[quote=Tankebrott|64092270]
Kvinnojourernas största jobb är att hålla stalkande våldsamma makar/ pojkvänner/ hedersfixerade fäder, brosors etc utanför dörren. Av praktiska och ekonomiska skäl ( för man har inte med spärrvakter) ha många säkerligen därför ett mansförbud om man nu inte kan identifiera sig på något vis och ha goda skäl vistas i huset.
Rasistiskt våld har generellt inte samma behov av att skydda offer med en jour.
Ku-klux-klan töntar brukar i regel inte gifta sig med en av annan ras, för att sen vakna en morgon och få raseriutbrott när han upptäckt sitt "misstag", eller hur?
Tänk innan du svarar..
Fast "kivnno" i kvinnojoure betyde just detta...att det är för kivnnor.
pecis som "mans" i mansjouer INTE betyder att här ska du söka skydd för våldsamma män.
ä identiteten på offret som fälle avgörandet.
kan man möjligen ändra på, men poäng?
Citat:
Det är precis som att påstå att det skulle vara en nödvändighet att hålla personer med vissa hudfärger borta från jourer för rasistiskt våld.
Kvinnojourernas största jobb är att hålla stalkande våldsamma makar/ pojkvänner/ hedersfixerade fäder, brosors etc utanför dörren. Av praktiska och ekonomiska skäl ( för man har inte med spärrvakter) ha många säkerligen därför ett mansförbud om man nu inte kan identifiera sig på något vis och ha goda skäl vistas i huset.
Rasistiskt våld har generellt inte samma behov av att skydda offer med en jour.
Ku-klux-klan töntar brukar i regel inte gifta sig med en av annan ras, för att sen vakna en morgon och få raseriutbrott när han upptäckt sitt "misstag", eller hur?
Tänk innan du svarar..
Citat:
Samma gäller säkert dem, om de på något sätt kan bevisa att detta verkligen stämmer. Du får väl kolla. För jag tror inte de kommer öppna dörren när skäggig snubbe står utanför och med basröst deklarerar att han minsann heter Rut och behöver skydd...allight?
Jag talar inte om transpersoner som identifierar sig antingen som män eller som kvinnor. Jag talar om ickebinära som varken identifierar sig som det ena eller som det andra. Om jourerna är könsindelade är det den grövsta sortens diskriminering, nämligen att dessa personer inte har några jourer alls att gå till.
Citat:
Jag citerar från den länkade trådstarten:
Fast "kivnno" i kvinnojoure betyde just detta...att det är för kivnnor.
pecis som "mans" i mansjouer INTE betyder att här ska du söka skydd för våldsamma män.
ä identiteten på offret som fälle avgörandet.
kan man möjligen ändra på, men poäng?