2018-05-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Du låter övertygat tvärsäker på vad flickan lider av. Har du träffat henne?

Jag talar om flickan i expressen som har fått diagnosen ME och sitter hemma, tecknar och spelar dataspel.
Citera
2018-05-20, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag talar om flickan i expressen som har fått diagnosen ME och sitter hemma, tecknar och spelar dataspel.
Ja, det var helt tydligt. Och jag undrade om du träffat henne eftersom du så övertygat tvärsäkert uttalar dig om hennes tillstånd. För du kan väl inte mena att man kan sätta en diagnos på någon på grundval av en tidningsartikel?
Citera
2018-05-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ja, det var helt tydligt. Och jag undrade om du träffat henne eftersom du så övertygat tvärsäkert uttalar dig om hennes tillstånd. För du kan väl inte mena att man kan sätta en diagnos på någon på grundval av en tidningsartikel?

Det står att hon har ME, mer vet jag inte. Inte tvärsäker om något, men personligen ganska övertygad om att det är olämpligt att dela ut sådana diagnoser till barn. Sorgligt att hon hamnat hos kvacksalvare i Tyskland, vars behandlingsmetoder är bedömda som ovetenskapliga. Samt Gottfrieskliniken som likaledes inte håller måttet enligt IVO. Placeboeffekten är säkert enorm och känslan av att bli sedd och förstådd fantastisk. Så länge du har råd att betala...
Citera
2018-05-20, 10:48
Medlem
Citat:

ps På flashback kan man tilllåta sig att spekulera. Hoppas tjejen i artikeln kommer ur detta om några år och hittar sin plats i samhället. ds
Citera
2018-05-20, 10:55
Bannlyst
Citat:
ps På flashback kan man tilllåta sig att spekulera. Hoppas tjejen i artikeln kommer ur detta om några år och hittar sin plats i samhället. ds
Jag har inga problem med spekulationer, särskilt inte när de är underbyggda av åtminstone någon fakta och inte bara fria fantasier.

Jag har problem med när man uttrycker sig övertygat tvärsäkert som du gjorde, på grundval av en tidningsartikel.

Jag hoppas också att flickan får hjälp av sjukvården i det land som hon bor i.
Citera
2018-05-20, 11:32
Medlem
Citat:
Det står att hon har ME, mer vet jag inte. Inte tvärsäker om något, men personligen ganska övertygad om att det är olämpligt att dela ut sådana diagnoser till barn. Sorgligt att hon hamnat hos kvacksalvare i Tyskland, vars behandlingsmetoder är bedömda som ovetenskapliga. Samt Gottfrieskliniken som likaledes inte håller måttet enligt IVO. Placeboeffekten är säkert enorm och känslan av att bli sedd och förstådd fantastisk. Så länge du har råd att betala...

Ja - det verkar sorgligt om en mycket ung människa, ett barn, tilldelas en sådan svår diagnos och sedan inte får adekvat hjälp. Man kan läsa om ME på sidan som finns länkad här nedan. Där framhålls bland annat nyttan med KBT-behandling, för att lära sig leva med sjukdomen och att förstå vad som händer med en själv.

Enbart hemundervisning kan aldrig vara tillräcklig hjälp för något barn (någon ungdom). Isolering är aldrig hälsofrämjande.

Det behövs "breda" insatser för de barn (unga) som drabbas av ME-liknande problem. Att bara sitta i hemmet och få besök av lärare, räcker inte. KBT-behandling ser ut att vara en klok insats. Det finns säkert fler verkningsfulla hjälpinsatser.

Nyckelorden blir "samverkan" och "samarbete." ¨Man behöver se "hela människan", ta hand om både kropp och själ, ta hänsyn till den enskilda ungdomens unika situation med behov av skolundervisning, behov av social samvaro med jämnåriga, behov av stödsamtal med en klok vuxen (psykolog, kurator). Bland annat. Liknande stöd kan behöva ges till föräldrar.

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/neurologi/patientinformation/olika-tillstand/kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs/

Citat från sidan:

Kognitiv beteendeterapi, KBT
Att drabbas av ME/CFS innebär för de flesta en stor förändring i livet. KBT kan vara till hjälp bland annat för att lära sig handskas med den begränsade vardagen. I många fall handlar det om att försöka acceptera den livsförändring som skett samtidigt som man fortsätter att sträva efter en ökad livskvalitet. KBT kan också göra det lättare att hitta en balans mellan vila och aktivitet. En forskningsöversikt från Cochrane med sammanlagt 15 studier och 1043 patienter visar att KBT minskar trötthet jämfört med sedvanlig behandling vid ME/CFS.
Att KBT rekommenderas som behandling innebär inte att ME/CFS är en psykisk sjukdom.
Citera
2018-05-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Jag råkar tyvärr känna ett par narcissister och de fungerar precis så. De vill verka speciella inför sin omgivning, vill utmärka sig. Vill gärna att andra ska tycka synd om dem och ska beundra dem för hur mycket de kämpar. Framhäver gärna och ofta hur jobbigt de har de och hur mycket de får kämpa. De har det alltid lite värre än alla andra och om nåt går fel är det alltid någon annans fel.
Mycket bra beskrivning av en narcissist. Det är väldigt svårt att läsa av en sådan för en utomstående.
Även jag råkar tyvärr känna personer med denna personlighetsstörning. Det är riktiga offerkoftor.
Innerst inne är de svaga personer som med sitt kontrollerande och "härska och söndra" teknik kan bryta ner sin partner. Hans ord är lag - om du ifrågasätter - kan det hända att han tar till lipen, eller till våld.
Som jag tidigare har skrivit har Hanna varit en "stötdämpare" i familjen - så gott det har gått - med tanke på barnen. Det har hon tydligen inte lyckats med. Hanna har varit stark för sina barns skull.
Att han beskyllt barnens ohälsa som orsak till sina egna kortakommanden är så patetiskt - men så typiskt.
Citera
2018-05-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det finns ingen som tror att rektorn ljuger om sjukintyget. Vad vi diskuterar är intygets äkthet och vad som stod i det. Det förstår du med. Frågan är även när det kom till skolan och om hemundervisningen startade innan dess.
Du hävdar att intyget är falskt, vänligen styrk detta!
Citera
2018-05-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hm det där går inte ihop för mig.Han var ju verkligen den som försökte se klart och inte förstöra upp tösernas symptom.
Ska leta rätt på artikeln där de har noterat bad som har sagts på mötena och där det framkom att O faktiskt sagt att det är just bsra tösernas trötthet som.är problemet.
Sedan är det ju märkligt att töserna blev sämre när O var borta.Borde varit tvärtom om din spekulation ska hålla.
Jag har fetat i din text.
Vem kommer uppgiften ovan ifrån?
Citera
2018-05-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Tjejen i artikeln har genomgått samma behandlingsinsatser som A. Det tyder på att föräldrar till barn med dessa symtom följer samma mönster. Man går till nätet, hittar olika forum där man pratar om behandlingsalternativ.
Det blir Tyskland och det blir Gottfrieskliniken. Via nätforumen blir man indoktrinerad om att detta är de enda rätta vägarna att ta. Men blir man botade, blir man hjälpta? Utfallet verkar inte vara så. Ändå vänder sig människor gång på gång till dessa behandlingar. Varför? Jo, forum fulla med hjärntvättade människor som propagerar för att det är dessa metoder som gäller och inga andra.

Man skuldsätter sig. Familjen i artikeln har drabbats av ekonomiska bekymmer. O har beskrivits som spelberoende. Kan ha varit hans sätt att komma ifrån skulder för att betala dyra behandlingar.

Reagerar även på annat som framkom i artikeln. Tjejen i artikeln tecknar, har en figur som favorit från spelvärlden. Alltså orkar hon hålla sig sysselsatt med dataspel och tecknande. Hon har en frisyr (färgat och rakat i sidorna) som kräver regelbundna besök hos frisören. Det orkar hon.

Summa summarum: Läkarvården måste aktivt ta ett samlat grepp om dessa drabbade familjer! Annars är de hänvisade till kvacksalverilösningar och är i farozonen att få en raserad ekonomi. Människor och föräldrar som är beredda att göra allt gör dem också sårbara! Och det kan sluta i tragedier, såsom i fallet med Bjärred.

Du menar på allvar att hon inte kan vara sjuk för att hon orkar tecka, spela spel och få håret klippt. Du vet kanske inte om att man kan köpa hårfärgningsmedel på närmaste livsmedelsbutik och att det inte är jobbigare att färga än att tvätta håret. Om ditt kriterium för egen sjukdom är att du inte ska orka tvätta håret för att få kalla dig sjuk, så är du nog tuffare än dom flesta.
Citera
2018-05-20, 12:41
Bannlyst
Citat:
Hm det där går inte ihop för mig.Han var ju verkligen den som försökte se klart och inte förstöra upp tösernas symptom.
Ska leta rätt på artikeln där de har noterat bad som har sagts på mötena och där det framkom att O faktiskt sagt att det är just bsra tösernas trötthet som.är problemet.
Sedan är det ju märkligt att töserna blev sämre när O var borta.Borde varit tvärtom om din spekulation ska hålla.

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Jag har fetat i din text.
Vem kommer uppgiften ovan ifrån?

Ja, jag vet inte, men uppgiften är intressant och går rakt emot de som tvärsäkert uttrycker O som den som gjorde mest skada. Utifrån den uppgiften skulle man snarare sluta sig till att H var än mer insufficient än vad de fria fantasierna som förekommer i tråden hävdar.
Citera
2018-05-20, 12:57
Medlem
Citat:
...
Sedan är det ju märkligt att töserna blev sämre när O var borta. ...

Varifrån kommer den informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in