2018-05-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Så du tror faktiskt på allvar att Sifo registrerar 3,9 procent fler SD-väljare den här månaden jämfört med förra, och inte att Sifo är rädda för att ligga kvar på en för låg nivå när facit kommer om några månader?
Det är ju en hel jättelavin av väljare som på en månad helt plötsligt finner SD vara det bästa på jorden. Jag tror inte heller att det är så, snarare kanske att det är flera slumpfaktorer som samverkar, och möjligen att Sifo känner en liten press oro att de kanske legat lite för lågt.. Eller inte, vem vet. Nöjd, vilket som.
2018-05-18, 17:41
Medlem
Skall man gå på SIFOs siffror,vilket man naturligtvis inte skall,så finns det alla förutsättningar för en majoritet för konstiga konstellationen SD+M+KD...förutsatt KDs sedvanliga valspurt som resulterar i näsan över fyra procent.

Läget är överhuvudtaget mycket vanskligt rent maktpolitiskt sett.
Spännande tider väntar i det nya spännande Sverige.
2018-05-18, 17:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Sifo alltså helt plötsligt SD 4% upp
Vänta till Augusti då sänker Sifo SD:s siffror agendan måste hållas

Har SD någonsin ökat med så mycket som 3,9% mellan två mätningar hos SIFO? Haha...

Jag tror att alla får ta och lugna ned sig lite! Även om SD ökar för tillfället och naturligtvis har mycket högre stöd än de flesta mätningar visar, så ska man nog inte tro att just denna ökning är verklig. SIFO korrigerar sig.

Dock intressant att både Mp, V och C går riktigt dåligt. 8,1% för C är ju rena katastrofen sett till vilket stöd de tidigare haft. Att väljarna redan innan sommaren flyr sossarna och går direkt till S och M är också intressant.
2018-05-18, 17:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så du tror faktiskt på allvar att Sifo registrerar 3,9 procent fler SD-väljare den här månaden jämfört med förra, och inte att Sifo är rädda för att ligga kvar på en för låg nivå när facit kommer om några månader?
Självklart börjar skruvandet, precis som jag förutspått sedan lång tid tillbaka. Vi får nog se det som ett tecken på att SD ligger en bra bit över de redovisade snittsiffrorna i poll of polls. Nu rycker man plåstret för att kunna skruva lite försiktigt tills sluttampen.
2018-05-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Huh? Jag tar inga telefondominerade undersökningar på allvar eftersom svarsviljan bland SD är som den är. Vi är alla överens om att SD sannolikt är underskattade i såna. Enda skillnaden mellan mig och foliepaketen består i att jag inte tror det är uppsåtligt medan de tror, tja, listan kan göras längre än New Yorks telefonkatalog.

Hallå sarkasm? Jag tror att 1) SD är underskattade i de lägsta mätningarna, samt 2) att det inte finns några lömska konspirationer bakom det. Kan däremot inte låta bli att häckla teorin om “uppjustering” för att den tar priset genom att vara lite sådär extrasaltat “ogenomtänkt” för att uttrycka det diplomatiskt. Jag menar... alla konspirationsteorier har en talande tendens att ständigt justeras för att passa in, men detta är en annan nivå.
Då är jag helt med dig! Sarkasmen kan bli übertydlig ibland och slå över. Jag är lite tvärtom, arg som ett bi IRL, men tonar ner lite när jag skriver. Hoppas jag.

Hur som helst, din vackert dansande målarpensel till tangentbord vill jag även fortsättningsvis se här.
Gärna mer subtil, ehuru populasen ändå inte ser skillnad på en roller eller en minkhårs-pensel... 😊
2018-05-18, 17:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har SD någonsin ökat med så mycket som 3,9% mellan två mätningar hos SIFO? Jag tror att alla får ta och lugna ned sig lite. Även om SD ökar för tillfället och naturligtvis har mycket högre stöd än de flesta mätningar visar, så ska man nog inte tro att just denna ökning är verklig. SIFO korrigerar sig.

Dock intressant att både Mp, V och C går riktigt dåligt. 8,1% för C är ju rena katastrofen sett till vilket stöd de tidigare haft. Att väljarna redan innan sommaren flyr sossarna och går direkt till S och M är också intressant.
Det är en korrigering som du skriver för att Sifo inte skall vara helt offside när upploppet startar.
2018-05-18, 17:49
Medlem
Det som flera inklusive undertecknad sagt sen ett bra tag tillbaka - inte behöver man vara statsvetare eller opinionsexpert för dessa så självklara tendenser. Jag upprepar mig nu men det är så gott som ett faktum att socialdemokratin är i upplösning, LO o betongsossarna... tyvärr, verkligheten är en annan nu ,det blir 20 - 22% i september R I P
2018-05-18, 17:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Detta undersökning berör endast kommunalvalet i Göteborg. SD har historiskt sett alltid fått lägre resultat i kommunalvalen än vad de har fått i riksdagsvalet, vilket inte är så konstigt med tanke på att kommunerna har mycket lite (om ens något) att säga till om i invandringspolitiken.

Med detta sagt så måste jag tillägga att jag än idag skrattar åt de som 2006 röstade M i riksdagsvalet och SD kommunalvalet.
Dessutom handlar det om proteströster mot Västlänken. Demokraternas stöd beror i princip enbart på VL.
2018-05-18, 17:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Det som flera inklusive undertecknad sagt sen ett bra tag tillbaka - inte behöver man vara statsvetare eller opinionsexpert för dessa så självklara tendenser. Jag upprepar mig nu men det är så gott som ett faktum att socialdemokratin är i upplösning, LO o betongsossarna... tyvärr, verkligheten är en annan nu ,det blir 20 - 22% i september R I P

Och i så fall är det inte ens säkert att S blir största parti. Hur overkligt det än kan låta så kan det bli som så att SD blir störst redan i höstens val.
2018-05-18, 17:54
Medlem
Citat:
“Rädda”? Men herregud, vad tror du att Sifo är? En liten uppstickare som står med bedjande ögon och mössan i hand och vill vara alla till lags? Att väljarbarometern är nåt slags livsviktigt examensprov för dem? De omsätter en halv miljard/år och kan köpa alla andra OI och göra deras anställda till butlers. Tror du deras renommé hänger på en jävla väljarbarometer? Dess enda funktion är att namnet Sifo ska synas regelbundet. Sen kan mätningen vara en påse navelludd eller en trasig lampa. De var näst sämst förra valet. Detta bekymrade av omsättningen efter 2014 att döma exakt noll kunder. Ingen, precis ingen som anlitar Sifo sitter med anteckningsblock på valnatten runt ett sammanträdesbord, tittar på varandra bekymrat och säger “det blir ingen förlängning av kontraktet”.

Hur tänker man ens tanken att en aktör med agenda att sabotera för SD skulle lägga upp det på ett sådant sätt att resultatet blir att SD vrål-ökar i mätningarna under valspurten? Och hur kan den tanken komma från samma personer som också tror på en bandwagoneffekt dvs ökning ger ökning som ger ökning? You couldn’t make this shit up! Eller jo, förresten, det finns en, om än långsökt, möjlighet till att båda dessa motsatta resonemang kommer upp i samma huvuden. Det är för att helgardera så att konspirationsteorin aldrig ska kunna dö. Om SD ökar, konspiration, om SD minskar, konspiration. Som att det var det viktiga, som att utan konspirationsteori går man näck på stan. OK, men då är jag väl nudist. Funkar det? För det hindrar liksom ingen annan att fortsätta tro exakt vad de vill. Inklusive att opinionsmätningar inte ens är mätningar utan kommer direkt ur en kran som nån vrider på. Bara jag slipper tvingas tro på det.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-18 kl. 18:03.
2018-05-18, 17:55
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har SD någonsin ökat med så mycket som 3,9% mellan två mätningar hos SIFO? Haha...
Jag tror aldrig att det hänt att ett parti har ökat så mycket mellan två månadsmätningar i något institut tidigare.

Varför skulle någon vilja rösta på de nyblivna "rasisterna" S och M, gällande invandringspolitiken, när de kan rösta på "originalrassarna"?
2018-05-18, 17:58
Medlem
8711s avatar
Sifo-chock! Satan i gatan! Här gissar man på en stor ökning till 16%, så blir det 19%!!

Sifo, maj:

SD 18,7% (+3,9)

ENORM ökning för Sverigedemokraterna i maj månads Sifo-mätning! Man har trots det en bit kvar för att inte underskatta Sverigedemokraterna kraftigt ännu en gång, vilket säger mycket om hur starkt Sverigedemokraterna går just nu! För första gången över 200.000 gilla på Facebook, för första gången över 30.000 medlemmar, en ökning i Stockholm gällande medlemmar dom senaste åren från klart under 1000 medlemmar till idag mellan 3000-4000 medlemmar. Det fullkomligen väller in medlemsansökningar och kandidater. #SD2018!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in