2018-05-17, 15:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Därför att jag utgick från Bahai-faith, de jag nämnde är de som nämns i tron. Det är genom dessa profeter och inte någon annan som Gud valt att undervisa mänskligheten. De du nämner står det ingenting om i Bahaitron.

Då är frågan varför de inte har inkluderats bland de profeter som nämns i Bahaitron.
Vilka kriterier har använts för att avgöra vilka profeter som ska inkluderas och vilka som inte ska inkluderas?

Vilka avgöranden gjordes för beslut om att inkludera i listan?
Vilka avgöranden gjordes för beslut om att inte inkludera i listan?

Finns inget sådant resonemang så är det bara samma vanliga strunt som alla andra religioner, dvs att någon helt enkelt bara sagt att det ska vara så, därför att han sagt att det är på det viset och att alla som tycker annorlunda är syndare, förtappade eller förlorade får m.m.
Citera
2018-05-17, 16:31
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur kommer du från min kritik av ad hoc-premissande fram till, att jag kanske "håller med om att det finns en gud"?
Därför att om det finns en inte oansenlig mängd personer (miljarder då) som vet och känner att det finns en gud, så är det väldigt sannolikt att det finns en gud. Det förstår även du, även om du rent rationellt vill bortse från det.
Senast redigerad av 80231 2018-05-17 kl. 16:45.
Citera
2018-05-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Därför att om det finns en inte oansenlig mängd personer (miljarder då) som vet och känner att det finns en gud, så är det väldigt sannolikt att det finns en gud. Det förstår även du, även om du rent rationellt vill bortse från det.
Du hade haft, i alla fall, en liten poäng ifall dessa personer känt samma gud/gudar, och utan att varit indoktrinerad. Men många människor får först höra talas om gud och vad han vill, och sedan känner att han finns.
Men för att leka med i leken, hur många ska ha hört talas om en sak för att det sannolikt ska vara sant?
Kan man också bryta ner detta till att om alla i t.ex ett visst land tror på Allah, då är det stor sannolikhet att Allah existerar i det landet? Var det sannolikt att Oden existerade förut, men inte nu?
Citera
2018-05-17, 18:31
Medlem
Går lätt att bevisa att Gud inte existerar. Enligt bibeln föll Satn till jordens centrum från himlen under 6 dagar och sex nätter (eller var det 7?). Fysiken visar att inget kan passera ljusets hastighet. För att Satan ska kunna existera (vilket han gör enligt bibeln) , så har han färdats långsammare än ljusets hastighet (c).

Vanlig grundskolematte:
s=v*t=x*c*6 där 0<x<1

Det gör att vi har en begränsad avstånd på mindre än 6 ljusdagar bort från jorden där himlen ska existera. Då vi kan studera rymden utan problem inom denna sträcka, och vi inte hittat något, kan vi anta på god grund att Guds existens är lika trolig som existensen av en amöba med IQ på över 160. Dvs inte alls.

Visste ni för den delen att alla troende är djävulsdyrkare? Guds existens hänger på dennes motpol, Satan. Utan Satan, inget behov av en Gud. Alltså är alla troende djävulsdyrkare. Fundera på detta nåsta gång ni slösar bort ert liv på spöken och troll.
Citera
2018-05-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du hade haft, i alla fall, en liten poäng ifall dessa personer känt samma gud/gudar, och utan att varit indoktrinerad. Men många människor får först höra talas om gud och vad han vill, och sedan känner att han finns.
Men för att leka med i leken, hur många ska ha hört talas om en sak för att det sannolikt ska vara sant?
Kan man också bryta ner detta till att om alla i t.ex ett visst land tror på Allah, då är det stor sannolikhet att Allah existerar i det landet? Var det sannolikt att Oden existerade förut, men inte nu?

Till skillnad från Allah och andra spöken, så kan Oden faktiskt ha existerat. Det finns en teori, om än inte bevisad fullt ut, att några av asatrons gudar härstammar från invandrare från dagens Ungern eller Bulgarien, kommer inte riktigt ihåg. Men om de existerade så var de inga gudar, utan vanliga personer.
Citera
2018-05-18, 07:35
Medlem
Citat:
Därför att om det finns en inte oansenlig mängd personer (miljarder då) som vet och känner att det finns en gud, så är det väldigt sannolikt att det finns en gud.

Argumentum ad populum.

Hur många som tror på existensen av något har inte ett skit med sannolikheten att detta de facto skulle existera att göra.

Annars får du gärna berätta vart du drar gränsen för antalet människor som måste tro på något för att det sannolikt ska vara fakta snarare än just tro samt varför antalet som tror har betydelse för sannolikheten.

Det finns faktiskt en inte helt oansenlig mängd människor som tror en jävla massa saker. Många gånger talar vi t o m om saker som är vetenskapligt motbevisat.
Kristendomen, islam, judendomen och buddismen måste alla sannolikt vara sanna enligt ditt resonemang. Att Jorden är platt verkar också bli allt mer sannolikt för var dag, ty det är ju så många som tror det trots att det är bevisat att de har fel.

Så nej, det du kommer med är helt enkelt ett argumentationsfel och inget annat.
Citera
2018-05-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Går lätt att bevisa att Gud inte existerar. Enligt bibeln föll Satn till jordens centrum från himlen under 6 dagar och sex nätter (eller var det 7?). Fysiken visar att inget kan passera ljusets hastighet. För att Satan ska kunna existera (vilket han gör enligt bibeln) , så har han färdats långsammare än ljusets hastighet (c).

Vanlig grundskolematte:
s=v*t=x*c*6 där 0<x<1

Det gör att vi har en begränsad avstånd på mindre än 6 ljusdagar bort från jorden där himlen ska existera. Då vi kan studera rymden utan problem inom denna sträcka, och vi inte hittat något, kan vi anta på god grund att Guds existens är lika trolig som existensen av en amöba med IQ på över 160. Dvs inte alls.

Enligt min erfarenhet så skulle det argumentet krossas av kreationister med det alldeles lysande motargumentet: "Magi gjorde det".
Inte för att särskilt många av dem ordagrant säger så, men det är så gott som alltid vad de faktiskt menar. Oavsett hur väl de tror sig kunna dölja sin idioti med diverse pseudovetenskapligt trams.
Noas ark-historien till exempel. Den kan vi ju faktiskt bevisa inte ens hypotetiskt kan ha ägt rum med bland annat just matematiska beräkningar. Men... MAGI!

Med ja, just den gudsdefinitionen som bokstavstroende tror på, är faktiskt motbevisad. Om man nu accepterar såna saker som fysikens lagar och logik vill säga.
Senast redigerad av Sir. 2018-05-18 kl. 08:01.
Citera
2018-05-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Enligt min erfarenhet så skulle det argumentet krossas av kreationister med det alldeles lysande motargumentet: "Magi gjorde det".
Inte för att särskilt många av dem ordagrant säger så, men det är så gott som alltid vad de faktiskt menar. Oavsett hur väl de tror sig kunna dölja sin idioti med diverse pseudovetenskapligt trams.
Noas ark-historien till exempel. Den kan vi ju faktiskt bevisa inte ens hypotetiskt kan ha ägt rum med bland annat just matematiska beräkningar. Men... MAGI!

Med ja, just den gudsdefinitionen som bokstavstroende tror på, är faktiskt motbevisad. Om man nu accepterar såna saker som fysikens lagar och logik vill säga.

Håller med. Idiotin är mer oändlig än universum
Citera
2018-05-18, 14:39
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Argumentum ad populum.

Hur många som tror på existensen av något har inte ett skit med sannolikheten att detta de facto skulle existera att göra.

Annars får du gärna berätta vart du drar gränsen för antalet människor som måste tro på något för att det sannolikt ska vara fakta snarare än just tro samt varför antalet som tror har betydelse för sannolikheten.

Det finns faktiskt en inte helt oansenlig mängd människor som tror en jävla massa saker. Många gånger talar vi t o m om saker som är vetenskapligt motbevisat.
Kristendomen, islam, judendomen och buddismen måste alla sannolikt vara sanna enligt ditt resonemang. Att Jorden är platt verkar också bli allt mer sannolikt för var dag, ty det är ju så många som tror det trots att det är bevisat att de har fel.

Så nej, det du kommer med är helt enkelt ett argumentationsfel och inget annat.
Här pratar vi om guds existens, inte om olika religioner. Jag vill mena att argumentationsfelet argumentum ad populum (som jag är bekant med efter år i denna tråd) faller när det är så många personer, från så många olika delar av världen, och från så skilda kulturer, som anser att det finns något(n) som vi kallar för gud. Det finns ett uttryck för det, som den som läst retorik, eller är det filosofi?, säkerligen kan posta här i tråden.

Kan jag bevisa att gud finns? Nä. Vet jag att "gud" finns. Ja. <3
Senast redigerad av 80231 2018-05-18 kl. 14:45.
Citera
2018-05-18, 15:55
Medlem
80231s avatar
Citat:
---
Sant, och det förminskar helt klart min ståndpunkt. Det finns en kulturell faktor, som jag kallar det, som innebär att en växer upp med en tro på en gud.

Min tro är inte sprungen ur den bakgrunden, och jag vill tro, att många troende känner guds kraft inom sig, även om de initialt har fått lära sig att det finns en gud innan de har upplevt guds kraft i sig.

Vi är tillbaka på noll. Det går inte att bevisa att det finns en skapare (fast vem skapade då? hihi). Behöver jag skriva det där om kär... igen? Nä.
Senast redigerad av 80231 2018-05-18 kl. 15:58.
Citera
2018-05-18, 16:00
Medlem
Citat:
Sant, och det förminskar helt klart min ståndpunkt. Det finns en kulturell faktor, som jag kallar det, som innebär att en växer upp med en tro på en gud.

Min tro är inte sprungen ur den bakgrunden, och jag vill tro, att många troende känner guds kraft inom sig, även om de initialt har fått lära sig att det finns en gud utan att ha upplevt guds kraft i sig.

Vi är tillbaka på noll. Det går inte att bevisa att det finns en skapare (fast vem skapade då? hihi). Behöver jag skriva det där om Kä... igen? Nä.
Det vore spännande om världen ”nollställdes”. Vilken/vilka religioner skulle uppstå då?
Vi människor skulle antagligen grubbla över samma saker, så antagligen skulle vi hitta på lösningar och svar.
Citera
2018-05-18, 16:06
Medlem
80231s avatar
Citat:
Det vore spännande om världen ”nollställdes”. Vilken/vilka religioner skulle uppstå då?
Vi människor skulle antagligen grubbla över samma saker, så antagligen skulle vi hitta på lösningar och svar.
Jag har tänkt samma tanke. Visst vore det ett intressant scenario. Det är tyvärr omöjligt att genomföra. Sedan så skiljer jag mellan tro på gud och religioner. Religioner involverar ibland ett osunt maktutövande. Tro på gud som sådan, är just bara tron på en gud.

Finns "gud" för att många av oss känner att vi måste ha någon slags förklaring till vad det än nu må vara, eller finns gud faktiskt som en skapare av den verklighet vi känner till? Det är stora frågor som kittlar ens inre tankevärld.
Senast redigerad av 80231 2018-05-18 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in