2018-05-18, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Det jag menar är att självklart ser vi oftast de bästa sidorn hos de människor vi tycker om, umgås med och kanske ser upp till i vår bekantskaps krets och reflekterar inte lika mycket över sämre/ dåliga sidor. Trots att vi alla besitter dom

Ja vem skulle annars lämna ett gott omdöme? Du? Tror inte det.
Att du besitter sämre sidor får stå för dig själv, jag gör det däremot inte.
Citera
2018-05-18, 23:39
Medlem
Mord, självmord skedde. Inga gärningsmän/man lever. Ingen fup finns, case closed. Varför är tråden vis liv fortfarande? Har jag missat något 😮
Citera
2018-05-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Kanske H var förtryckt, kanske förryckt (?)
Det du beskriver gäller väl flertalet föräldrar, flertalet familjer, flertalet barn I familjer.
Det som kom att skilja denna familj från flertalet - är att den imploderade - av ngn anledning.

Stackars barn

Dom var en högst vanlig familj. Bra att du fattade det.

Något? Oklart vad, tycks ha fått någon av föräldrarna att reagera inadekvat, på borreliainfektionen Agnes fick. 2016.

Eller så fick dom ingen bra hjälp?
Citera
2018-05-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Faktum är att jag tror det är det det har handlat om och det hela tiden.
Två starka viljor, Oskar och Hanna, och två HELT oskyldiga barn.
Som det ser ut och detta åtminstone ännu så länge så ser det ut som fördel Oskar.
Han ser ut att ha vänt ut och in på sig i sin kärlek till sina barn jag vet vad du värderade mest
Hanna jobbade som vanligt, Oskar fick ansöka om nedsatt arbetstid.

Att Oskar blev utbränd till slut ter sig inte så märkvärdigt med tanke på hans arbete och flängande med barnen. Detta är också en av de anledningar som jag tror fick honom till slut att fatta tappningen och det i sin tur triggade igång morden. Han pallade inte för trycket från alla håll och kanter och såg ingen väg ut. Han valde att ta ett ödesdigert beslut.
Citera
2018-05-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ja vem skulle annars lämna ett gott omdöme? Du? Tror inte det.
Att du besitter sämre sidor får stå för dig själv, jag gör det däremot inte.
Ursäkta en fråga, men förstår jag dig rätt då du påstår att du själv enbart besitter goda sidor? I så fall kanske lite ödmjukhet vore på sin plats? Det känns småaktigt med dessa tjuvnyp hela tiden, inte bara från dig utan några till, tyvärr säger det en del om skribenten själv. Tråkig attityd, tråkig läsning som inte leder tråden vidare.
Citera
2018-05-19, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Jag tror att det var vetskapen om, som han under relativt lång tid bar, att han faktiskt skulle döda sina barn, var det som gjorde honom så sjuk och förstörd - som Missan24 skrivit om vid flera tillfällen.

Usch, intressant. Utveckla gärna. Hur tänker du kring detta? Jag tror också att det varit planerat, med tanke på skriften som är ett slags testamente där han offentligt visar upp sin "kärlek" till barnen. De älskade barnen... som han haft lyckan att få...?
Citera
2018-05-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det skrevs i tråden för ett bra tag sen om blod. Blod i köket. Blod på fler ställen? Utplånade han familjen med nåt vasst? Kniv, yxa, motorsåg. Eller vet vi hur de dog? Har i så fall missat det från media. Det var ju bara O som hängde enligt tråden. Mycket märkligt fall detta. Synnerligen. Kommer sanningen nånsin fram?

Vet inte. Det händer ju att folk får för sig att de vill döda, men då dödar de främlingar oftast, tror jag? Vad heter en sådan störning om man faktiskt vill döda en människa? Kan vara så sjukt också...

Inte alls omöjligt att han var en sadist av något slag. Därför barn och fru tacklar av?

Planeringen bevisas kanske av att offren inte gjort motstånd?
Citera
2018-05-19, 00:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Fortfarande har inga familjebilder dykt upp? Bara gamla bilder på H och så O som hänger på googlebilder. Ingen som sett M ellet A?

Nån har tryckt på stora DELETE-knappen. Några, håller nog på några, noga utvalda bilder - dom är ännu inte publicerade..., men - en tidsfråga ba´. Tänk så många som har träffat familjen - i verkliga livet - som så - bara goda vitsord har - att strö över en så fiin familj. Tragiskt nog - utplånad...

Stackars barn
Citera
2018-05-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att Oskar blev utbränd till slut ter sig inte så märkvärdigt med tanke på hans arbete och flängande med barnen. Detta är också en av de anledningar som jag tror fick honom till slut att fatta tappningen och det i sin tur triggade igång morden. Han pallade inte för trycket från alla håll och kanter och såg ingen väg ut. Han valde att ta ett ödesdigert beslut.

Dom var TVÅ, både H och O.

ALLA tycks glömma H. Som var en lika välutbildad jurist samt hade en chefsposition inom Skattverket.

Hon ödade inte sin tid på läkarbesök, skolan mm.

Det fick O sköta, det var ju ändå han som fick A att spela fotboll ......
Citera
2018-05-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

Om man betraktar allas egna agendor i denna tråden om två mördade barn så ser man klart, man ser åtminstone ett mönster.
Det går att pressa biologin till dess yttersta, men då har man gjort just det, man har gått för långt.
Dessa två flickor hade oturen att födas in i en kombination som var så sällsynt, av då alla komponenter, att den knappt ens finns.
Det här existerar inte på detaljnivå utan det är en helhet av alla detaljer.
Inte ofta det smäller så, men här hände det.
Jag tror således inte att detta går att förebygga så tämligen onödigt att ens fortsätta?
Pappa Oskar gjorde avslut och mor Hanna var drivande.
Sällan, ytterst sällan, två barn råkar så här illa ut.
Det fanns alla förutsättningar, det fanns alla förmågor, det fanns alla möjligheter.
Det finns inte på kartan att det ska behöva sluta så här.

Jag har aldrig någonsin stött på dess like i någon samhällsklass alls där pappan tvingats gå ned i arbetstid för att stötta en bevisligen frisk dotter som isoleras i hemmet?
Och där sedan dotter nr. 2 också "blir lika sjuk" och där det sedan heter att mamman jobbade på som vanligt?
Citera
2018-05-19, 00:39
Medlem
Det här med "Tjoa- Moa" och om det ens är sant?
Men vilken kritik att fälla om det egna barnet.
Oskars Moms- berättelse, tillägnad hans två älskade döttrar, anses ju i tråden vara något sjukt, men inte Hannas omdöme om "Tjoa- Moa"?
Var det i detta dessa två flickorna också levde, att allt var okej så länge mamma/ en kvinna sa något, men så länge en man/ en pappa sa något så är det något sjukligt och något väl värt att analysera som något sjukt?

En sjuk pappa åker inte till och med utomlands för att till och med få det egna barnet sjukförklarat......... det är inte ens något och som förekommer ens inom lägre samhällsklasser...
Däremot förkommer det i alla samhällsklasser med en styrande mor som är psykiskt sjuk/ instabil.

Hade kanske Hanna det inte tillräckligt bra som flicka i sin egen familj?
Yngst av två syskon och med en äldre bror?
Född i Göteborg, arbetarstaden?
Piskad på av yttre ideal och därmed aldrig inom sig själv kände något?

Oskars indelning i Moms- berättelsen om den högsta nivån på lågstadiet kanske var ett rop på hjälp för att flickorna faktiskt var egna individer, och som sådana behövde utvecklas, något de två flickorna blev förnekade av sin egen mor.
Pappa Oskar var ute i världen och han gjorde karriär, men mer och mer tvingades han spendera av sin tid i hemmet.
Om det omvända hade gällt så hade ingen reagerat och nu gäller inte det omvända, men så reagerar heller ingen?
Citera
2018-05-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om man betraktar allas egna agendor i denna tråden om två mördade barn så ser man klart, man ser åtminstone ett mönster.
Det går att pressa biologin till dess yttersta, men då har man gjort just det, man har gått för långt.
Dessa två flickor hade oturen att födas in i en kombination som var så sällsynt, av då alla komponenter, att den knappt ens finns.
Det här existerar inte på detaljnivå utan det är en helhet av alla detaljer.
Inte ofta det smäller så, men här hände det.
Jag tror således inte att detta går att förebygga så tämligen onödigt att ens fortsätta?
Pappa Oskar gjorde avslut och mor Hanna var drivande.
Sällan, ytterst sällan, två barn råkar så här illa ut.
Det fanns alla förutsättningar, det fanns alla förmågor, det fanns alla möjligheter.
Det finns inte på kartan att det ska behöva sluta så här.

Jag har aldrig någonsin stött på dess like i någon samhällsklass alls där pappan tvingats gå ned i arbetstid för att stötta en bevisligen frisk dotter som isoleras i hemmet?
Och där sedan dotter nr. 2 också "blir lika sjuk" och där det sedan heter att mamman jobbade på som vanligt?

Nu kände jag varken Oskar eller Hanna och har aldrig träffat dom eller barnen. Jag vet inte hur Hanna var, men det finns ju människor som har svårt att hantera barnens och/eller sina egna sjukdomar. Bara tanken på att barnen kan bli sjuka får en att må dåligt. Hanna kanske var överbeskyddande och när Agnes blev sjuk på riktigt blev även Hanna sjuk inombords så att säga. Hon kanske ställde krav på att hålla hemmet rent och inte klappa hundar och andra djur på grund av smittor, vad vet jag. Hanna kanske ville att Oskar skulle springa på vårdcentralen så fort hon misstänkte något med barnen. Det kan vara så att hon inte orkade med tanken på att barnen blev sjuka och när sedan Moa fick influensan eller något så var det PSYKBRYT i hjärnan på henne.
Oskar kanske inte tog barnens sjukdomar lika allvarligt som Hanna, men ställde upp på att åka med barnen på olika sjukhus och till och med till utlandet då det gjorde Hanna mindre orolig. Det kanske var Hanna som förstorade upp allting och Oskar fick släcka bränder och fixa med läkarintyg, skola mm. Efter ett tag brast detta för Oskar, han pallade inte trycket längre, han blev deprimerad.

Jag kan mycket väl tänka mig att en mamma är mer känslig för barnens sjukdomar, vare sig de är allvarliga eller lättare åkommor och att pappan i familjen får hantera sjukvård. Hanna kanske blev sjuk av tanken på barnens sjukdomar oavsett vilka det nu var.Så Hanna kan mycket väl vara den drivande, men inte till mord. Morden tror jag att Oskar stod för själv för han orkade inte längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in