Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Jag länkande till bilderna...du är blind på riktigt va?
Skillnaden blir 0.4 pixlar för bildskalan du länkade till. Med andra ord, höjdskillnaden är omöjlig att se i dina egna bilder.
Rita en perfekt cirkel med 1dm som får föreställa jorden. Skulle du med den skalan rita ut mount everest, så får du lägga till en "knöl" på 0.14mm. Och för att lägga till Challanger djupet i Marinergraven på havets botten, så skulle du behöva rita en "grop" på 0.17mm, på din 1dm stora cirkel.
Och omkretsskillnaden 40 076 km jämfört med 40 000 som ni diskuterade tidigare skulle motsvara 0.19mm på samma cirkel, dvs ungefär tjockleken på 2 hårstrån.
Förstår du nu hur löjligt små skillnaderna är, och hur korkat det vore att tro att man ska kunna se den skillnaden med blotta ögat, på helbilderna av jorden?
Ingen säger att jorden är en perfekt sfär. Men för att mäta/upptäcka "ojämnheterna" behöver du enormt mkt bättre instrument än dina små ögon en halvmeter från en datorskärm.
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Jag är pilot så kan tveklöst konstatera att du har fel.
Vad lustigt, jag jobbar som pilot (på riktigt alltså), förklara gärna hur du som pilot kan konstatera felaktigheten i det är, vore riktigt intressant. Vore kul att höra om vad för slags pilot du är också
/s