Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 19:44
  #9529
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västgöten
Snusfri i 8 år nu. Botad? Nej. Lärt mig leva utan snuset? Ja.

I mitt fall verkar det stämma väl överens med mångas uttryck: En gång missbrukare, alltid missbrukare. Man lär sig leva på ett nytt sätt efter man slutat. Hjärnan och logiken hjälper till i de flesta fall. Snus är dyrt. Det är onyttigt. Det höjer blodtrycket och minskar potensen… med mycket mera. Ni vet det här redan.

För egen del så får jag efter 8 år fortfarande mardrömmar (notera ordvalet där) om att jag slinker in en rackare under läppen och mår så syndigt bra trots ångesten över att ha trillat dit igen. Det är makalöst vilken makt missbruket har och vilka ärr det lämnar kvar efter att man slagits med det.

Jag provade faktiskt att ta en prilla rapé för något år sedan. Ett test. Tänkte att det skulle bli ett prov på om det nu var lika gott och himmelskt som jag mindes det. Att äntligen få återse min gamla vän och känna mig fullbordad igen. Notera gott folk, att här har jag en viktig lärdom att dela med mig av!! Det smakade förbannat illa! Det kom ett rus i 30 sekunder och sen var det roliga slut. Det kändes bara fel att det låg något under läppen. Det var onaturligt. Efter den prillan förankrades min övertygelse om att aldrig mer snusa till 100 % och det kommer jag hålla livet ut. Fy vilken besvikelse!

Mitt tips till alla ni tappra själar som är mitt uppe i helvetet med att sluta: Kämpa! Det kommer vara värt det!!! Jag vet att det gör ont och att ni knappt vet ut och in i vardagen på grund utav alla spratt som er kropp spelar med er. Men det är värt det. Att återigen ha kontroll över sitt liv är en fantastisk känsla.

Gör som jag, skriv en dagbok. Beskriv vad som händer med er. Läs dessutom Allen Carr – Quit Smoking. Den här boken kommer hjälpa er! Ni kommer förstå varför ni skriver som ni gör i er dagbok. Räkna pengarna ni sparar varje dag. Känn hur tandköttet läker. Det bästa av allt? Ni slipper planera ert liv utifrån hur mycket snus ni har tillgängligt! Ni kommer efter ett tag äntligen kunna må så bra som ni tidigare gjort med en prilla inne – och så bra som icke-snusare mår varje dag utan snus.

Kommer ni bli botade helt och hållet? Jag tror att många blir det. Andra kanske är mer som jag. Vi kommer ha en svag demon som flåsar oss i nacken någon gång då och då var tredje månad. Men denne är lätt att slå bort. Seriöst. Det är som att knuffa omkull en tvååring.

Med åren tycker i alla fall jag att man vacklar lite i logiken. Var det så illa? Var det så dyrt? Vad har jag gjort för alla pengar jag sparat egentligen? Var är min Ferrari? Vad gott det vore med en kall öl och en gammal vän i truten igen. Kan det skada om jag bara tar en? Har ni självdisciplin som heter duga så kan ni ju prova. Jag har det. Mitt prov slutade i ännu mer avsky för snuset.

Jag tror att 99,5 % av de som återskapar mitt test åker dit igen. Jag förslår att ni tar ett djupt andetag och läser er dagbok istället. Läs om skakningarna, sömnlösheten, irritationen, bomullen i hjärnan, rastlösheten. Än bättre, läs om de gånger ni fullkomligt hatat er själva när ni sitter som sura små abstinenstroll framför datorn med en halv rulle toapapper under läppen och tycker att livet är kattpiss. Är det fortfarande värt att testa? Nej, det är det inte. Tro mig. Det smakar bara illa.

Från botten av mitt hjärta riktat till er alla: Lycka till! Jag håller båda mina tummar för er!
det låter ju precis som att snuset vore djävulen själv, jag snusar bara för att jag tycker det är gott.


On topic: har dragit ner från två portioner under läppen till en
Citera
2018-05-01, 20:11
  #9530
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Verkar lovande än så länge

Hur går det för dig?

Bara 16 dagar här. Jag sköt på mitt snusstopp. Bara att köra på ☺️
Citera
2018-05-02, 17:15
  #9531
Medlem
supernalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
36 dagar utan snus. Fick en del snussug idag men inget som får mig att vilja börja igen.

Sen ett tag tillbaka känner jag mig väldigt trött. Trots att jag brukar lägga mig redan kl. 21 ibland och sover hela natten brukar jag ändå bli extremt trött tidigt på kvällen. Jag kan säkert somna klockan 19 ibland om jag skulle gå till sängs då. Det är lite trist bli så trött så tidigt, känns som man inte orkar göra nåt alls när man kommer hem från jobbet. Äta, se lite TV och sen sova för att man bokstavligt talat inte orkar hålla ögonen öppna.

Det hela beror väl på att kroppen håller på ställa om sig nu när den inte får nikotin längre och det lär väl gå över som allt annat.

Är på dag 31 eller nåt... Hur gick det med tröttheten?
Jag själv är så JÄVLA trött dagarna i ända och varit det senaste veckan.
Citera
2018-05-02, 18:55
  #9532
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Är på dag 31 eller nåt... Hur gick det med tröttheten?
Jag själv är så JÄVLA trött dagarna i ända och varit det senaste veckan.
Jag är på dag 37 nu och visst har jag fortfarande en trötthet som hänger kvar men den är inte i närheten av hur det var vid mitt förra sluta-snusa-försök (då var jag typ en zombie). Hur länge man får dras med denna trötthet är nog individuellt men jag tycker det sakta men säkert börjar kännas bättre, och det lär det ju bli för dig också om du härdar ut. Kämpa på
Citera
2018-05-04, 08:24
  #9533
Medlem
valleFANs avatar
38 dagar nu. Har varit en dans på rosor. Har tänkt på snus kanske en gång i veckan max, och då inte känt något sug utan bara av vana har tankarna styrt åt snus. Har haft lite hjärtklappning, uppsvälld mage och sömnproblem, som börjar rätta till sig nu. Det där maniska suget och abstinensbesväret som jag haft när jag slutat snusa tidigare har varit obefintligt denna gången, då jag helt enkelt valt bort allt det dramatiska med snus i mitt psyke denna gången. Det är ingen prövning, det är till 100% en befrielse. Befrielse är den enda känslan jag förknippar med snus, och verkligen inget annat.

Låt er inte luras av rädslan för abstinens och skjut för guds skull inte upp snusstoppet. Det finns ingen dag som är bättre än någon annan för att sluta snusa. Har du någon viktig intervju eller något om någon vecka och tänker att du borde snusa i ALLA FALL en vecka till? Då är du grundlurad av dig själv. Snus är ingen magisk drog som gör dig fokuserad. Du tar en snus för att inte få abstinens; alltså har du konstant abstinens som snusare. När du slutar är det upp till DIG hur mycket och hur jobbig abstinensen ska bli.
Citera
2018-05-07, 14:07
  #9534
Medlem
Det är så otroligt skönt att ha lagt av med skiten.

Jag fick ett återfall efter att ha varit snusfri i cirka 6 månader. Jag skulle gå på bio i helgen och tyckte att jag kunde unna mig snus efter en extremt hård arbetsvecka.

Filmen börjar och jag lägger in en snus. Börjar må dåligt nästan direkt och det get mig inget alls. Tar en ny snus lite senare och känner även då att snusen inte ger mig något mer än att den för mig att känna mig äcklig i munnen.

Slängde sen dosan på väg ut ur biografen.

Skönt att verkligen känna hur äckligt snus är när man inte är beroende av nikotinet.
Citera
2018-05-08, 12:41
  #9535
Medlem
24 timmar and counting..

Snusat i 8 år och senaste åren har det blivit betydligt större volymer. Lade av i ett halvår för 4 år sen så jag vet att jag kan lyckas, även om jag antagligen är svagare idag än då.

Har ett annat "tyngre" beroende i vågskålen också som precis är på väg att tippa över till att bli ett problem. Så detta är lite av ett statement, sluta med det underbara förbannade snuset (som faktiskt är det jobbigaste) samt det tyngre plus avhålla mig från alkohol i några veckor.
Ser fram emot att vakna piggare, sova bättre, mer energi och motivation till mina ambitioner samt en betydligt bättre privatekonomi! Nu kör vi

__________________
Senast redigerad av pissibyxan 2018-05-08 kl. 13:39.
Citera
2018-05-09, 01:10
  #9536
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Samma här, eller ja 9 månader. Väldigt skönt är det, unnar alla som sluta att lyckas med det.
Kan fortfarande bli sugen på snus, att sätta sig med en god vän på en bar, lägga in en snus och prata skit och dricka öl några timmar!
Men klarar mig utan snuset. Slutade med mitt substitut läkerol lakrits för längesen men när det ska drickas öl så tar jag med en läkerolask att ha just in case.

Jag går en utbildning nu, jägarexamen. Vi har lektioner i en mindre sal och jag skulle uppskatta att 9 av 12 deltagare snusar. När jag ser dom äckla sig med sina använda prillor så är jag väldigt glad att slippa det där, men när alla med jämna mellanrum öppnar dosan och lukten av snus sprider sig så är det lockande. Men nej.

Ja då kan du unna dig att du är bättre en dem när det gäller viljestyrka

stoppar du fortfarande läkerol upp i käften eller vad menar du med läkerolsubstitut? Bara som tugg?
Citera
2018-05-10, 11:21
  #9537
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Ja då kan du unna dig att du är bättre en dem när det gäller viljestyrka

stoppar du fortfarande läkerol upp i käften eller vad menar du med läkerolsubstitut? Bara som tugg?
Nja. När jag försökte sluta snusa så snusade jag läkerol istället för tobak.
Och nu när det är situationer som jag vet att jag kan komma att bli sugen på snus, som vid öldrickeri, så har jag med mig en ask läkerol och tar istället om jag vill.
Citera
2018-05-15, 22:29
  #9538
Medlem
Access-Denieds avatar
Då är 50 dagar avklarade!
Jag tänker sällan på snus nu. Ibland kan suget dyka upp men då påminner jag mig själv om varför jag ville sluta. Så det går alltså bra än så länge. Och den där tröttheten börjar försvinna mer o mer känner jag.
Citera
2018-05-16, 18:38
  #9539
Medlem
valleFANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Då är 50 dagar avklarade!
Jag tänker sällan på snus nu. Ibland kan suget dyka upp men då påminner jag mig själv om varför jag ville sluta. Så det går alltså bra än så länge. Och den där tröttheten börjar försvinna mer o mer känner jag.

Gratulerar!
51 dagar idag för mig. Jag kände ingen abstinens eller några besvär förrän dag 40+ - då erfor jag stor ångest och tomhet. Sen följde en mörk vecka av stora mängder alkohol och annat, men inget nikotin överhuvudtaget. Varje gång snussuget kommer så kommer också en stor sorg när jag inser och erinrar att snus inte har någon särskild effekt. Det öppnar sig liksom en avgrund när jag förstår att livet inte blir roligare än såhär, och att det jag saknar inte finns.

Fortfarande är jag rätt så nedåt och ibland får jag för mig att snuset är ett sätt för mig att hålla nere all annan konsumtion och alla andra dumheter och därmed hålla mitt aningen labila psyke i styr. Men sanningen är att snuset ej bär med sig något gott, utan även med snus står jag tomhänt i livet - dvs utan syfte. Nu gäller det att lära mig att bejaka känslan av att livet inte har ett syfte, något annat sätt kan jag inte luska ut, då andra konventionella syften i livet (kärlek, vänner, karriär osv.) ej försätter mig i den harmoni, trygghet och lycka jag känt tidigare i livet. Ibland inbillar jag mig att jag kände det där lugnet när jag snusade, men den drömmen krossas kvickt av min rationalitet. Nikotin är tråkigt nog inte något magiskt och uppfyllande överhuvudtaget.
Citera
2018-05-16, 23:28
  #9540
Medlem
Alltid undrat om det inte är lättare att sluta snusa i samband med att man är sjuk? Visst, i takt med att man blir mer frisk så blir man också mer sugen på att snusa men ändå kanske ett bra sätt att sluta på. Någon som testat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback