Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Din argumentation tycks utgå ifrån att det var känt för allmänheten att P hade en ryggsäck. Att
joggaren satte ryggsäcken i samband med P samt aktade sig för att förstöra eventuella
bevis talar för att det var känt att P hade en ryggsäck när han klev av tåget. Du bör således veta hur efterlysningen initialt(när joggaren kopplade ihop ryggsäcken med P samt kontaktade polis) var formulerad för att argumentera som du gör, anser jag.
P är försvunnen och eftersökt, en joggaren hittar en ryggsäck och öppnar den inte därför att eventuella
bevis kan förstöras. Du tycker att det låter logiskt, jag håller inte med dig.
Av vilken anledning skulle joggaren misstänka att ett brott hade begåtts med den knappa information som var känd vid tillfället?
Är det vad folk direkt tänker när de hittar en ryggsäck med okänd ägare, att inte förstöra
bevis?

Vad den första efterlysningen innehöll för information vet vi inte. Tråden börjar den 24/5, två dagar efter försvinnandet. Så den ursprungliga efterlysningen kan ha ändrats efter det att ryggsäcken hittats.
Men det kan också vara så att föräldrarna har berättat vad Patrik brukar ha för väskor med sig, eller att kvinnan på tåget berättat något. Patrik hade ju rest många gånger tidigare till föräldrarna och det är inte alls osannolikt att man vet vilka väskor han brukar ha med sig.
Inlägg med citat den 24/5:
"
Patrik hade när han klev av tåget i Hallsberg sannolikt med sig en liten grön Fjällrävenryggsäck plus en svart/grå bag med små hjul och utdragbart handtag. Troligen har han blommiga skor. Patrik trummar ofta med fingrarna mot något medan han lyssnar på musik med hörsnäckor i öronen."
https://www.flashback.org/sp60827914
Jag tänker att när någon hör/läser en efterlysning om en person som kliver av ett tåg mitt på dagen så är det inte alls säkert att personen tänker i banor om brott. Men om man bor i Hallsberg och rör sig i trakterna runt stationen kanske man har ögonen lite mer öppna för saker som avviker från det "normala". Om man sedan upptäcker något som verkar vara en persons tillhörigheter, som en väska i detta fall, vill man kanske inte röra runt för mycket. Så skulle jag själv möjligen också tänka, särskilt som att man vet att en person nyligen försvunnit i närheten.
Men alla är olika, och någon annan hade kanske kollat igenom ryggsäcken, eller tagit den med sig och kanske lämnat in den till polisen. En del hade kanske varken noterat väskan eller orkat bry sig....
Jag tycker att joggaren var väldigt observant och det var väldigt bra tänkt att inte röra runt i väskan. Om den personen inte observerat den, kanske den fått ligga ett bra tag till eller rent av blivit stulen.....
Nu när jag har följt några försvinnanden här på fb, så skulle jag vara försiktigare med att röra något "fynd" än jag hade varit för något år sedan (om jag hade hört om ett försvinnande i närheten). Men jag tror att jag ändå skulle tänka i banor att undvika att röra något allt för mycket. Säg t ex att man hittat en jacka, eller ett par skor som inte ser ut att ha legat särskilt länge på något liknande ställe. Då kanske man inte heller börjar lyfta på kläderna och kolla runt, när man vet om efterlysningen?
Skillnad är om man inte hört något om efterlysningen. Då är det kanske inte ens säkert att man hade kollat närmare på väskan, vilket joggaren alltså inte gjorde första gången hon/han såg den. En reaktion som många säkert har.
Så här skriver AlterEgo69 i sitt svar till dig 4/9-17:
"
Ja, på tisdagen kollade hon ju närmare på den men ville inte titta i den eftersom det antagligen rörde sig om en efterlyst persons tillhörigheter. Nej, det fanns inga andra fynd."
https://www.flashback.org/p61694590#p61694590