2018-05-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja och mkt mer vet INGEN ännu.
Jag har skrivit flera gånger om innehållet i brevet.
Och jag har inte frågat mer om det.
Vad jag har förstått så var det handskrivet eftersom hon beskrev det som att det såg ut till att vara snabbt nerkluddat.Kan inte tänka mig att man uttrycker dig så om det vore utskrivet på computer.

Snabbt nerkluddat. Det låter inte så väl genomtänkt och planerad. I alla fall inte själva skrivande av avskedsbrevet. Hur ska man förställa sig detta? En skriver den andra sitter bredvid och undertecknar när det är skrivit färdig. Efter dådet, innan dådet? Några dagar måste man jo åtminstone diskuterad detta. Eller inte? Räcker det med en dag att två depressiva och självmordsbenägna föräldrar (OM det var så) fattar beslutet att döda barnen och sen begår självmord?

Snabbt nerkluddad. Märkligt. Jag hade förstådd det om en gm hade begått dådet i affekt och skrivit något snabbt nerkluddat det efter dådet. Inte riktig när två föräldrar har suttit tillsammans och planerad detta. Då hade man väl skrivit ett avskedsbrev innan? Försökt att förklara för anhöriga om man nu lämnar ett avskedsbrev efter sig.

Absurd. Mycket svårt att förstå. Jag undrar vilket bevismaterial polisen här att man är så säker att det var samförstånd. Vilken teori har polisen????

Os hårddisk var raderat. Alla sökningar han har gjort på nätet inte synliga mer. Beställningar som kan ha gjorts inte synliga heller? Hs hårddisk inte raderat, allt kvar?
Citera
2018-05-20, 13:16
Bannlyst
Jag har en teori om varför det är så viktigt för många att förneka det uppenbara, att flickorna var sjuka. Skolans, sjukvårdens och polisens uppgifter pekar alla i samma riktning. I tråden har Rockkungen till slut erkänt att Agnes var mycket sjuk. Elli har beskrivit båda barnen som sjuka. Missan är väl den enda vittnesuppgiften som beskriver det motsatta för bägge flickorna. Hon träffade å andra sidan endast A hastigt vid ett tillfälle och Moa först innan hon blev sjuk. Om inte detta skulle räcka har Elli dessutom direkt dementerar hennes uppgifter, om hur friska barnen var, samt de personporträtt som Missan målade upp.

Att förnekande skulle handla m att det skulle kunna läggas skuld på flickorna om de var sjuka, är ju ren nonsens eftersom det inte finns någon som hävdar det. Inte heller för att föräldrarna skulle kunna förlåtas pga att de skulle ha gjort det av barmhärtighetsskäl, även om de nu upplevde det själva i sina psykiska vanföreställningar. Alldeles oavsett hur allvarliga sjukdomar barn har är det a l l t i d fel att avsluta deras liv. I detta fall talar dessutom allt för att det inte var dödliga sjukdomar flickorna hade.

Det finns således en ensidig monumental bevisning för att flickorna var sjuka. Varför väljer då så många i tråden att sticka huvudet i sanden för detta faktum?

En möjlighet är ju ren och skär envishet eller narcissistisk kränkthet av att ha fel. Här gömmer sig säkert somliga.

Jag tror dock att en grupp historierevisionister döljer sig bakom det faktum att om flickorna var sjuka, så innebär det samtidigt att vi hade en mycket passiv och underlåtande part, en som inte hjälpte till med sjukhusbesök, undersökningar, behandlingar, skolmöten och lösningar för att möta barnens svårigheter. Hen negligerade istället barnen och jobbade halvtid medan lärarna kom hem och undervisade och tog hand om dem.
Den andra parten försökte ta ansvar, for runt som en skållad råtta mellan sjukhus och skolmöten, utredningar och behandlingar, medan hens partner låg hemma och vilade.
Barnen mådde dessutom sämre i närvaro av den halvtidsarbetande psykiskt otillräckliga, men när pappa kom hem kändes det lite bättre igen.

Att förneka flickorna sina sjukdomar blir ett sätt att förneka Hs del i detta öde och har man av feministiska skäl eller slutledningsfel investerat mycket i denna historia är man inte beredd att ändra sig, även om all fakta finns mitt framför näsan på en. Man väljer helt sonika att blunda, tränga bort och låtsas som ingenting istället.

Inte för barnens skull, utan för en trolig mörderska som tillsammans med sin man tog livet av sina egna barn.

Fräscht.
Citera
2018-05-20, 13:29
Medlem
Är det någon som vet om flickorna i Bjärred hade någon annan form av anpassning utifrån sjukdomen, än just hemundervisningen?

Den bild man får är att flickorna slutade vara i skolan och fick all sin undervisning av lärare i hemmet - och i övrigt ingenting. Denna bild kan ju vara fel. Kanske flickorna även träffade exempelvis skolans kurator, regelbundet? Träffade de ofta behandlande läkare, med mycket täta mellanrum?

Eller hade de någon form av fritidsaktivitet - kanske någon aktivitet som var förlagd till hemmet? Eller utanför hemmet?

Hur jobbade man med att flickornas kontakter med kamrater skulle kunna bibehållas? Det är troligt att den som inte deltar i vardagslivet i skolan, hamnar utanför all kamratskap. Var man tvungen att arrangera och planera för att tjejerna skulle kunna ha någon form av kompisliv?
Citera
2018-05-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Jag har en teori om varför det är så viktigt för många att förneka det uppenbara, att flickorna var sjuka. Skolans, sjukvårdens och polisens uppgifter pekar alla i samma riktning. I tråden har Rockkungen till slut erkänt att Agnes var mycket sjuk. Elli har beskrivit båda barnen som sjuka. Missan är väl den enda vittnesuppgiften som beskriver det motsatta för bägge flickorna. Hon träffade å andra sidan endast A hastigt vid ett tillfälle och Moa först innan hon blev sjuk. Om inte detta skulle räcka har Elli dessutom direkt dementerar hennes uppgifter, om hur friska barnen var, samt de personporträtt som Missan målade upp.

Att förnekande skulle handla m att det skulle kunna läggas skuld på flickorna om de var sjuka, är ju ren nonsens eftersom det inte finns någon som hävdar det. Inte heller för att föräldrarna skulle kunna förlåtas pga att de skulle ha gjort det av barmhärtighetsskäl, även om de nu upplevde det själva i sina psykiska vanföreställningar. Alldeles oavsett hur allvarliga sjukdomar barn har är det a l l t i d fel att avsluta deras liv. I detta fall talar dessutom allt för att det inte var dödliga sjukdomar flickorna hade.

Det finns således en ensidig monumental bevisning för att flickorna var sjuka. Varför väljer då så många i tråden att sticka huvudet i sanden för detta faktum?

En möjlighet är ju ren och skär envishet eller narcissistisk kränkthet av att ha fel. Här gömmer sig säkert somliga.

Jag tror dock att en grupp historierevisionister döljer sig bakom det faktum att om flickorna var sjuka, så innebär det samtidigt att vi hade en mycket passiv och underlåtande part, en som inte hjälpte till med sjukhusbesök, undersökningar, behandlingar, skolmöten och lösningar för att möta barnens svårigheter. Hen negligerade istället barnen och jobbade halvtid medan lärarna kom hem och undervisade och tog hand om dem.
Den andra parten försökte ta ansvar, for runt som en skållad råtta mellan sjukhus och skolmöten, utredningar och behandlingar, medan hens partner låg hemma och vilade.
Barnen mådde dessutom sämre i närvaro av den halvtidsarbetande psykiskt otillräckliga, men när pappa kom hem kändes det lite bättre igen.

Att förneka flickorna sina sjukdomar blir ett sätt att förneka Hs del i detta öde och har man av feministiska skäl eller slutledningsfel investerat mycket i denna historia är man inte beredd att ändra sig, även om all fakta finns mitt framför näsan på en. Man väljer helt sonika att blunda, tränga bort och låtsas som ingenting istället.

Inte för barnens skull, utan för en trolig mörderska som tillsammans med sin man tog livet av sina egna barn.

Fräscht.

Citat:
Nej det var absolut inte uppenbart.Kanske rektorn menade något annat för hon pratade om en djup kris "inne i familjen"
De var ju oense om tösernas tillstånd och som jag skrivit innan så hade O svårt att se att de var så sjuka och trötta som H ville klistra på dem
De hade ju långa perioder då de mådde bra.
Vi har satt det i samband med när H var hemma...semestrar och dylikt.A blev frisk efter Tysklandsresan och det var väl i samband med borreliainfektionem allt startade egentligen.
Det var O som var hemma och vabbade när A var sjuk osv.

Jag som har fetat. Anledningen till att det blir mycket skriverier om huruvida flickorna var sjuka eller ej, kan bero på att det finns så många motstridiga uppgifter om flickornas hälsotillstånd. Se bara exemplet från Ellio9 här ovan: inte ens O och H var överens om hur sjuka barnen var...
Citera
2018-05-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Är det någon som vet om flickorna i Bjärred hade någon annan form av anpassning utifrån sjukdomen, än just hemundervisningen?

Den bild man får är att flickorna slutade vara i skolan och fick all sin undervisning av lärare i hemmet - och i övrigt ingenting. Denna bild kan ju vara fel. Kanske flickorna även träffade exempelvis skolans kurator, regelbundet? Träffade de ofta behandlande läkare, med mycket täta mellanrum?

Eller hade de någon form av fritidsaktivitet - kanske någon aktivitet som var förlagd till hemmet? Eller utanför hemmet?

Hur jobbade man med att flickornas kontakter med kamrater skulle kunna bibehållas? Det är troligt att den som inte deltar i vardagslivet i skolan, hamnar utanför all kamratskap. Var man tvungen att arrangera och planera för att tjejerna skulle kunna ha någon form av kompisliv?

Mycket viktigt fråga! Det är något som bör undersökas och något som man måste lära ur detta fallet, tycker jag. Vid komplett hemundervisning måste det finnas en plan för det som du nämnar. Man måste förebygger isolering om man har hemundervisning.
Citera
2018-05-20, 13:53
Medlem
Citat:
Jag som har fetat. Anledningen till att det blir mycket skriverier om huruvida flickorna var sjuka eller ej, kan bero på att det finns så många motstridiga uppgifter om flickornas hälsotillstånd. Se bara exemplet från Ellio9 här ovan: inte ens O och H var överens om hur sjuka barnen var...

Och nu spekulerar jag.
Kanske kan det vara detta rektorn menat om kris inne i familjen.Har de sett mer en vad som kommit ut.
Jag tänker att någon av töserna måste ha pratat med lärarna.M var ju ganska frispråkig och lärarna måste väl ändå ha pratat med töserna om situationen.
Och det spekulerades ju runt töserna och deras hemundervisning ibland kamrater och föräldrar på skolan.
Citera
2018-05-20, 13:54
Medlem
Citat:

En intressant och viktig fråga. Vad hände i flickornas liv förutom undervisningen? Elli09 kan kanske svara?
Citera
2018-05-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Snabbt nerkluddat. Det låter inte så väl genomtänkt och planerad. I alla fall inte själva skrivande av avskedsbrevet. Hur ska man förställa sig detta? En skriver den andra sitter bredvid och undertecknar när det är skrivit färdig. Efter dådet, innan dådet? Några dagar måste man jo åtminstone diskuterad detta. Eller inte? Räcker det med en dag att två depressiva och självmordsbenägna föräldrar (OM det var så) fattar beslutet att döda barnen och sen begår självmord?

Snabbt nerkluddad. Märkligt. Jag hade förstådd det om en gm hade begått dådet i affekt och skrivit något snabbt nerkluddat det efter dådet. Inte riktig när två föräldrar har suttit tillsammans och planerad detta. Då hade man väl skrivit ett avskedsbrev innan? Försökt att förklara för anhöriga om man nu lämnar ett avskedsbrev efter sig.

Absurd. Mycket svårt att förstå. Jag undrar vilket bevismaterial polisen här att man är så säker att det var samförstånd. Vilken teori har polisen????

Os hårddisk var raderat. Alla sökningar han har gjort på nätet inte synliga mer. Beställningar som kan ha gjorts inte synliga heller? Hs hårddisk inte raderat, allt kvar?

Precis, snabbt nedkluddat stämmer inte alls med omsorgsfull nedsläckning av allt. O kanske gjorde fel på slutet, saboterade sin hårddisk och glömde skriva ut ett genomtänkt brev? Hoppas det går att hitta och återställa hårddiskar. Undrar vad som fanns kvar i huset?

Två personer intygar att de sett A och O. Var det på återvinningen kanske...?
Viktiga ledtrådar är om alla datorer var bortförda. Måste vara tidsödande att försöka pussla ihop en så effektivt raderad familj i efterhand.
Citera
2018-05-20, 14:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Själva avskedsbrevet kanske inte var planerat utan skrevs i all hast. Det ska ju ha varit H som skrev det och handstilen måste ju ha gått att känna igen. För mej är det inte avgörande vem som skrev brevet eftersom gärningen är gjord i överenskommelse så skulden/tragedin förblir densamma. När det gäller planerandet så tror jag att själva avgörandet när det skulle ske kom rätt så fort. Om det skulle vara planerat sedan i höstas så tror jag mera på att det var då tankarna/känslorna av uppgivenhet började gro och funderingar på att ge upp osv, just vilken dag det, eventuellt, skulle ske tror jag kom mera plötsligt.
Citera
2018-05-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Jag har en teori om varför det är så viktigt för många att förneka det uppenbara, att flickorna var sjuka.

Fräscht.

Många är tveksamma till mördarens spridande av uppgifter, som du tror benhårt på. Ofräscht. Har förstått att det finns en ME-lobby som tjänar grova pengar på trötta flickor. Det måste utredas i botten vart Os pengar gick de senaste åren. Försöken att döda tråden på olika sätt har säkert med detta att göra. Vi håller ut tills sanningen kommer upp på bordet.

Det är inte sjukt att flickorna blev trötta av galna föräldrar, som kanske manipulerats av olika krämare. Det är ett friskhetstecken. En frånvarande förälder (?) och en överaktiv. Var fanns det lugna, tillitsfulla hos denna familj?

Det enda rätt jag ger dig är att modern kan ha nonchalerat barnens rop på hjälp. Varför? Föräldrarna samspelade helt klart så illa att hela familjen gick under. Barn ska inte bli trötta av att försöka leva. Krävande föräldrar var de båda, på olika sätt. Kravmaskiner som hellre tog livet av sina barn än försökte anpassa sig till någon annans behov.
Senast redigerad av rappytt 2018-05-20 kl. 14:05.
Citera
2018-05-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En intressant och viktig fråga. Vad hände i flickornas liv förutom undervisningen? Elli09 kan kanske svara?

De hade ju slutat med sina aktiviteter A spelade tennis dansade och fotbollen som hon fick lägga åt sidan.
M hade piano som hon slutade med.
Men de hade kamrater och umgicks med dem.
De var med föräldrarna när de träffade vänner m.m.Det var väl snarare så att det kanske var lite för mkt fritidsaktiviteter ett tag.Ibland kan det vara nog med bara plugget utan att behöva ha aktiviteter uppbokade 4 dagar i veckan dessutom.
Såg ett inlägg men hittar det inte igen.
Det handlade om Os intresse för musik och det fanns fortfarande kvar.Och när hela familjen träffades så både skrevs det och spelades låtar.Både L Os syster och O kunde sjumga
Det spelades och sjöngs ofta i familjen.
Hela He****s släkt är musikaliskt begåvade och så blev även töserna.
Citera
2018-05-20, 14:07
Medlem
Citat:
De hade ju slutat med sina aktiviteter A spelade tennis dansade och fotbollen som hon fick lägga åt sidan.
M hade piano som hon slutade med.
Men de hade kamrater och umgicks med dem.
De var med föräldrarna när de träffade vänner m.m.Det var väl snarare så att det kanske var lite för mkt fritidsaktiviteter ett tag.Ibland kan det vara nog med bara plugget utan att behöva ha aktiviteter uppbokade 4 dagar i veckan dessutom.
Såg ett inlägg men hittar det inte igen.
Det handlade om Os intresse för musik och det fanns fortfarande kvar.Och när hela familjen träffades så både skrevs det och spelades låtar.Både L Os syster och O kunde sjumga
Det spelades och sjöngs ofta i familjen.
Hela He****s släkt är musikaliskt begåvade och så blev även töserna.

Fyra aktiviteter per vecka? Nu kommer det något intressant måste jag säga. En har ju läst om dessa föräldrar som inte förstår att lägga in pauser för sina barn...

Hur såg en vecka ut för A och M innan de blev sjuka? Jätteintressant Elli09!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in