2018-05-18, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ni som tror att det kan handla om Folie à Deux eller shared psychotic disorder: vem tror ni var den dominante parten i detta då? Och vem var involverad i detta, O och H, eller O och A eller O och båda barnen eller H och barnen eller alla fyra?

http://www.minddisorders.com/Py-Z/Shared-psychotic-disorder.html

Verkar ju att det gå att behandla med att separera de som är involverad och att ge anti-depressiva.
Jag tror om en eller båda föräldrar hade fått en psykiatriskt behandling (oavsett om det var någon shared psychotic disorder eller ej) hade detta inte hänt. Istället försökte man att få behandling för barnen - i alla fall i viss omfattning.

Jag tror att du har rätt . Om föräldrarna fått professionell hjälp för sina psykiska sjukdomar hade chansen för att Moa och Agnes levt idag ökat avsevärt.
Citera
2018-05-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, jag ser också hur en sådan relation skulle ha kunnat utvecklas mellan A och någon av föräldrarna. Sen drogs de andra två med ner i det svarta hålet.

Nej, en deppig unge lär knappast knäcka två vuxna individer.

Hur jag än vrider och vänder på detta får jag det till att morden grundas i det allra mest förbjudna, som måste mörkas. Det mest förbjudna leder till att flickorna inte klarar sina studier. Det mest förbjudna kan vara incest, men det kan också vara långvarig, gradvis nedbrytning av offer som till sist inte får leva. En skitig, svart, simpel, billig avundsjuka.

Vem speglar sig så vidrigt i barnen och deras framtid, vem var så avundsjuk på en lovande ung musiker och vem var så innerligt trött på att ingen förstod ett smack om moms? Vem var det?

Vad säger momsskriften? Vad säger det avbrutna pianolärandet? Vad betyder det att O bryskt griper in så att M aldrig kommer att återvända till pianospelet? Varför ändar han barnets liv? Varför?

Svaren finns inom den som hängde sig i trappen, så fruktansvärt besviken på sitt öde. En momsexpert som ville bli världsberömd musiker. Så har han nu fått en dotter som visar sig ha talangen, men hon tar inte vara på den. Som han skulle ha gjort! Å, drömmar! Om världens applåder. Himmelskt pianospel. Inteförsöka förklara för idioter vad moms är...

Varför slutade O spela, varför tog han inte den öppna vägen som musikaliskt underbarn? Vad tyckte föräldrarna om hans musikintresse? Fick han inte spela, måste han bli jurist? Var musiken inget att satsa på? Kan det vara att han själv inte tyckte att han dög? Perfektionskrav? Prestationskrav? Var det detta som knäckte familjen? Tror inte det. Momsskriften var allt annat än perfekt. Den var ett slarvigt hafsverk.

Tror att massmorden grundar sig i en väldigt simpel, men djup avundsjuka och besvikelse på livet. O var till döden trött på sina livsval. Han saknade livskvalitet, absolut. Han drömde om ett annat liv, han hade missbedömt att han måste leva sitt liv med två döttrar som inte vill lyda, en fru som var missnöjd och ett skittråkigt jobb, där han inte fick den uppskattning han förtjänade. (Orättvist behandlad, enligt kollegan, av livet...)
Senast redigerad av rappytt 2018-05-18 kl. 19:08.
Citera
2018-05-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, en deppig unge lär knappast knäcka två vuxna individer.

Hur jag än vrider och vänder på detta får jag det att morden grundas i det allra mest förbjudna, som måste mörkas. Det mest förbjudna leder till att flickorna inte klarar sina studier. Det mest förbjudna kan vara incest, men också långvarig, gradvis nedbrytning av offer som till sist inte får leva. Vem speglar sig så vidrigt i barnen och deras framtid, vem var så avundsjuk på en lovande ung musiker och vem var så innerligt trött på att ingen förstod ett smack om moms? Vem var det?

Vad säger momsskriften? Vad säger det avbrutna pianolärandet? Vad säger det att O bryskt säger till pianofröken att M aldrig kommer att återvända, för att hon är sjuk? Varför ändar han barnets liv? Varför? Svaren finns inom den som hängde sig i trappen, så fruktansvärt besviken på sitt öde. En momsexpert som ville bli världsberömd musiker. Så har han nu fått en dotter som visar sig ha talangen, men hon tar inte vara på den. Som han skulle ha gjort! Å, drömmar! Om världens applåder. Himmelskt pianospel. Inte sitta i en momskammare och försöka förklara för idioter vad moms är...
Japp. Oskar mördade sin familj för att Moa var skitdålig på piano och inte ville knulla. Bra teori! Glöm aldrig Moa och Agnes!
Citera
2018-05-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Angående att "hålla masken" en tid inför flickorna: det här med att morden planlades i höstas, varifrån kommer den uppgiften egentligen? Det är knappast något som sägs i förtroende till någon som sedan lämnat uppgiften i tråden. Då står det rimligen att finna i det omtalade meddelandet som lämnades. Varför? För att snygga till eftermälet? Effekten blir nog inte riktigt så stor som önskat i och med att flickorna är döda.
Jag ser inte någon poäng i det.

Är här någon i tråden som har en snitsig förklaring?

Detta skrev Stehliz 1/5

"Att det skulle vara planerat sedan i höstas skrev jag för flera veckor sen att jag hade fått berättat för mig från två olika nära vänner till familjen så jag blir förvånad över att flera blir så överraskade över den uppgiften nu. Jag skrev också att det var ett kort brev och att det utöver informationen som polisen gett stod att det var planerat sedan i höstas."
Citera
2018-05-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Japp. Oskar mördade sin familj för att Moa var skitdålig på piano och inte ville knulla. Bra teori! Glöm aldrig Moa och Agnes!

Nej, det är djupare än så. Incest behöver det inte vara. Läs inlägget igen, mindre fyrkantigt. Det handlar inte heller om vilken kvalitet Moa levererade på pianospelet. Varför har du så svårt att läsa inlägg, vad är det hos dig som brinner i huvudet? Kan det vara så att dessa mord påminner dig om att du också är missnöjd med ditt liv? Det spelar ingen roll. Min tro är att O var en djupt störd narcissist, en psykopat. Annars hade han aldrig kunnat mörda sina barn. Han var inte sjuk. Han var ond och avundsjuk. Alla måste dö, för att han var missnöjd. Svinaktigt.
Senast redigerad av rappytt 2018-05-18 kl. 19:13.
Citera
2018-05-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta skrev Stehliz 1/5

"Att det skulle vara planerat sedan i höstas skrev jag för flera veckor sen att jag hade fått berättat för mig från två olika nära vänner till familjen så jag blir förvånad över att flera blir så överraskade över den uppgiften nu. Jag skrev också att det var ett kort brev och att det utöver informationen som polisen gett stod att det var planerat sedan i höstas."

Ja, O var en ond djävel. Riktigt ond! Det är svårt att se och ta till sig.
Citera
2018-05-18, 19:14
Avslutad
Tänkte på det här med testamente som var den stora frågan för några sidor sen.
Det kan ju ha vart en önskan om hur deras tillhörigheter skulle fördelas.

Om min mor skulle efterlämna en lapp (testamente, även obevittnat) om hur hon ville ge bort sina tillgångar till exv Barncancerfonden så skulle ju inte jag motsätta mig det.

Om hon däremot, gud förbjude, skulle vilja ge bort allt till Sd så vetef-n
Citera
2018-05-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ja. Du missade motivet "incest". Varför utelämnade du det medvetet? Det blir intressant i detta fall eftersom du tar bort det som de flesta tycker är absolut värst, något som många skulle vilja dölja till varje pris...

Citat:
Nej, det är djupare än så. Incest behöver det inte vara. Läs inlägget igen, mindre fyrkantigt. Det handlar inte heller om vilken kvalitet Moa levererade på pianospelet. Varför har du så svårt att läsa inlägg, vad är det hos dig som brinner i huvudet? Kan det vara så att dessa mord påminner dig om att du också är missnöjd med ditt liv? Det spelar ingen roll. Min tro är att O var en djupt störd narcissist, en psykopat. Annars hade han aldrig kunnat mörda sina barn. Han var inte sjuk. Han var ond och avundsjuk. Alla måste dö, för att han var missnöjd. Svinaktigt.
Jag trodde nästan helt säkert att du menade att Oskar knullade med sina döttrar. Men det låter kanske lite otrevligare än att kalla det för incest. Men det är en teori som du har drivit genom hela tråden. Backar du när man kallar det för vad det är?
Citera
2018-05-18, 19:22
Medlem
Citat:
Vad var han missnöjd med?
Citera
2018-05-18, 19:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Ok, men då blir ditt svar till Armstark lite svårförståeligt. Vad är likheterna mellan sällskapsspel och patologiskt spelberoende av hasardspel som kan leda till skuldsättning och konkurs?
Intresset för allehanda intellektuella spel kan ha funnits i ungdomen och utvecklats till ett spelberoende så småningom.
...//...
Citat:
50% av alla barn med NPF uppfyller även kriterierna för trotssyndrom eller uppförandestörning, varför det är vanskligt att dra några säkra slutsatser utifrån dina erfarenheter. Därför är forskning bra som kan differentiera mellan olika symtom och de beteenden de genererar. Risken är annars att man börjar agera utifrån felaktiga slutsatser. Inget som är bra om man tar hand om barn i svårigheter.
Forskning hämtad direkt från google ser jag. Irrelevant för frågan om varför O kan ha använt mössa inomhus sista året. En text som heller inte motsäger det faktum att barn och vuxna med auditiv känslighet har god hjälp av mössa, keps, hörselkåpor etc.
Min personliga erfarenhet? Kanske, kanske inte; oväsentligt. Allmänbildning skulle jag vilja kalla det.
Citera
2018-05-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ja, O var en ond djävel. Riktigt ond! Det är svårt att se och ta till sig.

Information fanns i ett gemensamt brev underskrivet av båda föräldrarna.
Citera
2018-05-18, 19:25
Medlem
Citat:
Tror inte det. Det är nog ett klassiskt våldsbrott detta, utfört av en helt galen man. Barn och hustru hölls på mattan tills de dog. Fru och döttrar utövade kanske passiv aggressivitet. De vägrade delta.

O var jurist i rakt nedstigande led. Det skulle döttrarna också bli. Minsann! Om de ville något annat? Det får vi aldrig veta...

Tror också mer på ett ”klassiskt våldsbrott” än något annat. Men är verkligen osäker angående de bakomliggande orsaker. Tror inte på trots av någon. Är man som O en hängiven mentor och lärare så är det en stor chans att man vill utöver det mentorskapet också över sina barn. Momsboken talar för det. Och man kan nå mycket långt med den ambitionen - särskild om flickorna var mottagliga och intelligente (allt som rektorn och Elli09 skriver talar för det). Man kan följa ett helt eget utbildningsprogram, läser tjocka böcker till exempel - utan protest.

Vet ej om barnen blev trötta därför att det blev för mycket eller kraven för höga eller om det var en tonårströtthet. M har ju inte beskrivits av någon som trött egentligen.

Men någonstans havererade projektet. Varför? En kränkning, en inkomptens, en mangel på anerkänning? Men inte på grund av döttrarnas trötthet eller trots, tror jag. Var han rädd att bli avslöjad när barnen gick i skolan igen. Att barnen inte var så sjuka? Men på något sätt bör en tillfrisknad också kunnat förklarats. Undrar var O och A var när de sågs sist. En läkarbesök, ett sista försök att förhindra att A börjar i skolan igen efter lovet med att få ett nytt läkarintyg?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-05-18 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in