Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-15, 20:04
  #1
Medlem
Hej

Jag är en rätt självsäker person i de stora dragen, dock har jag ett litet dilemma som jag inte riktigt kommer över. Jag ska förklara det hela i ett större drag men kort och dock kan man säga att mina familj har drag från både över och underklass och därav har jag svårt att sätta mig i något av dessa samt medelklass då familjen är för extrem i visa kategorier att det gör det svårt att finna sig i något svenne lagom.

Jag kan börja ekonomiskt och vill lägga till att något skryt är det inte överhuvudtaget här samt att källan inte är min pappa utan kusiner ur vår familj, pappa skulle aldrig diskutera pengar med mig på den nivån iallafall. En annan sak är att jag antagligen inte nämner direkta namn på områden, länder, skola mm.

I Sverige har pappa en förmögenhet på ca 80 miljoner som ska täcka det mesta här, utomlands gäller det främst olika bankkonton och investeringar i bostäder samt vår gård som är beläget i ett visst land i Sydamerika. Våra sommarställen/ icke vardagsbostad är belägna på Kungsbackas kust, Grundsund, Värmland och en 4 plans lägenhet en bit ifrån Saint Tropez i Frankrike. Gården är den främsta inkomsten där familjen sköter internationella affärer och brukar de 800 hektar mark till olika slags jordbruksproduktion. Överlag skulle jag säga att den sammanlagda förmögenheten ligger strax över 500 miljoner. Pappa är för tillfället utan vardagsarbete men brukar vanligtvis tilldelas VD roller med årslöner på ca 5 miljoner.

Själv är jag tredje generationen med denna förmögenhet så några adelsmän är vi inte precis men heller inte nyrika och det är det jag kommer till nu. Vi bor i den södra delen av Sverige i ett området samma kategori som till exempel Örgryte, Danderyd eller finare delar av Vellinge. Huset är ett 40 tals hus med ett värde på ca 14 miljoner och där börjar det, många av minna mycket sämre ställda kompisar bor både finare och större. Bilarna är av märket Citroen och Saab och där hör ni, rishögar med andra ord. Familjen gör inga extrema aktiviteter eller spenderar pengar på hög nivå. Vi får en del dyra kläder, när det kommer till sporter, utbildning och resor är det alltid generösa. Själv gick jag på ett av våra två riksinternat men utöver det är det inget speciellt. Pappa själv klär sig i dyra kostymer men utöver det är det mer normala väldigt diskreta kläder han bär. Farfar var väl mer eller mindre likadan.

Detta är något jag själv inte hört talas om eller sätt tidigare, någon annan som ser sig själv i samma situation eller förstår mig?
__________________
Senast redigerad av Puffemuffe99 2018-05-15 kl. 20:10.
Citera
2018-05-15, 20:09
  #2
Medlem
Ekonomiskt tillhör ni överklassen. Dock så verkar din familj vara bra och inte vräkiga för sakens skull. Det borde du vara tacksam för.
Citera
2018-05-15, 20:09
  #3
Avstängd
Medel.

Sen ett råd, strunta i det där med klasser för din egen skull!
Lev dit liv som du vill leva det MEN lyssna ordentligt på äldre människor som "pekar finger" låt det sjunka in innan du gör en affär eller liknande.

Gör som jag säger så kommer det gå bra för dig!
Citera
2018-05-15, 20:09
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffemuffe99
Hej

Jag är en rätt självsäker person i de stora dragen, dock har jag ett litet dilemma som jag inte riktigt kommer över. Jag ska förklara det hela i ett större drag men kort och dock kan man säga att mina familj har drag från både över och underklass och därav har jag svårt att sätta mig i något av dessa samt medelklass då familjen är för extrem i visa kategorier att det gör det svårt att finna sig i något svenne lagom.

Jag kan börja ekonomiskt och vill lägga till att något skryt är det inte överhuvudtaget här samt att källan inte är min pappa utan kusiner ur vår familj, pappa skulle aldrig diskutera pengar med mig på den nivån iallafall. En annan sak är att jag antagligen inte nämner direkta namn på områden, länder, skola mm.

I Sverige har pappa en förmögenhet på ca 80 miljoner som ska täcka det mesta här, utomlands gäller det främst olika bankkonton och investeringar i bostäder samt vår gård som är beläget i ett visst land i Sydamerika. Våra sommarställen/ icke vardagsbostad är belägna på Kungsbackas kust, Grundsund, Värmland och en 4 plans lägenhet en bit ifrån Saint Tropez i Frankrike. Gården är den främsta inkomsten där familjen sköter internationella affärer och brukar de 800 hektar mark till olika slags jordbruksproduktion. Överlag skulle jag säga att den sammanlagda förmögenheten ligger strax över 500 miljoner. Pappa är för tillfället utan vardagsarbete men brukar vanligtvis tilldelas VD roller med årslöner på ca 5 miljoner.

Själv är jag tredje generationen med denna förmögenhet så några adelsmän är vi inte precis men heller inte nyrika och det är det jag kommer till nu. Vi bor i den södra delen av Sverige i ett området samma kategori som till exempel Örgryte, Danderyd eller finare delar av Vellinge. Huset är ett 40 tals hus med ett värde på ca 14 miljoner och där börjar det, många av minna mycket sämre ställda kompisar bor både finare och större. Bilarna är av märket Citroen och Saab och där hör ni, rishögar med andra ord. Familjen gör inga extrema aktiviteter eller spenderar pengar på hög nivå. Vi får en del dyra kläder, när det kommer till sporter, utbildning och resor är det alltid generösa.

Själv har jag det okej, får väl inte

Socialgrupp två, skulle jag nog tippa på. Egendomsmässigt socialgrupp ett, men bildningsmässigt socialgrupp tre. Så socialgrupp två är min approximation.
-Om ni har akademisk utbildning (familjeöverhuvudet) så är ni automatiskt placerade i socialgrupp ett, oavsett resten av familjens bildningsnivå.

Kolla här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grupp_(sociologi)
Citera
2018-05-15, 20:10
  #5
Avstängd
Vad ska man säga? Det är ju uppenbart att du är ett troll... Om du inte är det kan du ju tänka efter.
Citera
2018-05-15, 20:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Socialgrupp två, skulle jag nog tippa på. Egendomsmässigt socialgrupp ett, men bildningsmässigt socialgrupp tre. Så socialgrupp två är min approximation.
-Om ni har akademisk utbildning (familjeöverhuvudet) så är ni automatiskt placerade i socialgrupp ett, oavsett resten av familjens bildningsnivå.

Kolla här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grupp_(sociologi)

Hej ja alla i familjen är relativit välutbildade, pappa läste 5 år på ekonomin school of London och tre år på handels i Stockholm (inriktning är jag inte säker på) Farbröder, faster och kusiner ungefär samma
Citera
2018-05-15, 20:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vad ska man säga? Det är ju uppenbart att du är ett troll... Om du inte är det kan du ju tänka efter.

Va?
Citera
2018-05-15, 20:18
  #8
Medlem
yggdrazils avatar
Klass handlar inte bara om pengar. Du säger att du 'börjar' med det ekonomiska men jag kan inte se att du skriver om mycket annat. Kanske skolan och så, men inte på ett sätt att jag uppfattar det.

Min gissning är övre medelklass, men det kanske saknas information.
Citera
2018-05-15, 20:20
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffemuffe99
Hej ja alla i familjen är relativit välutbildade, pappa läste 5 år på ekonomin school of London och tre år på handels i Stockholm (inriktning är jag inte säker på) Farbröder, faster och kusiner ungefär samma

Då torde ni tillhöra socialgrupp 1.
Citera
2018-05-15, 20:20
  #10
Medlem
Jobba på din osäkerhet om dig själv istället, klasser tillhör det förgångna.
Citera
2018-05-15, 20:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Klass handlar inte bara om pengar. Du säger att du 'börjar' med det ekonomiska men jag kan inte se att du skriver om mycket annat. Kanske skolan och så, men inte på ett sätt att jag uppfattar det.

Min gissning är övre medelklass, men det kanske saknas information.

Hej ja det hade nog mycket med att jag blev lite otålig, något specifikt jag kan svara på i efterhand?
Citera
2018-05-15, 20:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jobba på din osäkerhet om dig själv istället, klasser tillhör det förgångna.

Förstår det och precis som pappa nämner mer ofta är det nått man inte diskuterar och därav ville jag endast tilldelas en inofficiell bild om min familj för min egna skull
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback