2018-05-20, 00:32
Medlem
Levan som gjorde dokumentären har sagt att det var svårt ibland.
Iom att Tim inte gillade att bli filmad så fick han många ggr bara ställa upp kameran o låta den gå i timmar o hoppas på att något bra dök upp.

Det finns väl inget som styrker ryktet om avskedsbrev??
Vet någon ens att Tim ringt familjen innan o vet man med säkerhet att brodern åkte innan självmordet för att man var orolig över Tims samtal lr åkte han först efter?
Någon undrade kring hur det gick till när polis kom till platsen o varför?
I en intervju säger en polisman från Oman att det inkom ett larm från sultanens gods.
Två poliser åker dit o där finner dom Tim inomhus.
Någon på godset har hittat Tim o sen larmat.
Det ryktas om att han skurit sig i nacken med en trasig flaska? (Nacken?)
Sen är det benet, handlederna.

Tims syster bad tidningen Stoppa Pressarna ta bort uppgifterna om flaskan o att han ska ha skurit sig i nacken.

Vi vet inte ett dugg mer än vad vi gjorde för 3 veckor sen, efter familjens offentliga brev.
Citera
2018-05-20, 00:33
Medlem
Oj vilka bra vänner ☹️
Hade jag haft en vän som mådde så dåligt, så vore det sista jag skulle
Göra att festa och knarka med en vän som är själmordsbenägen.
Stackars familj.. vilken hemsk resa för brodern att veta han mår så dåligt och att komma fram
2 timmar försent. Och under den tiden har det festats och knarkats med vänner.
Man skulle ju gärna vilja veta vilka dessa ”underbara” vänner är som inte kunnat hålla koll på honom tills brodern kom fram.
Gör riktigt ont i hjärtat detta, många timmar går mellan samtalet hem och tills brodern ”nästan” är framme och han tar sitt liv. Verkar ha varit en lång fest.
Stackars Tim ❤️ Och så fruktansvärt för familjen att inte hinna i tid ❤️
Citera
2018-05-20, 00:35
Medlem
De måste väl ändå har någon slags psykiatri i Oman? Med hans förmögenhet skulle de kunna vara hos honom 24/7 utan vidare uppståndelse, har de då dessutom tvångsvård ja.. då har han uppfyllt de kriterierna med stor sannolikhet, baserat på vad man hör och läser. Om inte annat så bör hans anhöriga (inkl hans vänner som verkar mer intresserade av droger och pengar) tvingat honom till Sverige där han fått LPT direkt om han inte själv valde att lägga in sig. Alla visste ju hur allvarligt det var - läste nånstans att han försökt innan (obs har ingen säker källa). Jävla tragik och ett misslyckande. Alla självmord går att stoppa!
Citera
2018-05-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicka71
Oj vilka bra vänner ☹️
Hade jag haft en vän som mådde så dåligt, så vore det sista jag skulle
Göra att festa och knarka med en vän som är själmordsbenägen.
Stackars familj.. vilken hemsk resa för brodern att veta han mår så dåligt och att komma fram
2 timmar försent. Och under den tiden har det festats och knarkats med vänner.
Man skulle ju gärna vilja veta vilka dessa ”underbara” vänner är som inte kunnat hålla koll på honom tills brodern kom fram.
Gör riktigt ont i hjärtat detta, många timmar går mellan samtalet hem och tills brodern ”nästan” är framme och han tar sitt liv. Verkar ha varit en lång fest.
Stackars Tim ❤️ Och så fruktansvärt för familjen att inte hinna i tid ❤️

Den känslan. Att inte hinna fram till lillebror. Skulle typ ta knäcken på mig för alltid. Vem är man efter nåt sånt? Shit. Må storebror hitta styrkan.
Citera
2018-05-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ickemedlem
Den känslan. Att inte hinna fram till lillebror. Skulle typ ta knäcken på mig för alltid. Vem är man efter nåt sånt? Shit. Må storebror hitta styrkan.

Ja verkligen, fruktansvärt med dessa sk. Vänner som inte kunde se
Till honom. Har känt detta sen första början att detta borde ha gått att förhindra.
Han borde ha tagits i vård, om inte tidigare så absolut direkt när han ringt hem ☹️
Citera
2018-05-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
De måste väl ändå har någon slags psykiatri i Oman? Med hans förmögenhet skulle de kunna vara hos honom 24/7 utan vidare uppståndelse, har de då dessutom tvångsvård ja.. då har han uppfyllt de kriterierna med stor sannolikhet, baserat på vad man hör och läser. Om inte annat så bör hans anhöriga (inkl hans vänner som verkar mer intresserade av droger och pengar) tvingat honom till Sverige där han fått LPT direkt om han inte själv valde att lägga in sig. Alla visste ju hur allvarligt det var - läste nånstans att han försökt innan (obs har ingen säker källa). Jävla tragik och ett misslyckande. Alla självmord går att stoppa!

Håller fullständigt med dig, har hela tiden känts som inte tillräckligt gjorts
av de som var runt honom i Oman.
De hade kunnat gå att stoppa detta, med rätt folk runt sig.
Citera
2018-05-20, 00:55
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Mellanöstern har en allmänt lågt utvecklad psykiatri och en mycket ung tradition vad gäller mentalvård i västlig mening. Det har tydligen kulturella, sociala och ekonomiska skäl: https://www.natureasia.com/en/nmiddleeast/article/10.1038/nmiddleeast.2012.103

Mycket av själavården i Mellanöstern är förlagrad till inom familjen (ofta kvinnorna i släkten) eller sköts av religiösa ämbetshavare/vägledare som imamer eller präster. Det som vi anser vara själsliga sjukdomar, trauman från tidigare erfarenheter eller kemisk obalans förklaras i Mellanöstern (grov generalisering av mig) med att personen är besatt eller att en annan människa gett dem ”onda ögat”. Artikeln ovan ger exempel på det och en mycket bildad irakisk-syrisk vän har också resonerat så när jag pratat med honom.

M a o är psykiatrin i Oman inte alls lika utvecklad som i väst. Lugnande medel skrivs säkert ut av läkare men psykologiska kunskaper är inte särskilt utbredda. Om fler piller och samtalsterapi hade hjälpt TB i denna krissituation kan man naturligtvis spekulera i, personligen är jag tveksam.
Citera
2018-05-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofjax
Nej det har inte stått i media.

Thx.

Pårökt,David ska det stå.
Eller var det Peter?
Seriöst,blev för mycket för mig att skriva och jag har svårt med namn i mitt tillstånd.

Jag tror du kände Tim, och känner David. Frågan är bara vad du verkligen vet och vad du istället har misstolkat, samt vad du väljer att berätta här.
Har du inte själv träffat människor som tycks vilja att du knarkar ihjäl dig? Som får en kick av att se dig gå för långt.
Fanns det sådana människor runt Tim?
Jag ber dig inte säga namn, bara undrar rent allmänt.
Citera
2018-05-20, 01:03
Medlem
Det är också jäkligt anmärkningsvärt att han berättar i dokumentären om hur han mår. Precis, som man också ser spec i sekvensen när han går ut på balkongen - som att han sagt om och om igen att han inte orkade men ingen lyssnade. Därför tog han upp det i dokumentären för att nån lyssnade och han visste att folk skulle förstå, till skillnad från hans pengakåta omgivning.

Jag tror att det var ett stort misstag att ha sina polare som sitt crew. De var ekonomiskt och ansenligt beroende av honom, det maskineri och varumärke som tillslut blev Tim. För mig framstår han som en genuint ödmjuk person och han kände säkert enorm press gentemot alla i sitt crew. Bara en kvalificerad gissning som en komponent till det tragiska slutet.
Citera
2018-05-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Mellanöstern har en allmänt lågt utvecklad psykiatri och en mycket ung tradition vad gäller mentalvård i västlig mening. Det har tydligen kulturella, sociala och ekonomiska skäl: https://www.natureasia.com/en/nmiddleeast/article/10.1038/nmiddleeast.2012.103

Mycket av själavården i Mellanöstern är förlagrad till inom familjen (ofta kvinnorna i släkten) eller sköts av religiösa ämbetshavare/vägledare som imamer eller präster. Det som vi anser vara själsliga sjukdomar, trauman från tidigare erfarenheter eller kemisk obalans förklaras i Mellanöstern (grov generalisering av mig) med att personen är besatt eller att en annan människa gett dem ”onda ögat”. Artikeln ovan ger exempel på det och en mycket bildad irakisk-syrisk vän har också resonerat så när jag pratat med honom.

M a o är psykiatrin i Oman inte alls lika utvecklad som i väst. Lugnande medel skrivs säkert ut av läkare men psykologiska kunskaper är inte särskilt utbredda. Om fler piller och samtalsterapi hade hjälpt TB i denna krissituation kan man naturligtvis spekulera i, personligen är jag tveksam.

Ja, jag misstänkte nåt liknande. Jag antar att de flesta av oss vill ha något/någon att skylla på när sånthär obegripligt händer. Det är mänskligt. Vad jag inte förstår är att det finns uppgifter om att hans mamma tog hand om honom en tid innan resan till Oman. Varför gjordes inget, USA har väl ändå hyfsad psykiatri? Varför släppte hon iväg honom till Oman av alla ställen när han ett par veckor senare tog livet av sig? Kanske spelade han väl, vad vet jag.. Jag lägger ingen skuld på någon, detta är bara funderingar. Tankarna går till familjen och närmaste anhöriga ♥️
Citera
2018-05-20, 02:16
Medlem
Citat:
Vad jag inte förstår är att det finns uppgifter om att hans mamma tog hand om honom en tid innan resan till Oman. Varför gjordes inget, USA har väl ändå hyfsad psykiatri? Varför släppte hon iväg honom till Oman av alla ställen när han ett par veckor senare tog livet av sig?
Man kan aldrig tvinga någon att leva! Tim verkar ha tyckt i många år att livet sög, han mådde dåligt i själen, varför då fortsätta tvinga sig att må så?
Vissa pratar om att man skulle satt in honom på tvångsvård, men säkert hade hans föräldrar och de som älskade honom redan försökt allt! Vilket liv hade han fått om han hade haft en "självmordsvakt" med sig hela tiden? Då hade han ju tvingats leva för andras skull, inte för sin egen. Han tyckte inte att livet var värt att leva och det blev uppenbarligen aldrig bättre, så då gav han upp.
Jag respekterar hans beslut, för han gjorde det han tyckte var bäst, men beklagar sorgen och saknaden hans släkt och vänner nu tvingas leva med resten av livet.
Citera
2018-05-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Levan som gjorde dokumentären har sagt att det var svårt ibland.
Iom att Tim inte gillade att bli filmad så fick han många ggr bara ställa upp kameran o låta den gå i timmar o hoppas på att något bra dök upp.

Det finns väl inget som styrker ryktet om avskedsbrev??
Vet någon ens att Tim ringt familjen innan o vet man med säkerhet att brodern åkte innan självmordet för att man var orolig över Tims samtal lr åkte han först efter?
Någon undrade kring hur det gick till när polis kom till platsen o varför?
I en intervju säger en polisman från Oman att det inkom ett larm från sultanens gods.
Två poliser åker dit o där finner dom Tim inomhus.
Någon på godset har hittat Tim o sen larmat.
Det ryktas om att han skurit sig i nacken med en trasig flaska? (Nacken?)
Sen är det benet, handlederna.

Tims syster bad tidningen Stoppa Pressarna ta bort uppgifterna om flaskan o att han ska ha skurit sig i nacken.

Vi vet inte ett dugg mer än vad vi gjorde för 3 veckor sen, efter familjens offentliga brev.
Jag är helt enig med dig. Vi vet inget säkert, mer än att han tyvärr är död.
Allt är egentligen rykten. Finns ingen anledning att smutskasta vare sig kompisar eller föräldrar. Det i min värld en en otroligt brist på respekt, då man vet att han älskade dem alla väldigt mycket.
Tim var vuxen och om man vill kan man ta livet av sig med en kotte i ett obevakat ögonblick.
Dock kan jag inflika att det är svårt att avlida på grund av att man skär sig i handlederna, då blodet koagulerar.

Detta dödsfallet har tagit så otroligt hårt. Jag är inget superfan mer än att jag gillar hans musik och gärna lyssnar när jag tränar, ändå tänker jag på honom flera gånger per dag. Han är den första jag tänker på när jag vaknar och den sista innan jag somnar. Börjar Undra om jag blivit galen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in