2018-05-18, 18:17
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Förekommer det verkligen att en ny bil levereras utan sommardäck?
Kan man verkligen förhandla sig till längre garanti på en ny bil?

Om det är fel på en ny bil skulle i alla fall jag begära att dom åtgärdas istället för att pruta.

Menade vinterdäck
Klart du kan det!
"Förhandling är namnet på processen där de inblandade parterna löser dispyter och meningsskiljaktigheter, förhandlar för individuella eller kollektiva fördelar eller försöka göra upp om utgifter, inkomster alternativt andra åtaganden med framåtriktade åtgärder som möter parternas gemensamma intressen."
Citera
2018-05-18, 18:29
Medlem
sucuks avatar
Gå ut och shoppa sent i månaden hellre än tidigt, bilsäljare jobbar på provision och sluter de en deal den 30:e så får de pengarna på nästa månads lön, sluter de affären den 1:e så får de vänta till den 25:e i månaden efter. Enligt teorin bör en säljare vara mer prutvänlig sista dagarna på månaden.

Detta kanske inte alltid gäller men är värt att ha i bakhuvudet vid inköp av alla kapitalvaror.
Citera
2018-05-18, 18:43
Medlem
Man ska alltid försöka pruta om man köper en bil av en bilhandlare. Även om det gäller en splitterny bil. Köper man en splitterny bil så brukar t.ex. vinterdäck inklusive fälgar inte ingå. Kanske man även vill ha dragkrok och lite annat smått och gott som kan väljas till. Då får man ett totalt bruttopris och på detta ska man försöka pruta så mycket som möjligt.
Citera
2018-05-18, 19:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Förekommer det verkligen att en ny bil levereras utan sommardäck?
Kan man verkligen förhandla sig till längre garanti på en ny bil?

Om det är fel på en ny bil skulle i alla fall jag begära att dom åtgärdas istället för att pruta.
Det var jag som inte läste att det rörde sig om nya bilar så endast en del av det jag skrev är tillämpbart.
"kan du begära tillbehör som du annars måste köpa; vinterdäck"
Var fick du sommardäck ifrån? Vinterdäck ingår inte alltid.
Med vinterdäck avsågs även liknande möjligheter som motorvärmare, full tank, lackkonsevering mm
Dessutom är december en bra månad då volymbonusar delas ut som påpekades tidigare. Och marginalen är inte alltid huggen i sten, den bygger ju bara på en förkalkyl och står det bilar kvar i december riskerar dessa att sjunka rejält i marginal när nya modeller närmar sig.
Citera
2018-05-18, 21:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
En bilhandlare är en säljare. De lever av att ta dina pengar.
Man ska alltid utgå från att bilhandlaren försöker lura en på något sätt.
De sätter det högsta möjliga priset för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Alla bilar på rea har legat ute för ett sådant pris att ingen ville köpa dem.

Om du far runt med villfarelsen att säljare aldrig försöker lura sina kunder så kan jag bara beklaga.

För övrigt så borde TS titta runt i andra städer.
Jag köpte min bil i en annan stad.
Samma bil fast 15 000 kronor billigare, med motorvärmare och dragkrok samt i rätt färg.
I min stad fanns det bara med motorvärmare eller dragkrok, aldrig bägge. Dessutom var alla bilar av det märke jag var intresserad av, vita.

Det är värt att åka 10-50 mil extra för 15 000 kr anser jag.
Man får ju arbeta en hel månad för att få ihop de pengarna så vad är en dags resande inte värt?
Konstigt. Vilket bilmärke kör du?
Alla jag känner till kan man välja själv vilken färg man vill ha samt även då utrustning.
Citera
2018-05-18, 22:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej. Man bör alltid utgå från att bilhandlaren är hederlig och professionell. Han sätter således det lägsta möjliga priset baserat på rådande marknadsläge och bilens kvalitet. Jag tror faktiskt inte att det finns någon bilhandlare som försöker lura sina kunder.

Om du trots allt väljer att försöka pruta så antyder du att ovanstående inte stämmer, du förolämpar alltså handlaren och då blir det en obekväm stämning. Det finns faktiskt en risk att du blir portad och aldrig får köpa någon bil hos den handlaren igen. Bilhandlare är ett stolt (och som sagt hederligt) släkte.
Ha ha ha. Ironi!
Bli portad, för att man försöker deala? Nä, knappast, då hade jag bara åkt till nästa handlare.
Citera
2018-05-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Konstigt. Vilket bilmärke kör du?
Alla jag känner till kan man välja själv vilken färg man vill ha samt även då utrustning.

En T-Ford från 1908.

På marknaden för begagnade bilar så är inte alltid detta möjligt. Bilaffären har de bilar de har.
Citera
2018-05-18, 22:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
En T-Ford från 1908.

På marknaden för begagnade bilar så är inte alltid detta möjligt. Bilaffären har de bilar de har.
Jaha. Du är så fattig att du glömt bort vad ordet, ny betyder.
Citera
2018-05-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jaha. Du är så fattig att du glömt bort vad ordet, ny betyder.

Vad har den ekonomiska statusen med ordförståelse att göra?
Det är inte säkert att bilaffären du besöker har just den färg du eftersöker, ny som gammal.
Citera
2018-05-18, 22:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Vad har den ekonomiska statusen med ordförståelse att göra?
Det är inte säkert att bilaffären du besöker har just den färg du eftersöker, ny som gammal.
Tja. Något har ju gjort att du inte längre förstår ordet ny. Det måste bero på att du inte har råd att köpa något som är nytt?
Men nog kan alla bilaffärer erbjuda alla färger som man kan köpa till just det märket man vill ha? Annars är det en mkt dålig bilhandlare som inte ger kunden den rätten.
Citera
2018-05-18, 22:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Och har man någon chans? Ökar chansen om man saknar inbytesbil? Något annat att tänka på

På nya bilar har du alltid chans till ett par procents rabatt på listpriset.
På redan rabatterade lagerbilar kan det däremot vara svårt att få ner priset ytterligare.

Har du ingen inbytesbil så är det bara positivt (både för bilhandlaren och dig själv).

Jag köpte själv nyss en ny bil, jag fick 24.000 kronor i rabatt, plus en uppsättning vinterhjul värda 10.000:-.
Bilens pris var 364.000 kronor.
Citera
2018-05-19, 00:27
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
En bilhandlare är en säljare. De lever av att ta dina pengar.
Man ska alltid utgå från att bilhandlaren försöker lura en på något sätt.
De sätter det högsta möjliga priset för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Alla bilar på rea har legat ute för ett sådant pris att ingen ville köpa dem.

Om du far runt med villfarelsen att säljare aldrig försöker lura sina kunder så kan jag bara beklaga.

För övrigt så borde TS titta runt i andra städer.
Jag köpte min bil i en annan stad.
Samma bil fast 15 000 kronor billigare, med motorvärmare och dragkrok samt i rätt färg.
I min stad fanns det bara med motorvärmare eller dragkrok, aldrig bägge. Dessutom var alla bilar av det märke jag var intresserad av, vita.

Det är värt att åka 10-50 mil extra för 15 000 kr anser jag.
Man får ju arbeta en hel månad för att få ihop de pengarna så vad är en dags resande inte värt?

Du är ju inte klok. ''Säljare är där för att ta dina pengar'' Det är ju du som väljer att gå till dom och ta deras pengar från deras produkt. Tänker du samma sak när du köper en coca cola burk på ica för 12 kr? Ica köper in den för ca 2 kr om inte lägre... Att driva ett företag är inte välgörenhet. Hade jag haft en kund som sa så till mig hade jag inte gett en krona i rabatt pga ditt sätt att se på säljare. Har man däremot rimliga förslag så kan man ju alltid komma överens om något.

Sen beror det ju på vad för märke man kollar på. Vissa märken har mer i marginal på sina nybilar ( tex tyska premium bilar etc)... medan mindre premium bilar har mindre marginal. Så man kan inte få samma rabatter överallt om man tror det. vissa gånger går det inte att ge någon rabatt alls (helt ärligt). om bilarna är på kampanj osv. eller om det gäller begagnat och dom är inbytta helt fel osv.

Sen kan jag förstå din syn på säljare om det kommer till uppsökande försäljning, dvs att säljaren söker upp dig. Då kan du ju lägga större krav iom att du inte har ''bett'' om att den säljaren skall erbjuda dig ngt. Men går du in till en bilhandlare med sån attityd så hade jag inte lagt mkt energi på dig.

Man ger respekt om man får respekt.

Sen om man det första man gör är att snacka pris ''ge mig bästa pris'', visar man enligt mig inte att man är särskilt seriös. Men om du säger tex '' ge mig en bra deal här och nu så tar jag det, alt pratar jag med frugan/mannen och ger dig ett besked inom någon dag (oftast frugan som bestämmer ) så ger det ett seriösare intryck samt att kunden visar mer intresse av ev affär.

Mvh
Lasse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in