2018-05-19, 22:17
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
vettigaste inlägget i den här tråden. Du har helt rätt. SCB kommer nog snart med där kommer inte SD:s siffror var lika höga eftersom de är mäta över en längre tid.

Hallå där Kattenx, det var kul att se dig i tråden igen. Så du tror inte att SCB kommer att ge SD så värst höga siffror? Möjligt, men skulle nog inte vara så tvärsäker om jag vore i dina skor. SCB kan mycket väl komma att ligga i trakterna av Sifos, Demoskops och Novus (april) mätningar; d v s runt 18-19%. Jag gissar på 18,8% i SCB den 5 juni.
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-19 kl. 22:22.
2018-05-19, 22:39
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
SD:s formidabla uppgång i OU har orsakat att sossarna är i panik nu. Det kunde lätt höras när justitieministern frågades ut idag i p1. Herre gud hur nervös och plågad han lät. Och ordet högerextremist upprepade han gång på gång. Ja är man plågad över vissheten att de stekta sparvarnas tid är förbi så är det för vissa lätt att tappa omdömet.
Ja, visst är det märkligt att det finns en massa "högerextremister" medan begeppet "vänsterextremister" är närmast oanvänt.
2018-05-19, 22:46
Medlem
"Tror" också på en lägre ökning, man tar alla chanser som finns att vikta ned och jag misstänker runt 16,8%, plus 2,0% alltså men ändå en mycket positiv trend.

Synd bara att man inte vill visa verkligheten, just nu är det SD-läge och Jimmie har också i en intervju tonat ned MK:s ovillkorade stöd för en Alliansregering. SD kommer att kräva krafttag för att få igång utvisningarna.

I juni blir det extra intressant var Inizio landar. Dom förlorar helt ansiktet om dom inte kryper uppåt rejält. Kan vara bra ändå att smyga uppåt för varje månad.
2018-05-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Som Aftonbladets United Minds som överskattade SD i valet 2010...
Låg IQ alarm!
Existerar United Minds fortfarande?
2018-05-19, 23:07
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
De har helt enkelt gjort det legetimt för gemene man att erkänna sina SD-sympatier, t.o.m när SiIFO ”knackar” på.

Stämmer.

Själv märker jag dessutom att en mängd av mina vänner på Facebook senaste månaderna har tryckt på "Gilla"-knappen på Sverigedemokraterna.

Folk skämdes förr i tiden för att de sympatiserar med SD. Den tiden är förbi. Folk blir mer och mer öppna, och känner en stolthet över att vara SD:are.

20-25% i valet kommer det bli.
2018-05-19, 23:09
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I juni blir det extra intressant var Inizio landar. Dom förlorar helt ansiktet om dom inte kryper uppåt rejält. Kan vara bra ändå att smyga uppåt för varje månad.

Tönt! De mäter och presenterar resultatet.
2018-05-19, 23:11
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
SD:s formidabla uppgång i OU har orsakat att sossarna är i panik nu. Det kunde lätt höras när justitieministern frågades ut idag i p1. Herre gud hur nervös och plågad han lät. Och ordet högerextremist upprepade han gång på gång. Ja är man plågad över vissheten att de stekta sparvarnas tid är förbi så är det för vissa lätt att tappa omdömet.

Ja, hörde intervjun med honom. Paniken i rösten S har panik, det är tydligt.
Man har gått från över 40% till drygt 20% på endast 10 år. Det är katastrofala siffror. Fortsätter de i samma takt är de nere på 0% 2028

Att kvinnorna börjar gå över till SD måste vara en skräck för S - det är ett trendbrott. Av dignitet.
2018-05-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sure, för inget OI har ju tidigare haft en 4%-lavin upp eller ner för SD från en månad till nästa (*host* Sentio *host*).

Det är skillnad eftersom Sentio vad det verkar inte kör med glidande medelvärde (vägs i alla fall inte in särskilt tungt i jämförelse med andra OI's där stora förändringar mer sällan inträffar). Det innebär att om detta inte var en ren korrigering så hade ökningen motsvarat betydligt större siffror hos Sentio (i PE räknat).
2018-05-19, 23:22
Medlem
Kul att SD lyfte rejält i Sifo! Det är i grunden ett sunt tecken. Folk vaknar upp.

Men, Sverige behöver en politik för återvandring, inte integration. Många röster kommer därför gå från SD till Alternativ för Sverige. Men det kan SD bjuda på, opinionsläget ser bra ut ändå.
2018-05-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Tönt! De mäter och presenterar resultatet.

Men i år har dom struntat i att vikta upp för ett beräknat mörkertal och därigenom ligger dom fel. Frågan är hur dom gör denna gång?

Om dom anpassar sig till andra OI eller fortsätter dödsdansen.
2018-05-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Håller med Crispan. Lägg ner dessa löjliga konspirationsteorierna nu. Så Sifo väljer alltså att justera upp SD nu i slutet och därmed medvetet ge SD momentum till valet?

Eller så hade 20-25% normaliserat ett stigmatiserat parti och av sin storlek ökat hela vägen istället för ett tappat momentum via stagnation.

Detta går vända på alla möjliga sätt så jag tror inte man kan avskriva en ev. konspiration p.g.a. att man nu chockhöjer SD när man märker att man ligger tvärsist bland instituten.
2018-05-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Kul att SD lyfte rejält i Sifo! Det är i grunden ett sunt tecken. Folk vaknar upp.

Men, Sverige behöver en politik för återvandring, inte integration. Många röster kommer därför gå från SD till Alternativ för Sverige. Men det kan SD bjuda på, opinionsläget ser bra ut ändå.

Det är bara folk här som överväger att rösta på AfS. Dom märks inte alls, jag kan inte se att "övriga" ökar nämnvärt.

Det är just nu bättre att käftsmällen utdelas av SD. Jag utesluter inte att AfS kan bli en spelare till valet 2022 men det är inte enkelt att bygga upp en partiorganisation som håller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in