2018-05-20, 08:06
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Jag har genomfört ett par köp härifrån, bland annat kurslitteratur som jag verkligen behövt komma över i sista stund. Det har fungerat utmärkt för mig samtliga gånger. Tiden från beställning (beroende på dag och tidpunkt) till varan i mina händer brukar hamna på ungefär tre arbetsdagar. Det är skälig tid i mitt tycke, för ibland har jag gjort fenomenala kap och sparat många hundralappar på blott ett enda verk, och när jag öppnar paketet är boken som ny. Helt enastående alltså!

Enhetsfrakten berör mig som köpare inte särskilt mycket. Egentligen tycker jag att det känns rätt så smidigt ändå med att alltid veta fraktkostnaden redan innan beställningen läggs. Och ställt mot de priser jag har betalat för varorna tjänar jag fortfarande betydande pengar trots fraktkostnaden.

Sedan uppskattar jag fakturaformatet grovt. Det gör mig som köpare mer trygg att få inspektera varan innan den är betalad, och när jag har godkänt leveransens innehåll och verkets skick betalar jag omgående, vanligen genom Swish.

Jag kan inte vara mer nöjd än vad jag är nu. Min förhoppning är att detta synnerligen problemfria sätt att införskaffa litteratur på kommer att fortlöpa också i framtiden.
Citera
2018-05-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rysuser

Har Boktorget någon funktion för att automatiskt hämta bokinformation utifrån ISBN-nummer?
Jag tror att man kan importera en lista.

Librarything har en app nu som man kan scanna ISBN-koder med så man kan katalogisera sin boksamling på nolltid.
Jag säljer inte på Bokbörsen, det var inte inbringande men om jag gjorde det skulle jag scanna in allt till Librarything och sedan exportera en lista därifrån och importera till Bokbörsen.
Senast redigerad av dagmar.ebbesen 2018-05-20 kl. 09:05.
Citera
2018-05-21, 15:08
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Frakten har gått från 45, till 49 och nu till 55, eftersom de verkar basera frakten på vad postens förfrankerade M-påsar kostar.
Se där ja, tack så myckt för klargörandet.
Citera
2018-05-23, 23:22
Medlem
Iamthebatmans avatar
Mod får morra på mig om nödvändigt för en, för sammanhanget, irrelevant fråga: men kan man lita på Bokbörsen som en seriös sida där beställningarna genomförs och skickas utan konstigheter?
(Är väldigt nära att komma över en bok som jag länge har velat ha i det formatet!)
Citera
2018-05-23, 23:45
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Mod får morra på mig om nödvändigt för en, för sammanhanget, irrelevant fråga: men kan man lita på Bokbörsen som en seriös sida där beställningarna genomförs och skickas utan konstigheter?
(Är väldigt nära att komma över en bok som jag länge har velat ha i det formatet!)
Ja! I allra högsta grad!
Citera
2018-05-24, 00:28
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Handla mot faktura.
Få hem boken.
Är du nöjd har du 21 dagar på dig att betala.
Är du missnöjd är det bara att skicka tillbaka boken.

Hur bra som helst. Har handlat hundratals böcker och aldrig varit missnöjd.

Men det finns så klart alltid en risk att man råkar ut för nån knasig säljare.
Citera
2018-05-26, 05:07
Medlem
Ni som var missnöjda med förändringarna som infördes för 1 ½ år sedan, har ni återvänt och använt Bokbörsen "som vanligt" sedan dess? Jag har i alla fall inte använt Bokbörsen sedan dess, och då var jag både köpare och säljare.

Undrar hur det går för Bokbörsen annars.
Citera
2018-05-26, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Ni som var missnöjda med förändringarna som infördes för 1 ½ år sedan, har ni återvänt och använt Bokbörsen "som vanligt" sedan dess? Jag har i alla fall inte använt Bokbörsen sedan dess, och då var jag både köpare och säljare.

Jag har mer eller mindre slutat handla där. Det har hänt att jag trots allt köpt någonting där dock, ifall ett verk varit omöjligt att få tag på annorstädes, men det rör sig om en, högst två gånger sedan dess.
Citera
2018-05-26, 20:39
Medlem
atts avatar
Citat:

Skulle gissa att det går bra för Bokbörsen. När förändringarna gjordes fanns strax under 3 miljoner böcker till salu, idag är siffran 3,3 miljoner. Ökningen kan i och för sig tolkas som att färre köper, men jag ser det ändå som ett hälsotecken för Bokbörsens del.

Jag fortsätter handla där. Alternativen är ju inte så många. Antikvariat.net finns givetvis, men har varken bättre sortiment eller priser enligt min mening. (Söker man något riktigt exklusivt är det nog ändå på antikvariat.net man ska leta först.) Boktorget som lanserades som ett alternativ har inte tagit fart, idag har de 21000 annonser, alltså en droppe i havet. Tradera har inte mycket. Bor man i Stockholm är det fortfarande givande att botanisera i fysiska antikvariat, tack och lov!
Citera
2018-05-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Skulle gissa att det går bra för Bokbörsen. När förändringarna gjordes fanns strax under 3 miljoner böcker till salu, idag är siffran 3,3 miljoner. Ökningen kan i och för sig tolkas som att färre köper, men jag ser det ändå som ett hälsotecken för Bokbörsens del.

Att det finns många böcker till försäljning ger ju bara uppfattningen att det finns många säljare där (eller att de säljare som finns lägger upp flertal böcker till försäljning). Det ger inte någon fingervisning om hur pass snabbt/långsamt böckerna säljs. Ja, på ett ungefär. Vissa böcker säljs nog relativt snabbt, medan andra är mer svårsålda och kan ligga kvar i ”evigheter”. När de precis hade genomfört förändringarna så påstod de har slagit rekord i antalet sålda böcker 2 dagar i rad. Vilket jag var tveksam till, med tanke på all kritik. Jag var nog mest nyfiken på hur försäljningen ser ut idag.

Bokbörsen har nu ett samarbete med Promikbook (angående fakturorna). PromikBook uppgav avtalet uppskattades generera intäkter för bolaget på mellan 50.000 och 150.000 kronor per månad. Detta var juni 2016, innan förändringarna genomfördes. Undrar om det blev som förväntat (eller bättre), och hur det går för Bokbörsen rent ekonomiskt.
Citera
2018-05-26, 21:18
Medlem
atts avatar
Citat:
Att det finns många böcker till försäljning ger ju bara uppfattningen att det finns många säljare där (eller att de säljare som finns lägger upp flertal böcker till försäljning). Det ger inte någon fingervisning om hur pass snabbt/långsamt böckerna säljs. Ja, på ett ungefär. Vissa böcker säljs nog relativt snabbt, medan andra är mer svårsålda och kan ligga kvar i ”evigheter”. När de precis hade genomfört förändringarna så påstod de har slagit rekord i antalet sålda böcker 2 dagar i rad. Vilket jag var tveksam till, med tanke på all kritik. Jag var nog mest nyfiken på hur försäljningen ser ut idag.

Bokbörsen har nu ett samarbete med Promikbook (angående fakturorna). PromikBook uppgav avtalet uppskattades generera intäkter för bolaget på mellan 50.000 och 150.000 kronor per månad. Detta var juni 2016, innan förändringarna genomfördes. Undrar om det blev som förväntat (eller bättre), och hur det går för Bokbörsen rent ekonomiskt.

Ska bli intressant att se när Bokbörsen och Promikbook lämnat sina årsredovisningar för 2017, borde dyka upp inom ganska snar framtid. Båda gjorde stora förluster 2015 och 2016.
Citera
2018-05-27, 10:42
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ska bli intressant att se när Bokbörsen och Promikbook lämnat sina årsredovisningar för 2017, borde dyka upp inom ganska snar framtid. Båda gjorde stora förluster 2015 och 2016.

Jag håller tummarna. Bokbörsen är en guldgruva om man söker efter en speciell titel, och jag skulle bli bedrövad om den lades ned. Men böcker är lågt värderade i dagens samhälle, så jag befarar att det kan ske när som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in