Citat:
Ursprungligen postat av
kverty
Vi människor är slavar till ett system vi själva skapat där girighet är dess djupaste rot och orsak till våra problem idag. Kapitalism speglas direkt i vår kultur och sätt att leva där alla är inblandande och inter-relaterade till varandra och bidrar till att systemet upprätthålls.
För kommunism ska bli till krävs det att vi överger alla dogmer och inte klänger oss fast vid politiska system längre, genom att förkasta doktriner och istället agera med en attityd vi själva skulle vilja se vara verklighet idag. Vi är så vana med att tillhöra och dela in oss i fack att vi ofta glömmer att avmaskera alla dess etiketter och betrakta oss alla som att vi sitter i samma båt, men så fort man nämner kommunism, kapitalism eller nationalism så har vi raderat alla möjligheter till att samarbeta och nå ett bättre samhälle.
Därför har jag lagt all politik på hyllan, det är rena rävgiftet för mental utveckling.
Håller med om det mesta du skriver men... Ideologier är rävgift för mental utveckling, typ mentaliteten: "Jag är liberal därför måste jag tycka si och så"
Citat:
Ursprungligen postat av
GusFring
Ett av extremvänsterns tankefel är detta att man tror mänskliga egenskaper är betingade till specifika produktionssätt och går att forma hur som helst (där nästa steg är att försöka omforma människan med massiv social ingenjörskonst). Girighet har alltid funnits och har inte försvunnit när man avskaffat kapitalism.
Girighet är ingen vacker egenskap men tyvärr nödvändig för att samhället ska gå framåt. I kombination med bra fackföreningar så blir det bra. Däremot borde det finnas lagar som begränsar deras makt. Det äcklar mig att dessa extremkapitalister äger media som uppmuntrar den stora massan till altruism m.m. Media granskar makten, men aldrig den riktiga makten. Jag undrar varför...
För övrigt: Den som haft att göra med myndigheter inser varför kommunismen aldrig kan fungera.