• 1
  • 2
2018-05-19, 19:38
Medlem
Mitt lås har kärvat lite den senaste månaden men i dag på morgonen när jag skulle ute från bostaden hade det säckat ihop totalt. Man behöver rycka upp och ned i handtaget ett flertal gånger för att komma ut och är rädd för att låset kommer säcka ihop totalt så att jag inte kommer in eller ut från lägenheten.

Har ringt mitt försäkringsbolag (Folksam) och frågat om försäkringen täcker kostnaden av jourutryckning samt nytt lås från en låssmed. Men telefonisten jag pratade med meddelade att de inte har någon person tillgänglig som kan svara på den frågan tills på Måndag.

Har läst igenom villkoren för hemförsäkringen men där omnämns bara vad som gäller kring borttappade nycklar. Någon som har koll på om det borde täckas? Har hemförsäkring Bas hos folksam.

Villkor för hemförsäkringen
https://www.folksam.se/media/S2940_tcm5-36048.pdf

Video på hur låset beter sig
http://sv.tinypic.com/r/2wbu8gy/9
Citera
2018-05-19, 19:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfX7Q
Mitt lås har kärvat lite den senaste månaden men i dag på morgonen när jag skulle ute från bostaden hade det säckat ihop totalt. Man behöver rycka upp och ned i handtaget ett flertal gånger för att komma ut och är rädd för att låset kommer säcka ihop totalt så att jag inte kommer in eller ut från lägenheten.

Har ringt mitt försäkringsbolag (Folksam) och frågat om försäkringen täcker kostnaden av jourutryckning samt nytt lås från en låssmed. Men telefonisten jag pratade med meddelade att de inte har någon person tillgänglig som kan svara på den frågan tills på Måndag.

Har läst igenom villkoren för hemförsäkringen men där omnämns bara vad som gäller kring borttappade nycklar. Någon som har koll på om det borde täckas? Har hemförsäkring Bas hos folksam.

Villkor för hemförsäkringen
https://www.folksam.se/media/S2940_tcm5-36048.pdf

Video på hur låset beter sig
http://sv.tinypic.com/r/2wbu8gy/9

Nej, det där är inget som täcks av hemförsäkringen. Att saker bara slutar fungera är inte vad man har hemförsäkring till.

Vem har ansvar för låset? Om du hyr så är det värden. Är det bostadsrätt etc så beror det på vad som står i ditt avtal. Är det äganderätt så är det du själv.
Citera
2018-05-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det där är inget som täcks av hemförsäkringen. Att saker bara slutar fungera är inte vad man har hemförsäkring till.

Vem har ansvar för låset? Om du hyr så är det värden. Är det bostadsrätt etc så beror det på vad som står i ditt avtal. Är det äganderätt så är det du själv.

Misstänkte detta. Bor i en bostadsrättsförening, har kollat med ordförande i styrelsen och de säger att låset är mitt ansvar. Lägenheten är endast tre år gammal kan tycka att ett lås bör hålla lite längre än så.
Citera
2018-05-19, 19:48
Medlem
Zests avatar
Citat:
Misstänkte detta. Bor i en bostadsrättsförening, har kollat med ordförande i styrelsen och de säger att låset är mitt ansvar. Lägenheten är endast tre år gammal kan tycka att ett lås bör hålla lite längre än så.
Testa lite låsfett i själva låscylindern och lite låsolja kringom.
Citera
2018-05-19, 20:06
Medlem
Citat:

det beror på hur du behandlar det sen kan det även vara tillverkningsfel,,

men det är la någon fjäder eller något liknande som är kasst/hoppat av
Citera
2018-05-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zest
Testa lite låsfett i själva låscylindern och lite låsolja kringom.

"Tungan" eller vad delen kallas som åker in i slutblecket när man lyfter på handtaget är lealös när den fälls in. Den är inte trög att röra på med fingret så tror inte det rör sig om dålig smörjning.
Citera
2018-05-19, 20:21
Medlem
Ta med en skruvmejsel eller kofot när ni lämnar hemmet då. Låsanordningar är ofta bara värdelösa prydnadsföremål som monterats dit på dörren p.g.a. försäkringsskäl eller känslomässiga låtsastrygghetsparametrar. Något egentligt passerskydd utgör de ej då det mest troligt bara tar ett par sekunder för den inbrottsugne att böja till den mycket svajiga dörrkarmen eller stuka till dörren för att ta sej in, alltså kan ni även själv göra samma sak om låset helt slutar fungera förmodar jag. Till råga på allt så kan låset även dyrkas upp på några sekunder med hjälp av några ståltrådsbitar eller annat om viljan finnes?

Låscylindern är i.a.f. ofta en standardiserad oval utbytbar del så det är nog ingen raketforskning att byta ut denna om det börjar kärva. Men kan ju var nåt annat som är glappt eller slitet i låsmekanismen, vad vet jag. Hoppas att det löser sig.
Citera
2018-05-19, 20:27
Medlem
Zests avatar
Citat:
"Tungan" eller vad delen kallas som åker in i slutblecket när man lyfter på handtaget är lealös när den fälls in. Den är inte trög att röra på med fingret så tror inte det rör sig om dålig smörjning.

om du är duktig på att skruva lite så kan du skruva ut låshuset och öppna det, kan vara nån fjäder som släppt. Gör det dock ENDAST om du är säker på att du kan få ihop det igen. Överlåt det annars till någon som kan det.

Det med låsfett och låsolja gällde själva cylindern - dvs där du använder nyckeln.
Citera
2018-05-19, 20:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Låskistan kan vara slut, men som "billig fix" som kan funka är att du sprayar flödigt med 5-56 både på bleck och i själva låset. Så har jag fixat många "trilskande dörrar" under mina år här på planeten.. OBS! -5-56 är normalt inte "jättebra" i lås, smörj hellre med en riktig grafitbaserad låsolja, men 5-56 funkar bra ändå, oavsett vad "experterna säger"!

I en liten djupare "analys" så kanske dörr och karm inte har "gift sig" ordentligt? (Felmonterad dörr?). Men som "quick fix" kan kanske 5-56 hjälpa, och i förlängningen ny låskista.

-Beroende på märke, typ och modell, kan du som händig byta låskistan själv på några minuter, cylindrarna behåller du givetvis!

Vi säger att du har ASSA, brukar vara vanligast, någon typ ASSA 2000, kanske "EVO".
Här är ett exempel, kostar 845:-, tar typ 10 minuter att byta på befintlig dörr, men kolla att det blir rätt låskista/låshus! (Jämför med den gamla!)
Citera
2018-05-19, 20:43
Medlem
Som andra sagt: Att spraya smörjspray in i nyckelhålet kommer förmodligen rädda ditt lås.

Själv använder jag samma spray som jag har till cykelkedjan. Funkar perfa. 1 gång per år är lagom.
Citera
2018-05-19, 21:15
Medlem
Ifall ni tittar på videon så syns det tydligt att själva låscylindern inte har något att göra med problemet. Den funkar fint, den hade nog inte mått dåligt av lite smörja men det är själva låskistan som är dålig
Citera
2018-05-19, 21:47
Medlem
gollum78s avatar
Ta ett foto på låskistan och åk till närmsta byggvaruhus och köp nytt. Jättelätt att byta. Känner du dig osäker på att köpa rätt gå till en låssmed med fotot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in