktiskt bättre förutsättningar än en "vanlig" person med tanke på vem han var. De hade utan tvekan kunnat få otroligt bra vård och hjälp eller tex kunnat ta vilka beslut som helt för att hjälpa honom utan problem (tex miljöombyte, kanske skulle det varit bra för honom att lämna LA ett tag och flytta tillbaka till Stockholm som han verkade älska och leva där ett tag).
Jag märker av vissa kommentarer här att några stycken härifrån hade kunnat hjälpa honom en bra bit på vägen, finns även så många utomstående som ej kände honom privat men som ändå ser vad som hade behövts att göra istället för att bara "acceptera hans tankar" för att det är det lättaste. Jag tror tyvärr att Tims lyxliv bländade vissa människors ögon ifrån att faktiskt ta tag i hans välmående och hjälpa honom. Bara i True Stories ser man så många misstag som gjorts när Tim indirekt skrikit efter hjälp och bett om förståelse samt stöd och det är det som gör ont att ingen faktiskt satte stopp för allt det här när det faktiskt tog så fruktansvärt mycket på hans hälsa.
Citera
2018-05-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
De måste väl ändå har någon slags psykiatri i Oman? Med hans förmögenhet skulle de kunna vara hos honom 24/7 utan vidare uppståndelse, har de då dessutom tvångsvård ja.. då har han uppfyllt de kriterierna med stor sannolikhet, baserat på vad man hör och läser. Om inte annat så bör hans anhöriga (inkl hans vänner som verkar mer intresserade av droger och pengar) tvingat honom till Sverige där han fått LPT direkt om han inte själv valde att lägga in sig. Alla visste ju hur allvarligt det var - läste nånstans att han försökt innan (obs har ingen säker källa). Jävla tragik och ett misslyckande. Alla självmord går att stoppa!
Är du helt säker på att folk runtomkring honom visste att han var suicidal? Det är ju inte säkert att han varit det? Är det ett plötsligt infall, vilket det ofta är så går det inte att stoppa...
Citera
2018-05-20, 13:57
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Håller med dig.
Var har du fått infon att mamman varit i USA?🙂

Det var någon som skrev det tidigare i tråden, lät som en seriös kommentar. Hon skulle ha varit i LA under en jobbig period innan han åkte på resan.
Citera
2018-05-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
Det är också jäkligt anmärkningsvärt att han berättar i dokumentären om hur han mår. Precis, som man också ser spec i sekvensen när han går ut på balkongen - som att han sagt om och om igen att han inte orkade men ingen lyssnade. Därför tog han upp det i dokumentären för att nån lyssnade och han visste att folk skulle förstå, till skillnad från hans pengakåta omgivning.

Jag tror att det var ett stort misstag att ha sina polare som sitt crew. De var ekonomiskt och ansenligt beroende av honom, det maskineri och varumärke som tillslut blev Tim. För mig framstår han som en genuint ödmjuk person och han kände säkert enorm press gentemot alla i sitt crew. Bara en kvalificerad gissning som en komponent till det tragiska slutet.

Här håller jag verkligen med dig i allt! Han mådde skit under såå många år efter att Ash lämnat honom att resa med sina vänner. Det var under de två åren från 2012-2014 som Avicii gick ner i botten. Under bara 2 år om man läser intervjun på Iconmagazine från hösten 2012 till operationen 2014. Ändå tog inga ansvar för hans hälsa av de som levde på och med honom dagligen utan dessa "vänner" bara lät honom fortsätta samtidigt som de själva fick festa,ligga och dra det ena med det andra. Vilken miljö för Tim, hur skulle det hjälpa honom?

Det stora misstaget som Ash gjorde var att låta vännerna ensamma vara med Tim på resorna. Tim skulle behövt någon som var som såg till och stöttade honom i rätt beslut för hans hälsa. Jag tror också du har rätt i att det var hans crew eller entourage som satte enorma krav på honom och en speciell rockstar livsstil.

Din kvalificerade gissning tror jag är exakt vad som hände. Det enda som kan motbevisa det är hur alla agerar nu efter han så tragiskt gått bort. Jag hoppas verkligen "vännerna" inte gör stålar på hans bortgång med att skriva böcker, göra filmer, släppa foton etc. Hoppas de har den goda tonen att bevisa att de var där enbart för vänskap med Tim och inte för att glänsa runt Avicii.??? Vi får väl se snart vilka som agerar som asgamar och vilka som inte gör det? RIP
Citera
2018-05-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyTogether
Enligt media genom att skära sig i armarna och nacken med en trasig flaska. Hur vida detta faktiskt stämmer vet vi inte.

Det gör man knappast opåverkad av någon substans eller alkohol.
Citera
2018-05-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlevFelaktigt
Det gör man knappast opåverkad av någon substans eller alkohol.
Det kan man göra. En inom min umgängeskrets gjorde det.
Citera
2018-05-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde9601
Här håller jag verkligen med dig i allt! Han mådde skit under såå många år efter att Ash lämnat honom att resa med sina vänner. Det var under de två åren från 2012-2014 som Avicii gick ner i botten. Under bara 2 år om man läser intervjun på Iconmagazine från hösten 2012 till operationen 2014. Ändå tog inga ansvar för hans hälsa av de som levde på och med honom dagligen utan dessa "vänner" bara lät honom fortsätta samtidigt som de själva fick festa,ligga och dra det ena med det andra. Vilken miljö för Tim, hur skulle det hjälpa honom?

Det stora misstaget som Ash gjorde var att låta vännerna ensamma vara med Tim på resorna. Tim skulle behövt någon som var som såg till och stöttade honom i rätt beslut för hans hälsa. Jag tror också du har rätt i att det var hans crew eller entourage som satte enorma krav på honom och en speciell rockstar livsstil.

Din kvalificerade gissning tror jag är exakt vad som hände. Det enda som kan motbevisa det är hur alla agerar nu efter han så tragiskt gått bort. Jag hoppas verkligen "vännerna" inte gör stålar på hans bortgång med att skriva böcker, göra filmer, släppa foton etc. Hoppas de har den goda tonen att bevisa att de var där enbart för vänskap med Tim och inte för att glänsa runt Avicii.??? Vi får väl se snart vilka som agerar som asgamar och vilka som inte gör det? RIP

Hans brysh-gäng var ju anställda som vi vet av Tim själv, så det var nog svårt för dem att separera på jobb och vänskap/lyxliv. Enligt Linkedin så var tex Fredrik Boberg "personal assistant" på Avicii AB. Det hade jag ingen aning om. Sean är ju fotograf som man vet tex. Men man kan ju tycka att någon utomstående borde funnits där för att hålla koll på läget och hans hälsa då det kanske inte var lätt för vännerna att se det eftersom de blivit så bländade av lyxlivet. Jag hoppas precis som dig att de inte strålar på hans bortgång och att allt har varit genuint inom "brysh"-gänget, men det gnager ändå lite i mig att Fricko som än så länge är den enda som vi har bevis på att han var med Tim i Oman, fortfarande inte har lagt ut ett inlägg eller sagt något. Istället är han I Mexico nu med något annat gäng och var alltså inte med på "begravningen" (om det nu var begravningen, när de släppte iväg lyktorna mot himlen) eller hyllningen i fredags där alla var med.
Citera
2018-05-20, 16:37
Medlem
Nån som vet vart hans hund tagit vägen? Fattar ju att den inte är inlämnad till nått shelter men vill så gärna veta att Liam fått det bra. Och helst till något hem som inte använder stackel...
Citera
2018-05-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelskata
Nån som vet vart hans hund tagit vägen? Fattar ju att den inte är inlämnad till nått shelter men vill så gärna veta att Liam fått det bra. Och helst till något hem som inte använder stackel...

Vill också så gärna veta. Hade hoppats att Sean eller Sebastian Furrer tog Liam då de verkade vara honom närmast av det man fått se på alla livestreams. Liam verkade vara väldigt fäst vid just dem också. Men det gör så ont i hjärtat att Liam inte har Tim kvar, han är ju fortfarande så ung och förtjänar ett bra och lyckligt liv.
Citera
2018-05-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus20
Jag hoppas precis som dig att de inte strålar på hans bortgång och att allt har varit genuint inom "brysh"-gänget, men det gnager ändå lite i mig att Fricko som än så länge är den enda som vi har bevis på att han var med Tim i Oman, fortfarande inte har lagt ut ett inlägg eller sagt något. Istället är han I Mexico nu med något annat gäng och var alltså inte med på "begravningen" (om det nu var begravningen, när de släppte iväg lyktorna mot himlen) eller hyllningen i fredags där alla var med.

Med vilket ”gäng” är han i Mexico? Kan det vara så att han var där i Oman & sett Tim när han var avliden? Att han mår så dåligt att han inte klarar av att skriva något eller vara hemma i Sverige?
Senast redigerad av Zoyan 2018-05-20 kl. 17:08. Anledning: Stavfel
Citera
2018-05-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofjax
Tim och vänner satt och snackade (alkohol och droger fanns överallt)

Tim,med hans känslighet,djupa tankar och allt,gick och sa han kommer snart tillbaka till sällskapet.
Vad skule kompisar göra,följa han varje steg?

När Tim var ensam på rummet brast det för han.
Han hade ringt hem tidigare under kvällen och sagt han mådde dåligt.
Hans mamma hade hört det förr,men denna gång kände hon att det var riktigt seriöst allvarligt.
Hon kunde inte åka skjälv,så Daniel åkte.

Tyvär för sent. Tim hade hackat sig med glas och träffat pulsålern tillslut. Blod överallt.
Det finns ett avskedsbrev.

Anledningen til familjens tystnad är dels familjens sorg och choch,men ochså pga alla fans.
Ta ex när Michael Jackson dog,då tog flera fans livet av sig.

Fatta,förstå och respektera.

Även om detta skrivs av en pårökt hjärna så är det sant.

Om detta nu är sant så är det absolut något som hade kunnat förhindrats av vännerna och det är fruktansvärt att det slutade som det gjorde. För det första, hur i hela friden kan hans vänner sitta med honom någonstans där det finns droger och alkohol efter allt han varit med om? Sen för det andra, om hans mamma pratat med Tim samma kväll eller kvällen innan så borde man ha kontaktat hans vänner och berättat om läget, att hans bror är på väg och att de under tiden får hålla koll på Tim. Om hon nu gjorde det så har vännerna totalt ignorerat detta i och med att de satt och knarkade samt söp framför honom när han dessutom var i ett sådant psykiskt läge. Fyfan vad det gör ont att tänka på.

Angående självmordsbrevet så undrar jag om det är någon som vet hur länge det tar att skriva ett sådant? För jag tror att det kanske tar lite längre tid att hinna skriva ett samt ta livet av sig vilket innebär att han måste ha varit iväg ett tillräckligt långt tag för att vännerna ska inse att man kanske borde kolla upp vart Tim är. Och hörde de inte honom skrika eller han kanske hade tagit något som dämpade hans smärta? Men återigen, HUR kunde vännerna tillåta honom vara nära sånt eller till och med ta något?? Och jag förstår inte hur vännerna som var med (än så länge vet jag bara att Fricko var där, vet ej vilka andra) i så fall kan gå på Liseberg, gå på konsert, resa samt stå och le normalt på bilder efter att man hittat sin bästa vän död i ett rum fyllt av blod då han tagit livet av sig något tag efter att han lämnat ett rum där de alla precis suttit och snackat. De måste vara i någon grov chock nu ärligt talat för en sådan syn eller upplevelse är inget man kommer över snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in