2018-04-27, 23:28
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men "guds tänkta plan" är en ad hoc-premiss, som inte automatisk kan användas som del av ett "bevis".
Du håller med om att det finns en gud då? Vilken är då guds tänkta plan enligt dig?
Citera
2018-04-28, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men "guds tänkta plan" är en ad hoc-premiss, som inte automatisk kan användas som del av ett "bevis".

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du håller med om att det finns en gud då?

Hur kommer du från min kritik av ad hoc-premissande fram till, att jag kanske "håller med om att det finns en gud"?
Citera
2018-04-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Jag har säkert skrivit något i den här tråden för flera år sedan, men om jag nu ser på detta med dagens ögon... Att bevisa att Gud existerar och då endast den kristna synen, tja jag vet inte kan nog inte hjälpa till där, vill du ha stycke eller citat från bibeln så finns ju den att läsa online exempelvis. Men om jag ser till frågan som sådan, varför ska någon annan bevisa för dig sin övertygelse och tro bara för att du vill förstå dem? Det låter nästan som andra skulle uppmuntras till att trycka ner sin tro på dig. Är det inte bättre om du själv söker efter dina svar för att övertyga dig själv i så fall? Eller varför inte bara acceptera att andra tror något som du själv inte förstår? Är du intresserad så sök efter dina svar för det är bästa chansen till förkovring, annars lev sida vid sida med dem som du inte förstår. Vi är alla olika på massor av sätt och har vi bara en grundläggande förståelse för just det så lär det räcka längre än något annat.
Citera
2018-04-28, 22:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Jag har säkert skrivit något i den här tråden för flera år sedan, men om jag nu ser på detta med dagens ögon... Att bevisa att Gud existerar och då endast den kristna synen, tja jag vet inte kan nog inte hjälpa till där, vill du ha stycke eller citat från bibeln så finns ju den att läsa online exempelvis. Men om jag ser till frågan som sådan, varför ska någon annan bevisa för dig sin övertygelse och tro bara för att du vill förstå dem? Det låter nästan som andra skulle uppmuntras till att trycka ner sin tro på dig. Är det inte bättre om du själv söker efter dina svar för att övertyga dig själv i så fall? Eller varför inte bara acceptera att andra tror något som du själv inte förstår? Är du intresserad så sök efter dina svar för det är bästa chansen till förkovring, annars lev sida vid sida med dem som du inte förstår. Vi är alla olika på massor av sätt och har vi bara en grundläggande förståelse för just det så lär det räcka längre än något annat.

Generellt är jag överens med dig, men det är kanske att avvika från trådämnet att börja att diskutera motivations-faktorn för varför några individer vill "bevisa" 'gud' ... istället för bara att komme till pudelns kärna: Att presentera såna möjliga "bevis".
Citera
2018-05-03, 17:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
varför ska någon annan bevisa för dig sin övertygelse och tro bara för att du vill förstå dem?
Ingen behöver bevisa sin övertygelse och tro, det är bevis för guds existens som efterfrågas. Att det finns folk som tror saknas det inte bevis för. Det bevisar dock inte guds existens.

Sedan är det inte frågan om vilja. Jag kan inte välja att tro eller förstå.
Citera
2018-05-03, 18:37
Medlem
Som jag sagt tidigare så är inte ens vetenskapen 100%-ig. Alla så kallade vedertagna sanningar
kan ifrågasättas. Det finns massor med saker inom vetenskap som inte kan beläggas som helt sanna.
Guds existens borde inte vara så svårt att reda ut, antingen finns han eller så finns han inte.
Det är i sånt fall fifty-fifty. Men mycket tyder på att Gud faktiskt existerar.

Slutligen tror jag på att Gud finns, och jag tror också väldigt mycket på den etablerade vetenskapen.
Men den etablerade vetenskapen har inte kunnat motbevisa kristendomen.
Senast redigerad av pk2 2018-05-03 kl. 18:46.
Citera
2018-05-03, 18:54
Medlem
Varför ifrågasätter ni Jesus mirakler för? Det händer ju ständigt sånt bland en del människor
Ni vill inte tro att Jesus gick på vattnet och ni vill inte tro på att han kunde göra vatten till vin,
uppväcka döda osv. Varför tror ni inte på de historierna?
Citera
2018-05-03, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Som jag sagt tidigare så är inte ens vetenskapen 100%-ig. Alla så kallade vedertagna sanningar
kan ifrågasättas. Det finns massor med saker inom vetenskap som inte kan beläggas som helt sanna.
Guds existens borde inte vara så svårt att reda ut, antingen finns han eller så finns han inte.
Det är i sånt fall fifty-fifty.
Men mycket tyder på att Gud faktiskt existerar.

Misshandla inte matematiken, den blir ledsen då.
Citera
2018-05-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Misshandla inte matematiken, den blir ledsen då.

Hmm..Jag tror att det är du som inte fattar riktigt.

Är det inte så att chansen att Gud finns är 50%...? Enligt matematiken?

Fast vi kristna vet ju att berätta för er att det finns hur mycket bevis som helst
för att Gud existerar.
Citera
2018-05-03, 22:33
Medlem
Citat:

Fast vi kristna vet ju att berätta för er att det finns hur mycket bevis som helst
för att Gud existerar.
Du måste defniera Gud så specifikt som möjligt, men även då blir det nog svårt att räkna ut ”chansen”.
Citera
2018-05-03, 22:38
Medlem
Citat:
Varför ifrågasätter ni Jesus mirakler för? Det händer ju ständigt sånt bland en del människor
Ni vill inte tro att Jesus gick på vattnet och ni vill inte tro på att han kunde göra vatten till vin,
uppväcka döda osv. Varför tror ni inte på de historierna?
Av samma anledning som jag inte tror på många andra historier inom religioner, myter, seder, o.s.v., d.v.s. brist på bra bevis samt att jag är skeptiskt lagd. De flesta männskor är skeptiskt lagd, men gör ett undantag för sin egna tro. Det är väldigt ovanligt att folk tror på alla berättelser, även där det finns ögonvittnen. Jag går ett steg längre, och behandlar alla historier efter hur mycket bevis det finns.
Alltså inga undantag.
Citera
2018-05-03, 22:39
Medlem
Citat:

för att Gud existerar.
Varför läggs de bevisen aldrig fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in