Citat:
Hej,
Jag håller för tillfället på att skriva ett PM och är lite fundersam på urkund.
Jag har tittat på flertalet tidigare PM som har en liknande frågeställning i syfte för att få en bättre disposition. Nu är jag rädd att det kan flaggas för plagiat. Jag skriver om offentlighetsprincipen och hade läst samma bok som personen vars PM:s disposition jag hade som vägvisare. Då vi har använt samma bok (många använde just den) för att förklara principen är jag rädd att förklaringarna är för lika. Utöver det har jag även förklarat kontrollmakten efter samma lag (JO-instruktionen) för att sedan presentera ett par JO-beslut där principen är aktuell. Jag har inte samma frågeställning, jag har inte använt samma JO-beslut och jag har inte närheten av samma slutsats. Skulle beskrivningen av principen som är från samma bok och min disposition vara tillräckligt för att kunna anses som plagiat?
Jag håller för tillfället på att skriva ett PM och är lite fundersam på urkund.
Jag har tittat på flertalet tidigare PM som har en liknande frågeställning i syfte för att få en bättre disposition. Nu är jag rädd att det kan flaggas för plagiat. Jag skriver om offentlighetsprincipen och hade läst samma bok som personen vars PM:s disposition jag hade som vägvisare. Då vi har använt samma bok (många använde just den) för att förklara principen är jag rädd att förklaringarna är för lika. Utöver det har jag även förklarat kontrollmakten efter samma lag (JO-instruktionen) för att sedan presentera ett par JO-beslut där principen är aktuell. Jag har inte samma frågeställning, jag har inte använt samma JO-beslut och jag har inte närheten av samma slutsats. Skulle beskrivningen av principen som är från samma bok och min disposition vara tillräckligt för att kunna anses som plagiat?
Stundtals är det inte önskvärt att försöka omformulera vad som uttryckts i rättsfall eller i litteraturen. I dessa fall är det fullt naturligt att olika studentarbeten kommer att använda liknande eller i princip identiska formuleringar, vilket blir ofrånkomligt. Här behöver du bara källhänvisa ordentligt till den källa du använt och vara noggrann med att det faktiskt är den källan du använt och inte andra studentarbeten. Du ligger bara farligt till om annan student har omformulerat primärkällan och du omformulerar primärkällan på exakt samma vis.
Alltså. Att urkund ger utslag är absolut inte liktydigt med att någon har plagierat. Minns när jag själv skrev uppsats under en av grundterminerna och hade samma ämne som en kamrat. Vi jämförde innan inlämning och ett par formuleringar var närmast identiska trots att vi inte samarbetat - detta betyder självfallet inte att vi hade plagierat eller liknande.
Angående disposition ska det mycket till för att du åker dit för plagiat, har inte hört talas om någon student som gjort det.
Om jag var du hade jag gjort det följande: (1) kontrollera att du skrivit utifrån primärkällor snarare än andra uppsatser (2) om formuleringarna i andra uppsatser är liknande med dina egna, jämför med primärkällor och avgör om det är försvarbart/ofrånkomligt (3) om du är orolig över dispositionen, släng om någon enstaka avsnitt - men knappast nödvändigt.
Senast redigerad av Terretorre 2018-05-05 kl. 10:27. Anledning: slarv
Senast redigerad av Terretorre 2018-05-05 kl. 10:27. Anledning: slarv