2018-05-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffemuffe99
Va?

Med en släktförmögenhet om 500miljoner bör man veta och förstå att man inte är underklass. Att man ens ställer frågan visar på att man är ett troll, eller har du en annan åsikt?

Edit: Din tråd är inte heller unik, många har ställt frågan tidigare även om de hållt sig till lägre summor för att åtminstone ha ett uns av värdighet...
Citera
2018-05-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då torde ni tillhöra socialgrupp 1.

Okej tack, har dock ingen större erfarenhet om socialgrupper, skulle du lite snabbt kunna förklara vad social grupp 1 är?
Citera
2018-05-15, 20:27
Medlem
Ditt språk håller inte måttet, så i Sverige kommer du aldrig uppfattas som överklass, pappas pengar till trots. Möjligen kommer dina barn göra det om du ger dem en bra uppfostran i rätt miljö.
Citera
2018-05-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Med en släktförmögenhet om 500miljoner bör man veta och förstå att man inte är underklass. Att man ens ställer frågan visar på att man är ett troll, eller har du en annan åsikt?

Tidigare nämt i tråden om klass har det sagts att det inte endast har med förmögenhet att göra och det hade jag en bild om innan också, därav kan en miljarder tillhöra underklass och då även jag.
Citera
2018-05-15, 20:30
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Hej

Jag är en rätt självsäker person i de stora dragen, dock har jag ett litet dilemma som jag inte riktigt kommer över. Jag ska förklara det hela i ett större drag men kort och dock kan man säga att mina familj har drag från både över och underklass och därav har jag svårt att sätta mig i något av dessa samt medelklass då familjen är för extrem i visa kategorier att det gör det svårt att finna sig i något svenne lagom.

Jag kan börja ekonomiskt och vill lägga till att något skryt är det inte överhuvudtaget här samt att källan inte är min pappa utan kusiner ur vår familj, pappa skulle aldrig diskutera pengar med mig på den nivån iallafall. En annan sak är att jag antagligen inte nämner direkta namn på områden, länder, skola mm.

I Sverige har pappa en förmögenhet på ca 80 miljoner som ska täcka det mesta här, utomlands gäller det främst olika bankkonton och investeringar i bostäder samt vår gård som är beläget i ett visst land i Sydamerika. Våra sommarställen/ icke vardagsbostad är belägna på Kungsbackas kust, Grundsund, Värmland och en 4 plans lägenhet en bit ifrån Saint Tropez i Frankrike. Gården är den främsta inkomsten där familjen sköter internationella affärer och brukar de 800 hektar mark till olika slags jordbruksproduktion. Överlag skulle jag säga att den sammanlagda förmögenheten ligger strax över 500 miljoner. Pappa är för tillfället utan vardagsarbete men brukar vanligtvis tilldelas VD roller med årslöner på ca 5 miljoner.

Själv är jag tredje generationen med denna förmögenhet så några adelsmän är vi inte precis men heller inte nyrika och det är det jag kommer till nu. Vi bor i den södra delen av Sverige i ett området samma kategori som till exempel Örgryte, Danderyd eller finare delar av Vellinge. Huset är ett 40 tals hus med ett värde på ca 14 miljoner och där börjar det, många av minna mycket sämre ställda kompisar bor både finare och större. Bilarna är av märket Citroen och Saab och där hör ni, rishögar med andra ord. Familjen gör inga extrema aktiviteter eller spenderar pengar på hög nivå. Vi får en del dyra kläder, när det kommer till sporter, utbildning och resor är det alltid generösa. Själv gick jag på ett av våra två riksinternat men utöver det är det inget speciellt. Pappa själv klär sig i dyra kostymer men utöver det är det mer normala väldigt diskreta kläder han bär. Farfar var väl mer eller mindre likadan.

Detta är något jag själv inte hört talas om eller sätt tidigare, någon annan som ser sig själv i samma situation eller förstår mig?
Vilken klass du tillhör är för min oväsentligt, men jag måste kraftigt protestera över att du kallar SAAB för rishög! Sveriges förnämsta märke.

OnT: din pappa är nog överklass, men att du på Flashback frågar över din egen klasstatus gör att du automatiskt glider ned i medelklassfacket. Klassångest är bland de mest definierande för medelklassen. Om du blir lite mindre orolig (kommer troligen med åldern) kan du klättra upp igen.
Citera
2018-05-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Ditt språk håller inte måttet, så i Sverige kommer du aldrig uppfattas som överklass, pappas pengar till trots. Möjligen kommer dina barn göra det om du ger dem en bra uppfostran i rätt miljö.

Jag är kanske inte riktigt så gammal som jag utnämner mig till att vara, mer en så säger jag inte men det kanske kan ligga något i det?
Citera
2018-05-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vilken klass du tillhör är för min oväsentligt, men jag måste kraftigt protestera över att du kallar SAAB för rishög! Sveriges förnämsta märke.

OnT: din pappa är nog överklass, men att du på Flashback frågar över din egen klasstatus gör att du automatiskt glider ned i medelklassfacket. Klassångest är bland de mest definierande för medelklassen. Om du blir lite mindre orolig (kommer troligen med åldern) kan du klättra upp igen.

Okej uppfattat haha. Ja men tror du att klassångest kan bero lite på åldern och att säkerheten kommer?
Citera
2018-05-15, 20:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Okej tack, har dock ingen större erfarenhet om socialgrupper, skulle du lite snabbt kunna förklara vad social grupp 1 är?

Jag hade en länk i mitt första svar. Dock så är "socialgrupper" rätt meningslösa idag, då inget är "längre som förut". -Vilken liten obildad idiot som helst kan starta en YT-kanal och bli rik, enkelt förklarat..
Citera
2018-05-15, 20:36
Medlem
Citat:
Jag hade en länk i mitt första svar. Dock så är "socialgrupper" rätt meningslösa idag, då inget är "längre som förut". -Vilken liten obildad idiot som helst kan starta en YT-kanal och bli rik, enkelt förklarat..

okej tack, länken såg jag men wiki sidan fungerade inte riktigt.
Citera
2018-05-15, 20:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
okej tack, länken såg jag men wiki sidan fungerade inte riktigt.

Sorry, brukar alltid "dubbelkolla" länkarna efter ett postat svar här, men det blev väl något fel denna gång. (Murphys lag..)

Denna är kollad och ska funka: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grupp_(sociologi)

Fan ock! Länken funkar inte på flashback av någon märklig anledning, fan vet varför.
Men den funkar klockrent i de tre browsers jag har och klistrar in i.
Nåväl: gå in på wikipedia och sök på "socialgrupp", så får du fram svaren
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-15 kl. 20:45.
Citera
2018-05-15, 20:43
Medlem
Citat:
Sorry, brukar alltid "dubbelkolla" länkarna efter ett postat svar här, men det blev väl något fel denna gång. (Murphys lag..)

Denna är kollad och ska funka: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grupp_(sociologi)

Tack!
Citera
2018-05-15, 20:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tack!

Vänligen se min edit av föregående inlägg. -Verkar vara något tekniskt problem här på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in