Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-19, 17:23
  #1
Avstängd
ASUS ROG Maximus X Formula

ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG
Poseidon Platinum Edition

Intel i7 8700K

Corsair Carbide Air 740

Corsair AX 1600i

Corsair Hydro H115i Pro RGB

Corsair Vengeance RGB 64 GB
3733 MHz

Crucial MX300 2 TB (x 2 så 4 TB)

Startech 7-Port PCI USB 3 (x 2)

Startech 4 Port PCI Express
Gigabit Ethernet

ASUS Blu-Ray Recorder External
BD-R

Något jag inte har tänkt på? Jag är ingen datorexpert men detta är tänk att vara en state of the art dator för professionell musikproduktion. Mac är inte lika dominerande längre inom pro audio och jag har redan en medelbra MacBook Pro i7 för att komma åt bl.a. Logic Pro. Processorn är vald för att den är ansedd som den bästa för ändamålet med oöverträffad klockfrekvens, 5.0 GHz lätt överklockad (över 7.0 GHz under extrema vidtaganden men inget jag syftar på). Vidare är ett större antal kärnor inte straight forward användbara av de program som jag använder; Cubase, Pro Tools, Melodyne, MIDI Quest och flera. Ja, jag landar på en dusch med pengar, men vem är fattig? Budgeten är ingen begränsande faktor, rätt och slätt.
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2018-05-19 kl. 17:32.
Citera
2018-05-19, 17:27
  #2
Medlem
Är inte ljudkortet viktigt?
Citera
2018-05-19, 17:29
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Är inte ljudkortet viktigt?

Extern AD/DA 8 kanaler 24 bit 96 kHz (upp till 192 kHz men 96 kHz är min satta standard). Mer specifikt Steinberg UR824 (Yamaha tillverkar dem).
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2018-05-19 kl. 17:34.
Citera
2018-05-19, 17:37
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Om budgeten inte är ett problem kan du köpa en åt mig så ska jag ge dig en utvärdering inom kort.

Budget förvisso inget problem, men behövs verkligen så mycket SSD-lagring, ligger ju rätt många kronor där? För ren lagring finns väl billigare och mer backup-säkrade alternativ?

Vilken typ av musik producerar du? Får man anta mycket live-inspelat med massvis av stora ljudfiler att hantera?
__________________
Senast redigerad av elmheden 2018-05-19 kl. 17:38. Anledning: felskrivning
Citera
2018-05-19, 17:42
  #5
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Var är ljudkorten?
Varför 2 grafikkort när du kan ha 4 skärmar på bara en.
USB 3 korten. Är de tänkta att användas för externt ljudkort?
När du nu tänker använda vanligt atx-format så bör du satsa på ljudkort direkt i pci, det ger bästa prestandan. Det blir en omväg för ljudet över usb och så finns det inte särskilt mycket för usb3 ännu.
Citera
2018-05-19, 17:50
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Var är ljudkorten?
Varför 2 grafikkort när du kan ha 4 skärmar på bara en.
USB 3 korten. Är de tänkta att användas för externt ljudkort?
När du nu tänker använda vanligt atx-format så bör du satsa på ljudkort direkt i pci, det ger bästa prestandan. Det blir en omväg för ljudet över usb och så finns det inte särskilt mycket för usb3 ännu.

Det finns interna AD/DA för pro audio men de är dels väldigt begränsade i plats när det blir många kanaler som vid multitrack recording. I princip alla studios använder externa omvandlare, till och med så separerat att interface och AD/DA är separerade i två olika enheter med digitala anslutningar emellan. Jag sparar också betydlig CPU med extern AD/DA, också bara för att spela upp mixen från DAW rakt ut i högtalare.
Citera
2018-05-19, 18:25
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Var är ljudkorten?
Varför 2 grafikkort när du kan ha 4 skärmar på bara en.
USB 3 korten. Är de tänkta att användas för externt ljudkort?
När du nu tänker använda vanligt atx-format så bör du satsa på ljudkort direkt i pci, det ger bästa prestandan. Det blir en omväg för ljudet över usb och så finns det inte särskilt mycket för usb3 ännu.

USB PCI korten är för att slippa USB-hubs senare. Rent pedanteri men när det kommer till MIDI kan kollisioner ske i hubbar under vissa förhållanden.

Detsamma gäller PCI-kort för ethernet, jag vill bara slippa senare förgreningar men just ethernet skulle inte rendera i några problem likväl. Rent pedanteri och att jag vill spara plats.
Citera
2018-05-19, 18:27
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Var är ljudkorten?
Varför 2 grafikkort när du kan ha 4 skärmar på bara en.
USB 3 korten. Är de tänkta att användas för externt ljudkort?
När du nu tänker använda vanligt atx-format så bör du satsa på ljudkort direkt i pci, det ger bästa prestandan. Det blir en omväg för ljudet över usb och så finns det inte särskilt mycket för usb3 ännu.

Men det finns väl inget att förlora med att ha USB 3? Något jag missat?
Citera
2018-05-19, 19:16
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vilken typ av musik producerar du? Får man anta mycket live-inspelat med massvis av stora ljudfiler att hantera?

Om det är live-inspelat så är det många ljudfiler där varje mikrofon tar upp ett mono-spår. Totalt är ett projekt ofta över 100 spår. Massvis av projekt och dess processande skapar ännu mer ljudfiler inom projekten. Detta ihop med sample bibliotek däribland som NI Kontakt med eget samt externa bibliotek för Kontakt gör volymer i lagring stora. Dessutom är allt i 96 kHz på 24 bit och volymer förstoras upp dramatiskt jämfört med 44.1/16.
Citera
2018-05-19, 20:09
  #10
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Om det är live-inspelat så är det många ljudfiler där varje mikrofon tar upp ett mono-spår. Totalt är ett projekt ofta över 100 spår. Massvis av projekt och dess processande skapar ännu mer ljudfiler inom projekten. Detta ihop med sample bibliotek däribland som NI Kontakt med eget samt externa bibliotek för Kontakt gör volymer i lagring stora. Dessutom är allt i 96 kHz på 24 bit och volymer förstoras upp dramatiskt jämfört med 44.1/16.

Okejra, lagringen är väl befogad
Citera
2018-05-19, 21:18
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Okejra, lagringen är väl befogad

Men det finns listiga vägar att komma ifrån SSD. Jag kan ha alla bibliotek och annat lagrat på klassisk HDD dubbelt upp billigt och säkert som berget. Själva inspelning och mix för själva projektet kan göras på SSD. Jag sparar då 7500 kr och är egentligen säkrare, då SSD kan haverera också.

Vidare är grafikkortet avsett för spel medan mina ändamål är upp till fyra monitorer och då tror jag nog att ett PNY Nvidia Quadro 1200 uppfyller fyra monitorers krav samtidigt bättre. Jag ska sätta mig in i grafikkort bättre, vi inom musik jobbar i princip i stillbild, komiskt nog.
Citera
2018-05-19, 23:33
  #12
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Men det finns väl inget att förlora med att ha USB 3? Något jag missat?
Nejdå. USB 3 blir bra. Jag har inte kommit särskilt långt med min egen lilla hemstudio. Vad jag gjort mest är att läsa mycket artiklar och foruminlägg angående DAWs.
En artikelförfattare undrade varför det inte kommit fram mer audiorelaterad hårdvara för usb3. Han svarade sig själv med att usb2 hade tillräckligt bra prestanda, något bättre än firewire, för att motivera produktutvecklingspengar på usb3.
Att jag verkar skeptisk till usb har att göra med vad jag läst på forum. Där behandlas ju oftast vad som inte funkar. Problem med usb förekommer rätt ofta. Visst det mesta kan fixas men personligen undviker jag ju problem så ofta jag kan. Jag är lat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback