2018-05-17, 23:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, väldigt observant, ingen annan verkar ha sett ryggsäcken där den låg på andra sidan diket.

Kan du bättra på mitt minne, gick polisen ut med ryggsäcken i efterlysningen?

Vad som stod i polisens efterlysning det minns jag inte längre. Efterlysningen ligger förmodligen kvar (om man vill kolla) på polisens hemsida.

Men i MPS efterlysning, länkar man till Expressen/Brottscentralen. Där berättar man bara att man hittat Patriks två väskor och att efter det finns inga spår. Man konstaterar också att polisen inte misstänker något brott:

"– Nej, eftersom väskorna verkar helt intakta och att ingen har stulit något."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/missing-people-inleder-sitt-tionde-sok-efter-forsvunne-patrik/

Nej, tyvärr. Vi kommer inte längre än så. Vi diskuterar samma frågor som vi diskuterade i juli.
Nu är våren i full gång och det blir allt svårare att hitta spår efter Patrik...
Om en vecka är det exakt ett år sedan Patrik klev av tåget i Hallsberg.
Senast redigerad av notknapparen 2018-05-17 kl. 23:58.
Citera
2018-05-18, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad som stod i polisens efterlysning det minns jag inte längre. Efterlysningen ligger förmodligen kvar (om man vill kolla) på polisens hemsida.

Men i MPS efterlysning, länkar man till Expressen/Brottscentralen. Där berättar man bara att man hittat Patriks två väskor och att efter det finns inga spår. Man konstaterar också att polisen inte misstänker något brott:

"– Nej, eftersom väskorna verkar helt intakta och att ingen har stulit något."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/missing-people-inleder-sitt-tionde-sok-efter-forsvunne-patrik/

Nej, tyvärr. Vi kommer inte längre än så. Vi diskuterar samma frågor som vi diskuterade i juli.
Nu är våren i full gång och det blir allt svårare att hitta spår efter Patrik...
Om en vecka är det exakt ett år sedan Patrik klev av tåget i Hallsberg.

Din argumentation tycks utgå ifrån att det var känt för allmänheten att P hade en ryggsäck. Att joggaren satte ryggsäcken i samband med P samt aktade sig för att förstöra eventuella bevis talar för att det var känt att P hade en ryggsäck när han klev av tåget. Du bör således veta hur efterlysningen initialt(när joggaren kopplade ihop ryggsäcken med P samt kontaktade polis) var formulerad för att argumentera som du gör, anser jag.

P är försvunnen och eftersökt, en joggaren hittar en ryggsäck och öppnar den inte därför att eventuella bevis kan förstöras. Du tycker att det låter logiskt, jag håller inte med dig.

Av vilken anledning skulle joggaren misstänka att ett brott hade begåtts med den knappa information som var känd vid tillfället?

Är det vad folk direkt tänker när de hittar en ryggsäck med okänd ägare, att inte förstöra bevis?
Citera
2018-05-18, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varit försvunnen i ett år den 22 maj 2018.

Han har nu varit försvunnen i snart ett år.

Kommer hans kvarlevor att någonsin påträffas? Jag hoppas verkligen det.
Citera
2018-05-19, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Din argumentation tycks utgå ifrån att det var känt för allmänheten att P hade en ryggsäck. Att joggaren satte ryggsäcken i samband med P samt aktade sig för att förstöra eventuella bevis talar för att det var känt att P hade en ryggsäck när han klev av tåget. Du bör således veta hur efterlysningen initialt(när joggaren kopplade ihop ryggsäcken med P samt kontaktade polis) var formulerad för att argumentera som du gör, anser jag.

P är försvunnen och eftersökt, en joggaren hittar en ryggsäck och öppnar den inte därför att eventuella bevis kan förstöras. Du tycker att det låter logiskt, jag håller inte med dig.

Av vilken anledning skulle joggaren misstänka att ett brott hade begåtts med den knappa information som var känd vid tillfället?

Är det vad folk direkt tänker när de hittar en ryggsäck med okänd ägare, att inte förstöra bevis?

Vad den första efterlysningen innehöll för information vet vi inte. Tråden börjar den 24/5, två dagar efter försvinnandet. Så den ursprungliga efterlysningen kan ha ändrats efter det att ryggsäcken hittats.

Men det kan också vara så att föräldrarna har berättat vad Patrik brukar ha för väskor med sig, eller att kvinnan på tåget berättat något. Patrik hade ju rest många gånger tidigare till föräldrarna och det är inte alls osannolikt att man vet vilka väskor han brukar ha med sig.

Inlägg med citat den 24/5:

"Patrik hade när han klev av tåget i Hallsberg sannolikt med sig en liten grön Fjällrävenryggsäck plus en svart/grå bag med små hjul och utdragbart handtag. Troligen har han blommiga skor. Patrik trummar ofta med fingrarna mot något medan han lyssnar på musik med hörsnäckor i öronen."

https://www.flashback.org/sp60827914

Jag tänker att när någon hör/läser en efterlysning om en person som kliver av ett tåg mitt på dagen så är det inte alls säkert att personen tänker i banor om brott. Men om man bor i Hallsberg och rör sig i trakterna runt stationen kanske man har ögonen lite mer öppna för saker som avviker från det "normala". Om man sedan upptäcker något som verkar vara en persons tillhörigheter, som en väska i detta fall, vill man kanske inte röra runt för mycket. Så skulle jag själv möjligen också tänka, särskilt som att man vet att en person nyligen försvunnit i närheten. Men alla är olika, och någon annan hade kanske kollat igenom ryggsäcken, eller tagit den med sig och kanske lämnat in den till polisen. En del hade kanske varken noterat väskan eller orkat bry sig....

Jag tycker att joggaren var väldigt observant och det var väldigt bra tänkt att inte röra runt i väskan. Om den personen inte observerat den, kanske den fått ligga ett bra tag till eller rent av blivit stulen.....

Nu när jag har följt några försvinnanden här på fb, så skulle jag vara försiktigare med att röra något "fynd" än jag hade varit för något år sedan (om jag hade hört om ett försvinnande i närheten). Men jag tror att jag ändå skulle tänka i banor att undvika att röra något allt för mycket. Säg t ex att man hittat en jacka, eller ett par skor som inte ser ut att ha legat särskilt länge på något liknande ställe. Då kanske man inte heller börjar lyfta på kläderna och kolla runt, när man vet om efterlysningen?

Skillnad är om man inte hört något om efterlysningen. Då är det kanske inte ens säkert att man hade kollat närmare på väskan, vilket joggaren alltså inte gjorde första gången hon/han såg den. En reaktion som många säkert har.

Så här skriver AlterEgo69 i sitt svar till dig 4/9-17:

"Ja, på tisdagen kollade hon ju närmare på den men ville inte titta i den eftersom det antagligen rörde sig om en efterlyst persons tillhörigheter. Nej, det fanns inga andra fynd."

https://www.flashback.org/p61694590#p61694590
Citera
2018-05-20, 22:49
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Sitter med lite kvällstankar.. Var till Hallsberg igen och gick till de olika observationsplatserna igen, bl.a där väskorna hittades.

Jag kan inte släppa det här och tänker på familjen ofta. Jag har aldrig varit i deras sits men dock har jag förlorat många väldigt nära. Alla som fått gå igenom en stor förlust vet vilken oerhört förlamande sorg det är, en känsla så otroligt svår att sätta ord på. Strax efter begravning är då jag i varjefall känt att sorgearbetet på något sätt kan börja för innan så är man bara så otroligt jävla ledsen. Man lever i en dimma-en mardröm, lite som att kvävas.

Jag tänker på familjen att de måste gå igenom samma sak dag efter dag i 1 års tid! Så fruktansvärt. Deras sorgeprocess kan aldrig påbörjas och även fast de säkert har några bra dagar så kan jag tänka mig att paniken kommer vid många olika tillfällen.. En rädsla över att få besked, en oro över att deras älskade Patrik är borta föralltid.

Jag funderar på om det ändå kan vara så att Patriks batteri tog slut och att han då inte kunde uppvisa biljetten på tåget. I paniken gick han av och försökte att få igång mobilen igen.
Han kanske i sitt tillstånd tänkte att han kunde ta sig från Hallsberg till Mjölby till fots och väl framme i Mjölby köpa den sista biljetten hem (om han hade den på mobilen).En biljett från Hallsberg till Mjölby skulle annars ha kostat 300kr.

Han kanske lämnade väskorna för i hans tillstånd var de inte viktiga utan det viktiga var att han skulle hem.

Kan han ha gått efter järnvägen mot Mjölby?
Liftat?
Tagit sig tillbaka till stationen dag 2-3 för att hoppa på ett tåg? Är filmerna från stationen dagarna efter den 22 maj kollade?
Citera
2018-05-20, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Sitter med lite kvällstankar.. Var till Hallsberg igen och gick till de olika observationsplatserna igen, bl.a där väskorna hittades.

Jag kan inte släppa det här och tänker på familjen ofta. Jag har aldrig varit i deras sits men dock har jag förlorat många väldigt nära. Alla som fått gå igenom en stor förlust vet vilken oerhört förlamande sorg det är, en känsla så otroligt svår att sätta ord på. Strax efter begravning är då jag i varjefall känt att sorgearbetet på något sätt kan börja för innan så är man bara så otroligt jävla ledsen. Man lever i en dimma-en mardröm, lite som att kvävas.

Jag tänker på familjen att de måste gå igenom samma sak dag efter dag i 1 års tid! Så fruktansvärt. Deras sorgeprocess kan aldrig påbörjas och även fast de säkert har några bra dagar så kan jag tänka mig att paniken kommer vid många olika tillfällen.. En rädsla över att få besked, en oro över att deras älskade Patrik är borta föralltid.

Jag funderar på om det ändå kan vara så att Patriks batteri tog slut och att han då inte kunde uppvisa biljetten på tåget. I paniken gick han av och försökte att få igång mobilen igen.
Han kanske i sitt tillstånd tänkte att han kunde ta sig från Hallsberg till Mjölby till fots och väl framme i Mjölby köpa den sista biljetten hem (om han hade den på mobilen).En biljett från Hallsberg till Mjölby skulle annars ha kostat 300kr.

Han kanske lämnade väskorna för i hans tillstånd var de inte viktiga utan det viktiga var att han skulle hem.

Kan han ha gått efter järnvägen mot Mjölby?
Liftat?
Tagit sig tillbaka till stationen dag 2-3 för att hoppa på ett tåg? Är filmerna från stationen dagarna efter den 22 maj kollade?

Biljetten bör ha kontrollerats mellan Falun och Hallsberg, samma tåg, således behövde han inte visa biljett en gång till innan bytet i Mjölby. Din teori haltar tycker jag.
Citera
2018-05-21, 05:06
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Biljetten bör ha kontrollerats mellan Falun och Hallsberg, samma tåg, således behövde han inte visa biljett en gång till innan bytet i Mjölby. Din teori haltar tycker jag.

Just så.. Bör.

Och även de som klev på i Hallsberg hade kontrollerats att de hade en godkänd biljett?
Vem vet vad Patrik tänkte i sitt tillstånd?
Om han inte hade en biljett att visa upp vid en ev kontroll så tycker jag absolut att min teori inte är så fel ute
Senast redigerad av Livingmyownlife 2018-05-21 kl. 05:21.
Citera
2018-05-21, 09:27
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Kan det inte vara en ny biljettkontroll efter det längre uppehållet i Hallsberg? Han hade pappersbiljett.

Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Äntligen har en av "Hittas" stora gåtor fått sitt svar!
Jag vet inte hur många, som frågat om Patriks biljett var en "pappersbiljett" eller en "smsbiljett:"
"Patrik hade en pappersbiljett då det blev fel på sms biljetten.//Admin"
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hej notknapparn.
Så här var det :
Mamman hade pratat med P. länge ,länge i mobilen ,så att den tappade batteriet.
p.hade ,enligt henne ,varit väldigt nedstämd och känt sig illa till mods ,och ville hem fortast kvickt.
Han hade direkt efter Gotlandsresan hört av sig hem och berättat att han ville hem på en gång .
Föräldrarna fixade en pappersbiljett åt honom som han fick utskriven inne på skolan i Falun.
Under resan hade Patrik ringt sin mamma och bett om stöd i hur kan skulle kunna må bättre ?
Hon började berätta saker som de skulle kunna göra ,som att gå promenader hemma i den skog han var van vid att promenera i .
Att de skulle laga god mat ihop och bara ta det lugnt.
Han hade berättat för henne att han hade hemlängtan och att skolan uppe i Falun var alldeles för långt borta för att han skulle trivas.
Därför var han mycket glad över att han lyckats efter enträget sökande ,äntligen kommit in på den skola han velat komma in på ifrån början.Där i den stad där han trivdes med sina gamla skolkompisar ifrån gymnasiet (sin bästa kompis bland annat som bor med sin flickvän i Malmö).
Att han gått på Faluns musikkonservatorium ,berodde till stor del på att han på så sätt kunde få in en fot på Malmös musikhögskola (gå den långa vägen helt enkelt ,med allt vad det kostade på ).
Han var glad över att få komma hem och fira sin lillebrors student berättade hans mamma. Det var så pass viktigt för honom så att han kunde ge sig iväg hemåt i förtid ifrån Falun.
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2018-05-21 kl. 09:35.
Citera
2018-05-21, 09:45
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Kan det inte vara en ny biljettkontroll efter det längre uppehållet i Hallsberg? Han hade pappersbiljett.

Är detta om biljetten trådsanning eller finns det en säker källa?
Citera
2018-05-21, 10:14
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Är detta om biljetten trådsanning eller finns det en säker källa?

En uppgiven källa finns det ju (en admin för Facebookgruppen HP). Om Evavevas uppgifter är direkt från Patriks mor så är det ytterligare en källa, som rimligen borde vara trovärdig. (Hör med Evaveva.)

Trådsanningar är i min mening när man tar icke-källbelagda uppgifter eller rena rykten som sanningar.

Här finns ju källor. Man får bedöma deras trovärdighet som allt annat i livet.
Citera
2018-05-21, 10:22
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
En uppgiven källa finns det ju (en admin för Facebookgruppen HP). Om Evavevas uppgifter är direkt från Patriks mor så är det ytterligare en källa, som rimligen borde vara trovärdig. (Hör med Evaveva.)

Trådsanningar är i min mening när man tar icke-källbelagda uppgifter eller rena rykten som sanningar.

Här finns ju källor. Man får bedöma deras trovärdighet som allt annat i livet.

Om du menar länken du infogade
Så står det ingen källa. Bara att NinaBe har skrivit och att frågan förmodligen var ställd fleragånger i HP-gruppen.:
Citat:
Äntligen har en av "Hittas" stora gåtor fått sitt svar!
Jag vet inte hur många, som frågat om Patriks biljett var en "pappersbiljett" eller en "smsbiljett:"

Jag bedömer nog frågan som trådsanning 😉
Citera
2018-05-21, 10:28
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Om du menar länken du infogade
Så står det ingen källa. Bara att NinaBe har skrivit och att frågan förmodligen var ställd fleragånger i HP-gruppen.:

Jag bedömer nog frågan som trådsanning 😉

Detta är källan (admin):
Citat:
Det är inte en så kallad primärkälla, men det är en källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in