Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Blandar hej vilt? i hur många länder har dom inte haft en militärkupp där gardet/jägarna/presidentgardet eller vad fan som helst tagit täten.
Fast du beskrev
franska revolutionen, ryska revolutionen och Jugoslaviska inbördeskriget tillsammans med specifikt militärkupper. Ingen av dessa var militärkupper. Det skrev du bara ditt i brist på argument och för att förstärka ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Nu var det inte det jag menade utan försöker bara visa på att det sker HELA TIDEN militärkupper och revolutioner runtom i världen och att det mycket väl också kan ske i USA. Jag GISSAR att eliten är rädd för en militärkupp/folklig resning för dom brukar antingen fly eller dö.
Nej det gör det inte. På 2000-talet ca 5 om året, så gott som alla i instabila 3-världen länder med svag stat/institutioner. Knappast något som att riskerar att hända i Usa, sett till historiken m.a.o.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_coups_d%27%C3%A9tat_and_coup_attempts
Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Vi kan ju fortsätta med i modern tid, Spanien, Grekland och Portugal när det gäller militärkupper.
Gå tillbaka lite längre och du hade inbördeskrig i finland fast där får jag medge att det var ett tag sen...
Portugal hade militärkupp 1926, knappast
modern tid, och Portugal var vid tillfället långt ifrån en stabil republik.
Grekland var 1967 och följderna av inbördeskriget efter WW2. Inte heller modern tid eller stabil stat.
Spanien hade ett kuppförsök 1981 av ett gäng officerare vilket slogs ner på en dag.
Så släng dig inte med påhittad fakta eller att
du känner nog att det är så här. Finns inga belägg för att marinkåren eller armén stödjer Trump på ett sett att han skulle kunna nyttja dem till en kupp. Eller att en militärkupp ens skulle vara genomförbart i Usa. Speciellt inte med tanke på politiskt, demografiskt och geografiskt belägenhet.