2018-05-18, 07:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolsyratkaffe123
Att C växt är riktigt deprimerande...

Tycker du ska se det positiva i att invandringskramarna samlas i så få partier som möjligt i stället för att dominera i 7 partier. Alliansen kan snart vara död och då gäller det att isolera C. Efter Stefans utspel har jag svårt att tänka mig S och C samarbete i någon som helst form.

De politiska landskapet kan var helt omstöpt efter valet. Mp L och Kd borta ur bilden. V och C kan då bli invandringsvänliga partier till höger respektive till vänster om de som regera Sverige, S, Sd, M!

Att S och M gör upp om invandringspolitiken är Annies värsta mardröm för då får hon inte vara med och lägga näbben i blöt. Hon tror fortfarande hon kan styra M i alliansen men hon och monstret Johanna Jönsson är mycket oroliga att förlora sin makt. Men alliansen utan Kd är död de får mindre än 30% och är inget regeringsalternativ.
2018-05-18, 07:47
Medlem
Citat:
Som synes i YouGovs nedbrytning per grupp är boven i dramat millennials.
Åldersgruppen 18-34 har 16,7% stöd för C. För 34-55 och 55+ ligger det på 6,8% resp 8,5%.
Även mellan könen råder snedfördelning (11,9 kvinnor 8,5 män) men den är mycket mindre än åldersgrupperna. Flytta åldersgränsen till 35 och C sjunker genast till c:a 7,5.
2018-05-18, 09:13
Medlem
Separatistens avatar
Citat:

Det fina är att de tar röster från MP så de åker ut, detta är ALs mål och märks tydligt i hennes debatter. "Vi är ett ritkgit miljöparti" osv.

Men C tar även väljare från M som gillar flyktingar. Ju mindre M desto bättre, tycker jag, eftersom de ändå helhjärtat stödjer Vänsterpartiet i skattefrågor.
2018-05-18, 12:44
Medlem
kväll kommer en fejkad opinionsmätning från SIFO.

Beviset på att den är fejkad= Jag kan förutspå hela mätningen samt ordern bakom.

Det kommer vara vara väldigt små förändringar.

S kommer tappa 0,3-0,4 %
M Kommer tappa detsamma.
C och SD kommer öka marginellt.

Detta är order från S(ifo) ledningen. Gör så att det ser stabilt ut men fejka det bra.

I övrigt är det panik hos S och Sifo.

Verkligheten såg vi i Metro i veckan. YOUGOV
SD är Sveriges största parti.
2018-05-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
kväll kommer en fejkad opinionsmätning från SIFO.

Beviset på att den är fejkad= Jag kan förutspå hela mätningen samt ordern bakom.

Det kommer vara vara väldigt små förändringar.

S kommer tappa 0,3-0,4 %
M Kommer tappa detsamma.
C och SD kommer öka marginellt.

Detta är order från S(ifo) ledningen. Gör så att det ser stabilt ut men fejka det bra.

I övrigt är det panik hos S och Sifo.

Verkligheten såg vi i Metro i veckan. YOUGOV
SD är Sveriges största parti.

Berätta mer om paniken hos S och annorstädes. Vi älskar att höra om denna panik. Gärna ögonvittnesskildringar, tack!
2018-05-18, 14:58
Medlem
Jag tror att S kan komma att tappa en hel del nu när oljepriserna sticker, dyrare bensin gillar inte arbetarna.
2018-05-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tycker du ska se det positiva i att invandringskramarna samlas i så få partier som möjligt i stället för att dominera i 7 partier. Alliansen kan snart vara död och då gäller det att isolera C. Efter Stefans utspel har jag svårt att tänka mig S och C samarbete i någon som helst form.

De politiska landskapet kan var helt omstöpt efter valet. Mp L och Kd borta ur bilden. V och C kan då bli invandringsvänliga partier till höger respektive till vänster om de som regera Sverige, S, Sd, M!

Att S och M gör upp om invandringspolitiken är Annies värsta mardröm för då får hon inte vara med och lägga näbben i blöt. Hon tror fortfarande hon kan styra M i alliansen men hon och monstret Johanna Jönsson är mycket oroliga att förlora sin makt. Men alliansen utan Kd är död de får mindre än 30% och är inget regeringsalternativ.

Ar du inte lite väl optimistisk nu va?

Tidningarna har börjat köra miljöreportage nu (MP), och Majoren vet hur man kör en populistisk valrörelse (FP). Detta borde räcka för båda dessa upp till 4.1%.

För KD blir det värre; inte ens Karl Bertssons populism räcker för KD ser det ut som.
2018-05-18, 17:11
Medlem
Gizurs avatar
SvD/SIFO: Historiskt lågt stöd för S – SD ökar stort

https://www.svd.se/svd-sifo-historiskt-lagt-stod-for-s--sd-okar-stort

S fortsätter sin färd nedåt i opinionen, föga förvånande. I nuläget ser jag endast tre siffror i artikeln, möjligt att de delat upp sin nyhet i flera för att maximera antalet klick. (alternativt är jag blind)

S: 25,2 (-3% sedan förra mätningen)
SD: 18,7 (+3,9)
C: 8,1 (-1,6)
2018-05-18, 17:20
Medlem
I GP ser man alla partier i Sifos senaste.

S: 25,2
M. 23,6
SD: 18,7
V: 9,3
C: 8,1
L:4,8
MP: 4,0
KD: 3,5
FI: 1,6
Övriga: 1,3

Näst högsta för SD och tredje sämsta för S (i Sifo) någonsin. S tappar till både SD och M. C klart ner efter afganamnestin.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/gp-sifo-v%C3%A4ljarflykt-fr%C3%A5n-s-sd-samlar-p%C3%A5-sig-starkt-st%C3%B6d-inf%C3%B6r-valet-1.60715 81
2018-05-18, 17:23
Medlem
Gizurs avatar
Här fanns hela mätningen:
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-maj-2018

(med kommentarer till den för respektive parti)
2018-05-18, 17:26
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
I GP ser man alla partier i Sifos senaste.

S: 25,2
M. 23,6
SD: 18,7
V: 9,3
C: 8,1
L:4,8
MP: 4,0
KD: 3,5
FI: 1,6
Övriga: 1,3

Näst högsta för SD och tredje sämsta för S (i Sifo) någonsin. S tappar till både SD och M. C klart ner efter afganamnestin.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/gp-sifo-v%C3%A4ljarflykt-fr%C3%A5n-s-sd-samlar-p%C3%A5-sig-starkt-st%C3%B6d-inf%C3%B6r-valet-1.60715 81
Jag undrar om en regeringskonstellation någonsin uppmätt så lågt stöd som nu, det förefaller osannolikt.
Regeringspartierna ligger nu på 29,2 % enligt SIFO.
2018-05-18, 17:27
Medlem
fernebos avatar
Hoppsan i helvetet! Har SD någonsin ökat så mycket som 3,9% mellan två mätningar? Frågan är väl om det ens är rimligt med en så kraftig tillströmning eller bara en korrigering? Vi närmar oss valet och SIFO vill väl inte tabba sig så grovt som de gjorde 2014.

Annars säger ju rubriken allt:

Citat:
GP/Sifo: Väljarflykt från S – SD samlar på sig starkt stöd inför valet

Citat:
– Det intressanta är att vi inte ser en ökad övergång till Vänsterpartiet sett till det som har hänt i S migrationspolitik, konstaterar Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.

Resultatet är att Socialdemokraterna har den tredje lägsta noteringen någonsin i en mätning av Sifo, och att Sverigedemokraterna har den näst högsta genom tiderna.

Den senare har ökat med 3.9 procentenheter och hade i dag fått 18.7 procent av väljarstödet.

Sossarna är illa ute. Deras väljare drar alltså både till SD och M. Intressant att notera är också C är på väg ner mot samma låga siffror de fick i förra valet. 8,1% är inte så imponerande när de varit uppe på 12-13%. Jag misstänker att stödet för deras migrationspolitik trots allt är rätt begränsat. Överhuvudtaget så går ju Både Mp, V och C dåligt. Det säger ju en del om läget..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in