Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 10:57
  #97
Medlem
cirkulations avatar
Bokbörsen AB har ökat både omsättning och vinst sedan förändringen:

2017: Omsättning 4144 kkr Vinstmarginal 21,11%

2016: Omsättning 2910 kkr Vinstmarginal -42,44%

2015: Omsättning 2783 kkr Vinstmarginal -37,01%

2014: Omsättning 2694 kkr Vinstmarginal 14,18%

Så ledningen på Bokbörsen skrattar nog hela vägen till banken.

Frågan är väl hur marginalerna ser ut hos säljarna. För egen del var det omöjligt att fortsätta sälja på bokbörsen efter förändringarna.
Citera
2019-03-24, 12:43
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Ni som var missnöjda med förändringarna som infördes för 1 ½ år sedan, har ni återvänt och använt Bokbörsen "som vanligt" sedan dess? Jag har i alla fall inte använt Bokbörsen sedan dess, och då var jag både köpare och säljare.

Jag ogillar fortfarande bokbörsen och hur dom förändrade hur saker fungerar. Stör mig rejält på allt fokus på att sälja fakturor och inkasso (verksamheten verkar snarare fokuserad på det än på att sälja böcker).

Dock gick jag tillbaka efter något års bojkott. Jag har en massa böcker att sälja och tycker det är kul att greja med det. Tyvärr finns ju inget bra alternativ, fanns det det så skulle jag byta direkt.
Citera
2019-09-01, 20:45
  #99
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Frakten har gått från 45, till 49 och nu till 55, eftersom de verkar basera frakten på vad postens förfrankerade M-påsar kostar.

Idag höjde Bokbörsen frakten igen, är nu uppe i 62 kr.
Citera
2019-09-01, 20:58
  #100
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Idag höjde Bokbörsen frakten igen, är nu uppe i 62 kr.

Fast varför skälla på Bokbörsen? Det var Postnord som hoppade av sitt avtal.
Nu finns bara Schenker och dom höjde genast avgiften.

Men om man tycker 62 kr är för mycket för en lätt bok, typ pocket, kan man alltid välja "portofritt", och senan väga in lämpligt porto i priset på boken.

Men visst är det trist att det blivit så dyrt att skicka något på posten. Postnord är en katastrof.
Citera
2019-09-01, 21:02
  #101
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Fast varför skälla på Bokbörsen? Det var Postnord som hoppade av sitt avtal.
Nu finns bara Schenker och dom höjde genast avgiften.

Men om man tycker 62 kr är för mycket för en lätt bok, typ pocket, kan man alltid välja "portofritt", och senan väga in lämpligt porto i priset på boken.

Men visst är det trist att det blivit så dyrt att skicka något på posten. Postnord är en katastrof.

Aha. Det där med avtalen kände jag inte till.

Välja portofritt? Är det alternativet "visa endast: fri frakt" du syftar på? Där är det inte så många böcker att välja på.
Citera
2019-09-01, 22:06
  #102
Avstängd
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Fast varför skälla på Bokbörsen? Det var Postnord som hoppade av sitt avtal.
Nu finns bara Schenker och dom höjde genast avgiften.

Men om man tycker 62 kr är för mycket för en lätt bok, typ pocket, kan man alltid välja "portofritt", och senan väga in lämpligt porto i priset på boken.

Men visst är det trist att det blivit så dyrt att skicka något på posten. Postnord är en katastrof.


Tycker det är dyrt med frakten på Bokbörsen, det slutar oftast med att jag letar upp ett par böcker till för att slippa känna att jag betalar så mycket frakt för en endaste bok.

Ett alternativ är att kontakta säljaren direkt och göra upp affären utan Bokbörsens giriga fingrar som störande inslag mellan hederliga bokälskares affärer. Har ett par säljare som jag ordnat denna deal med.
Citera
2019-09-01, 22:08
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Som flitig kund på Bokbörsen så kan jag inte låta bli att reagera över det nya upplägg som Bokbörsen lanserade för några dagar sedan.

Bokbörsen har nämligen infört tvingande enhetsfrakt på 45 kr på alla säljares böcker.

Tidigare kunde man till exempel köpa en begagnad pocketbok eller cd-skiva för 10 kr och förvänta sig en frakt på mellan 13-26 kr. Numera får man betala 45 kr i frakt för samma vara. Totalt 55 kr alltså.

Numera förmedlas även alla betalningar via bokbörsen och det finns ingen personlig kontakt med säljaren.

Även säljarna förlorar på systemet om det är tyngre böcker som kostar mer än 45 kr att skicka.
Då får säljaren lägga mellanskillnaden som kan uppgå till stora belopp utan att kunna få in den verkliga frakten från kunden.

Klagomålen haglar in på Bokbörsens Facebook över det nya upplägget.

https://www.facebook.com/bokborsen/

Gå gärna dit och säg vad ni tycker om det nya upplägget.
Tillsammans är vi starka!

Vad tycker ni om det nya upplägget?

Kommer ni att fortsätta handla på bokbörsen efter detta klavertramp?

99kr för oss som bor i andra nordiska länder. Undviker helst bokbörsen & köper mest från abebooks nuförtiden, vilket är lite synd. Jag köper regelbundet böcker så de hade tjänat på att ha det lite billigare.
__________________
Senast redigerad av bamsemor777 2019-09-01 kl. 22:15.
Citera
2019-09-02, 00:12
  #104
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Aha. Det där med avtalen kände jag inte till.

Välja portofritt? Är det alternativet "visa endast: fri frakt" du syftar på? Där är det inte så många böcker att välja på.

Sorry, jag såg det enbart ur säljarens perspektiv.
Citera
2019-09-02, 00:31
  #105
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Men visst är det trist att det blivit så dyrt att skicka något på posten. Postnord är en katastrof.

Kanske är off-topic men vad är grejen med att det har blivit så otroligt dyrt? Jag skickade själv en tunn bok till en köpare häromdagen och paketet kostade 59 kr. Kändes helt orimligt för en så lätt och tunn bok.

Själv köpte jag en tjock, tung bok om 500 sidor från England genom Amazon för lite drygt samma pris.
Citera
2020-06-10, 09:34
  #106
Medlem
Tjyvass avatar
Vad är det för jävla pajasar som utvecklar sidan, undrar man. Tidigare när man fick en bevakningsträff stod det i mejlet vilken bok eller författare det var. Nu måste man logga in på Bokbörsen varje jävla gång man får en träff för att se vad det är. Det tröttnade jag på ganska fort, så nu ignorerar jag alla mejl jag får från bokbörsen.
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2020-06-10 kl. 09:39.
Citera
2022-12-22, 11:55
  #107
Medlem
Enhetsfrakten är nu på 64 kr.
Citera
2023-01-15, 21:36
  #108
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Enhetsfrakten är nu på 64 kr.


Det lär bli dyrare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback