Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Massavhopp vore dock räddningen för partiet tror jag. De "lättkränkta" som sticker till (V) lär ju knappast få med sig några väljare. Snarare räddar de ju enbart riksdagsplatserna för de som stannar i (S) och minskar då behovet av att smutskasta partikamraterna för att säkra den egna platsen.
Fast situationen i Muteborg har väldigt lite med migrationsfiaskot att göra och desto mer med motståndet mot västlänken. Det är givetvis välkommet att (S) kollapsar där också men man kan tyvärr inte se det som en förlaga till ett liknande ras nationellt. Siffrorna för (S) till riksdagsvalet blir nog betydligt bättre än kommunsiffrorna tyvärr.
Man kan ju alltid hoppas dock

Själv har jag inte gett upp hoppet om fullständigt PASOKifiering och att de slutar på ensiffrigt och blir mindre än (V). Även om jag inser att det är önsketänkande...
Edit: Sara Karlsson som nämns som en rakryggad person som hoppar av och lämnar sin riksdagsplats när hon inte längre kan stå för värderingarna sitter visserligen i riksdagen nu men har aldrig varit aktuell för omval. Hon står på plats 500 omkring i Stockholm där hon nu bor. Efter att ha flyttat kan hon inte längre kandidera från den tidigare valkretsen heller. Det så kallade "Avhoppet" är nog mer att försöka få det till att hon lämnar snarare än att hon blir utsparkad. Vad jag vet avsäger hon sig inte riksdagslönen fram till valet...
Jag ser "massavhopp" ur en annan vinkel än du. Det kommer att påverka familjens, vännernas och bekantas röster. Tror att det finns en hel del förlorade röster där. Det blir en snöbollseffekt.
Muteborg har givetvis fler problem än invandringen. Men det bubblar ändå rejält kring frågan. Folk är extremt trötta på öppen droghandel och hotfull stämning i centrum. På märkliga uttalanden från sossar om trygghet, kultur, religion och rasism. För att inte tala om personrån, misshandel, hederskultur och generell otrygghet pga att de som folk uppfattar som främlingar hänger på gator och spårvagnshållplatser. Det blir mer och mer förekommande som samtalsämne. Sen finns det en massa märkliga projekt som finansierats med skattepengar som dränerats på pengarna och aldrig blivit något. Googla på "kamel angered".
Västlänken är en jävla cirkus. Konsulter som tjänar tiotals miljoner på att kommunpolitiker(S, V och MP) väljer "rätt" leverantörer och fullständigt ignorerar vad invånarna tycker. Återigen så bubblar det.
Som sagt så har det gått för långt. Man missbedömde hur långt ner i skorna man kunde trycka svensken. Tyst som han är så verkade det som att det bara var att köra på. De här OU-resultaten visar att det faktiskt är nog. Både på kommunal- och riksnivå. Ensiffrigt är orimligt men man kan ju alltid drömma.