2018-05-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Och nu spekulerar jag.
Kanske kan det vara detta rektorn menat om kris inne i familjen.Har de sett mer en vad som kommit ut.
Jag tänker att någon av töserna måste ha pratat med lärarna.M var ju ganska frispråkig och lärarna måste väl ändå ha pratat med töserna om situationen.
Och det spekulerades ju runt töserna och deras hemundervisning ibland kamrater och föräldrar på skolan.

Ja, och så tror jag att många av oss tänker, också. Lärarna kan ha vetat mer än vad som någonsin kommer att förmedlas till oss andra. Och det viktiga är ju att anhöriga får veta, för att om möjligt få en bild av vad som hänt. För att kunna förstå allt det som går att förstå.
Citera
2018-05-20, 14:14
Medlem
Nu skriver Elli09 att ungarna hade aktiviteter fyra dagar i veckan innan de blev sjuka...

Den kroniska tröttheten kanske började grassera när medelklassföräldrarna fick råd att erbjuda sina barn aktiviteter fyra dagar i veckan? Det är kanske ett symptom på narcissismens tidevarv, när alla ska synas, märkas, "bli något" i stället för att bara få vara tillsammans med andra?

Flickornas kroniska trötthet är en farlig farsot i händerna på dem som tjänar pengar på det. Det är tråden ett skrämmande exempel på. Det har blivit en vidrig industri runt barn. Först alla dessa aktiviteter. När barnen blir sjuka och trötta, då kommer nästa industri och ska ha sin del av kakan!
För barnen vet, att när de blir starkare, då tvingas de in i den första näringskedjan där föräldrar och aktiviteter kräver att barnen presterar på topp!

Vi kanske närmare oss gåtans upplösning nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja - det verkar sorgligt om en mycket ung människa, ett barn, tilldelas en sådan svår diagnos och sedan inte får adekvat hjälp. Man kan läsa om ME på sidan som finns länkad här nedan. Där framhålls bland annat nyttan med KBT-behandling, för att lära sig leva med sjukdomen och att förstå vad som händer med en själv.

Enbart hemundervisning kan aldrig vara tillräcklig hjälp för något barn (någon ungdom). Isolering är aldrig hälsofrämjande.

Det behövs "breda" insatser för de barn (unga) som drabbas av ME-liknande problem. Att bara sitta i hemmet och få besök av lärare, räcker inte. KBT-behandling ser ut att vara en klok insats. Det finns säkert fler verkningsfulla hjälpinsatser.

Nyckelorden blir "samverkan" och "samarbete." ¨Man behöver se "hela människan", ta hand om både kropp och själ, ta hänsyn till den enskilda ungdomens unika situation med behov av skolundervisning, behov av social samvaro med jämnåriga, behov av stödsamtal med en klok vuxen (psykolog, kurator). Bland annat. Liknande stöd kan behöva ges till föräldrar.

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/neurologi/patientinformation/olika-tillstand/kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs/

Citat från sidan:

Kognitiv beteendeterapi, KBT
Att drabbas av ME/CFS innebär för de flesta en stor förändring i livet. KBT kan vara till hjälp bland annat för att lära sig handskas med den begränsade vardagen. I många fall handlar det om att försöka acceptera den livsförändring som skett samtidigt som man fortsätter att sträva efter en ökad livskvalitet. KBT kan också göra det lättare att hitta en balans mellan vila och aktivitet. En forskningsöversikt från Cochrane med sammanlagt 15 studier och 1043 patienter visar att KBT minskar trötthet jämfört med sedvanlig behandling vid ME/CFS.
Att KBT rekommenderas som behandling innebär inte att ME/CFS är en psykisk sjukdom.
Citera
2018-05-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du hävdar att intyget är falskt, vänligen styrk detta!

Jag vill hävda att intygen antagligen är skrivna av läkare som förts bakom ljuset eller är en del i den livsfarliga "trötthetsindustrin". Flickorna reagerade antagligen helt normalt på kravställandet på dem. De blev trötta. För att slippa skolvägrade de, för de visste, att så snart de visade minsta tecken på kraft igen, skulle hjulet starta om med Os kritik, aktiviteter, mer kritik, fler aktiviteter, prestation och ovanpå allt detta, en bunt kvacksalvare till läkare som också krävde aktivitet i pappa Os plånbok. Vidriga tider.

Barnen dog kanske för att vissa föräldrar inte förstår att det barn behöver är lite lugn och ro, vissa orkar inte med något mer än skolan. Det måste man respektera. Det är inte avvikande. Det var normalt förr att inte prestera hela tiden och då hade barn inte ens sociala medier att bränna ut sig på.

Agnes "A girl has nothing to say" säger allt. Det hoppas jag utredarna tar fasta på när de gräver i vad som egentligen hände med de stackars flickorna, som närde ett antal industrier under sina korta levnad.
Citera
2018-05-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Och nu spekulerar jag.
Kanske kan det vara detta rektorn menat om kris inne i familjen.Har de sett mer en vad som kommit ut.
Jag tänker att någon av töserna måste ha pratat med lärarna.M var ju ganska frispråkig och lärarna måste väl ändå ha pratat med töserna om situationen.
Och det spekulerades ju runt töserna och deras hemundervisning ibland kamrater och föräldrar på skolan.
Förstår studier inte ville svara på mina frågor och det förstår jag. Kan du dock bekräfta eller dementera om LH är i Skåne?
Citera
2018-05-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Själva avskedsbrevet kanske inte var planerat utan skrevs i all hast. Det ska ju ha varit H som skrev det och handstilen måste ju ha gått att känna igen. För mej är det inte avgörande vem som skrev brevet eftersom gärningen är gjord i överenskommelse så skulden/tragedin förblir densamma. När det gäller planerandet så tror jag att själva avgörandet när det skulle ske kom rätt så fort. Om det skulle vara planerat sedan i höstas så tror jag mera på att det var då tankarna/känslorna av uppgivenhet började gro och funderingar på att ge upp osv, just vilken dag det, eventuellt, skulle ske tror jag kom mera plötsligt.

Tror du har rätt här. Jag tänker också att planerat sen i höstas blir lite fel ordval på något sätt. Att de uttryckt så innebär nog inte att de planerade på det sätt man planerar en resa, husköp etc utan mer att tanken dök upp hos en eller båda.
Citera
2018-05-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det står att hon har ME, mer vet jag inte. Inte tvärsäker om något, men personligen ganska övertygad om att det är olämpligt att dela ut sådana diagnoser till barn. Sorgligt att hon hamnat hos kvacksalvare i Tyskland, vars behandlingsmetoder är bedömda som ovetenskapliga. Samt Gottfrieskliniken som likaledes inte håller måttet enligt IVO. Placeboeffekten är säkert enorm och känslan av att bli sedd och förstådd fantastisk. Så länge du har råd att betala...

Undrar om flickorna fick "vård" på Stora Sköndal? Där finns det kvacksalvare också, ligger i Stockholm. Har upptäckt att det är ett center för den typen av behandlingar som O sökt, i stället för att lugga sig i det obefintliga håret och sluta kravställa flickorna så djävligt! Det kan vara så att dessa mörkerläggare ställer så dystra diagnoser för att knyta desperata familjer till sig. Hur mycket tjänade de på Henkows? Måste varit en guldkalv för dem.
Citera
2018-05-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Undrar om flickorna fick "vård" på Stora Sköndal? Där finns det kvacksalvare också, ligger i Stockholm. Har upptäckt att det är ett center för den typen av behandlingar som O sökt, i stället för att lugga sig i det obefintliga håret och sluta kravställa flickorna så djävligt! Det kan vara så att dessa mörkerläggare ställer så dystra diagnoser för att knyta desperata familjer till sig. Hur mycket tjänade de på Henkows? Måste varit en guldkalv för dem.
Det var ju ett sjukhus, landstinget de fått sina intyg. Lund eller Malmö kanske. Sen gick de säkert till Sundets Läkargrupp som vc som är privat och bättre än de andra i mitt tycke.
Citera
2018-05-20, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag som har fetat. Anledningen till att det blir mycket skriverier om huruvida flickorna var sjuka eller ej, kan bero på att det finns så många motstridiga uppgifter om flickornas hälsotillstånd. Se bara exemplet från Ellio9 här ovan: inte ens O och H var överens om hur sjuka barnen var...
Jag har inga problem med spekulationer om graden av sjukdom eller spekulation om vilken sjukdom de hade som föranledde hemundervisning. Jag tappar däremot helt och hållet förtroendet för de som trots all fakta förnekar att flickorna var sjuka. Dessa deslegitimetar sig i mina ögon för vidare diskussion och trovärdighet. Samma sak med de som väljer att blunda för Hs ansvar. Inte sällan samma personer som förnekar sjukdom. Den första historierevisionismen krävs för den andra. Istället för att då acceptera fakta, ljuger man mer eller mindre medvetet för sig själv och blir uppbackad av andra förnekare. Ett sekteristiskt verklighetsförvrängande beteende, i grunden samma mekanismer som Hanna och Oskar hamnade i beträffande sina flickors sjukdomar. Inga andra likheter påstådda, men det ger vid handen hur lätt det är att tappa kontakten med verkligheten för somliga.
Citera
2018-05-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Det var ju ett sjukhus, landstinget de fått sina intyg. Lund eller Malmö kanske. Sen gick de säkert till Sundets Läkargrupp som vc som är privat och bättre än de andra i mitt tycke.

Alla verksamheter som är anslutna till FK kan utfärda intyg. Gottfries blev av med sin finansiering, men tror att Stora Sköndal fortfarande undgått granskning. Eftersom hälften av läkarkåren inte tror på diagnosen lär det ha varit svårt för O att komma framåt på vårdcentraler och andra verksamheter utanför ME-land.
Senast redigerad av rappytt 2018-05-20 kl. 14:46.
Citera
2018-05-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Jag har inga problem med spekulationer om graden av sjukdom eller spekulation om vilken sjukdom de hade som föranledde hemundervisning. Jag tappar däremot helt och hållet förtroendet för de som trots all fakta förnekar att flickorna var sjuka. Dessa deslegitimetar sig i mina ögon för vidare diskussion och trovärdighet. Samma sak med de som väljer att blunda för Hs ansvar. Inte sällan samma personer som förnekar sjukdom. Den första historierevisionismen krävs för den andra. Istället för att då acceptera fakta, ljuger man mer eller mindre medvetet för sig själv och blir uppbackad av andra förnekare. Ett sekteristiskt verklighetsförvrängande beteende, i grunden samma mekanismer som Hanna och Oskar hamnade i beträffande sina flickors sjukdomar. Inga andra likheter påstådda, men det ger vid handen hur lätt det är att tappa kontakten med verkligheten för somliga.

Vilken domedagsdiagnos tycker du är lämplig att sätta på flickor i tioårsåldern? Du påstår ju att flickorna var sjuka i ME, eller vilken sjukdom snackar du om hela tiden?
Citera
2018-05-20, 15:03
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal

Ahhh.. Du menar stora sjuka huset som frånvarande Frank dillade om. Han påstod ju att flickorna hade intyg därifrån..... han visste "allt".... kanske en dagdröm när allt kommer omkring. Tills dess en trådsanning. Så god som nån ann - gubevars..
Citera
2018-05-20, 15:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fyra aktiviteter per vecka? Nu kommer det något intressant måste jag säga. En har ju läst om dessa föräldrar som inte förstår att lägga in pauser för sina barn...

Hur såg en vecka ut för A och M innan de blev sjuka? Jätteintressant Elli09!

Vilken linje ska vi gå på? Var barnen isolerade och uttråkade eller överaktiverade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in