2018-05-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Folk skulle ha varit med i slutet på 1990- och i början på 2000-talet. De var kanske med i den bemärkelsen att de var födda, men jag menar med som SD-väljare. Det var en tid då V hade 12 procent i senaste riksdagsvalet, då antietablissemanget bestod av organisationen attac, då man på allvar debatterade porrens vara eller icke vara, då Masoud Kamali helt oemotsagd kunde förneka existensen av hedersvåld i TV. Hade SD någon egen stapel i OI? Yeah, right... Jag fick vänta till 2006 innan något institut, till etablissemangets förfasan, publicerade någon sådan.

Jag är medveten om att du antagligen kommer ihåg vad jag skriver om, men för nyblivna SD-väljare (det vill säga, nästan alla) så kan det vara lärorikt och kräkframkallande att gå tillbaka och titta på debattprogram från tiden innan 2006.
2000-talet var i retrospekt en horribel tid i dessa sammanhang, och många som säger att de minns den har ändå förträngt aspekter av hur totalt PK-greppet var, ungefär som de glömt vad det faktiskt innebar att inte ha mobiltelefon och internet. När jag började här 2004 hade jag inte blivit politikintresserad än, över genomsnittet men hade ändå nollkoll allt det tekniska, och som för många andra var det aktuella mord och andra krimfall som lockade hit. Efter nåt år av det vågade jag börja skriva på I&I efter att ha dubbelkollat att big brother inte hade monterat kameror i krukväxterna... sen började det mumlas på PI om en “Jimmie Åkesson” som visst var starkt på G. Jag följde det som ett spännande parallelspår och minns allt det där med hur omöjligt det var att få veta var SD låg i mätningar, hur de fick 2,93 trots rejdars beräkningar om max 0,00000000000001 (eller kom han efter 2006? Minns inte, men många som skrockade “max 0,3” fanns det i tråden i alla fall), och i och med 2,93 blev det plötsligt på riktigt. Fast i valet 2006 var huvudspåret som sagt att bli av med Ordförande Persson och få på plats borgare som kanske kunde fixa lite skärpningar med språktester och allt det där. 12 år senare vet vi hur det gick och att 7K kommer att få ångra den handlingsförlamningen resten av sina liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Krispy har alltså kontinuerligt röstat på SD sedan 2006 (precis som jag själv)? Jag är inte helt övertygad ännu, men stämmer det är det vackert så..
2006 rd ja (hälften seriöst, hälften styggt busstreck)
2009 EU nej
2010 rd minns inte
2014 EU ja
2014 rd ja

Så nej, inte kontinuerligt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 09:26.
2018-05-20, 09:46
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Jag tror defintivt att det har påverkat en hel del fram till nyligen, men också att man i detta nu, Post-PK, faktiskt försöker skärpa till sig och försöker få siffrorna på plats så gott det går.

"Post PK" beror bara på att man inser att inom kort så kommer det med stor sannolikhet vara SD och M som bestämmer om budget och finansiering av Public Service och Presstöd.

"PK elitens" största skräck är att man drar tillbaka förslaget om finansering av SVT via skattesedeln. Då skulle "Public Service's annalkande död" vara ett faktum.

Exempel: Veckans plötsliga reportage kl fem i tolv där man kritiserade 7K för att de vänt i retoriken om invandring och stödde Jimmy mot Ygeman handlar bara om att de vill kunna säga - "Titta vi är visst opartiska"

Patetiskt men logiskt. Money talks...
Senast redigerad av FruLibertas 2018-05-20 kl. 09:48.
2018-05-20, 09:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Ingen annan tror heller på en grandios konspiration.
Det är de politiskt korrektas dröm att uppnå konsensus. Den diskuterar man inte fram på hemliga möten, den uppstår! Alla genuint korrekta vet intuitivt vilket förhållningssätt man ska inta och hur de ska agera gentemot de/det som inte är korrekt.

Skulle inte kunna formulera det bättre själv!

Ett mycket bra exempel är genombrottet för SD hos senaste Sifo.

Inte en enda rad i vissa tidningar som oftast slaviskt publicerar undersökningar från Sifo

I media över huvud taget är tystnaden mycket påfallande - trots den politiska betydelsen av genombrottet, som även svaga förmågor borde inse...
2018-05-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ingen jätteökning som i Sifo, hur kommer det sig?

En anledning kan vara att mätperioden för Novus är 16 april - 13 maj, och att de därför bara fångat upp en del av den sannolika ökning som kommit efter partiledardebatten, C:s afghanbeslut och uppmärksamheten om böneutrop. Därtill hade nog Sifo ordentligt med brus nedåt i sin aprilmätning, så den verkliga ökningen kanske är runt 3%-enh snarare än 4.
Senast redigerad av slackandhash 2018-05-20 kl. 10:07.
2018-05-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Ett mycket bra exempel är genombrottet för SD hos senaste Sifo.

Inte en enda rad i vissa tidningar som oftast slaviskt publicerar undersökningar från Sifo
Vilken? Ge ett namn på EN tidning som mörkade senaste Sifo. Det låg i TT-feeden som går ut i varenda dags- och kvällstidning i Sverige. Om du så har “Bunkeflostrands albinoförenings blindskriftsnytt” som enda nyhetskälla fick du ändå Sifo rakt i nyllet.
2018-05-20, 10:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
2000-talet var i retrospekt en horribel tid i dessa sammanhang, och många som säger att de minns den har ändå förträngt aspekter av hur totalt PK-greppet var, ungefär som de glömt vad det faktiskt innebar att inte ha mobiltelefon och internet. När jag började här 2004 hade jag inte blivit politikintresserad än, över genomsnittet men hade ändå nollkoll allt det tekniska, och som för många andra var det aktuella mord och andra krimfall som lockade hit. Efter nåt år av det vågade jag börja skriva på I&I efter att ha dubbelkollat att big brother inte hade monterat kameror i krukväxterna... sen började det mumlas på PI om en “Jimmie Åkesson” som visst var starkt på G. Jag följde det som ett spännande parallelspår och minns allt det där med hur omöjligt det var att få veta var SD låg i mätningar, hur de fick 2,93 trots rejdars beräkningar om max 0,00000000000001 (eller kom han efter 2006? Minns inte, men många som skrockade “max 0,3” fanns det i tråden i alla fall), och i och med 2,93 blev det plötsligt på riktigt. Fast i valet 2006 var huvudspåret som sagt att bli av med Ordförande Persson och få på plats borgare som kanske kunde fixa lite skärpningar med språktester och allt det där. 12 år senare vet vi hur det gick och att 7K kommer att få ångra den handlingsförlamningen resten av sina liv.
Det var en fruktansvärd tid. Det var annorlunda mot idag eftersom man visste att katastrofen skulle komma, men det var få människor som lyssnade. Vid den här tiden så skrattade 7K och media helt öppet åt SD, och de menade verkligen allvar när de sade att SD aldrig skulle komma in i riksdagen. Det fanns inte ett spår av den rädsla och oro som idag finns hos dem.

Även om samhället givetvis är sämre idag så vet man i alla fall att väldigt många människor håller med om att det är det, vilket är viktigt psykologiskt. En annan sak som är annorlunda är att alliansens härjningar 2006-2014 inte är glömda på samma sätt som FP:s härjningar 1991-1994 var år 2006.

Jag tror att det är användaren nyman som du tänker på. Han lovade att han skulle äta upp sin kommunistflagga om SD gick över 1 procent i valet 2006, vilket är något som vi fortfarande väntar på. Användaren rejdar dök upp i dessa trådar senare.
2018-05-20, 10:11
Medlem
SD bara ökar och ökar i OU och s faller hela tiden som en sten. Och desperationen inom s firar triumf efter triumf
Lena Mellins artikel i dagens Aftonbladet är ett sådant exempel. Hon radar upp ett antal regeringsalternativ men förtiger sådana alternativ som inte faller in i sossarnas strategi. Så förtiger hon till exempel möjligheten av en ren m-regering eller en regering m+kd, vilket skulle
vara fullt möjligt om Sd fortsätter att öka i OU som brukligt inför valet. Självfallet kan man heller inte räkna bort olika alternativ där sd sitter med i en regering.
Senast redigerad av Sang 2018-05-20 kl. 10:14.
2018-05-20, 10:14
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Vilken? Ge ett namn på EN tidning som mörkade senaste Sifo. Det låg i TT-feeden som går ut i varenda dags- och kvällstidning i Sverige. Om du så har “Bunkeflostrands albinoförenings blindskriftsnytt” som enda nyhetskälla fick du ändå Sifo rakt i nyllet.
Jag håller med dig.

Om någon vill uppleva riktig mörkläggning rekommenderar jag ett besök på kungliga biblioteket i Stockholm. Där finns tidningar från 2002, året då SD för första gången blev största parti utanför riksdagen. Där kan vi snacka om riktig mörkläggning. Jag tror inte att många utanför den krets som aktivt följde den slutliga rösträkningen på länsstyrelserna fick reda på Sverigedemokraternas valresultat överhuvudtaget.
Senast redigerad av Gynekologstol 2018-05-20 kl. 10:37.
2018-05-20, 10:18
Medlem
Jag tror vi skall se mer på tendenserna än resultatet: Se på M sålunda, mars 22,6---april---22,1---maj 20,6 enigt Novus.
För SD: mars 17,8---april 18,2---maj 19,2....alltså en accelerande ökning.

När jag studerar Novus ser jag att man alltid ligger (för) högt på S, här borde man ge SD 2% som tas direkt från S alltså: S 24,9% och SD 21,2%.

Svarsbortfallet i Novus är alldeles för stort, det går inte att göra trovärdig statistik enligt min mening. Mitt egna nätverk har jag större förtroende för.... ....och min känsla.

Jag tror att SVT/Novus favoriserar S och ogillar M och siffrorna visar detta. Jag är glad för SD:s fortsatta ökning men ogillar dessa ständiga manipulationer.

Och när SCB:s resultat kommer blir jag troligen ännu mer konspiratorisk.
2018-05-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Ja, hörde intervjun med honom. Paniken i rösten S har panik, det är tydligt.
Man har gått från över 40% till drygt 20% på endast 10 år. Det är katastrofala siffror. Fortsätter de i samma takt är de nere på 0% 2028
Att kvinnorna börjar gå över till SD måste vara en skräck för S - det är ett trendbrott. Av dignitet.

Intressant det du skriver om att kvnnorna nu börjar på att gå över till SD. Just detta bör ha orsakat panik inom s, därför att man vet av forskning och erfarenhet att folk drar sig för att bryta invanda mönster. Man tänker sig för, resonerar med vänner och så vidare. Men när man bestämt sig... Ja där ligger en bra del av orsaken till sossarnas panik, och snart kanske man blickar tillbaka på tiden då Juholt kunde leverera "till och med över 25 procent i OU"
2018-05-20, 10:27
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Exempel: Sydsvenska dagbladet Malmö, även med den korrektare beteckningen Asylsvenskan!

Inte en enda rad, med hänsyn till det politiska nyhetsvärdet, omdömeslöst och beklämmande i högsta grad.

Ett organ med tydlig agenda, även som skojarna Sifo...
2018-05-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Exempel: Sydsvenska dagbladet Malmö, även med den korrektare beteckningen Asylsvenskan!

Inte en enda rad, med hänsyn till det politiska nyhetsvärdet, omdömeslöst och beklämmande i högsta grad.

Ett organ med tydlig agenda, även som skojarna Sifo...
Sydsvenskan: S backar stort - SD ökar i mätning

Publicerad 18 maj 2018 kl 18:14, en timme efter GP/SvD.

Du kan vara skojarorgan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in