2018-05-19, 00:34
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På nya bilar har du alltid chans till ett par procents rabatt på listpriset.
På redan rabatterade lagerbilar kan det däremot vara svårt att få ner priset ytterligare.

Har du ingen inbytesbil så är det bara positivt (både för bilhandlaren och dig själv).

Jag köpte själv nyss en ny bil, jag fick 24.000 kronor i rabatt, plus en uppsättning vinterhjul värda 10.000:-.
Bilens pris var 364.000 kronor.

Det där stämmer inte helt och hållet faktiskt. det med rabatterade bilar stämmer, men har du en inbytesbil så brukar man faktiskt vara mer ''på'' (iaf jag) för att få in affären. Då har du helt plötsligt sålt en bil och fått in en bil som du senare kan sälja som begagnad bil i hallen eller till mindre handlare (beroende på skick och ålder samt vad det är för typ av bil). Detta är värt mycket faktiskt då det är svårt att få in begagnade bilar i hallen, då det är stor efterfrågan av många bilhandlare att få in beg bilar. Om man budar på 100 bilar säger vi på olika auktionssidor, får man kanske in 1-3 bilar. Så stor efterfrågan är det på dom.

Det är svårt att veta sånt om man inte är i branschen. Sen tror många också att en bilhandlare blir mer intresserad om en kund betalar allt ''cash'' (inte kontanter givetvis, men utan finansiering) vilket också är fel.

Mvh
Lasse
Citera
2018-05-19, 00:43
Medlem
Finns bilen på lager så kan man alltid försöka . Bästa vore att köpa en bil som rullat minst 200 mil då är de billigare

Vinterdäck ( 10k ) är något man brukar kunna få med för en bil över 300k
Citera
2018-05-19, 00:47
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Mitt bästa tips om man vill pruta på en bil. Försök inte leka smarta eller kräva massa skit och vara, kalla, stela och ''stolta''. tex ''Jag skall ha vinterhjul och da da da annars reser jag mig direkt'' utan var helt enkelt tydliga bara. Säg något i stil med '' Jag gillar att vara rak på sak, ger du mig en schyst deal så tar jag det idag alt pratar med min partner under veckan som går och ger dig ett besked''

Då frågar säljaren förmodligen '' vad är en bra deal för dig''

du säger du kanske något i stil med '' jag vill ha dragkrok och vinterhjul på köpet'' (börja högt)

sen kanske ni möts på mitten eller liknande. Men var rak och ärlig. Kan du ge ett besked samma dag är det mer trolig att du får en bättre deal, då det är många som bara springer runt och jagar priser. Dessa lägger man inte ner mkt tid på, då man tröttnar lite på det (hoppas ni förstår vad jag menar).

MEN (!!) ibland är det inte möjligt att ge någon rabatt alls. Tex om det är kampanj bilar eller liknande. Finns inte marginal till det helt enkelt. Men då brukar ut priset vara jäkligt bra ändå.

Lycka till alla, kom ihåg. Våga ta beslut, var ärliga med vad ni vill ha, och var villiga att möta säljare ist för att bara ställa sig på tvären och kräva. ingen gillar sådana människor.

Och en sak till, nej ni får inte marknadspriser för era bilar. räkna med 20-30 000 kr under marknadspriset om ni vill byta in bilen (om det är sportbilar tex mercedes amg, porsche osv behöver handlaren oftast lite mer av naturliga skäl). Man slipper massa däcksparkare på blocket, men förlorar lite pengar. Dock måste ju firman överleva och det gör man genom marginaler, precis som vilket annat bolag som helst!

Edit: kan vara värt att lägga på minnet också, om säljaren kanske erbjuder dig garantier (1-2år på beg bilar) ist för att pruta på priset är det i min värd värt mer än kanske 5000kr i rabatt. Visst om säljare ger dig 5000kr i rabatt så betala du mindre för bilen, men vad tror du händer om bilen efter 6 mån får en växellåda som pajjar eller liknande. Jo det blir oftast fruktansvärt dyrt . Du betalar en självrisk till försäkringsbolaget om dom täcker det (OBS OM!!). Garanti är oftast utan självrisk.

Så vad är mer värt? att snåla 5000kr eller betala ev ett växellåderas för 30-60.000kr eller liknande saker. Detta är ju förstås inte standard att bilar går sönder hux flux men om dom gör det är det inte billigt. Det bästa är ju om man kan få både rabatt och garanti. men så är inte alltid fallet beroende på hur mkt pengar man har på bilen.

Mvh
Lasse
Senast redigerad av LasseFranGnesta 2018-05-19 kl. 01:21.
Citera
2018-05-19, 01:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Mitt bästa tips om man vill pruta på en bil. Försök inte leka smarta eller kräva massa skit och vara, kalla, stela och ''stolta''. tex ''Jag skall ha vinterhjul och da da da annars reser jag mig direkt'' utan var helt enkelt tydliga bara. Säg något i stil med '' Jag gillar att vara rak på sak, ger du mig en schyst deal så tar jag det idag alt pratar med min partner under veckan som går och ger dig ett besked''

Då frågar säljaren förmodligen '' vad är en bra deal för dig''

du säger du kanske något i stil med '' jag vill ha dragkrok och vinterhjul på köpet'' (börja högt)

sen kanske ni möts på mitten eller liknande. Men var rak och ärlig. Kan du ge ett besked samma dag är det mer trolig att du får en bättre deal, då det är många som bara springer runt och jagar priser. Dessa lägger man inte ner mkt tid på, då man tröttnar lite på det (hoppas ni förstår vad jag menar).

MEN (!!) ibland är det inte möjligt att ge någon rabatt alls. Tex om det är kampanj bilar eller liknande. Finns inte marginal till det helt enkelt. Men då brukar ut priset vara jäkligt bra ändå.

Lycka till alla, kom ihåg. Våga ta beslut, var ärliga med vad ni vill ha, och var villiga att möta säljare ist för att bara ställa sig på tvären och kräva. ingen gillar sådana människor.

Och en sak till, nej ni får inte marknadspriser för era bilar. räkna med 20-30 000 kr under marknadspriset om ni vill byta in bilen (om det är sportbilar tex mercedes amg, porsche osv behöver handlaren oftast lite mer av naturliga skäl). Man slipper massa däcksparkare på blocket, men förlorar lite pengar. Dock måste ju firman överleva och det gör man genom marginaler, precis som vilket annat bolag som helst!

Mvh
Lasse

Jag gjorde ju affär för ett par veckor sedan.
Lämnar min VW up i inbyte.

Jag tyckte jag fick ganska bra betalt för den, fick 85.000:-
Vad hade du gett för den i inbyte?

VW high up 2017, uttagen 04/17.
Motor: 75 hk - bensin.
1200 mil
Extra: parksensorer, regnsensor.
Färg: vit
Citera
2018-05-19, 01:14
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag gjorde ju affär för ett par veckor sedan.
Lämnar min VW up i inbyte.

Jag tyckte jag fick ganska bra betalt för den, fick 85.000:-
Vad hade du gett för den i inbyte?

VW high up 2017, uttagen 04/17.
Motor: 75 hk - bensin.
1200 mil
Extra: parksensorer, regnsensor.
Färg: vit

Det var faktiskt ett bra pris! dom är lite kluriga dom bilarna iom att dom är vansinnigt billiga att leasa. skall man ha en chans mot leasing bilarna skall man ha dom för ut pris ca 85.000kr. jag hade nog budat runt 70-75 för den beroende på hur mkt marginal jag har på den bilen du byter mot. Ut pris på den ''upen'' hade jag lagt på som sagt 85-90.000kr max då det finns en 18 modell för 110 000kr. och en 17 som bara gått 400 mil för 99.000. hade jag lagt ut den för 100.000 kr hade folk hellre lagt en ''10a'' extra för en helt ny alt leasat en, om du förstår hur jag tänker. är man inte bland dom 3-4 billigaste på blocket (så vidare bilen inte har något extra lull lull och kanske bra skick, unika fälgar eller färg) så får man inga mail eller samtal på den. kanske något skambud av lägsta rang..

Bra dealat! Jag har sett dig lite här och var i bil-trådar och du verkar vara insatt! kan tänka mig att du har bra argument när du förhandlar med säljaren. Har man som kund lite kött på benen är säljaren oftast mer benägen att vara ''sjysst'' och fixa en bra affär än om någon kommer och bara kräver ''bästa pris bästa pris'' om du förstår vad jag menar.

Mvh
Lasse
Senast redigerad av LasseFranGnesta 2018-05-19 kl. 01:24.
Citera
2018-05-19, 01:18
Medlem
Jag har precis varit o köpt en ny bil, Kia Rio GT
Jag passade på när det va kampanj med ca 14.000:- (Ord. pris 178 700:-)
Valde att inte pruta på priset utan istället få vinterdäck på ett par enligt mig riktigt fina fälgar för 13.000:-. Då bilen va fullutrustad så kunde jag inte lägga till något mer heller.
Sa att jag tog bilen direkt isf och efter 15min hade han sålt en bil och jag fick vad jag va ute efter.

Va trevlig och ställ ett rimligt "krav" är mitt tips
Citera
2018-05-19, 01:25
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggzor
Jag har precis varit o köpt en ny bil, Kia Rio GT
Jag passade på när det va kampanj med ca 14.000:- (Ord. pris 178 700:-)
Valde att inte pruta på priset utan istället få vinterdäck på ett par enligt mig riktigt fina fälgar för 13.000:-. Då bilen va fullutrustad så kunde jag inte lägga till något mer heller.
Sa att jag tog bilen direkt isf och efter 15min hade han sålt en bil och jag fick vad jag va ute efter.

Va trevlig och ställ ett rimligt "krav" är mitt tips

Tack! Det är den bästa vägen för en bra deal, inte bara när man köper bil, utan överlag.
Grattis till nya bilen btw! Kia är riktigt trevliga bilar, och lätta att sälja sen begagnat. bra dealat!

Mvh
Lasse
Citera
2018-05-19, 10:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det var jag som inte läste att det rörde sig om nya bilar så endast en del av det jag skrev är tillämpbart.
"kan du begära tillbehör som du annars måste köpa; vinterdäck"
Var fick du sommardäck ifrån? Vinterdäck ingår inte alltid.
Med vinterdäck avsågs även liknande möjligheter som motorvärmare, full tank, lackkonsevering mm
Dessutom är december en bra månad då volymbonusar delas ut som påpekades tidigare. Och marginalen är inte alltid huggen i sten, den bygger ju bara på en förkalkyl och står det bilar kvar i december riskerar dessa att sjunka rejält i marginal när nya modeller närmar sig.
Sommardäck fick jag från inlägget jag citerade och svarade på. Var det något konstigt med det, eller var det du som återigen inte läste innan du svarade?
Citera
2018-05-19, 10:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad har den ekonomiska statusen med ordförståelse att göra?
Det är inte säkert att bilaffären du besöker har just den färg du eftersöker, ny som gammal.
Du vet uppenbarligen inte hur det går till att köpa en NY bil. Man sätter sig ner med säljaren och fyller i ett formulär med dom olika val som finns, ett av dessa val är färg. När bilen sen tillverkas lackas den i den färg man valt. Naturligtvis är valet begränsat till dom färger som tillverkaren erbjuder.
Citera
2018-05-19, 11:09
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du vet uppenbarligen inte hur det går till att köpa en NY bil. Man sätter sig ner med säljaren och fyller i ett formulär med dom olika val som finns, ett av dessa val är färg. När bilen sen tillverkas lackas den i den färg man valt. Naturligtvis är valet begränsat till dom färger som tillverkaren erbjuder.
Nja, i vissa prissegment är det vanligast att bilhandlaren beställer en laddning bilar och säljer av. Då brukar det bli lite blandade paket och färger.
Citera
2018-05-19, 11:19
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Pruta är svårt.
Men man kan begära in offerter.
Själv gjorde jag det när jag köpte senast. Nu hade jag en fördel då vi har tre olika kedjor som representerar Volvo där alla tre ligger i mitt närområde.
Så jag tog en offert o gick till nästa o bad dem matcha. Det funkade o jävlar vilka rabatter jag var uppe i när försäljaren pekade på en ett år gammal bil med all utrustning jag ville ha med valt bort.
De senaste två gångerna har jag gjort offerten själv och tagit med till bilhandlaren(eller bilförmedlaren blir det då). Kan söka lite på internet vad andra betalat och utrustning etc. finns på tillverkarens hemsida.

Tror jag varit lite för billig då affärena gått igenom friktionsfritt.
Citera
2018-05-19, 11:21
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nja, i vissa prissegment är det vanligast att bilhandlaren beställer en laddning bilar och säljer av. Då brukar det bli lite blandade paket och färger.
Vilket ju i sig är ett skäl till att man kan pruta ner priset. Om man vill ha en viss konfiguration på bilen men handlaren istället har ett antal bilar i lager som inte riktigt är det som man önskat så är man ju i en annan förhandlingsposition än om man beställer en bil. Den står där den står, den kostar pengar och har dessutom kostat handlaren mindre i inköp eftersom denne givetvis gjort så för att få en bra deal. Då är det rimligt att även slutkunden får en del av den kakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in