2018-05-15, 15:54
  #85
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Bra svar! Vad tycker du skall ske härnäst då? Ska K3 få ta del av AJB´s jägarbåge, ska K3 upprätta ett eget uttryck och båge eller ska det förbli som det är nu? Eller något annat kanske? Och varför tror du det är ett sånt jävla tjat kring dessa jägarbågar? Är det pågrund av den romantisering och det rykte "Jägarsoldater" har i det civila livet?

Att K3 går en egen väg numera tror jag är uppenbart.

Att det är tjat är ju självklart. Stoltheten över att ha klarat en krävande (militär) utbildning och förtjäna ett utbildningstecken är begriplig. Kulturen bland de tuffa är glasklar, Rangers, Commandos eller Jägare - alla har prestige (välförtjänt). Samtidigt, "varför skall AJB få bågen, medan vi inte får den" blir begriplig, när det handlar om något man tycker man förtjänat (och på rätt goda grunder, kan man tycka).

Det tar tid att etablera något annat tecken på kompetens, och K3 har ingen treudd eller örn, utan "bara" sin förlorade båge. Det kommer kanske någon annan liten symbol i stället. Baskern och "stämpeln" räcker en bit. Är man skarp ser man nyansskillnaderna i färgen.
Citera
2018-05-15, 17:25
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att K3 går en egen väg numera tror jag är uppenbart.

Att det är tjat är ju självklart. Stoltheten över att ha klarat en krävande (militär) utbildning och förtjäna ett utbildningstecken är begriplig. Kulturen bland de tuffa är glasklar, Rangers, Commandos eller Jägare - alla har prestige (välförtjänt). Samtidigt, "varför skall AJB få bågen, medan vi inte får den" blir begriplig, när det handlar om något man tycker man förtjänat (och på rätt goda grunder, kan man tycka).

Det tar tid att etablera något annat tecken på kompetens, och K3 har ingen treudd eller örn, utan "bara" sin förlorade båge. Det kommer kanske någon annan liten symbol i stället. Baskern och "stämpeln" räcker en bit. Är man skarp ser man nyansskillnaderna i färgen.

Håller med helt! Och tror att just pågrund av att man gärna har ett etablerat tecken på avklarad tuff tjänstgöring, att K3 kommer "uppfinna" ett nytt koncept eller båge, ifall de inte lyckas få tillbaka AJB´s båge(Vilket jag tycker de ska få, då jag ska dra till K3 som jägargruppchef i Juli hehe). Kanske upprättar K3 en form av "Kommando- eller Ranger-båge"? Hade varit coolt, är dock inte insatt i skillnaderna mellan jägare och dessa. Oavsett är det trist hur AJB och högkvarteret beter sig med sin jävla byråkrati!
Citera
2018-05-15, 18:15
  #87
Medlem
Ena är mer som Navy SEALS, andra är mer som Army Delta Force.
Citera
2018-05-15, 18:37
  #88
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Ena är mer som Navy SEALS, andra är mer som Army Delta Force.
Eller inte men förstår hur du tänker!
Citera
2018-05-15, 18:42
  #89
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nja, jägarebegreppet består av flera saker: Dels handlar det om den primära krigsuppgiften, dels handlar det om kompetens, och till slut utbildningens karaktär. Det här som jägarförbanden har haft likheter, och skillnader, en del uppenbara. Bland annat är det ju som bekant KALLT i Norrlands inland... Men även varje infanteribataljon hade sitt eget lilla "jägeri", spaningsplutonen.

Att samla information, förmedla den, värdera den och (vid lämpliga tillfällen) nedkalla himmelens vrede (via radio) är ju gemensamt för alla jägare.

Men på den gamla, onda tiden satte försvaret upp ett antal jägarbataljoner, som utbildades på K3, K4 och I22. Det var ingen större skillnad på dessa, mer än att det var mer granskog och myggfritt norröver, lövskog (bara OK på sommaren) söderöver (och på Öland, ingenting att gömma sig i eller under). Då var kvarlämnade förband med störuppgift en del av försvarsdoktrinen, och den uppgiften kan man inte ge vem som helst, om man vill ge dem en ärlig chans att komma hem.

Men eftersom underrättelseförband måste kunna verka självständigt, skall vara kompetenta nog att slå mot viktiga mål och kunna ta vara på sig över lång tid och besvärliga omständigheter är "jägarkompetensen" rätt självklar även för dem.

Pergite.
Då borde dom nästan göra så att dom på K3 håller på mer med SiB och såna saker med tanke på vart det är förlagt någonstans. AJB är typ mer som Usa's "Ranger"
Citera
2018-05-15, 18:44
  #90
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Håller med helt! Och tror att just pågrund av att man gärna har ett etablerat tecken på avklarad tuff tjänstgöring, att K3 kommer "uppfinna" ett nytt koncept eller båge, ifall de inte lyckas få tillbaka AJB´s båge(Vilket jag tycker de ska få, då jag ska dra till K3 som jägargruppchef i Juli hehe). Kanske upprättar K3 en form av "Kommando- eller Ranger-båge"? Hade varit coolt, är dock inte insatt i skillnaderna mellan jägare och dessa. Oavsett är det trist hur AJB och högkvarteret beter sig med sin jävla byråkrati!
Jag hade nog hellre sett det tvärtom, typ att K3 får något nytt medans skogstrollen på AJB () får behålla sin "ranger" båge

Jag började tänka på ronja rövardotter filmen nu helt random. Tur du inte valde AJB https://www.youtube.com/watch?v=_S0a-sjfOn0
__________________
Senast redigerad av VikingRage 2018-05-15 kl. 18:47.
Citera
2018-05-15, 18:51
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att K3 går en egen väg numera tror jag är uppenbart.

Att det är tjat är ju självklart. Stoltheten över att ha klarat en krävande (militär) utbildning och förtjäna ett utbildningstecken är begriplig. Kulturen bland de tuffa är glasklar, Rangers, Commandos eller Jägare - alla har prestige (välförtjänt). Samtidigt, "varför skall AJB få bågen, medan vi inte får den" blir begriplig, när det handlar om något man tycker man förtjänat (och på rätt goda grunder, kan man tycka).

Det tar tid att etablera något annat tecken på kompetens, och K3 har ingen treudd eller örn, utan "bara" sin förlorade båge. Det kommer kanske någon annan liten symbol i stället. Baskern och "stämpeln" räcker en bit. Är man skarp ser man nyansskillnaderna i färgen.

Att utbildningen är hård ger dig inte rätten att titulera dig jägare - en utbildning i jägarstrid, och tillhörighet i ett jägarförband gör det. K3 (undantaget fallskärmsjägarna) utbildar inte och bedriver inte jägarstrid. Det är en organisationsfråga och inte ett tecken på att du är tuff. Att däremot kalla sig jägare för att man vill, och inte på grund av den utbildningen du har eller de uppgifter du förväntas lösa är fel, och en ganska stor del av Försvarsmakten förlöjligar "K3-jägare" på grund av det. Vilket tråkigt nog i slutändan bara skadar K3s annars mycket goda anseende.

Lite som att om T2 skulle sluta utbilda motorinstruktörer men fortsätta ge ut utbildningstecknet för det.
Citera
2018-05-16, 07:47
  #92
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Att utbildningen är hård ger dig inte rätten att titulera dig jägare - en utbildning i jägarstrid, och tillhörighet i ett jägarförband gör det. K3 (undantaget fallskärmsjägarna) utbildar inte och bedriver inte jägarstrid. Det är en organisationsfråga och inte ett tecken på att du är tuff. Att däremot kalla sig jägare för att man vill, och inte på grund av den utbildningen du har eller de uppgifter du förväntas lösa är fel, och en ganska stor del av Försvarsmakten förlöjligar "K3-jägare" på grund av det. Vilket tråkigt nog i slutändan bara skadar K3s annars mycket goda anseende.

Lite som att om T2 skulle sluta utbilda motorinstruktörer men fortsätta ge ut utbildningstecknet för det.

Nu var min poäng snarare att K3 fortfarande utbildar jägarförband, i åtminstone ett par aspekter av "jägeri".

Kvalificerade underrättelseförband som sysslar med spaning rent fysiskt ÄR i praktiken jägare, hur man än vill definiera begreppet. Däremot skiljer sig kanske prioriteringarna avseende hur man verkar, men skillnaden i kompetens är verkligen mycket liten. Det är bara frågan om man ar tummen på detonatorn eller radions sändarknapp i första hand, kan man säga - litet förenklat.
Citera
2018-05-21, 13:59
  #93
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Ena är mer som Navy SEALS, andra är mer som Army Delta Force.
Inget av förbanden har särskilt mycket med SEALs att göra. Det som eventuellt kommer närmast SEALs i Sverige vore väl i så fall attackdykarna.
Citera
2018-05-21, 19:01
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu var min poäng snarare att K3 fortfarande utbildar jägarförband, i åtminstone ett par aspekter av "jägeri".

Kvalificerade underrättelseförband som sysslar med spaning rent fysiskt ÄR i praktiken jägare, hur man än vill definiera begreppet. Däremot skiljer sig kanske prioriteringarna avseende hur man verkar, men skillnaden i kompetens är verkligen mycket liten. Det är bara frågan om man ar tummen på detonatorn eller radions sändarknapp i första hand, kan man säga - litet förenklat.


Som nämnts tidigare. Det finns flertalet andra förband i försvarsmakten som löser spaningsuppgifter bakom fiendens linjer som trots detta inte benämns som jägare. Vad än nu alla tycker om detta spelar egentligen ingen roll. Försvarsmakten utbildar endast renodlade jägare vid Arméns Jägarbataljon. Håller med om att skillnaderna ibland kan vara små men detta spelar fortfarande ingen roll.

Är huvudfokus att bli jägare och få ett riktigt erkännande som just det så ska man söka sig till FJS, Kustjägarna eller mer specifikt Arméns Jägarbataljon för att utbildas till den renaste formen av jägare.
Citera
2018-05-22, 17:31
  #95
Medlem
SvartaSeptembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Inget av förbanden har särskilt mycket med SEALs att göra. Det som eventuellt kommer närmast SEALs i Sverige vore väl i så fall attackdykarna.
Är väl snarast vi i marinbasjägare som är SEALS.
Citera
2018-05-22, 18:36
  #96
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaSeptember
Är väl snarast vi i marinbasjägare som är SEALS.
Inte på något sätt, jag har faktiskt svårt att förstå hur du ens ser någon likhet. Det ena är ett förhållandevis autonomt, oerhört exklusivt och internationellt sett extremt kompetent specialförband med i huvudsak offensiva, komplexa uppgifter som kan sättas in internationellt på kort varsel under oerhört riskabla förhållanden. Det andra är fysiskt starka hundförare med fiskehatt som skyddar flottans basområden.

Antingen överskattar du ditt eget förband nåt kolossalt, eller så har du inte förstått vad SEALs faktiskt är ämnade för - eller både och till del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in