Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Det är ju det som är själva poängen med den här tråden att det är inte individens självupplevda lidande som är centralt utan det lidande individen förorsakar samhället. Psykiatri är samhällets sätt att skydda sig mot individer som förorsakar lidande för samhället i stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
OriginalBiceps
Säg att jag får ångest av att jobba. Men mår hur bra som helst om jag slipper.
Då går jag till psykiatrin och blir medicinerad med antidepressiva för att kunna jobba.
Är det för min skull eller samhällets? Var jag ens sjuk från början?
Ja det är så ni menar, det håller jag med om att någon med psykisk ohälsa är en sorts last för samhället och att samhället tar sig an det i form av psykiatrin just för att den psykiskt illamående ska kunna vara en bricka i muren igen.
Det jag svarade på och syftade på var att individen just lider av sin psykiska åkomma endast för att individen inte helt passar in i samhällets normer osv. Ungefär som subgruppen hårdrockare tex, bland massan är dom få och sticker ut med sina kläder och långa hår samt udda aggressiva stil och dom går helt emot samhällets normer.
Om då någon av dom åker på en psykisk åkomma tex depression eller kanske panikångest så tror jag inte att det beror på att dom inte passar in i samhället i stort med dess normer utan det psykiska lidandet beror på annat och skapas inom individen själv och skulle förmodligen dyka upp oavsett samhällsform och normer. Vissa får helt enkelt bara psykiska sjukdomar, besvär eller depression oavsett. Även en del av dom som perfekt passar in i samhället och dess normer råkar i lika stor utsträckning ut för psykiska åkommor som dom som inte passar in.
Gemensamt är såklart iaf att psykiatrin plockar upp alla fallen och försöker pressa in tokstollen eller den deppige i samhället igen det har ni helt rätt i.