2018-05-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Stämmer. Kan nog vara sådan situation vi ser, köper inte riktigt att det skulle "vänt" eller "stabiliserat" sig ännu.

Man borde kanske kolla tex antal avslut jämfört med samma period förra året för att få en uppfattning om det kan vara så som du skriver. Det är det jag kommer på på rak arm.

Någon som är lite finurligare (PresidentBahama mfl) kommer säkert med något inlägg om HOX idag, vi får vänta på det! :-)

Japp, man kan säga att HOX-index och andra index som bara kollar slutpriser antar att marknaden rullar på jämnt och fint och i princip allt säljs utan konstigheter.

Därför blir det ju viktigare att också kolla på fler parametrar, tex:
- antal dagar till försäljning,
- hur vanligt att obj inte kan säljas/tas bort
- antal avslut, absoluta tal och jmf med annan tids-cohort.
T ex skriver DN idag om nedgång i antal sålda objekt jmf. Kan också delvis bero på säljhets innan amorteringskravet i mars, men mitt intryck är att man inte kan skylla allt på amkravet. Den som lever om några månader får se.

”Antalet försäljningar av bostadsrätter var nio procent lägre i april i år jämfört med motsvarande månad i fjol, uppger Svensk Mäklarstatistik.”
2018-05-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inför man marknadshyror så kommer nog genomsnittsvensken som bor ensam minska sin genomsnittliga boendeyta som idag är smått groteska 71 kvm!!

Fimpa ränteavdraget (som bara är fjäsk för väljarna) Ta bort reavinstskatten. Då skulle du få se på rörlighet.

Vad skulle vara lagom boendeyta, enligt din mening? Enligt DN byggs det nu bostäder här i Stockholm så små som 19kvm. Kanske tycker du att det skulle räcka. Själv tycker dryga 70 kvm går det att bo i i stan. Ute på landet har jag 300 kvm och jag vill inte ha någon kvm skatt på den kåken för det finns ingen kö till bostäder där.

Jag är också för att ta bort reavinstskatten. Som det är nu så är det en extra kostnad om man överväger flytt.
2018-05-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad skulle vara lagom boendeyta, enligt din mening? Enligt DN byggs det nu bostäder här i Stockholm så små som 19kvm. Kanske tycker du att det skulle räcka. Själv tycker dryga 70 kvm går det att bo i i stan. Ute på landet har jag 300 kvm och jag vill inte ha någon kvm skatt på den kåken för det finns ingen kö till bostäder där.

Jag är också för att ta bort reavinstskatten. Som det är nu så är det en extra kostnad om man överväger flytt.

Man får bo hur stort man vill. Men att vi ska ha en hyrrsreglering som förstör marknaden för alla som inte sitter på vinstlotten för att upprätthålla en genomsnittlig yta på 71kvm för singelhushåll är vansinne. Då får man betala för sig. I min värld är en lägenhet större än 30kvm lyx för en person. Vill man köra en Q7a istället för en A1:a får man pynta!

Behövs ingen speciell kvmskatt. Däremot är det rimligt att landet har som ambition att invånarna ska betala tillbaka sina lån i sin livstid. Det är regel snarare än undantag att befintliga låntagare i Sverige inte behöver/kan amortera. Vi kan inte bedriva en politik som går ut på att folk ska kunna bo bättre och bättre om det inte är i linje med landets produktivitetsökning. Det säger sig självt att det kommer komma tillbaka och bita oss i foten.
2018-05-16, 11:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
försök att inte vara så jävla dum i huvudet, inte är det väl som så att banken ger ut obligationer som sträcker sig 500 år framåt i tiden, därmed en potentiell risk. ärthjärna!

Det går inte att driva en bank utan risk. Upplåningsrisk finns förstås, men är inte särskilt påtaglig över längre tidsperioder, givet att banken i övrigt är finansiellt sund.
2018-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Man får bo hur stort man vill. Men att vi ska ha en hyrrsreglering som förstör marknaden för alla som inte sitter på vinstlotten för att upprätthålla en genomsnittlig yta på 71kvm för singelhushåll är vansinne. Då får man betala för sig. I min värld är en lägenhet större än 30kvm lyx för en person. Vill man köra en Q7a istället för en A1:a får man pynta!

Behövs ingen speciell kvmskatt. Däremot är det rimligt att landet har som ambition att invånarna ska betala tillbaka sina lån i sin livstid. Det är regel snarare än undantag att befintliga låntagare i Sverige inte behöver/kan amortera. Vi kan inte bedriva en politik som går ut på att folk ska kunna bo bättre och bättre om det inte är i linje med landets produktivitetsökning. Det säger sig självt att det kommer komma tillbaka och bita oss i foten.

Jag har alltid undrat över det där med produktivitetsökning i Sverige då man med okulärbesiktning kan se att det produceras mer per gubbe varje år. En gång i tiden var det en dröse gubbar med såg som gick till skogen för att avverka. Nu är det en gubbe och en maskin som sågar, kvistar av, lastar etc. Inom industrin har man minskat antalet anställda radikalt och ändå producerar minst det man gjorde förr. Med datorerna fixar man redovisning m m på 0-tid då man för ett antal decennier sedan satt med en blyerts och plitade. Det måste synas i levnadsstandarden för medborgarna också. Att man ska bo på 30 kvm /person på grund av dålig produktivitet i landet vet jag inte om jag håller med om.

En liten grupp yngre människor tränger sig ibland på liten yta för att få råd att bo centralt och sådana brukar visas upp som exempel i tidningarna, men jag tror inte att det skulle gå hem hos den stora massan. Jag tror inte heller att folk vill bo större och större generellt. Tror att folk vill ha den yta de är bekväma med. Min erfarenhet i alla fall. Men du verkar stå för åsikten att vi ska bo sämre och sämre, eller kanske mindre och mindre.
2018-05-16, 12:52
Medlem
Intressant. Stockholmskonjunkturen har fallit till 2013 års nivå, enligt Almegas lobbyorganisation Handelskammaren. Och det är databranschen gått från en formtopp till ett konjunkturläge som är svagare än normalt. Handelskammaren befarar att det beror på kompetensbrist. Och man har naturligtvis samma gamla recept, fixa bostäder och importera kompetens.

Jag skulle vilja höra vad databranschen själva säger. Klarar de inte av att möta efterfrågan, har de bara dumskallar anställda eller är det rentav så att kunderna köpt färdigt denna gång så efterfrågan dalar? Eller har vi inte tillräckligt med datakunniga i Sverige? Är Stockholm så tråkigt att utländskt IT-folk inte vill komma hit? Är lönerna för låga? Får IT-folket inte ta med sig hela tjocka släkten? Vad är problemet?

Wallenstam sa i en intervju att det råder överutbud av bostäder i Stockholms innerstad. Då borde borde väl bostadsfrågan vara löst. Eller vill databranschen och Handelskammaren att kommunen betalar hyrorna? Kan databranschen inte själva köpa lägenheter åt sina anställda? Så var det förr. Arbetsgivare hade ofta personalbostäder. Jag tror att Handelskammaren rapar upp det som Centern beställt, för alla andra vittnar nu att det som behövs i Stockholm är kontorsytor. Det är kanske där flaskhalsen finns även om att jag lutar åt att företag uppgraderat sig och att efterfrågan dalar därför. Det kan också bero på att våra IT-bolag inte erbjuder det som efterfrågas.

https://www.chamber.se/pressmeddelanden/stockholmsekonomin-faller-till-den-lagsta-nivan.htm
2018-05-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det finns inga "frimarknadssystem". Det är en logisk omöjlighet eftersom marknader (som vi använder ordet här) i sig innebär att man måste sätta någon form av spelregler vars efterlevande i sin tur måste upprätthållas av någon. När frimarknadsreligiösa pratar om "fri" så menar de att de själva ska vara fria att göra som de vill medan andras frihet ska begränsas. För att försöka förmå andra att ställa upp på de premisserna så har de skapat en fanatisk religiös rörelse som predikar att andras ofrihet i själva verket är frihet. De frimarknadsreligiösa.

Att så totalt skamlöst prata om att regeringen inte borde göra de mycket försiktiga justeringar, väl kommunicerade, på beslut av Finansinspektionen, samtidigt som man själv gör sig skyldig till extrema förseningar, dolda avtal och liknande är ett exempel på ett sådant beteende. Mattias Roos och SSM skapar ju enorma problem för människor med sitt bedrägliga och oskickliga beteende, men det är de helt blinda för, för det är ju ett företag som gör det. I deras värld är företag per definition goda. Vad de än gör. Staten är ond, vad den än gör (utöver att vakta den egna guldhögen, helst gratis). Det tillhör den frimarknadsreligiösa läran. Tro är allt, fakta kan man välja fritt.

Marknaden på vilken alla byggföretag i Sverige agerar på är inte i närheten av att vara någon frimarknad alltså kan du inte skylla dess problem på frimarknader eller kapitalism. Vem har påstått att det inte ska finnas lagar och regler för hur företag får agera? Dessa lagar och regler kan givetvis skapa helt olika marknader som är mer eller mindre fria.
2018-05-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
4. För det fjärde så är den nuvarande uppgång bara säsongseffekter, bostadspriserna sjunker fortfarande på årsbasis och snart börjar sommarsvackan så vi lär se nya bottnar, kanske redan i juni, men garanterat i juli.

Stängde mina kortningar igår. Då detta är en bulltrap som sker. Visste att medierna skulle skriva att nu är allt över. Priserna fortsätter uppåt nu.
Kommer att korta skiten här inom kort igen. Bonava upp 5 % sen igår.

Ett litet krux är att yield curve i Kanada har inverteras nu. Mellan 10y och 30y.
Samma håller på att ske i USA och UK nu. Vet ej hur det ligger till med svenska.
Inget som medierna talar om. Kommer bli blodbad väldigt snart. Låne-ekonomin gör sin sista suck nu.
Dow jones går till under 10,000 inom dessa 2 åren som kommer.
2018-05-16, 13:06
Medlem
Penates verkar ge en rätt hyfsad bild om prisläget.

http://www.penates.se/stockholm-innanfor-tullarna/
2018-05-16, 13:39
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Marknaden på vilken alla byggföretag i Sverige agerar på är inte i närheten av att vara någon frimarknad alltså kan du inte skylla dess problem på frimarknader eller kapitalism. Vem har påstått att det inte ska finnas lagar och regler för hur företag får agera? Dessa lagar och regler kan givetvis skapa helt olika marknader som är mer eller mindre fria.

Nu förklarade jag ju att fri och marknad är logiskt inkompatibla. En marknad är en uppsättning regler och är alltså inte fri. Den innebär alltid begränsningar av handlingsfriheten. Utan regler skulle det inte kunna finnas någon äganderätt, valuta, eller banker. Så, regler gillar de frimarknadsreligiösa visst. De är bara selektiva med vilka regler de gillar. Fast det låtsas de inte om. De gillar att titta sig själva i spegeln och se någon som kämpar för Frihet.

Jag har för övrigt inte skyllt något på någon. Jag kritiserade bara SSM´s pipande och gnällande i SvD och vilken ynkedom det framstår som, när samma artikel tar upp deras eget enorma misslyckande med att leverera i tid och deras bedrägliga avtal. Ett skolboksexempel på att se grandet i den andres öga, men inte bjälken i sitt eget.
2018-05-16, 13:50
Medlem
Citat:
Intressant. Stockholmskonjunkturen har fallit till 2013 års nivå, enligt Almegas lobbyorganisation Handelskammaren. Och det är databranschen gått från en formtopp till ett konjunkturläge som är svagare än normalt. Handelskammaren befarar att det beror på kompetensbrist. Och man har naturligtvis samma gamla recept, fixa bostäder och importera kompetens.

Jag skulle vilja höra vad databranschen själva säger. Klarar de inte av att möta efterfrågan, har de bara dumskallar anställda eller är det rentav så att kunderna köpt färdigt denna gång så efterfrågan dalar? Eller har vi inte tillräckligt med datakunniga i Sverige? Är Stockholm så tråkigt att utländskt IT-folk inte vill komma hit? Är lönerna för låga? Får IT-folket inte ta med sig hela tjocka släkten? Vad är problemet?

Wallenstam sa i en intervju att det råder överutbud av bostäder i Stockholms innerstad. Då borde borde väl bostadsfrågan vara löst. Eller vill databranschen och Handelskammaren att kommunen betalar hyrorna? Kan databranschen inte själva köpa lägenheter åt sina anställda? Så var det förr. Arbetsgivare hade ofta personalbostäder. Jag tror att Handelskammaren rapar upp det som Centern beställt, för alla andra vittnar nu att det som behövs i Stockholm är kontorsytor. Det är kanske där flaskhalsen finns även om att jag lutar åt att företag uppgraderat sig och att efterfrågan dalar därför. Det kan också bero på att våra IT-bolag inte erbjuder det som efterfrågas.

https://www.chamber.se/pressmeddelanden/stockholmsekonomin-faller-till-den-lagsta-nivan.htm

Det stora problemet är att svenska företag har otroligt svårt att hitta arbetskraft. Programmerare som utbildas sliter företagen i och det skulle behöva en jävla massa fler.

Att det är omöjligt att få tag i ett förstahandsboende i kombination med groteskt höga marginalskatter vid låga brytpunkter skrämmer effektivt bort utländsk kompetens.
2018-05-16, 13:58
Medlem
Citat:

Att man vill importera arbetskraft inom programmering är ingenting konstigt. Den sökande behöver kunna skaplig engelska och du kan ganska enkelt få en uppfattning om den sökandes kunskaper.
Men hittar du någon måste denne ha en bostad. Förstahandskontrakt är svårt att få, andrahandskontrakt är dyra och vem vill flytta till ett nytt land och nytt jobb och köpa en bostad som de inte vet om de trivs med, och lånar banken ut?

Är du mer senior med familj och barn så minskar sannolikheten att du accepterar lösningar med andrahandskontrakt överhuvudtaget.

För större företag skulle dylikt i princip gå att lösa genom att helt sonika låta bygga personalbostäder men för mindre företag låser det för mycket kapital.

Databranchen är ju en typisk bransch där många anställda vet sitt värde och kräver löneökning i takt med ökande försäljning. Hade man kunnat ta in folk utifrån hade lönerna lättare hållits ner, men nu måste folk utifrån kompenseras för höga andrahandshyror. För att betala 5000 extra i månaden i andrahandshyra med skattade pengar, hur mycket måste arbetsgivaren inte betala, speciellt om den anställde ligger över brytpunkten för statlig skatt.

En annan aspekt är såklart att många dataföretag inte har kollektivavtal m.m. och Sverige gärna kastar ut arbetande utlänningar som saknar kollektivavtal samtidigt som man vurmar för vuxna afghaner på gymnasiernas obs-linje.
Senast redigerad av RMgX 2018-05-16 kl. 14:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in