Citat:
Man kan aldrig tvinga någon att leva! Tim verkar ha tyckt i många år att livet sög, han mådde dåligt i själen, varför då fortsätta tvinga sig att må så?
Vissa pratar om att man skulle satt in honom på tvångsvård, men säkert hade hans föräldrar och de som älskade honom redan försökt allt! Vilket liv hade han fått om han hade haft en "självmordsvakt" med sig hela tiden? Då hade han ju tvingats leva för andras skull, inte för sin egen. Han tyckte inte att livet var värt att leva och det blev uppenbarligen aldrig bättre, så då gav han upp.
Jag respekterar hans beslut, för han gjorde det han tyckte var bäst, men beklagar sorgen och saknaden hans släkt och vänner nu tvingas leva med resten av livet.
Vissa pratar om att man skulle satt in honom på tvångsvård, men säkert hade hans föräldrar och de som älskade honom redan försökt allt! Vilket liv hade han fått om han hade haft en "självmordsvakt" med sig hela tiden? Då hade han ju tvingats leva för andras skull, inte för sin egen. Han tyckte inte att livet var värt att leva och det blev uppenbarligen aldrig bättre, så då gav han upp.
Jag respekterar hans beslut, för han gjorde det han tyckte var bäst, men beklagar sorgen och saknaden hans släkt och vänner nu tvingas leva med resten av livet.
Sorry men det här kan jag inte lämna oemotsagt. Tron att "en del liv ska inte levas" och typ att "ja men han mådde kass så länge" så typ låt han dö är fel. "Han valde ju själv" osv, shit.
Livet är inte ett status quo. För egen del tog det många år att bli kvitt destruktiva tankar till att idag vara helt fri från det. Fri från mediciner och mår nog som vilken Svensson som helst. Trodde aldrig jag skulle leva det liv jag lever idag utan typ räknade med att vara död innan 30. Livet är föränderligt, känslor går upp och ner och plötsligt hittar man sin väg och allting stabiliseras. Självmord är alltid onödigt i min värld. När en onyanserad bild av verkligheten tar över och sätter skräck i en att "såhär kommer det alltid vara".
Inget är beständigt. Allt förändrar sig. Räkna med det. Särskilt om någon läser detta och själv går i destruktiva tankar. Om ett år kan livet se helt annorlunda ut och meningen kommer åter.
Hitta hjälpen, härda ut och var inte rädd för förändring. Tim hittade inte rätt hjälp helt enkelt.
Fattar ju att den inte är inlämnad till nått shelter men vill så gärna veta att Liam fått det bra. Och helst till något hem som inte använder stackel...