2018-05-18, 19:08
Medlem
8711s avatar
SVT och SR har inte nämnt detta än i sina sändningar! Kräver en kommentar av Löfven att han inte tror på dessa siffror, som han brukar säga. Det kan inte stämma!? S på Juholt-nivåer och sitt sämsta någonsin och Sverigedemokraterna ökar med 4 procentenheter. Nu vill jag faktiskt höra en kommentar på SVT eller SR från statsministern.

https://www.youtube.com/watch?v=p7MXfE4K2Vc
2018-05-18, 19:08
Medlem
Jag tror inte att SD ökar så speciellt mycket just nu faktiskt. Men fejkinstituten måste börja öka SD:s procental from nu, om de ska kunna behålla sin trovärdighet efter valet. Denna handling har förutspåtts av flera debattörer i mer än ett år. SD ligger i detta nu på någonstans mellan 23-25%, kan tänka mig att SIFO och de andra tramsinstituten kommer hamna kring 21% veckorna innan valet.
2018-05-18, 19:10
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Det är nästan så man kan tro att de inte håller med om sambandet mellan våldtäkter och LAS
Hahaahaahaahaahahaahaah! Det där var bra!

Det var för övrigt SD:s näst bästa resultat i SIFO. Det bästa var i dec 2015 då SD fick 19.0%.
Idag fick SD 18.7%.
2018-05-18, 19:11
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Om det är så att kvinnliga väljare börjar komma till SD är det ett ganska stort trendbrott. SD har varit största parti bland män i flera mätningar men legat långt efter när det gäller kvinnor. Börjar den klyftan minska är det nog framförallt ett stort hot mot S med sina många kvinnliga väljare inom kommuner och landsting. Börjar SD ta väljare där kommer sossarna göra ett katastrofval.
Det står också på Sifos hemsida :
Citat:
Stödet bland kvinnorna ökar nu till 12,4 procent. Vi ser i maj en tydlig övergång av kvinnor från S till SD. Det innebär att det sen valet nu är lika många kvinnor som män som gått från S till SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Det är nästan så man kan tro att de inte håller med om sambandet mellan våldtäkter och LAS
Dumma kvinnor! Har ni inte hört om metoo-debatten?!
Senast redigerad av bestammer-senare 2018-05-18 kl. 19:15.
2018-05-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag trodde dig inte på ditt ord eftersom jag inte känner dig. Därför har jag kontrollerat din uppgift och kan konstatera att de inte nämnde Sifo med ett ord. Jag ber om ursäkt för min misstro.
Synnerligen anmärkningsvärt. De måste nog kalla in stabsläge för att diskutera hur denna nyhet skall presenteras för att mildra effekten.

Eller skall de nu gå ut med ett meddelande att de inte redovisar Sifo heller? Som de gjorde med Sentio, Yougov m.fl.

Det var en uppgift från min fru, så om det inte hade varit sanning var det henne du skulle misstro.
2018-05-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Om det är så att kvinnliga väljare börjar komma till SD är det ett ganska stort trendbrott. SD har varit största parti bland män i flera mätningar men legat långt efter när det gäller kvinnor. Börjar den klyftan minska är det nog framförallt ett stort hot mot S med sina många kvinnliga väljare inom kommuner och landsting. Börjar SD ta väljare där kommer sossarna göra ett katastrofval.
Det är faktiskt två trendbrott:

1) De går till SD
2) De berättar det för såna som Sifo

Om det är så att kvinnliga väljare i högre grad börjar uppge SD till traditionella OI är även det ett trendbrott värt att notera, eftersom kvinnor i mycket högre grad än män är bundna av oskrivna sociala normer. Om de släpper loss inför Sifo är en möjlig tolkning att SD-sympati nu är officiellt sanktionerad av stora kvinnorådet. Detta har i så fall långtgående implikationer.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-18 kl. 19:16.
2018-05-18, 19:16
Medlem
Så ja!
Nu kör vi, detta är bara början.
Mot 50%. Alla ska ut.
2018-05-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Var är Powergirl när man behöver honom?

Där har han det ras han tjatat om i snart ett halvår. Men inte för SD utan hans eget S. Har skrivit detta flera gånger till Powergirl, men moderatorerna har tagit bort inläggen. Nu är det sant och var är han då som sagt?
2018-05-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Att huvudparten av de som strömmat till SD är kvinnor visar också på ett ordentligt trendbrott.
SD har alltid haft svårt att attrahera de kvinnliga väljarna.

Att kvinnor börjar attraheras i allt högre grad av SD är ett mycket, mycket gott tecken.

Vilket jag har försökt säga länge till de ljushuvuden i tråden som vill att Jimmie skall höja rösten. Tjejerna gillar hans lugn och saklighet. Han behöver inte alls höja rösten när de andra ljuger sig blåa.
Senast redigerad av dfdr 2018-05-18 kl. 19:23.
2018-05-18, 19:23
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SVT och SR har inte nämnt detta än i sina sändningar! Kräver en kommentar av Löfven att han inte tror på dessa siffror, som han brukar säga. Det kan inte stämma!? S på Juholt-nivåer och sitt sämsta någonsin och Sverigedemokraterna ökar med 4 procentenheter. Nu vill jag faktiskt höra en kommentar på SVT eller SR från statsministern.

https://www.youtube.com/watch?v=p7MXfE4K2Vc

Sifomätningar brukar få ganska stort genomslag i media. Det kommer garanterat till morgonsändningarna. I april fick SD 14.8 i Sifo. En sådan här stor ökning måste vara extremt sällsynt.
2018-05-18, 19:26
Medlem
svenabs avatar
Nu ångrar jag mig en aning att jag nobbade SCB:s undersökning. I nov. 2015 gav de 19,9% för SD
och nu senast i nov.2017 fick de bara 14,8%

Sådana som jag som misstror allt och alla svarar helt enkelt inte på dessa jättekompendium med 100-tals frågor. Därför kan SCB bli en besvikelse men ni kan alltid addera till en promille eller så för mig.
2018-05-18, 19:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag ser ju inte så mycket på nyheter längre men Sifo tror jag väl att de alltid redovisar.
Jag har förvisso haft fel förr.
Jo, Sifo tillhör de av public service "godkända" instituten, så de brukar redovisa deras resultat. Det är min bestämda minnesbild.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in