Jag ville verkligen försöka förstå palestiniernas beteende, så jag kollade i flera timmar i måndags på de live-sändningar som fanns från oroligheterna. Flera var inspelade inifrån Gaza-remsan så man tydligt såg området närmast stängslet och vad som pågick.
Det jag såg var en sorts folkfest / lek, väldigt lik såsom jag uppfattar att förortskidzen (blattarna) håller på i Tensta/Rinkeby då de retar polisen och leker med polisen. Det skrattades, hoppades, gjordes high-five när man skjutit en katapult/slangbella, eller kommit extra nära stängslet.
Jag såg helt enkelt ett vanligt blattekaos av den typ vi ser i våra förorter, när de tänder eld på bilar / soptunnor och sen lägger sig i bakhåll för blåljuspersonalen.
Det är precis samma drivkraft där, som det är med dessa upplopp i Gaza. Jag vet inte varför de håller på så här, men det är någon sorts muslimsk styrkedemonstration, visa att man inte bryr sig, visa att alla andra än sin egen grupp är skit, visa att man hela tiden flyttar fram "positionerna"