2018-05-18, 16:54
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så var det, och att familjen ägnade kvällarna åt sällskapsspel som backgammon var för att dämpa suget efter nätpoker. Synd att han inte gick med i nåt bridgesällskap, då kanske familjen skulle varit vid liv idag. Glöm aldrig Agnes och Moa!

Ja det måste ju vara bättre och skönare att spela sällskapsspel med grabbarna över en öl eller två nån gång då och då. Eller det vet ju inte jag för jag är ingen karl. Jag gissar bara. Det hade kanske gjort O lyckligare. Samt lite kubb med barnen och H i trädgården, och fått sig lite frisk luft. De hade alla förutsättningar för ett bra liv.
Citera
2018-05-18, 16:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Syftade Rockkungen verkligen på sällskapsspel när han pratade om att Oskar led av spelmissbruk?
Nej, såklart inte. Dessa två uppgifter om "spel" är de enda som har delgivits tråden.
Citat:
Jag har personligen märkt att skalliga vuxna män ofta har keps eller mössa på sig. Jag tror att en del har det för att skydda det nakna huvudet mot sol, regn eller kyla, en del för att de inte finner sin huvudform attraktiv och vill dölja den genom att ha på något som täcker huvudskålen. Jag har dock inga källor till detta utöver min egen erfarenhet.
Se tidigare inlägg av Missan27 som beskriver O med mössa inomhus.
Citat:
Om du har källor på att skolbarn med NP-diagnoser har keps eller mössa på sig inomhus oftare än andra, är jag intresserad av det också. Gärna där man har korsvaliderat studien med det allmänna gränsöverskridande beteendet de uppvisar, för att urskilja att det verkligen handlar om att dämpa auditiv perception och inte ren trots.
Om du i någon mån har erfarenhet av diagnoser så vet du att det är vanligt förekommande i skolåldern. Ren trots? Ett påstående/uppfattning som grundar sig i fördomar och okunskap, som jag ser det. Jag vet egentligen inte vad du vill säga med "ren trots" då barn, liksom vuxna, gör sitt bästa. Barn med NPF-problematik föredrar mössa lr keps i miljöer där de har svårigheter att sortera intryck. Ganska logiskt, eller hur?
Citera
2018-05-18, 17:31
Medlem
Ni som tror att det kan handla om Folie ā Deux eller shared psychotic disorder: vem tror ni var den dominante parten i detta då? Och vem var involverad i detta, O och H, eller O och A eller O och båda barnen eller H och barnen eller alla fyra?

http://www.minddisorders.com/Py-Z/Shared-psychotic-disorder.html

Verkar ju att det gå att behandla med att separera de som är involverad och att ge anti-depressiva.
Jag tror om en eller båda föräldrar hade fått en psykiatriskt behandling (oavsett om det var någon shared psychotic disorder eller ej) hade detta inte hänt. Istället försökte man att få behandling för barnen - i alla fall i viss omfattning.
Citera
2018-05-18, 17:41
Medlem
Döttrarna kanske inte orkade med skolan på grund av Os krav på dem? M slutade spela piano kanske av samma anledning. Bevis finns i form av att hon sa till spelfröken att O klagade på hennes spel och att hon därför inte ville öva. Detta kanske flickorna även applicerade på skolarbetet. De skolvägrade?
BUP hittade inga fel på barnen enligt rykten. Skolan hittade inte heller några fel (sant och bekräftat). Problemen fanns inne i familjen. Skolan visste. Jag anser att någon kunde anmäla skolan i efterhand.

Om skolan skött sitt arbete och tagit sitt ansvar hade barnen levt idag, om föräldrarna inte hunnit mörda dem innan dess. Kanske kontrollfreaket O. Han sabbade lusten att spela piano, kanske även lusten att "lära" och barnen orkade inte med hans rabiata krav.

När barnen blev "trötta" (skolvägrade) fick O panik. Han var inte riktigt klok! Kan vi enas om det? Han behöver inte ha varit speciellt sjuk, bara totalt knäpp. En knäppis som gått under radarn. Skolan såg, men orkade inte ta striden med honom... inte förrän pengarna tog slut för hemundervisningen. Det var budgetskäl som ledde till tragedin indirekt.
Citera
2018-05-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ni som tror att det kan handla om Folie ā Deux eller shared psychotic disorder: vem tror ni var den dominante parten i detta då? Och vem var involverad i detta, O och H, eller O och A eller O och båda barnen eller H och barnen eller alla fyra?

Verkar ju att det gå att behandla med att separera de som är involverad och att ge anti-depressiva.
Jag tror om en eller båda föräldrar hade fått en psykiatriskt behandling (oavsett om det var någon shared psychotic disorder eller ej) hade detta inte hänt. Istället försökte man att få behandling för barnen - i alla fall i viss omfattning.

Tror inte det. Det är nog ett klassiskt våldsbrott detta, utfört av en helt galen man. Barn och hustru hölls på mattan tills de dog. Fru och döttrar utövade kanske passiv aggressivitet. De vägrade delta.

O var jurist i rakt nedstigande led. Det skulle döttrarna också bli. Minsann! Om de ville något annat? Det får vi aldrig veta...
Senast redigerad av rappytt 2018-05-18 kl. 17:44.
Citera
2018-05-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Döttrarna kanske inte orkade med skolan på grund av Os krav på dem? M slutade spela piano kanske av samma anledning. Bevis finns i form av att hon sa till spelfröken att O klagade på hennes spel och att hon därför inte ville öva. Detta kanske flickorna även applicerade på skolarbetet. De skolvägrade?
BUP hittade inga fel på barnen enligt rykten. Skolan hittade inte heller några fel (sant och bekräftat). Problemen fanns inne i familjen. Skolan visste. Jag anser att någon kunde anmäla skolan i efterhand.

Om skolan skött sitt arbete och tagit sitt ansvar hade barnen levt idag, om föräldrarna inte hunnit mörda dem innan dess. Kanske kontrollfreaket O. Han sabbade lusten att spela piano, kanske även lusten att "lära" och barnen orkade inte med ...

Jamän anmäl själv då!
Citera
2018-05-18, 18:11
Medlem
När det gäller Folie ā deux känner jag till detta fall med de svenska tvillingarna som är världsberömt:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson

Jag såg en gång ett program (googla "Madness in the fast lane" så ser ni det) där man såg hur de rusade ut mitt i trafiken på motorvägen och nästan fick oanade krafter. Ingen kunde missta sig att de var väldigt sjuka psykiskt.
Senast redigerad av Zebrima 2018-05-18 kl. 18:12. Anledning: Felstavat
Citera
2018-05-18, 18:12
Medlem
MacEbolas avatar
Angående att "hålla masken" en tid inför flickorna: det här med att morden planlades i höstas, varifrån kommer den uppgiften egentligen? Det är knappast något som sägs i förtroende till någon som sedan lämnat uppgiften i tråden. Då står det rimligen att finna i det omtalade meddelandet som lämnades. Varför? För att snygga till eftermälet? Effekten blir nog inte riktigt så stor som önskat i och med att flickorna är döda.
Jag ser inte någon poäng i det.

Är här någon i tråden som har en snitsig förklaring?
Citera
2018-05-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

OM det rör sig om detta tror jag att Agnes var delaktig i det, om inte drivande så den som påverkades. Kanske blev hon deprimerad över flytten till Skåne och trivdes aldrig i den nya klassen och det var så allt började. Någon skrev att allt började och slutade med Agnes. Oförklarlig trötthet mm kan ha varit så som hennes depression manifesterade sig. Kanske har Moa på sikt påverkats av systerns mående också. Ni kommer ihåg Moa skrev att hon pratade med träd och frågade sig om hon var galen? När skrev hon detta?

Någon skrev också tidigt att ett eller båda barnen drabbats av OCD och det kan ju hänga ihop med någon form av psykisk ohälsa eller lindrigare vanföreställningar tänker jag.

Att minst en av föräldrarna var påverkade psykiskt (på ett sätt som var skadligt för barnen) det är i alla fall ett som är säkert. Denna förälder (eller båda föräldrarna) har säkerligen påverkat barnens mående också. Psykisk ohälsa och depression tenderar nog ofta att smitta av sig och göra omgivningen och anhöriga trötta, uppgivna, oroliga, utbrända. Därmed inte sagt att de blir så pass psykiskt sjuka att det går så illa som i detta fall.
Senast redigerad av Zebrima 2018-05-18 kl. 18:30.
Citera
2018-05-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Angående att "hålla masken" en tid inför flickorna: det här med att morden planlades i höstas, varifrån kommer den uppgiften egentligen? Det är knappast något som sägs i förtroende till någon som sedan lämnat uppgiften i tråden. Då står det rimligen att finna i det omtalade meddelandet som lämnades. Varför? För att snygga till eftermälet? Effekten blir nog inte riktigt så stor som önskat i och med att flickorna är döda.
Jag ser inte någon poäng i det.

Är här någon i tråden som har en snitsig förklaring?

Jag undrar samma! Det enda jag kan lägga fram som teori skulle vara att det är ett knepigt sätt att få något överilat att se mer rationellt ut? Om Oskar tappade det, och dödade barnen och skadade/sen mördade Hanna, men lyckades pressa Hanna till att skriva brevet och ta på sig delad skuld tex. Men det har ju också florerat massa uppgifter om att Hanna var den pådrivande parten. Den uppgiften skulle jag också vilja ha en källa till. Hur kan det avgöras och av vem?
Citera
2018-05-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
OM det rör sig om detta tror jag att Agnes var delaktig i det, om inte drivande så den som påverkades. Kanske blev hon deprimerad över flytten till Skåne och trivdes aldrig i den nya klassen och det var så allt började. Någon skrev att allt började och slutade med Agnes. Oförklarlig trötthet mm kan ha varit så som hennes depression manifesterade sig. Kanske har Moa på sikt påverkats av systerns mående också. Ni kommer ihåg Moa skrev att hon pratade med träd och frågade sig om hon var galen? När skrev hon detta?

Någon skrev också tidigt att ett eller båda barnen drabbats av OCD och det kan ju hänga ihop med någon form av psykisk ohälsa eller lindrigare vanföreställningar tänker jag.

Att minst en av föräldrarna var påverkade psykiskt (på ett sätt som var skadligt för barnen) det är i alla fall ett som är säkert. Denna förälder (eller båda föräldrarna) har säkerligen påverkat barnens mående också. Psykisk ohälsa och depression tenderar nog ofta att smitta av sig och göra omgivningen och anhöriga trötta, uppgivna, oroliga, utbrända. Därmed inte sagt att de blir så pass psykiskt sjuka att det går så illa som i detta fall.

Ja, jag ser också hur en sådan relation skulle ha kunnat utvecklas mellan A och någon av föräldrarna. Sen drogs de andra två med ner i det svarta hålet.
Citera
2018-05-18, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, såklart inte. Dessa två uppgifter om "spel" är de enda som har delgivits tråden.
Ok, men då blir ditt svar till Armstark lite svårförståeligt. Vad är likheterna mellan sällskapsspel och patologiskt spelberoende av hasardspel som kan leda till skuldsättning och konkurs?

Citat:
Se tidigare inlägg av Missan27 som beskriver O med mössa inomhus.
Om du i någon mån har erfarenhet av diagnoser så vet du att det är vanligt förekommande i skolåldern.
Så det är lite som för mig med medelålders män i mössa eller keps - egen erfarenhet.
Citat:
Ren trots? Ett påstående/uppfattning som grundar sig i fördomar och okunskap, som jag ser det. Jag vet egentligen inte vad du vill säga med "ren trots" då barn, liksom vuxna, gör sitt bästa. Barn med NPF-problematik föredrar mössa lr keps i miljöer där de har svårigheter att sortera intryck. Ganska logiskt, eller hur?
50% av alla barn med NPF uppfyller även kriterierna för trotssyndrom eller uppförandestörning, varför det är vanskligt att dra några säkra slutsatser utifrån dina erfarenheter. Därför är forskning bra som kan differentiera mellan olika symtom och de beteenden de genererar. Risken är annars att man börjar agera utifrån felaktiga slutsatser. Inget som är bra om man tar hand om barn i svårigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in