Mitt bästa tips om man vill pruta på en bil. Försök inte leka smarta eller kräva massa skit och vara, kalla, stela och ''stolta''. tex ''Jag skall ha vinterhjul och da da da annars reser jag mig direkt'' utan var helt enkelt tydliga bara. Säg något i stil med '' Jag gillar att vara rak på sak, ger du mig en schyst deal så tar jag det idag alt pratar med min partner under veckan som går och ger dig ett besked''
Då frågar säljaren förmodligen '' vad är en bra deal för dig''
du säger du kanske något i stil med '' jag vill ha dragkrok och vinterhjul på köpet'' (börja högt)
sen kanske ni möts på mitten eller liknande. Men var rak och ärlig. Kan du ge ett besked samma dag är det mer trolig att du får en bättre deal, då det är många som bara springer runt och jagar priser. Dessa lägger man inte ner mkt tid på, då man tröttnar lite på det (hoppas ni förstår vad jag menar).
MEN (!!) ibland är det inte möjligt att ge någon rabatt alls. Tex om det är kampanj bilar eller liknande. Finns inte marginal till det helt enkelt. Men då brukar ut priset vara jäkligt bra ändå.
Lycka till alla, kom ihåg. Våga ta beslut, var ärliga med vad ni vill ha, och var villiga att möta säljare ist för att bara ställa sig på tvären och kräva. ingen gillar sådana människor.
Och en sak till, nej ni får inte marknadspriser för era bilar. räkna med 20-30 000 kr under marknadspriset om ni vill byta in bilen (om det är sportbilar tex mercedes amg, porsche osv behöver handlaren oftast lite mer av naturliga skäl). Man slipper massa däcksparkare på blocket, men förlorar lite pengar. Dock måste ju firman överleva och det gör man genom marginaler, precis som vilket annat bolag som helst!
Edit: kan vara värt att lägga på minnet också, om säljaren kanske erbjuder dig garantier (1-2år på beg bilar) ist för att pruta på priset är det i min värd värt mer än kanske 5000kr i rabatt. Visst om säljare ger dig 5000kr i rabatt så betala du mindre för bilen, men vad tror du händer om bilen efter 6 mån får en växellåda som pajjar eller liknande. Jo det blir oftast fruktansvärt dyrt . Du betalar en självrisk till försäkringsbolaget om dom täcker det (OBS OM!!). Garanti är oftast utan självrisk.
Så vad är mer värt? att snåla 5000kr eller betala ev ett växellåderas för 30-60.000kr eller liknande saker. Detta är ju förstås inte standard att bilar går sönder hux flux men om dom gör det är det inte billigt. Det bästa är ju om man kan få både rabatt och garanti. men så är inte alltid fallet beroende på hur mkt pengar man har på bilen.
Mvh
Lasse