• 1
  • 2
2013-05-15, 12:09
Medlem
Turrluffs avatar
Hej, tänkte att det var dags att byta ut mina nuvarande hörselskydd. Har fastnat för Peltors Sporttac, har använd dem tidigare och varit nöjd. Hittade dessutom ett okej erbjudande på hylte landsmän.

http://www.hylte-lantman.com/jakt-ut...gon-termos-289

Frågan är nu bara vad man skall välja för anslutning på radiokabeln. Har hitintills fått låna radio men skall köpa egen snart. Valen man kan välja mellan på sporttac är 3,5mm och multipin. Vad är skillnaden mellan dessa? Finns det någon som är bättre än den andra och vilken är vanligast. Kort och gott, vad bör jag välja?

Kan ju också passa på att fråga om någon har erfarenhet av hylte landsmän och vad denna då är?
Senast redigerad av Turrluff 2013-05-15 kl. 12:11.
Citera
2013-05-15, 12:42
Medlem
Ryttmaestarens avatar
en polare beställde kåpor i söndags kväll från Hylte, fick dem igår. Så baserat på det är dem att lita på, ang radio-anslutning får någon annan uttala sig
Citera
2013-05-15, 15:26
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
. har köpt vapenskåp av dom och det var ruskigt billigt fast man åkte långt för att hämta.

verkar helt ok.
Citera
2013-05-15, 16:30
Medlem
skillnaden ør att 3.5mm ør vanlig jackstick och att multipin väl är nån multipin stick hehe ...
beror ju på vilken radio du tänker köpa ,
Citera
2013-05-15, 22:24
Medlem
Turrluffs avatar
Okej, bra att de är att lita på!

Men är det ingen som vet vad som är vanligast eller om någon har en viss fördel eller så?
Citera
2013-05-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Okej, bra att de är att lita på!

Men är det ingen som vet vad som är vanligast eller om någon har en viss fördel eller så?

vanligast på jaktradio kan jag tänka mig är 3.5mm jack
Citera
2013-05-17, 09:37
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
Okej, finns det någon fördel rent kvalitetsmässigt med 3,5mm?
Citera
2016-04-07, 02:18
Medlem
Turrluffs avatar
Kapar min egen tråd för en enkel fråga. Vet någon om Sordin (nu MSA Sordin) fortfarande tillverkar sina hörselskydd i Sverige?
Citera
2016-04-07, 09:01
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino

Är inne på mitt tredje par och har aldrig ens reflekterat över valet. Visste inte att dom fanns med 3,5mm. Jag har köpt på XXL senast och då var det tvåpinnarskontakt som gällde. Passar mina Lafayette-radios utmärkt!
Citera
2018-05-17, 20:03
Medlem
Isnatts avatar
Behöver köpa mig ett par hörselskydd. Är nybörjare inom jakt men vill ha okey lurar. Är alla godkända och sen är det lull-lullet med radio, mick, osv som kostar?
Var med en gubbe idag som jagat i 55 år. Han körde med ett par billiga från Jula och jag testade dom vid hagelskytte och dom dämpade fint.
Citera
2018-05-17, 21:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Behöver köpa mig ett par hörselskydd. Är nybörjare inom jakt men vill ha okey lurar. Är alla godkända och sen är det lull-lullet med radio, mick, osv som kostar?
Var med en gubbe idag som jagat i 55 år. Han körde med ett par billiga från Jula och jag testade dom vid hagelskytte och dom dämpade fint.

Jag kan bara ge dig ett ganska generellt svar (värt 2 cent).

Jag har två olika äldre Modeller:

Peltor Tactical 7-sr lite större, lite tyngre, men bekvämare och lättare att ställa in, knappen är stor och lättillgänglig, dessa hänger på hatthyllan, och är mitt förstahandsval i alla lägen...

UTOM när dom skall med i bilen, där har jag istället ett par Peltor Sport-tac, lättare, nyare, och mindre...Och med en mer svårtillgänglig på/av-knapp, och det är just det..

När man har en stor lättillgänglig knapp så har den en tendens att aktivera hörselskydden när dom rör sig i bilen..
Retfullt.

Bara en detalj att tänka på.
Citera
2018-05-17, 22:24
Medlem
Perfect10s avatar
En sak att fundera på med modellerna med större kåpor är att de kan ta i kolven i vissa skjutställningar.
Gillar SportTac men använder öronpluggar innanför när man är bland kompade bössor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in